Ford Focus 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

autoreview

Ford Focus 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst242.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisgezel

  • 242.000 km

Januari 2019; Ik zag bij de Ford-dealer een mooie zwarte Ford Focus 1.6 Tdci uit 2013 staan. De uitvoering betrof een Lease Titanium en de teller stond op dat moment op 121.000. Ik kreeg een goede inruil op mijn Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk in de Titanium uitvoering en aangezien ik weer wat meer kilometers ging maken lag de keus voor een diesel toch weer gauw voor de hand.

De deal was, uiteraard na een gedegen proefrit en wat onderhandelingen, beklonken. De wegligging, uitrusting, alsmede toch wel het uiterlijk gaven voor mij de doorslag om deze Focus aan te schaffen. Voor wat betreft uitrusting/uitvoering zou ik persoonlijk altijd voor de Titanium kiezen omdat de auto dan uitgerust is met Climate Control en lichtmetalen velgen, iets dat de auto toch een stoerder uiterlijk geeft.

Dan de wegligging; tja, door staat de Focus toch wel bekend om. De auto ligt als een blok op de weg, rijdt sportief en bochten nemen is gewoon een genot. De Focus stuurt direct en fijn, zonder onderstuur en ondanks dat het een vrij lange auto is. Dat levert anderzijds wel weer een nadeel op; de auto heeft een vrij grote draaicirkel. Wanneer je achter het stuur plaats neemt heb je ook het gevoel in een grotere auto te zitten. Eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat het met dit model geen liefde op het eerste gezicht was. M.n. de achterzijde met de achterlichtunits kon mij aanvankelijk niet bekoren, echter toen ik voor de eerste keer een proefrit met dit model Focus (destijds een 1.0 Ecoboost 100 pk uit 2012) had gemaakt was ik direct verrast door zijn comfort en wegligging. Hoe dan ook, hoe langer ik deze auto in bezit heb, hoe meer ik de auto ga waarderen en zeker in de kleur zwart komt de Focus mooi tot uiting.

Ach, smaken verschillen nietwaar? Zo ook het interieur. Dat hoekig design met vele knoppen en functies. Dat vraagt enige gewenning. Na verloop van tijd weet je alles wel te vinden en een aantal functies kun je vanaf het stuur doen. Cruise control vind ik tegenwoordig op een auto onontbeerlijk, zo ook op de Focus. De Focus vindt het heerlijk om op de snelweg en zelfs op provinciale wegen op cruise control te rijden. De climate control; zoals ik eerder aangaf, een reden om de Titanium uitvoering te kiezen. De climate control werkt subliem! Warm of koud weer; stel de temperatuur naar behoefte in en je hebt het aangenaam in de Focus. De boordcomputer werkt naar behoren, al staat er naar mijn mening wel veel overbodige informatie op. Voor mij telt het verbruik. Daar kan ik kort over zijn; prima! Gemiddeld rijdt de Focus nu 1:22. Zeker na de 100-km-maatregel op de snelwegen komt het verbruik van de Focus ten goede. Daarnaast is het leuk om er een sport van te maken zo zuinig mogelijk te rijden. Het record staat op 1080 km met een volle tank! Zonde dat ik vanaf het begin het verbruik niet via de verbruiksmonitor heb bijgehouden. Hoe dan ook de Focus 1.6 Tdci is gewoon zuinig.

De auto voelt ruim en is ook zo. Achterin kunnen volwassenen nog aardig ruim zitten. De bagageruimte is meer dan voldoende. De uitrusting is dik in orde.
Natuurlijk zijn er ook zaken die bij deze Ford Focus voor verbetering vatbaar zijn. Te beginnen met het onderstel. Bij ieder te nemen drempel hoor je het onderstel, m.n. ter hoogte van de voorzijde, kraken. Wellicht maar eens een keer bij de garage na laten kijken. Gelukkig rijd ik het overgrote deel op de snelweg cq. provinciale weg en dan heb ik er geen last van. De bediening van de navigatie is erg omslachtig. Met de bedieningsknoppen duurt het lang voordat je een bestemming kunt invoeren dan wel opzoeken. Daarnaast zijn de kaarten niet up to date. Ik, persoonlijk, vind het niet de moeite waard om dat bij te houden, zeker niet als je ziet hoeveel dat kost. Google maps op mijn smartphone doet wonderen.

V.w.b. het materiaal in het interieur vind ik m.n. rondom de bediening van de climate control erg kras gevoelig. Ook bij de middenconsole is dat het geval.
Dit model Focus staat erom bekend wat elektronische euvels te hebben. Dat is bij deze Focus eveneens het geval. Soms geeft de auto uit het niets een storing aan het motormanagement met als gevolg dat je niet harder kunt rijden dan 90 km/h. Ik parkeer de auto dan even, zet de Focus uit, vervolgens start ik de auto weer en na verloop van tijd is de storing (lees brandend lampje) verdwenen. Heel vervelend. Ik ben ermee bij de dealer geweest maar die heeft na het uitlezen middels een computeranalyse niets kunnen vinden. Verlichting, m.n. voor, geeft ook met regelmaat aan dat deze vervangen dient te worden. Het start-stopsysteem heeft bij deze auto nauwelijks gewerkt. Daar mis ik niets aan.

Al met al vind ik de Focus een fijne auto die veel waar biedt voor zijn geld. De auto is tot nu toe iedere keer bij de Ford-dealer onderhouden. Over de service ben ik dik tevreden en ja, hoe meer je rijdt hoe vaker je naar de garage moet voor onderhoud en dan betaal je m.n. voor de slijtagedelen.

Tja, dan komt het moment waar je op het punt staat of je door gaat rijden of de auto toch gaat inruilen. Momenteel werk ik in het buitenland en staat de auto stil of wordt deze voor korte ritten gebruikt en dat is iets wat de dieselmotor niet ten goede komt. Daarnaast is het verschil in de prijs tussen benzine en diesel nagenoeg verwaarloosd. Met het oog op de toekomst heb ik begin november een rationele beslissing genomen. Ik heb de Ford Focus ingeruild voor een Hyundai Ioniq uit 2016.

Nagenoeg mijn hele autoleven heb ik diesel gereden en dat is mij altijd bevallen. Straks ga ik dichter bij huis werken en gezien de kortere ritten die ik ga maken (i.c.m. de motor) acht ik een hybride-auto tot dusver een verstandige keuze. De tijd zal het uitwijzen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens