Ford Focus 1.8 16V Trend (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 103.516 km |
KM-stand laatst | 147.620 km |
Achtergrond & introductie
- 103.516 km
Achtergrond
Zoals ik eerder vermeldde in de review van mijn "youngtimer" (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-318is-coupe-1992-2/) heb ik een grote passie voor de automobiel dus mijn eerste eigen vervoermiddel mocht iets "leuker" zijn.
Na enkele jaren de Focus Mk1 van mijn ouders gebruikt te hebben was het rond 2012 tijd voor een eigen wagen. Indertijd werkte mijn nonkel bij een Ford-garage waardoor vele familieleden een Focus Mk1 bezaten. Na oriëntatie kwam ik eigenlijk ook bij een Focus Mk1 uit gezien de wegligging e.d. in vergelijking met de toenmalige concurrentie veel beter was en het formaat mij ideaal leek: een C-segment hatchback die toch wat groter was dan de Fiesta maar niet zo groot als een Mondeo.
Introductie
Vermits mijn nonkel werkte in die Ford-garage kwam rond de zomer van 2012 een tip binnen: een klant wou de wagen van zijn zoon verkopen. Dit betrof een 2002 Focus Mk1.5 3-deurs 1.8 benzine Trend "François Duval". Dit is eigenlijk een zeldzame combinatie in België:
- Focus Mk1.5 Trend = niet zeldzaam;
- 3-deurs = minder verkocht gezien 5-deurs toch wel praktischer was;
- benzine = de Mk1.5 was de eerste Focus met de 1.8 TDCI die koppelrijker was waardoor die in België talrijker waren;
- 1.8 = de meeste benzines waren de lichtere 1.4- of 1.6-"Sigma"-krachtbronnen, de 1.8 of 2.0 behoren tot de "Zeta"-familie. De 1.8- en 2.0-benzine hebben net als de 1.8 TDCI's ook schijfremmen achteraan wat bij de 1.4- of 1.6-benzine niet het geval is (trommelremmen);
-"François Duval": dit betrof een optiepakket dat niet altijd gekozen werd, mijn exemplaar is voor een Belgische Mk1.5 rijkelijk uitgerust. Deze Focus was de wagen voor een zoon van een goede klant van de garagehouder, ik vermoed dat hij uitgebreid mocht kiezen.
Ondertussen heb ik deze wagen meer dan 10 jaar en ik hoop hem nog te kunnen bijhouden gezien ik jaarlijks weinig km (< 10.000 km) rijdt en deze wagen mij betrouwbaar is gebleken. Doorheen de jaren is er natuurlijk onderhoud aan gepleegd, onderdelen vernieuwd/vervangen en heb ik ook de "styling" van de eerste eigenaar verwijderd waarbij ik ook enkele OEM-accessoires heb toegevoegd.
Een column waar er veel punten zijn waarmee ik overeenstemming kan vinden:
https://drivr.be/2012/07/27/gastbijdrage-no-frills-cheap-thrills-ford-focus-mki-duval/
Specificaties
- 103.516 km
Specificaties & Prijzen
In dit deel wil ik even de specificaties van de wagen belichten.
Mijn Focus is dus een 2002 Focus Mk1.5 3-deurs 1.8 benzine Trend "François Duval" met als 1e inschrijvingsdatum 03/05/2002.
In 2001 kwam Ford met de facelift van de Focus Mk1, ook wel gekend als de Mk1.5. Toenmalig was tevens de Belgische piloot François Duval een opkomend talent in de rallywereld. Ter ere van hem bood Ford vanaf de facelift als optie het "François Duval"-pakket aan (van de Fiesta MkVI bestond evenzo een gelijknamige versie, maar in 2 smaakjes met of zonder MS Design-kit).
Dit omvatte:
- grille in chroom Meshwire-design;
- Verlagingskit met Eibach-veren;
- witte zijdelingse richtingaanwijzers;
- lederen versnellings- en handrempook;
- 17"-velgen met 215/40/ZR17-banden;
- "François Duval"-logo's.
Buiten de specifieke logo's was dit eigenlijk een verzameling van addenda die los als OEM-accessoire te verkrijgen waren, qua aankleding dichtst vergelijkbaar met bv. ST-line nu.
Ik merk dat mijn Focus een vroege Mk 1.5 is gezien het gemonteerde stuur nog van de Mk1 is (met een klein centraal Ford-logo) en rond de grille geen extra lip in koetswerkkleur.
