Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 90pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 12 weken wachten was hij er dan: de bestelde Ford Focus Sedan (Futura). Ik heb tijdens mijn overweging mede gekeken naar de Toyota Corolla en de Citroen C4, waarbij de Focus toch beduidend de ruimste is. Alhoewel ik erg graag Toyota zou willen rijden, was de Corolla toch echt te klein voor een persoon van net geen 2 meter. De Avensis was dan een optie maar die vond ik te duur.
De Citroen C4 sprak me aan op het uiterlijk en was beter geschikt voor wat langere mensen. Hier sprak mij verder het stuur erg aan. Enkel vond ik hem wel wat druk aan de binnenkant en had hij, met het meenemen van meerdere personen, toch echt minder ruimte dan de focus.
Ik heb een 90 pk TDCI motor besteld (de lichtste variant). Zelf met de 109 en 90 pk test gereden, weliswaar niet de sedan aangezien deze (bijna) niet te vinden zijn, maar ik heb test gereden met de stationwagons. Deze zijn wat zwaarder dan de sedan en ietwat korter. Tijdens de proefrit ondervond ik dat 90 pk meer dan voldoende was voor mijn doeleinden, lekker wat koppel en ik had niet echt de intentie om een caravan te trekken.
Maar nu, natuurlijk, over de auto zelf. Het is een lichtblauwe (Tonic) 4 deurs (sedan) Ford Focus. Een te heetgewassen Mondeo kont lees je in de meeste reviews en dat klopt ook. Ikzelf vind hem een ’Volvo’ kont hebben en wellicht is dat ook zo (GM). De achterklep herbergt een gigantische ruimte: ikzelf kan er met gemak in liggen, en ik heb sterk het vermoeden dat mijn vriendin er ook nog bij kan. Ik heb hem overigens niet voor die doeleinden gekocht, dat dat even duidelijk is
RIJ ERVARING
_____________
Kortweg goed. Ik zou bijna durven te zeggen subliem. Ik heb twee andere auto’s uit dezelfde klasse mogen rijden (Opel Astra en VW Golf) en ik kan niet anders zeggen dan dat de rij eigenschappen beter zijn dan beide. Dit is het best te bemerken bij de wegligging van de auto: deze is echt merkbaar beter dan die van de Golf en Astra. Qua besturing vind ik het verschil tussen de Golf en Focus minimaal, hier laat voor mijn gevoel de Astra echt wat liggen. Hetzelfde geldt voor het schakelen: Golf en Focus vrijwel gelijk: de Astra zit er onder. De rijervaring wordt nog prettiger door de sportstoelen en het fijne stuur. Door de hoge koppel lijkt het ook alsof hij erg vlot gaat, dit is natuurlijk erg relatief.
UITSTRALING
_____________
Een sedan versie wordt meestal gezien als saai. Dat bemerkte ik ook in mijn omgeving toen ik zei dat ik voor een sedan had gekozen. Toen ik hem eenmaal had heb ik gemerkt dat toch veel mensen er een beetje op teruggekomen zijn. Hij oogt toch wat sportiever, frisser en jonger dan verwacht. Vanaf de achterkant gezien lijkt het een grote auto: de enorme kont zorgt voor deze vertekening. De voorkant is daarentegen precies tegenovergesteld: een wat korte neus. Een ietwat langere neus was mooier geweest, maar dan zit je natuurlijk eigenlijk qua grootte aan de volgende klasse (in Ford’s geval: Mondeo). Mooie stroomlijning vind ik persoonlijk aan de voorkant met een echt mooie grill met chromen rand.
INTERIEUR
__________
Mooi, netjes afgewerkt, zitten wat chromen randjes in om het ijs te breken. Desondanks wel veel plastic, wat niet onlogisch is in zijn klasse. Bekleding zwart met een felle, donkerblauwe tint, welke erg goed bij de rest van de auto past. Besparing op de interieur verlichting binnen is jammer, maar kan er niet echt wakker van liggen (heeft alleen binnenverlichting voor, zonder leeslamp en binnen achterverlichting heeft ie niet). Ditzelfde geldt voor de niet verlichte cruisecontrol bediening, na 2 keer rijden heb ik mezelf aangeleerd hoe ik hem blindelings kan bedienen.. Ik hoorde uit enkele andere reviews nog wel eens wat negatief commentaar over de armsteun: wat mij betreft krijgt deze alleen maar lof! Heerlijk steuntje, was een gemis bij de golf c.q. Astra. Net een mooi afgekleed lederen stuur.
POSITIEVE PUNTEN
__________________
- Grip op de weg
- (relatief) hoge koppel
- Veel laadruimte
- (sport)stoelen
- Stuur (mooi en degelijk)
- Fikse bilpartij
- Automatisch Dimmende binnenspiegel
NEGATIEVE PUNTEN
_________________
- binnenverlichting
- onverlicht cruisecontrole
- opening motorkap: oogt fragiel (draaiende Ford logo)
- sier maar toch: geen sierkap op het motorblok
- geen automatisch inklapbare spiegels mogelijk
- geen raamsierstrippen fabrieksaf mogelijk
- aantal knoppen bij stuur (te druk)
Update 40.000 km
------------------
Geen problemen gehad tot nu toe! De Focus is inderdaad zo betrouwbaar als men zegt. Mee gehad op 3 vakanties, nergens problemen. Nooit iets mee gehad. En wat is hij ZUINIG! In duitsland (op weg naar vakantie) nu 2 maal gereden en je rijdt zonder problemen 180/190 met een verbruik van 1:14. En het afgegeven gecombineerd verbruik van Ford voor deze auto (1:20) haal zelfs ik met mijn rijstijl wel. Echt zuinig! Enige echte minpunt die ik kan noemen is de grip in de winter (ik heb winterbanden), die valt me wat tegen (alhoewel ik het niet kan vergelijken met andere auto’s). Ik vind dat hij vrij snel ’glijdt’ bij een nat wegdek, maar aan de andere kant, wat verwacht je van een 1600 die 1377 kg moet trekken?
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.