AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Trend (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAX - interieur
Ford Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 2.0 TDCi Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tijdens een testrit ben ik gevallen voor de serieuze power van de 136 pk dieselmotor. Die laat de concurrentie in deze klasse echt achter zich. Hoewel die motor thans in vele merken verkrijgbaar is (Ford, Peugeot, Citroën, Volvo), biedt de C-Max Trend in dat veld naar mijn smaak ruimschoots de meeste waar voor zijn geld. Veel ruimte en precies de standaarduitrusting die ik noodzakelijk acht (airco, cruise-control, geintegreerde audio, elektrisch verstelbare en vewarmbare spiegels, elektrische ramen voor, CV met ab, mistlampen) Alleen nog een electrisch verwarmde voorruit en een trekhaak toevoegen en klaar is kees.
Hij voldoet in de praktijk in alle opzichten. Een zeer comfortabele en erg snelle toerwagen, die vooral op de snelweg in zijn element is. Daar rijd ik ook meestal.
Tot dusver geen olie bij hoeven te vullen, dus dat ziet er ook goed uit.

PROBLEMEN

Geen serieuze problemen.
Rondom een koplamp bladderde al na 1 dag de lak af in de hoekjes. Een incidentele onvoldoende verfhechting; op andere plekken niet aangetroffen.
Na het bieden van starthulp met gebruik van startkabels moest de audio opnieuw geinitieerd worden met gebruikmaking van de codes. Zo gepiept met het boekje erbij.
In de stad vind ik hem wat minder comfortabel. Je moet echt een beetje gasgeven met wegtrekken (omdat hij helemaal onderin de toeren echt dood is) en dan scheurt hij ervandoor. Daardoor een tikje onrustig, zonder dat het overigens echt hinderlijk is. Ook leggen de 1e en 2e versnelling niet optimaal soepel in, maar dat kan in de tijd mogelijk nog verbeteren?
Het uitzicht is prima; de overzichtelijkheid van de carosserie is echter pet, maar dat weet je als je hem koopt en daar lig ik niet wakker van.


update na 1 jaar gebruik

Inmiddels staat de teller op ruim 40.000, en die zijn er geheel zonder problemen opgekomen. Wel waren de voorbanden ook bij mij op na 40.000 km, terwijl ik echt geen scheurijzer ben. Dat is blijkbaar toch wel C-Max eigen.
De radio en de klok hebben zo nu en dan wat eigenzinnige trekjes (software instabiel?). Gezien de reviews van anderen ben ik niet de enige die daar last van heeft.
Ik vind het echter geen halszaak als ik af en toe mijn instellingen opnieuw moet vastleggen omdat ze kennelijk zoek zijn.
Gemiddeld rijd ik 6,2 l/100km met relatief veel snelweg.
Ik ben tevreden.

update bij 70.000 km

Hij doet het nog steeds prima en ik ben nog steeds tevreden.

Sedert de 60.000 beurt is het gemiddelde verbruik afgenomen tot 5,8 l/100 km, zonder dat ik nu echt kan zeggen dat ik minder snel rij. Wel gebruik ik wat vaker de (overigens uitstekende) cruise control.

Helemaal zonder haperen heb ik de 70.000 echter niet gehaald. Twee kleine ongemakken deden zich voor
1) Een schakelaartje in het slot van de achterklep heeft het bij 50.000 km begeven (schijnt vaker te gebeuren), waardoor de klep onderweg spontaan los ging hangen (vervolgens rijd je dan noodgedwongen met een niet te stoppen alarmsignaal rond).
2) de pomp van de ruitensproeier is kapot gegaan bij 70.000 km.
Beide ongemakken zijn overigens onder garantie verholpen.

Praktisch minpuntje is dat de stoelbekleding erg besmettelijk blijkt. Zelfs een beetje dooiwater geeft al kringen die je er bijna niet meer uitkrijgt.