De kleurencombinatie is redelijk "saai" gekozen: Magnum Grey met Harlequin Bleu-stof. Als uitrustingsniveau koos de eerste koper het middelste niveau "Trend" gezien de "Ambiente"-basisversie niet combineer was met de grotere motoren.
Vermits mijn nonkel bij de Ford-garage werkte (ondertussen gesloopt) waar de wagen nieuw werd gekocht ben ik in het bezit kunnen komen van (een kopie van) de originele aankoopdocumenten.
Prijzen
Dat leert mij over de samenstelling & optielijst van de wagen het volgende:
Ford Focus Trend 1.8 benzine 3-deurs: 16.700,00 EUR;
- Colour Collection-pack (matten e.d. sluiten aan bij het blauw van de bekleding): 950,00 EUR;
- François Duval-pack: 1.100,00 EUR;
- Tractiecontrole: 250,00 EUR;
- Xenon-koplampen (verkrijgbaar vanaf de Mk 1.5, ook herkenbaar aan de sproeiers): 620,00 EUR;
- Radio/CD met 6-cd lader (Ford 6006): 230,00 EUR;
- Achterspoiler in carrosseriekleur: 300,00 EUR;
- Chroom uitlaatsierstuk: 74,00 EUR.
Totaal: 20.224,00 EUR
Er werd ook een korting van 2.237,00 EUR (ongeveer 11%) toegekend waardoor de uiteindelijke prijs op 17.987,00 EUR kwam.
Voor zijn tijd en toenmalig segment vind ik de wagen rijkelijk uitgerust, ik ben bijzonder blij met de xenon-koplampen die beter zijn dan de standaard halogeen-items. Mocht ik de wagen zelf samengesteld mogen hebben had ik nog het elektrisch bedienbaar open dak (780,00 EUR), de vaste trekhaak (440,00 EUR) en de zwarte lederen bekleding (1.290,00 EUR) toegevoegd.
(Onderhouds)kosten op heden
- 147.586 km
Net zoals bij mijn 1992 BMW 318is Coupé (E36) heb ik ook alle facturen e.d. bijgehouden (in dit deel enkel onderhoud):
- 08/11/2012: Herstelling rechterflank: ik heb toen ik de wagen nog niet lang had een oudere garagepoort geraakt met de rechterflank, naast de flank werd tevens de achterbumper herspoten (gebruiksschade): 373,71 EUR;
- 15/11/2012: OEM rubber koffermat: 56,00 EUR;
- 07/02/2013: OEM rubber set vloermatten vooraan & achteraan: 68,99 EUR;
- 06/05/2013: OEM set Ronal 17"-velgen (tweedehands) gekocht: de wagen kwam van de vorige eigenaar met een set aftermarket TSW Evo R-velgen waarvan een exemplaar krom was. Dit is niet mijn smaak dus een OEM-setje gezocht: 475,00 EUR;
- 06/05/2013: OEM wielmoeren voor de OEM-velgenset (16 stuks): 53,82 EUR;
- Midden 2013: onderhoudsbeurt (gratis);
- 19/05/2014: OEM set plastic spatlappen voor voor- en achteraan gekocht: 62,98 GBP;
- 19/08/2014: onderhoudsbeurt: 171,20 EUR;
- 19/05/2015: Renovatie velgen (niet volledig netjes gedaan naar mijn smaak, kan eigenlijk beter): 300,00 EUR;
- 20/07/2015: Aftermarket instaplijsten gekocht: 44,90 GBP;
- 03/08/2015: Uitlijning & regelen spoor: 60,00 EUR;
- 11/08/2015: onderhoudsbeurt;
- 19/08/2016: onderhoudsbeurt, vervangen koppelstuk voor de stabilisatorstang voor, behandelen van de onderzijde met anti-steenslaglaag: 56,03 EUR;
- 27/04/2017: set van 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4-banden in de correcte maat 215/40/ZR17: 550,16 EUR;
- 10/08/2017: onderhoudsbeurt (met aircoservice, herlijmen grille, filters...): 150,00 EUR;
- 05/09/2017: nazicht startsysteem & vervangen startmotor: 120,01 EUR;
- 17/03/2018: herstelling steenslag voorruit: 70,00 EUR;
- 07/08/2018: onderhoudsbeurt: 119,11 EUR;
- 13/08/2019: onderhoudsbeurt + behandelen roest onderzijde (ondanks dat hij altijd binnen overnacht is het een Ford...): 228,53 EUR;
- 29/08/2019: nieuwe remschijven vooraan: 188,76 EUR;
