AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus C-MAX
3

autoreview

Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Trend (2004) #2

Anoniem
  • Review
22 oktober 2004 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 2.0 TDCi Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21 oktober 2004

Tijdens een testrit ben ik gevallen voor de serieuze power van de 136 pk dieselmotor. Die laat de concurrentie in deze klasse echt achter zich. Hoewel die motor thans in vele merken verkrijgbaar is (Ford, Peugeot, Citroën, Volvo), biedt de C-Max Trend in dat veld naar mijn smaak ruimschoots de meeste waar voor zijn geld. Veel ruimte en precies de standaarduitrusting die ik noodzakelijk acht (airco, cruise-control, geintegreerde audio, elektrisch verstelbare en vewarmbare spiegels, elektrische ramen voor, CV met ab, mistlampen) Alleen nog een electrisch verwarmde voorruit en een trekhaak toevoegen en klaar is kees.
Hij voldoet in de praktijk in alle opzichten. Een zeer comfortabele en erg snelle toerwagen, die vooral op de snelweg in zijn element is. Daar rijd ik ook meestal.
Tot dusver geen olie bij hoeven te vullen, dus dat ziet er ook goed uit.

PROBLEMEN

  • 21 oktober 2004

Geen serieuze problemen.
Rondom een koplamp bladderde al na 1 dag de lak af in de hoekjes. Een incidentele onvoldoende verfhechting; op andere plekken niet aangetroffen.
Na het bieden van starthulp met gebruik van startkabels moest de audio opnieuw geinitieerd worden met gebruikmaking van de codes. Zo gepiept met het boekje erbij.
In de stad vind ik hem wat minder comfortabel. Je moet echt een beetje gasgeven met wegtrekken (omdat hij helemaal onderin de toeren echt dood is) en dan scheurt hij ervandoor. Daardoor een tikje onrustig, zonder dat het overigens echt hinderlijk is. Ook leggen de 1e en 2e versnelling niet optimaal soepel in, maar dat kan in de tijd mogelijk nog verbeteren?
Het uitzicht is prima; de overzichtelijkheid van de carosserie is echter pet, maar dat weet je als je hem koopt en daar lig ik niet wakker van.


update na 1 jaar gebruik

Inmiddels staat de teller op ruim 40.000, en die zijn er geheel zonder problemen opgekomen. Wel waren de voorbanden ook bij mij op na 40.000 km, terwijl ik echt geen scheurijzer ben. Dat is blijkbaar toch wel C-Max eigen.
De radio en de klok hebben zo nu en dan wat eigenzinnige trekjes (software instabiel?). Gezien de reviews van anderen ben ik niet de enige die daar last van heeft.
Ik vind het echter geen halszaak als ik af en toe mijn instellingen opnieuw moet vastleggen omdat ze kennelijk zoek zijn.
Gemiddeld rijd ik 6,2 l/100km met relatief veel snelweg.
Ik ben tevreden.

update bij 70.000 km

Hij doet het nog steeds prima en ik ben nog steeds tevreden.

Sedert de 60.000 beurt is het gemiddelde verbruik afgenomen tot 5,8 l/100 km, zonder dat ik nu echt kan zeggen dat ik minder snel rij. Wel gebruik ik wat vaker de (overigens uitstekende) cruise control.

Helemaal zonder haperen heb ik de 70.000 echter niet gehaald. Twee kleine ongemakken deden zich voor
1) Een schakelaartje in het slot van de achterklep heeft het bij 50.000 km begeven (schijnt vaker te gebeuren), waardoor de klep onderweg spontaan los ging hangen (vervolgens rijd je dan noodgedwongen met een niet te stoppen alarmsignaal rond).
2) de pomp van de ruitensproeier is kapot gegaan bij 70.000 km.
Beide ongemakken zijn overigens onder garantie verholpen.

Praktisch minpuntje is dat de stoelbekleding erg besmettelijk blijkt. Zelfs een beetje dooiwater geeft al kringen die je er bijna niet meer uitkrijgt.

