Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.8 16V First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 188.446 km |
10 jaar plezier
- 188.446 km
Na 10 jaar afscheid genomen van mijn Ford focus c-max first edition. We hebben deze auto aangeschaft met als reden de 1.8 120pk motor. De vorige Ford focus station 1.6 100pk was net
iets te licht om de caravan door zuid Frankrijk te trekken, het lukte wel, maar ‘over’ had niet.
Dus maar proberen met 20 pk meer.
In 10 jaar tijd heb ik met de c-max GEEN grote mankementen gehad. Nooit stilgestaan met deze auto langs de kant van de weg. Bij aanschaf gaf de kilometerteller 70.000km aan en bij verkoop 188.446km. Altijd op tijd zijn beurt gehad en een nieuwe Multi riem met waterpomp. Remolie en alle filters regelmatig vervangen. Alleen zie ik dit niet als mankement maar onderhoud. De uitlaat is nog steeds de eerste uit 2003 en ook de versnellingsbak is nog origineel. En zoals de c-max nu schakelt, is de verwachting dat hij nog wel een flink aantal kilometers kan doen. In 2017 de accu vervangen, de originele eerste accu werd slecht na 15 jaar. Wel is er tweemaal een klein buisje van de airco lek geraakt wat uitval van de airco betekende. Kosten €45 voor het buisje. Tegen inkoopprijs de airco gevuld. Omdat ik alles zelf doe kan ik de kosten voor een werkplaats niet geven. Dat geld ook voor de twee schokbrekers achter, stabilisatorstangen achter en stuurkogel lv. Plus één as hoes lv.
Omdat de c-max het eerste jaar met de caravan behoorlijk door de achter veren zakte. Maar besloten om hulpveren te monteren. Uiteraard ook zelf, en leverde een defecte draagarm op. Alles zat een beetje vast na 8 jaar. Nieuwe willen halen bij Ford, maar hier zat één modificatie op. Dus zou ik beide moeten vervagen. Was nogal prijzig, dus bij de autodemontage een passende ‘nieuwe’ gevonden. Door de hulpveren stond de c-max een stukje hoger aan de achterzijde. En hij werd er een stuk stugger van aan de achterzijde, maar niet storend. Vanaf dit moment geen last meer gehad van in veren op de achteras.
Ongeveer 4 jaar geleden de koplampen gepolijst omdat ze erg geel werden. Afkeur bij apk. Ik was niet tevreden over het resultaat van het polijsten, dus op internet nieuwe Hella koplampunits besteld. Ongeveer €85 per koplampunit. Ook dit kan men prima zelf doen. Een beetje handyman?
Een defecte lamp vervangen aan de voorzijde gaat simpel en eenvoudig. 1 schroef en 4 druk klemmetjes en de hele unit is los van de auto, stekker eraf en meenemen naar binnen als het regent.
Aan de achterzijde is dit iets meer werk, maar in 10 jaar tijd 2 lampjes achter defect gehad. H7 lampen voor wel regelmatig moeten vervangen.
Ook diverse malen de remschijven en blokken vervangen. En banden gaan ongeveer 30.000km mee. Veel woon/werk verkeer op relatief korte afstand. Geen lange autobaan stukken. Als band zat er onder deze auto Continental premiumcontact 5 in de maat 205/55R16. Deze band is goed getest en leverde bij ons het beste verbruik en het minste rolgeluid in de auto. Standaard ligt het verbruik woon/werk op 7.8 op 100km. Autobaan toen men nog 130 mocht lag dit op 8.4 op 100km en
Op 80-100km wegen zakte het verbruik naar 7.2 op 100km alles bij elkaar redelijk te noemen voor een 1.8. Maar met een caravan erachter gebeurt er wel wat in het blok. Caravan mag beladen 1050kilo wegen. Soms stiekem iets meer, de auto mag 1200kilo trekken. Op vlakke weg met caravan erachter loopt het verbruik op naar 10.5 op 100km. Ga je naar Zuid-Frankrijk dan loopt het gemiddelde wel op naar 12.5 op 100km. Maar wel altijd rond 95-100km p/u. kom je in de bergen dan moet je vrij snel terug naar de 4de versnelling en op steile stukken naar de 3de versnelling om met 3500toeren ongeveer 60-65p/u aan te kunnen houden. Dit alles wel met airco aan, iets wat met de 1.6 100pk niet lukte. De auto stuurt wel messcherp, helt nauwelijks over in bochten, maar dit zal ook aan de hulpveren liggen.
Oer de buitenkant van de auto kunnen we snel klaar zijn, je vind hem mooi of niet. Ikzelf vind hem niet zo slecht, maar er zijn andere meningen. We wilden gewoon die 1.8 en die zijn er bijna niet in de focus station. TOEN. De binnenkant is redelijk veel plastic. Maar geen piepjes of kraakjes die irritant zijn. Wel windgeruis ergens rechtsvoor bij de ruitenwisser. Stuur is verstelbaar en bestuurdersstoel kan met ook in hoogte verstellen. Beenruimte achterin houd met grote lange personen niet over en lange personen zitten al snel met hun hoofd tegen het hemeltje in de auto. Maar de grote truc bij de c-max. Alle stoelen achterin, en het zijn 3 losse stoelen, kunnen in zijn geheel verwijderd worden. Je krijgt dat een laadruimte waar een station jaloers op word. Zou je met 4 personen lang willen reizen dan kun je de middelste stoel verwijderen en de 2 buitenste stoelen ongeveer 10cm schuin naar achter kunnen schuiven. Zodat de passagier op deze achter stoelen meer beenruimte heeft en met de arm/schouder iets verder van het portier komt te zitten. Je levert dan wel iets kofferruimte in, maar dit is nihil.
Verder is er in de first edition aan leeslampjes geen gebrek zowel voor als achter zijn deze aanwezig. Opbergruimte is er ook voldoende. op het dashboard een groot (niet al te diep) vak met een grote klep, leuk voor wegenkaarten e.d. dashboard kastje uiteraard, en voor de achter stoelen onder de mat links en rechts twee diepe vakken. Leuke bijkomstigheid zijn de tafeltjes op de rugleuning van de voorstoelen.
Gewoon 10 jaar een fijne betrouwbare auto aan gehad. Maar op 18-04-2020 ingeruild voor een iets jongere en krachtigere Ford focus station ecoboost 1.6 182pk titanium.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Test: Ford Focus C-MAX 2.0 16V - Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI

Ford Focus C-Max 1.6 Ti-VCT Futura (2005) - Test

Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2004) - Test

Ford Focus C-MAX (2003) - Test