- 24/04/2020: beschermflap achterbumper: 52,15 EUR;
- 26/06/2020: onderhoudsbeurt: 202,68 EUR;
- 27/01/2021: nieuwe Bosch batterij 60Ah/540A: 90,10 EUR;
- 17/05/2021: onderhoudsbeurt: 122,75 EUR;
- 10/11/2021: nieuwe handremhendel: 54,27 EUR;
- 24/11/2021: nieuwe handremkabels in reserve & nieuw (replica) voorscherm rechts vooraan: de vleugel rechts vooraan vertoonde een groot gat onderaan van wat waarschijnlijk een verstopte afvoer moet geweest zijn of de opeenstapeling van vuil en vocht (later meer): 175,75 EUR;
- 12/05/2022: Groot onderhoud met nieuwe distributieriem & waterpomp: gezien de leeftijd (10 jaar sinds de laatste vervanging (bij aankoop in 2012 werd voor de verkoop een groot onderhoud gedaan)): 670,88 EUR;
- 30/06/2022: Vervangen en schilderen vleugel rechts voor, verwijderen roest & overeenstemmen kleur portier rechts voor: dit was een grote operatie waarvan ik wel verwachtte dat ze diende te gebeuren. Als er roest zichtbaar is uitwendig is er een grote kans dat er onderhuids een nog grotere plek schuilt (ik verwacht ook zoiets bij mijn BMW...). Dit is nu aangepakt echter is op heden een nieuw "probleem" ontstaan: de verf van deze vleugel komt los op een bepaalde plaats. Vermits dit seizoen niet ideaal is om dit aan te pakken wacht ik hiermee tot het voorjaar, hopelijk kan ik genieten van garantie... : 755,02 EUR.
Op heden heb ik naar mijn mening weinig (grote) onderhoudskosten gehad, ieder jaar krijgt de wagen zijn regulier onderhoud ondanks het lage jaarlijkse kilometrage (gemiddeld 5.000 km). Sommige grote uitgaven zijn "cosmetisch", ik bedoel hiermee vooral de roestpreventie en -herstelling. Idealiter wordt deze Focus helemaal gepolijst en voorzien van een coating alsook een opfrissing van het onderstel (nieuwe schokdempers rondom). De andere grote kosten in mijn geval zijn vooral de verzekering (+/- 500,00 EUR per jaar) en belasting (+/- 350,00 EUR per jaar).
Persoonlijke beoordeling
- 147.620 km
Na al de droge cijfers nog even kort mijn persoonlijke beoordeling over deze wagen neerpennen.
Motor & versnellingsbak:
De 1.8 Zeta-krachtbron is een echte ouderwetse benzine: onder de 2.500 rpm gebeurt er niet veel. De powerband zit dus naar mijn gevoel meer tussen de 2.500 & 5.500 rpm maar is wel redelijk lineair. De versnellingsbak schakelt vrij trefzeker om dat gemis van trekkracht in de lage toeren deels te compenseren al merk je wanneer de olie van de versnellingsbak nog niet op temperatuur is. Terugschakelen van 3e naar 2e of opschakelen van 2 naar 3 gebeurt dan soms met lichte tegenzin. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn wel afgestemd op de zones waar ik meestal in rij: van 2e naar 3e versnelling aan 50 km is ongeveer 3.200 rpm; van 3e naar 4e versnelling aan 70 km is ook ongeveer hetzelfde. Vanaf 80 km aan 2.500 rpm verleg ik meestal naar de 5e versnelling. Op Belgische autosnelwegen aan 120 à 125 km/uur schommelt het toerental rond de 3.200 rpm. Deze versie is dus niet echt ideaal voor snelweggebruik, er is ook geen 6e-versnelling en je dient terug te schakelen om soms weer soepel in te kunnen halen. Indien u veel autosnelweg rijdt is de TDCi een fijnere krachtbron denk ik. Voor dagelijks gebruik zou ik de 2.0 Zeta-niet echt beschouwen als een grote meerwaarde. Ik heb al eens met een 2.0 RS gereden en beneden het werkingsgebied van de turbo vond ik mijn 1.8 niet bepaald veel trager.