Overigens wil ik nog waarschuwen dat 15 inch velgen niet passen op dit type (achterop wel, maar voorop gaan ze niet om de remklauw heen), terwijl alle beschikbare documentatie die indruk wel wekt. Boekjes, bandenboeren, de dealer en diverse internetsites verzekerden mij dat ik zonder problemen winterbanden op 15 inch zou kunnen monteren (dat is namelijk behoorlijk voordeliger!). Na aanschaf van velgen met banden bleken die dus mooi niet te passen. Met veel ongemak als gevolg.
Ik vermoed dat de 2.0 TDCI net iets grotere remklauwen heeft als de andere C-max types. Mogelijk past 15 inch wel op de andere typen, op de 2.0 tdci is 16 inch echt minimaal vereist.

update bij 81.000 km

Inmiddels is de 80.000 beurt achter de rug zonder dat zich noemenswaardige problemen hebben voorgedaan.
De originele Conti’s hebben het achterop volgehouden tot 80.000, terwijl ze voorop met 40.000 al op waren. De bij 40.000 voorop gemonteerde Dunlop’s waren bij 80.000 nog lang niet ten einde, dus die blijken slijtvaster.
Het gemiddelde verbruik is inmiddels nog verder teruggelopen naar 5,5 l/100 km (volgens de boordcomputer), hetgeen toch zonder meer mooi is voor zo’n flinke bak van 1400 kg.

update bij 95.000
Rumoer in de achtertrein. Het rechter-achterwiellager blijkt kapot te zijn.
Volgens de dealer ben ik vermoedelijk de eerste die dit overkomt met een C-max.
Het zij zo. Maar hopen dat de rust weerkeert na de reparatie, want het geronk is behoorlijk irritant. Brandstofverbruik 5,6 l op de nieuwe banden.

update 102.000
De 100.000 beurt is inmiddels achter de rug, geen problemen.
Het kapotte achterwiellager was al eerder vervangen, waarna er weer aangename stilte heerst tijdens het rijden.
Wetenswaardigheidje: de distributieriem hoeft bij deze motor pas bij 240.000 km vervangen te worden.
Olieverbruik is niet aan de orde bij deze auto.
Brandstofverbruik schommelt gewoonlijk tussen 5.7 en 5,9 l/100 km.
Nu de ton erop zit kan ik concluderen dat het per saldo een goede auto is gebleken.
Als trekker is het echt een toppertje. Je merkt het nauwelijks als de paardentrailer erachter hangt.
De 2.0 TDCI wordt thans niet meer in Trend-uitvoering verkocht. Of dat commercieel slim is betwijfel ik. De Futura versie is duurder en voegt naar mijn smaak niets zinvols toe.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus C-MAX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus C-Max specificaties
  • Ford Focus C-Max occasions
  • Ford Focus C-Max video's
Advies en informatie
  • Ford Focus C-Max tests
  • Ford Focus C-Max gebruikersreviews
  • Ford Focus C-Max index
Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Al weer acht jaar geleden kocht Martijn Kors voor een klein prijsje een Ford Focus C-Max die...

Lees meer
 

Ford Focus C-MAX reviews

  • Review
    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)

    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition...

    6
    • 24 april 2020
  • Review
    Ford C-MAX Titanium (2008)

    Ford C-MAX Titanium (2008)

    2
    • 30 januari 2017
  • Review
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    • 7 juli 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    • 6 juli 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    3
    • 15 april 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    • 15 maart 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    • 15 maart 2015
meer reviews
Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

    Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km -...

    • 24 november 2020
  • Review
    Ford C-MAX Titanium (2008)

    Ford C-MAX Titanium (2008)

    2
    • 30 januari 2017
  • Review
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    • 7 juli 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    • 6 juli 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    3
    • 15 april 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    • 15 maart 2016
  • Review
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    • 15 maart 2015
Merk
Merk
  • Autonieuws
    'Ford Evos niet voor Europa'

    'Ford Evos niet voor Europa'

    7
    • 20 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Evos gepresenteerd als mogelijke Mondeo-opvolger

    Ford Evos gepresenteerd als mogelijke Mondeo-opvolger

    28
    • 19 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    3
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    11
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar Nederland

    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar...

    8
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    29
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep