Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus C-MAX

Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)

autoreview

6
Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)
Andre 25
  • Andre 258
  • Gebruikersreview
24 april 2020 om 09:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.8 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst188.446 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

10 jaar plezier

  • 188.446 km
  • 24 april 2020

Na 10 jaar afscheid genomen van mijn Ford focus c-max first edition. We hebben deze auto aangeschaft met als reden de 1.8 120pk motor. De vorige Ford focus station 1.6 100pk was net
iets te licht om de caravan door zuid Frankrijk te trekken, het lukte wel, maar ‘over’ had niet.
Dus maar proberen met 20 pk meer.

In 10 jaar tijd heb ik met de c-max GEEN grote mankementen gehad. Nooit stilgestaan met deze auto langs de kant van de weg. Bij aanschaf gaf de kilometerteller 70.000km aan en bij verkoop 188.446km. Altijd op tijd zijn beurt gehad en een nieuwe Multi riem met waterpomp. Remolie en alle filters regelmatig vervangen. Alleen zie ik dit niet als mankement maar onderhoud. De uitlaat is nog steeds de eerste uit 2003 en ook de versnellingsbak is nog origineel. En zoals de c-max nu schakelt, is de verwachting dat hij nog wel een flink aantal kilometers kan doen. In 2017 de accu vervangen, de originele eerste accu werd slecht na 15 jaar. Wel is er tweemaal een klein buisje van de airco lek geraakt wat uitval van de airco betekende. Kosten €45 voor het buisje. Tegen inkoopprijs de airco gevuld. Omdat ik alles zelf doe kan ik de kosten voor een werkplaats niet geven. Dat geld ook voor de twee schokbrekers achter, stabilisatorstangen achter en stuurkogel lv. Plus één as hoes lv.

Omdat de c-max het eerste jaar met de caravan behoorlijk door de achter veren zakte. Maar besloten om hulpveren te monteren. Uiteraard ook zelf, en leverde een defecte draagarm op. Alles zat een beetje vast na 8 jaar. Nieuwe willen halen bij Ford, maar hier zat één modificatie op. Dus zou ik beide moeten vervagen. Was nogal prijzig, dus bij de autodemontage een passende ‘nieuwe’ gevonden. Door de hulpveren stond de c-max een stukje hoger aan de achterzijde. En hij werd er een stuk stugger van aan de achterzijde, maar niet storend. Vanaf dit moment geen last meer gehad van in veren op de achteras.

Ongeveer 4 jaar geleden de koplampen gepolijst omdat ze erg geel werden. Afkeur bij apk. Ik was niet tevreden over het resultaat van het polijsten, dus op internet nieuwe Hella koplampunits besteld. Ongeveer €85 per koplampunit. Ook dit kan men prima zelf doen. Een beetje handyman?
Een defecte lamp vervangen aan de voorzijde gaat simpel en eenvoudig. 1 schroef en 4 druk klemmetjes en de hele unit is los van de auto, stekker eraf en meenemen naar binnen als het regent.
Aan de achterzijde is dit iets meer werk, maar in 10 jaar tijd 2 lampjes achter defect gehad. H7 lampen voor wel regelmatig moeten vervangen.

Ook diverse malen de remschijven en blokken vervangen. En banden gaan ongeveer 30.000km mee. Veel woon/werk verkeer op relatief korte afstand. Geen lange autobaan stukken. Als band zat er onder deze auto Continental premiumcontact 5 in de maat 205/55R16. Deze band is goed getest en leverde bij ons het beste verbruik en het minste rolgeluid in de auto. Standaard ligt het verbruik woon/werk op 7.8 op 100km. Autobaan toen men nog 130 mocht lag dit op 8.4 op 100km en
Op 80-100km wegen zakte het verbruik naar 7.2 op 100km alles bij elkaar redelijk te noemen voor een 1.8. Maar met een caravan erachter gebeurt er wel wat in het blok. Caravan mag beladen 1050kilo wegen. Soms stiekem iets meer, de auto mag 1200kilo trekken. Op vlakke weg met caravan erachter loopt het verbruik op naar 10.5 op 100km. Ga je naar Zuid-Frankrijk dan loopt het gemiddelde wel op naar 12.5 op 100km. Maar wel altijd rond 95-100km p/u. kom je in de bergen dan moet je vrij snel terug naar de 4de versnelling en op steile stukken naar de 3de versnelling om met 3500toeren ongeveer 60-65p/u aan te kunnen houden. Dit alles wel met airco aan, iets wat met de 1.6 100pk niet lukte. De auto stuurt wel messcherp, helt nauwelijks over in bochten, maar dit zal ook aan de hulpveren liggen.