Prestaties en verbruik:
Ik heb met de wagen nog niet op topsnelheid gereden omdat dat in België niet echt mogelijk is en ik ook niet echt de behoefte aan heb om dit uit te proberen. Wel merk ik wel dat na een lange snelwegrit de wagen zich vlotter gedraagt. Qua verbruik zit ik tussen de 8 en 8,5 l/ 100 km (1 op 12 en 1 op 11,77). Ik doe eigenlijk meestal korte ritten, maar ik rijd wel vrij vlot binnen de geldende Belgische zones (30 - 50 - 70 - 90 km/uur).
Besturing en wegligging:
Dit is het sterke punt van deze Focus Mk1(.5). De wagen blijft lang neutraal en je kan er echt vlot de bocht mee om. Wel heeft de wagen een voorkeur voor langere waaierbochten waar je instuurt en de snelheid blijft aanhouden. Ga je te snel dan geeft de wagen dat nogal aan. Korte haakse bochten zijn minder vlot te nemen met het (te) grote stuur en de beperkte trekkracht onderin. De bestuurdershouding is vrij "hoog op de bok" te noemen; de stoel staat, denk ik, voor de grotere medemens (ik ben minder dan 1.80 m) te hoog en is ook geen nauwe sportstoel. Het is zeker een verschil met mijn BMW 318iS Coupé waar je meer "in" de wagen zit. Je merkt wel dat Ford besturing en wegligging als een van de prioriteiten bij de ontwikkeling stelde.
Comfort en practicaliteit
De levendige wegligging gaat niet echt ten koste van het comfort. Zelfs met de verlaging en iets sterkere veren is de wagen niet overdreven hard of spoorgevoelig. Wel merk je als het waait (soms zijwindgevoelig op de neus) en hoe vol de wagen getankt is. Ik rij de wagen het liefst met een tank tussen 1/2e en 3/4e leeg (1/2e en 1/4e vol). Dan is de achterzijde wat lichter en kan de voorzijde zich wat "makkelijker" in de bocht plaatsen.
Praktisch heeft de wagen een nadeel dat het een 3-deurs is. De toegang tot de achterste plaatsen is niet bijster ruim maar op zich is er op de achterbank voldoende ruimte voor een gemiddeld persoon. De koffer is vrij royaal maar ook hier gebonden aan de kortere wielbasis van de 3-deurs.
Ontwerp & kwaliteit
De Focus Mk1 heeft een typerend New Edge-ontwerp dat ik het meest apprecieer zijdelings gezien van vooraan naar achteraan. Dan is de kenmerkende "unieke lijn" duidelijk zichtbaar die deze Focus-generatie karakteriseert. De aanwezige hoeken en vouwen zijn ook niet te sterk geprononceerd als in de huidige ontwerpen waar het wel eens naar mijn mening overdreven wordt. Ik vind het zicht rondom goed (de hoge gordellijn neemt soms wat overzicht op bepaalde hoeken weg) en het interieur heeft ook een heldere indruk (door de relatief grote ruitoppervlakte) met voldoende ruimte voor bestuurder en passagier vooraan (ten koste van de ruimte achteraan). De interieurstyling lijkt misschien "druk" maar is eigenlijk logisch opgebouwd met duidelijke knoppen die misschien niet altijd even kwaliteitsvol ogen. Er zijn veel harde plastics gebruikt maar ze ogen nog steeds goed zonder veel rammeltjes en kraakjes. Ik ben wel zuinig op deze wagen en vermijd dan ook te eten e.d. in deze wagen. Ook de airco werkt bevredigend en het wordt tevens vrij snel warm in de wagen in koudere omstandigheden.
Wat wel weer typisch Ford is zijn de kwaliteitsindruk en roestresistentie. De motorruimte bv. oogt niet zo netjes met niet altijd even nette weggewerkte kabels en slangen, bevestigingspunten die wat los voelen, zwakkere afwerking van bepaalde carrosseriedelen... En natuurlijk is roest hier en daar tot duidelijk present aan de wielranden (enkele punten hier en daar) en de onderzijde (veel vliegroest) hoewel de wagen bijna altijd binnen overnacht. Deze Focus is natuurlijk mijn vervoermiddel voor alle seizoenen (dus ook in contact met regen en natte omstandigheden) maar Ford stond in die periode niet bekend als de constructeur met het meest roestresistente aanbod...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus

Lezersreacties (0)
Reageren