Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.5 20V Turbo ST |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Ik heb de Focus nu een kleine 10 jaar in mijn bezit. Korte historie.
In november 2008 aangeschaft met een kM stand van 42000kM.
September 2009 heeft de focus mij in de steek gelaten (52000kM) tijdens de vakantie in Italie; dynamo defect. Dynamo moeilijk leverbaar in Italie, auto laten repatriëren.
Reparatie bij dealer 450 Euro.
De 60.000km beurt door de dealer uit laten voeren in Januari 2010.
Juli 2011 80.000kM beurt uit laten voeren door de dealer.
Juli 2012: Gezien de auto wat ouder is, besloten onderhoud vanaf dit moment zelf uit te voeren. gebruik altijd originele ford/volvo delen, aangekocht via internet in Duitsland, hiermee bespaar je toch flink in de kosten.
92000Km zelf een beurt gegeven Olie + alle filters + bougies en gelijk het oliefilterhuis vervangen wegens lekkage.
Augustus 2013, 109000kM: Olie + alle filters vervangen.
Juli 2014, 120000kM: zelf onderhoudsbeurt gegeven. Olie + alle filters vervangen.
Juli 2015, 133000kM: Olie + alle filters vervangen.
Augustus 2015: Motorsteun + aandrijf as hoes rechts vervangen.
Oktober 2015: As hoes links voor vervangen.
December 2015, 142000kM: Distributie riem en waterpomp vervangen.
Lastige klus, heeft me 2 dagen kerst vakantie gekostMet gezond verstand en hulp van Etis wel zelf te doen, probleem is de beperkte ruimte onder de kap en het blijft spannend om de eerste keer te starten.
Augustus 2016, 145000kM: Olie + alle filters vervangen.
December 2016, 148000kM: Wiellagers achter L+R vervangen. Remschijven + blokken achter en blokken voor vervangen.
Voor nog de eerste schijven. geen slechte score.
Vanaf 2017 rij ik een auto van de zaak (verplicht VAG helaas) en gebruik de Focus niet veel meer.
Huidige Km stand (mei 2018) is 152000Km.
Al met al ben ik niet ontevreden over de betrouwbaarheid van de Focus.
De 5 cilinder is natuurlijk prettig, koppel genoeg. Het nodigt wel uit om door te trekken, zeker als je een mindere gemotoriseerde auto gewend bent. Benzine verbruik is fors, maar dat weet je als je zo'n auto koopt. Normaliter haalde ik 400km op 50 liter. mede door de korte afstanden (woon werk 15km) welke ik reed.
Op vakantie naar Italie/ Kroatie met fietsen op dak is helemaal een dure grap (300kM op een tank en dan 2500Km rijden, tis vakantie denken we dan maar).
De waarde is redelijk waardevast, daarom besloten de Focus te houden. Hij staat binnen en gebruik hem nu bij mooi weer in het weekend.
Hij is 100% origineel, geen Duitse import of tuning. Heeft een positief effect op waarde verwacht ik.
Verkoop
- 163.000 km
Begin 2019 besloten om met bijtellen van mijn leaseauto te stoppen. Simpelweg omdat je voor hetzelfde geld een leukere auto kan rijden. Gezien de leeftijd toch besloten de Focus ST te koop te zetten en op zoek naar iets recenter.
De auto is verkocht aan een liefhebber.
Al met al is de Focus een betrouwbare auto geweest. Onderhoudskosten
CA. 200 euro per jaar gemiddeld. Mede doordat ik alles zelf heb kunnen doen.
Afschrijving 1300 per jaar. Relatief goedkoop gereden, op de brandstof na dan.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.