Oer de buitenkant van de auto kunnen we snel klaar zijn, je vind hem mooi of niet. Ikzelf vind hem niet zo slecht, maar er zijn andere meningen. We wilden gewoon die 1.8 en die zijn er bijna niet in de focus station. TOEN. De binnenkant is redelijk veel plastic. Maar geen piepjes of kraakjes die irritant zijn. Wel windgeruis ergens rechtsvoor bij de ruitenwisser. Stuur is verstelbaar en bestuurdersstoel kan met ook in hoogte verstellen. Beenruimte achterin houd met grote lange personen niet over en lange personen zitten al snel met hun hoofd tegen het hemeltje in de auto. Maar de grote truc bij de c-max. Alle stoelen achterin, en het zijn 3 losse stoelen, kunnen in zijn geheel verwijderd worden. Je krijgt dat een laadruimte waar een station jaloers op word. Zou je met 4 personen lang willen reizen dan kun je de middelste stoel verwijderen en de 2 buitenste stoelen ongeveer 10cm schuin naar achter kunnen schuiven. Zodat de passagier op deze achter stoelen meer beenruimte heeft en met de arm/schouder iets verder van het portier komt te zitten. Je levert dan wel iets kofferruimte in, maar dit is nihil.

Verder is er in de first edition aan leeslampjes geen gebrek zowel voor als achter zijn deze aanwezig. Opbergruimte is er ook voldoende. op het dashboard een groot (niet al te diep) vak met een grote klep, leuk voor wegenkaarten e.d. dashboard kastje uiteraard, en voor de achter stoelen onder de mat links en rechts twee diepe vakken. Leuke bijkomstigheid zijn de tafeltjes op de rugleuning van de voorstoelen.

Gewoon 10 jaar een fijne betrouwbare auto aan gehad. Maar op 18-04-2020 ingeruild voor een iets jongere en krachtigere Ford focus station ecoboost 1.6 182pk titanium.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford C-MAX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford C-MAX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Ford C-MAX Focus 1.8-16V Futura!AIRCO! 164.000km!BJ 04-2006!

    Ford C-MAX Focus 1.8-16V Futura!AIRCO! 164.000km!BJ 04-2006!

    • 2006
    • 164.775 km

    € 3.250

    Ford C-MAX 1.8 16V TREND AIRCO TREKHAAK

    Ford C-MAX 1.8 16V TREND AIRCO TREKHAAK

    • 2004
    • 131.503 km

    € 2.950

    Ford C-MAX 1.8-16V Ghia Clima Trekhaak

    Ford C-MAX 1.8-16V Ghia Clima Trekhaak

    • 2006
    • 206.018 km

    € 2.550

Meer Ford C-MAX occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford C-MAX specificaties
  • Ford C-MAX occasions
  • Ford C-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford C-MAX tests
  • Ford C-MAX gebruikersreviews
  • Ford C-MAX index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Ford C-MAX reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)

    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition...

    6
    • 24 april 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX Titanium (2008)

    Ford C-MAX Titanium (2008)

    2
    • 30 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    • 7 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    • 6 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    3
    • 15 april 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    • 15 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    • 15 maart 2015
meer reviews
Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Al weer acht jaar geleden kocht Martijn Kors voor een klein prijsje een Ford Focus C-Max die...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro

    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal...

    63
    • 7 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX (2015)

    Ford C-MAX (2015)

    1
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    2
    • 21 september 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    2
    • 6 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)

    Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)

    2
    • 21 november 2020
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)

    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)

    1
    • 28 september 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    7
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden