Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 250.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Aankoop
- 250.000 km
Hallo Ford rijders,
Mijn CMax heb ik voor een mooie prijs kunnen overkopen van mijn werkgever. Ik had de auto 2x meegekregen als bedrijfsauto voor mijn cursus via mijn werkgever.
Tijdens de 2 dagen dat ik de Ford mocht gebruiken voor het vervoer tijdens mijn 2 cursusdagen heb ik een paar mankementen gevonden aan de auto.
● Turbo werkte 10 seconden na koude start en daarna niet meer.
● Totaal geen trekkracht
● Boordcomputer werkte niet
● Laatste onderhoudsbeurt dateert van 2013
Toch was ik enthousiast tijdens de 2 dagen dat ik de Ford gereden heb. Mede door zijn goede zitpositie, comfort, weglligging, afwerking, de ruimte in de auto en het verbruik.
Omdat deze auto voor mijn baas afgeschreven was en mijn toenmalige auto aan vervanging toe was heb ik met hem een goede deal kunnen maken om de Ford over te kopen. Tja de kilometerstand van 250000 was in 1e instantie een struikelblok. Zeker gezien de bovengenoemde mankementen.
Aangezien ik zelf toch wel technisch aangelegd ben en al wat aardige uurtjes aan auto's heb gesleuteld, heb ik de gok toch genomen en de Ford overgekocht.
Ten 1e naar de Ford dealer gegaan om de auto te laten uitlezen. Verschillende foutcodes waaronder de egr-klep, roetfilter en additief. Dit had ik al gedacht aangezien de auto niet vooruit te branden was en in noodloop ging na 10 seconden . Mijn baas wilde de Ford in 1e instantie naar de sloop brengen omdat de reparatie van bovengenoemde punten voor hem te duur waren. Ik heb toch besloten om de Ford een 2e kans te geven. Na het overeenkomen van de prijs ben ik begonnen met het repareren van de mankementen.
Wat is er sinds 23 december 2015 aan de auto gedaan:
GROTE beurt gegeven, te verstaan distributieriem met spanrollen, multiriem met looprollen, dieselfilter, oliefilter, lucht- en interieurfilter, gloeibougies, waterpomp, egr-klep schoongemaakt en gangbaar gekregen, koelvloeistof, olie, enz. Kosten: €700,- inclusief arbeidsloon.
Na de grote beurt een afspraak gemaakt bij een tuningspecialist voor het softwarematig wegschrijven van de egr-klep en het roetfilter probleem. Dit is vakkundig opgelost en tevens een software update gehad. Geen foutmeldingen meer aanwezig en de Ford trok als een tierelier de straat op en neer. Kosten: €395,-. Toch was de turbo aan zijn eind. Deze klonk als de fluit van een overspannen scheidsrechter bij een potje voetbal. Aangezien de oude turbo 250000 km heeft gedraaid is in mijn optiek bewezen dat een turbo lang mee kan gaan mits regelmatig onderhoud en normaal gebruik van de auto.
In februari 2016 heb ik een nieuwe turbo plus het bijbehorende leidingen- en filterset gekocht. Deze is in maart 2016 erop gezet. Kosten hiervan: €735,- inclusief arbeidsloon.
Oude turbo retour gestuurd en hiervoor nog €100,- terug gekregen als statiegeld.
Dit heeft echt zijn vruchten afgeworpen. De Ford trekt als een gek. Flink wat trekkracht vanaf 1750 toeren.
De verhalen op Google wat betreft de problemen rond de 1.6 TDci motor van Peugot (welke in de Ford zit) heb ik voor lief genomen en toch de gok gewaagd om dit type te gaan rijden. De 109 pk sterke motor draait als een zonnetje. Verbruik ligt nu rond de 5,3 liter op 100 km bij normaal gebruik. Ik vermoed
Dat het verbruik in het voorjaar en de zomer verder naar beneden zal gaan. Bij 110 kmp/u met de cruisecontrol op de autosnelweg heb ik al 5 liter op 100 km gehaald. Dit is toch 1:20. Nu in de wintermaanden ligt het verbruik op 1:18.
Maart 2016:
Auto voldoet aan mijn verwachtingen. Nu al 260000 op de klok en geen problemen gehad tot nu toe. Het enigste puntje van kritiek zijn de stoelen voorin. Aangezien ikzelf 1.91 lang ben met een gezet postuur, is de zijdelingse steun van de stoelen in mijn ogen niet voldoende. Dit merk ik vooral in de bochten. Dan heb ik het gevoel uit de stoel te glijden. Ook de diepte van het zitvlak had wat dieper gekund. Aangezien ik tot nu toe kuipstoelen gewend ben is dit voor mij behoorlijk wennen. Neemt niet weg dat ik heerlijk zit in de Ford. Voor de rest ben ik zeer tevreden over de Ford, zeker over de soepele motor, de ruimte van binnen, de vele opbergmogelijkheden, verbruik, uitrusting. Enigste wat nu nog moet gebeuren is het reinigen van de airco en het afvullen van dit systeem. Dit staat gepland in het voorjaar. Daarna is de auto in topvorm.
Al met al ben ik zeer tevreden over dit model. Ik denk dat men ook wat geluk moet hebben met een voertuig. Ik hou jullie op de hoogte wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Test: Ford Focus C-MAX 2.0 16V - Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI

Ford Focus C-Max 1.6 Ti-VCT Futura (2005) - Test

Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2004) - Test

Ford Focus C-MAX (2003) - Test

Lezersreacties (0)
Reageren