Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus C-MAX

Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)

autoreview

7
Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)
Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)Ford Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst141.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 25 oktober 2007

Deze auto is een leaseauto voor mijn werk die ik ook prive gebruik.
Ik zocht (uit de beperkte auto-database van mijn werkgever) naar een ruime, veilige en betrouwbare auto met veel luxe.
Op het ruime na, had ik deze gevonden in de Focus C-Max.
Uiteindelijke cataloguswaarde € 28.200 incl. alle opties.

De keuze viel op de 1.6 omdat ik luxe hoger inschat dan vermogen.
Deze motor is dan ook geen hoogvlieger, maar kan aardig mee op de weg.
Ik zou een volgende keer waarschijnlijk wel een zwaardere motor kiezen.

Er zijn veel veiligheidsopties standaard in de auto aanwezig, maar het viel me op dat een gerenomeerd merk als Ford niet standaard beschikt over de ISOFIX-sluitingen voor kinderzitjes achterin (optie).
Ook vind ik de dode hoek aan de voorzijde (voorstijl) van de auto redelijk groot.
Afstandssensoren (voor en achter) zijn dan ook geen overbodige luxe.

Qua rijcomfort is de auto niet slecht, vergeleken met andere MPV’s waar ik mee gereden heb (oa Toyota Picnic en Corolla Verso). De bak schakelt soepel, sturen is heel direct en de auto ligt gewoon lekker op de weg.

De auto is ook betrouwbaar te noemen. Iedere 20.000 km krijgt de auto een beurt en tot op heden zijn er slechts een paar kleine issues geweest:
1x olie bijgevuld (20.000 km)
1x remblokjes vervangen (60.000 km)
Echte problemen zijn er niet geweest.

Serieuze kritiek die ik heb betreft de ruimte van de auto. Ik beschouw mezelf niet als een lang persoon (1.86 m) maar deze lengte brengt al een aantal problemen met zich mee:
De stoel moet echt in de laagste stand staan, want anders zit je met je hoofd tegen het dak.
De positie van de achteruitkijk spiegel is ook niet geweldig; ik kijk steeds tegen een deel van het dak aan.
Dit gaat duidelijk ook ten koste van het comfort van de bestuurder.

Verder gebruik ik de auto regelmatig om een aantal grote (computer) onderdelen naar andere filialen te rijden. Maar als ik de banken niet naar voren schuif, krijg ik er al helemaal niets in. Helaas is het opklappen van de achterbank ook geen sinecure; de banken blijven niet rechtopgeklapt staan en je kunt ze ook niet vastzetten, wat tot een beperking in de kofferruimte leidt.

Tenslotte het verbruik van de auto.
Tot op heden verbruikt de auto ongeveer 1 op 12.5 (8 liter / 100 km).
Gezien de snelheden die ik op de snelweg rij en het weinige stadsverkeer waar ik mee te maken heb, vind is dit aan de zeer hoge kant. Het zou te maken kunnen hebben met de motor (1.6 16V Ti-VCT-motor), maar in dat geval zou ik zeker de 1.8 niet willen aanraden.

PROBLEMEN

  • 25 oktober 2007

1x olie bijgevuld (20.000 km)
1x remblokjes vervangen (60.000 km)
1x sleutels kwijtgeraakt en tot mijn ontsteltenis erachter gekomen dat ’even’ nieuwe sleutels bijmaken tot het verleden behoort: hiervoor moeten tegenwoordig sleutels bijgeprogrammeerd worden. Wachttijd: 3 werkdagen!!!
Gelukkig vond ik de sleutels dezelfde dag weer terug!

UPDATE

  • 130.000 km
  • 29 juli 2009

Inmiddels heb ik de auto alweer een dikke drie jaar in mijn bezit en heb ik ruim 70.000 km meer in de auto doorgebracht.
Na het bestuderen van de manual (ja, ja: RTFM!!!) erachter gekomen dat de zetels inderdaad volledig uitneembaar zijn en opgeklapt vast te zetten met haakjes, was er dus weinig te klagen over.

Toch heb ik nog enkele tips aan Ford, zouden de makers ooit overwegen een vernieuwd type te maken:

1) De meeste knoppen in het dashboard en op het stuur zijn onverlicht. Dit is zelfs geen optie bij de vele andere die er wel zijn. Voor nachtelijke ritten is het prettig dat je de cruise control dan niet op het gevoel hoeft in te stellen.

2) Graag de fabrieksopgave aanpassen aan het dagelijkse gebruik! Voor een 1.6 motor krijg ik van de leasemaatschappij opmerkingen dat ik niet zuinig rijd t.o.v. de fabrieksopgave. Toch ben ik geen extreme hardrijder en rij niet veel in de stad, maar aan een beter verbruik dan 1:11 ben ik nog niet gekomen. Misschien dat het door het airco komt, die in de zomer bijna continu aan staat?

Er zijn aan de auto verder weinig tot geen problemen geweest. Af en toe remblokjes vervangen, oliefilter vernieuwd, etc. Geen spannende dingen dus.

In de tussentijd ben ik toch steeds meer van de auto gaan genieten. Ik overweeg zelfs de auto privé over te nemen en in te ruilen voor mijn oude Picnic. Met name het rijgedrag en de aanwezigheid van de vele standaard opties maakt dit een prettige auto om in te rijden.

Problemen:

Eigenlijk geen.

Remblokjes voor en achter vervangen (80.000 km)

Oliefilter en lamp dimlicht links voor vervangen (100.000 km)

Remblokjes voor vervangen (120.000 km)

Update II

  • 141.000 km
  • 1 december 2009

Nu pas eigenlijk de eerste problemen ervaren:
De sensor die onder meer de kleppenaansturing regelt, is bij 140.000 km kapot gegaan.
Deze is vervangen en de auto rijdt weer als een zonnetje.

Inmiddels ook de waardering aangepast (dat was ik inderdaad vergeten na de vorige update).

Verder bij de laatste grote beurt (140.000 km dus) nogmaals de remblokjes vervangen; ik zal toch iets aan die heel actieve rijstijl moeten gaan veranderen.

Over 20.000 km wordt de auto ingeruild (merk en type nog niet bekend).

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford Focus C-MAX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus C-MAX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus C-Max specificaties
  • Ford Focus C-Max occasions
  • Ford Focus C-Max video's
Advies en informatie
  • Ford Focus C-Max tests
  • Ford Focus C-Max gebruikersreviews
  • Ford Focus C-Max index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
 

Ford Focus C-MAX reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)

    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition...

    6
    • 24 april 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX Titanium (2008)

    Ford C-MAX Titanium (2008)

    2
    • 30 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    • 7 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    • 6 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    3
    • 15 april 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    • 15 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    • 15 maart 2015
meer reviews
Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Al weer acht jaar geleden kocht Martijn Kors voor een klein prijsje een Ford Focus C-Max die...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

    Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km -...

    • 24 november 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX Titanium (2008)

    Ford C-MAX Titanium (2008)

    2
    • 30 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura (2004)

    • 7 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

    • 6 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    Ford Focus C-MAX 2.0 16V Ghia (2005)

    3
    • 15 april 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

    • 15 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Sport (2004)

    • 15 maart 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Bronco komt naar Nederland

    Ford Bronco komt naar Nederland

    69
    • 4 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    27
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    10
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    25
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden