Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 141.000 km |
ERVARINGEN
Deze auto is een leaseauto voor mijn werk die ik ook prive gebruik.
Ik zocht (uit de beperkte auto-database van mijn werkgever) naar een ruime, veilige en betrouwbare auto met veel luxe.
Op het ruime na, had ik deze gevonden in de Focus C-Max.
Uiteindelijke cataloguswaarde € 28.200 incl. alle opties.
De keuze viel op de 1.6 omdat ik luxe hoger inschat dan vermogen.
Deze motor is dan ook geen hoogvlieger, maar kan aardig mee op de weg.
Ik zou een volgende keer waarschijnlijk wel een zwaardere motor kiezen.
Er zijn veel veiligheidsopties standaard in de auto aanwezig, maar het viel me op dat een gerenomeerd merk als Ford niet standaard beschikt over de ISOFIX-sluitingen voor kinderzitjes achterin (optie).
Ook vind ik de dode hoek aan de voorzijde (voorstijl) van de auto redelijk groot.
Afstandssensoren (voor en achter) zijn dan ook geen overbodige luxe.
Qua rijcomfort is de auto niet slecht, vergeleken met andere MPV’s waar ik mee gereden heb (oa Toyota Picnic en Corolla Verso). De bak schakelt soepel, sturen is heel direct en de auto ligt gewoon lekker op de weg.
De auto is ook betrouwbaar te noemen. Iedere 20.000 km krijgt de auto een beurt en tot op heden zijn er slechts een paar kleine issues geweest:
1x olie bijgevuld (20.000 km)
1x remblokjes vervangen (60.000 km)
Echte problemen zijn er niet geweest.
Serieuze kritiek die ik heb betreft de ruimte van de auto. Ik beschouw mezelf niet als een lang persoon (1.86 m) maar deze lengte brengt al een aantal problemen met zich mee:
De stoel moet echt in de laagste stand staan, want anders zit je met je hoofd tegen het dak.
De positie van de achteruitkijk spiegel is ook niet geweldig; ik kijk steeds tegen een deel van het dak aan.
Dit gaat duidelijk ook ten koste van het comfort van de bestuurder.
Verder gebruik ik de auto regelmatig om een aantal grote (computer) onderdelen naar andere filialen te rijden. Maar als ik de banken niet naar voren schuif, krijg ik er al helemaal niets in. Helaas is het opklappen van de achterbank ook geen sinecure; de banken blijven niet rechtopgeklapt staan en je kunt ze ook niet vastzetten, wat tot een beperking in de kofferruimte leidt.
Tenslotte het verbruik van de auto.
Tot op heden verbruikt de auto ongeveer 1 op 12.5 (8 liter / 100 km).
Gezien de snelheden die ik op de snelweg rij en het weinige stadsverkeer waar ik mee te maken heb, vind is dit aan de zeer hoge kant. Het zou te maken kunnen hebben met de motor (1.6 16V Ti-VCT-motor), maar in dat geval zou ik zeker de 1.8 niet willen aanraden.
PROBLEMEN
1x olie bijgevuld (20.000 km)
1x remblokjes vervangen (60.000 km)
1x sleutels kwijtgeraakt en tot mijn ontsteltenis erachter gekomen dat ’even’ nieuwe sleutels bijmaken tot het verleden behoort: hiervoor moeten tegenwoordig sleutels bijgeprogrammeerd worden. Wachttijd: 3 werkdagen!!!
Gelukkig vond ik de sleutels dezelfde dag weer terug!
UPDATE
- 130.000 km
Inmiddels heb ik de auto alweer een dikke drie jaar in mijn bezit en heb ik ruim 70.000 km meer in de auto doorgebracht.
Na het bestuderen van de manual (ja, ja: RTFM!!!) erachter gekomen dat de zetels inderdaad volledig uitneembaar zijn en opgeklapt vast te zetten met haakjes, was er dus weinig te klagen over.
Toch heb ik nog enkele tips aan Ford, zouden de makers ooit overwegen een vernieuwd type te maken:
1) De meeste knoppen in het dashboard en op het stuur zijn onverlicht. Dit is zelfs geen optie bij de vele andere die er wel zijn. Voor nachtelijke ritten is het prettig dat je de cruise control dan niet op het gevoel hoeft in te stellen.
2) Graag de fabrieksopgave aanpassen aan het dagelijkse gebruik! Voor een 1.6 motor krijg ik van de leasemaatschappij opmerkingen dat ik niet zuinig rijd t.o.v. de fabrieksopgave. Toch ben ik geen extreme hardrijder en rij niet veel in de stad, maar aan een beter verbruik dan 1:11 ben ik nog niet gekomen. Misschien dat het door het airco komt, die in de zomer bijna continu aan staat?
Er zijn aan de auto verder weinig tot geen problemen geweest. Af en toe remblokjes vervangen, oliefilter vernieuwd, etc. Geen spannende dingen dus.
In de tussentijd ben ik toch steeds meer van de auto gaan genieten. Ik overweeg zelfs de auto privé over te nemen en in te ruilen voor mijn oude Picnic. Met name het rijgedrag en de aanwezigheid van de vele standaard opties maakt dit een prettige auto om in te rijden.
Problemen:
Eigenlijk geen.
Remblokjes voor en achter vervangen (80.000 km)
Oliefilter en lamp dimlicht links voor vervangen (100.000 km)
Remblokjes voor vervangen (120.000 km)
Update II
- 141.000 km
Nu pas eigenlijk de eerste problemen ervaren:
De sensor die onder meer de kleppenaansturing regelt, is bij 140.000 km kapot gegaan.
Deze is vervangen en de auto rijdt weer als een zonnetje.
Inmiddels ook de waardering aangepast (dat was ik inderdaad vergeten na de vorige update).
Verder bij de laatste grote beurt (140.000 km dus) nogmaals de remblokjes vervangen; ik zal toch iets aan die heel actieve rijstijl moeten gaan veranderen.
Over 20.000 km wordt de auto ingeruild (merk en type nog niet bekend).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.