Overigens wil ik nog waarschuwen dat 15 inch velgen niet passen op dit type (achterop wel, maar voorop gaan ze niet om de remklauw heen), terwijl alle beschikbare documentatie die indruk wel wekt. Boekjes, bandenboeren, de dealer en diverse internetsites verzekerden mij dat ik zonder problemen winterbanden op 15 inch zou kunnen monteren (dat is namelijk behoorlijk voordeliger!). Na aanschaf van velgen met banden bleken die dus mooi niet te passen. Met veel ongemak als gevolg.
Ik vermoed dat de 2.0 TDCI net iets grotere remklauwen heeft als de andere C-max types. Mogelijk past 15 inch wel op de andere typen, op de 2.0 tdci is 16 inch echt minimaal vereist.

update bij 81.000 km

Inmiddels is de 80.000 beurt achter de rug zonder dat zich noemenswaardige problemen hebben voorgedaan.
De originele Conti’s hebben het achterop volgehouden tot 80.000, terwijl ze voorop met 40.000 al op waren. De bij 40.000 voorop gemonteerde Dunlop’s waren bij 80.000 nog lang niet ten einde, dus die blijken slijtvaster.
Het gemiddelde verbruik is inmiddels nog verder teruggelopen naar 5,5 l/100 km (volgens de boordcomputer), hetgeen toch zonder meer mooi is voor zo’n flinke bak van 1400 kg.

update bij 95.000
Rumoer in de achtertrein. Het rechter-achterwiellager blijkt kapot te zijn.
Volgens de dealer ben ik vermoedelijk de eerste die dit overkomt met een C-max.
Het zij zo. Maar hopen dat de rust weerkeert na de reparatie, want het geronk is behoorlijk irritant. Brandstofverbruik 5,6 l op de nieuwe banden.

update 102.000
De 100.000 beurt is inmiddels achter de rug, geen problemen.
Het kapotte achterwiellager was al eerder vervangen, waarna er weer aangename stilte heerst tijdens het rijden.
Wetenswaardigheidje: de distributieriem hoeft bij deze motor pas bij 240.000 km vervangen te worden.
Olieverbruik is niet aan de orde bij deze auto.
Brandstofverbruik schommelt gewoonlijk tussen 5.7 en 5,9 l/100 km.
Nu de ton erop zit kan ik concluderen dat het per saldo een goede auto is gebleken.
Als trekker is het echt een toppertje. Je merkt het nauwelijks als de paardentrailer erachter hangt.
De 2.0 TDCI wordt thans niet meer in Trend-uitvoering verkocht. Of dat commercieel slim is betwijfel ik. De Futura versie is duurder en voegt naar mijn smaak niets zinvols toe.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk om uw reactie van de C-MAX 2.0 TDCi Trend te lezen, ben zelf zelf van plan om een 2.0 TDCi aan te schaffen om dat ik veel postieve reacties hoor en lees over deze motor. Rij op dit moment 20000 km per jaar met een bezineauto(turbo)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hallo

Volgens mij ligt deze 2.0 TDCI in geen enkele Mazda. De 2 liter diesel (Mazda 5 en 6) is van Mazda zelf, de 1.4 (Mazda 2) en 1.6 diesel (Mazda 3) zijn van PSA en Ford. Corrigeer me als ik fout ben.

Greetz
Anoniem
Anoniem
  • 0
Sinds 18 augustus 2006 heb ik een c-max 2.o tdci
71000 km op de tikker first edition.mooi compleet,lekkere zit en veel ruimte.
en hij mag er wezen met zijn power.Echter kwam er na 2 weken al een vervelend geluidje onder de kap vandaan:
een irritand tikkend geluid dat bij stationair draaien heel goed hoorbaar is.Consult bij Ford met als reactie dat dit waarschijnlijk de verstuivers zijn.Auto een week kwijt en maar hopen dat dit probleem is opgelost naast
de 2 kromme velgen, 2 oneven banden, een trillende dempermantel en 2 door de garage zelf geconstateerde lak foutjes.
Al met al krijg ik een weemoedig gevoel en zie de toekomst met knikkende knietjes tegemoet.