Ford Focus 1.8 TDCi 115pk Trend (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 TDCi 115pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is dus een geweldige auto. beste koop die je kan doen in dit segment. zeker op gebied van prijs/kwaliteits verhouding.
er zijn de dag van vandaag onnoemelijk vele segmenten. het is gewoon niet meer bij te houden.
ik was al een tijdje aan het uitkijken voor een focus I met TDCI motor annoo 2002. uiteraard die met 115 pk. die met 100 pk rijdt ook lekker en doet wat je wil doen. het is dezelfde 18 liter.. maar je voelt het verschil duidelijk. 100 pk is eigenlijk toerijkend en trekt lekker vlotjes in het hedendaags verkeer. maar met de 115 pk heb je net altijd ietsje meer overschot. je hoeft niet tot de limiet te gaan om te vragen wat je wil hebben :)
ik heb ook met de focus TDI 90 pk gereden. dit waren de eerste focussen van ’99 tot ’02. in vergelijking met men mondeo, ook 90 pk, is die behoorlijk vinnig. maar ik zou hem niemand aanraden. de motor is te luidruchtig en trilt gewoon teveel. ga dan gewoon voor de TDCI als je budget het toelaat.
na vele testritten uiteindelijk een focus 18 TDCI 115 pk gevonden. eentje die me echt aanstond, panterblack en 3 deurs. en maar 89 dkm. de 3 deurs sprak me kwa looks gewoon meer aan dan de 5 deurs. alleen al de achterlichten en de achterlijn geven dat ietsje meer vlotte look.
een vriend van me rijdt met de duval-uitvoering. die ziet er sportiever uit met de 17 inch velgen en de fabrieksverlaging van 4 cm. maar ik koos toch bewust voor de gewone trend uitvoering owv het rijcomfort. nadat hij met mijn trend-uitvoering heeft gereden, klaagt hij nu wel omdat hij een vermogensverlies ondervind met zijn duval. die heeft nu iets van een 140 dkm. waarschijnlijk iets met de dieselpomp of electronica?
en de prijs... lekker een koopje. maar das altijd afwachten he. maar men intuitie laat me niet snel in de steek. de motor klinkt zoals hij moet horen. ik heb op ford in genk gewerkt en met alle mogelijke types tdci gereden. en ook al zijn de wagens nieuw.. ergens hoor je toch een verschil.. maar dat is beroepsmisvorming misschien. outstanding was de nieuwe mondeo 25 liter met 220 pk. was altijd vechten tussen de collega’s om die bom uit het fabriek te mogen rijden :)
ik heb nog niet het genoegen gehad deze krachtbron in de nieuwe focus ST te mogen ondervinden maar ik kan me voorstellen dat ik na de rit ongelooflijk zin een sigarette zou hebben :)
terug naar de focus...ik ga niet meer lullen over zijn weggedrag. dat is gewoon uitstekend en teveel besproken en bekend. maar uiteindelijk merken we dat toch niet in het dagelijks verkeer. maar hij voelt gewoon stabiel aan en doet precies wat je vraagt. dat telt ook al vind ik. je bent gerust en je weet in je achterhoofd dat hij reserve heeft.
hij is heerlijk bij het inhalen of in een sprintje. zeker als er een VW’tje tdi of een astra dci naaste je staat aan de rode lichten :) hij is snel !!!
zelfs in lage toerentallen hoef je niet te wachten op een turbo-gat of gebrek aan koppel.
in 4de versnelling kan je 80% van je reisweg afleggen zonder terug te moeten schakelen. hij blijft soepel tussen de 60 en 110.
we still will be boys for ever.
het boekje zegt topsnelheid 196 km/u. maar deze namiddag had ik een stukje rechte autosnelweg en geen verkeer. ik was gewoon even versteld. van 100 km/u tot pakweg 180 trek je in een ruk door. zonder enige vertragingen. heerlijk in vergelijking met bijvoorbeeld men laatste mondeo. die moest het doen tot een 140 km/u . ok als je echt geduld hebt en je kan je even in de toendra van syberie wanen kan je ook een 170 km/u halen... we begrijpen elkaar dus? :)
maar deze focus doet het lekker in een rukje. en dan verder.. in iets minder tempo maar nog behoorlijk aanvaardbaar liep hij door tot 200 km/u.
ik ben geen snelheidsmaniak, echt niet. maar ik had nooit echt het gevoel dat ik gevaarlijk bezig was. als ik men men mondeo 160 reed, zat ik behoorlijk verkrampt achter het stuur. er gaat dan alles door je hoofd maar bij een snelheid van 200 met de focus kon ik nog behoorlijk zonder enig angstzweet doorrijden.
ok, ik was niet kwaad dat ik moest afremmen omdat een vrachtwagen in zicht was maar ik had wel een lekker gevoel toen, omdat ik wist dat 210 ook haalbaar is. and who knows what is behind....
das een lekker gevoel en meer hoeft dat niet te zijn en ik hoef en kan het ook niet uittesten. maar om een of andere reden heb ik nu deze zomer meer zin om naar rusland te gaan dan naar spanje op vakantie.
nee, laten we eerlijk zijn..er zijn ook snellere diesels in dit segment. ik denk maar even aan de golf 4 met 150 pk. maar alles heeft zijn prijs. ik ben nu eenmaal geen golfliefhebber...het is geen slechte wagen maar een focus geeft het zelfde rijgenot aan een lagere inruilwaarde. de vergelijking met de golf 1 gti en de escort rs is al lang achterhaald. maar de golf profiteert nu nog altijd van die oude onterechte status.
deze focus in vergelijking met de golf 4 geeft je gewoon dat ietjes meer rijplezier voor zijn prijs.
de focus heeft zijn duurzaamheid ook wel bewezen. ze halen vlot over de 2OO dkm zonder enige hoge kosten. en dat telt toch ook mee.
er zijn ook andere merken...ik wil deze zeker niet onderschatten..maar opel bv. kan alleen maar een beetje indruk wekken met zijn zijn astra opc. maar dit zijn geen gewone serie-wagens he.
fotos volgen...
PROBLEMEN
gezien ik de auto pas heb..heb ik nog geen problemen gehad.
en denk en hoop deze de komende jaren nog niet te gaan hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren