Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Fiesta 2.0 16V ST |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2005 |
| Jaar van aanschaf | 2007 |
| KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
| KM-stand laatst | 69.000 km |
+3 jaar met een Fiesta ST rijden.
- 69.000 km
Nu ik al meer dan 3 jaar met de Fiesta ST rondrijdt, geef ik hier even mijn review af.
Uiterlijk
**********
Over smaak valt uiteraard niet te twisten, en bij de aankoop van een tweedehandsvoertuig heb je meestal niet de keuze van kleuren e.d.
Mijn Fiesta ST is een rode met de witte striping boven en onder. Lekker sportief, en m'n vorig autootje (MGF VVC) was ook een rode, dus ik heb er niet echt een probleem mee. Hij valt wel op, dus af en toe oppassen :) Ik vindt dit model ietsje mooier dan de facelift met de nieuwe koplampen en ronde achterlichten, deze ziet er iets strakker uit dan de opvolger. Striping blijft mooi wit, mits regelmatig poetsen en de rode kleur blijft ook rood. Jammer genoeg zitten er maar 16" velgen op, maar echt hard valt dit ook niet op.
Interieur
**********
Het zetels zijn de half leder / half stof ook in het rood. Dit zijn bij van de beste stoelen waar ik in een auto al heb ingezeten. Passen perfect aan en geven superveel steun tijdens het rijden. Verder is het binnenin allemaal nogal zwart aangekleed, maar met een setje rode matten ziet het allemaal wat kleurrijker uit. Ik heb de standaardradio laten vervangen door m'n eigen radio (met ombouwconsole van Ford zelf), waardoor ik de stuurbediening niet meer kan gebruiken. Vooraan is er bakken plaats om te zitten, en zelfs achteraan zit ik (1m92) nog comfortabel. Instap naar achter is wat raar, maar voor aan auto van dit formaat zelfs ruim te noemen.
Er zitten wel een aantal kraakjes in, vooral aan de airbag vooraan, en de gordels achteraan. De koffer gaat open met een knop naast het stuur, wat handig zou zijn als het ook zou werken met de motor aan in stilstand. Nu moet je dan via de sleutel klikken.
Prestaties
***********
Het rijcomfort valt best mee. De vering is natuurlijk sportief afgesteld, en dat voel je, maar zeker niet beenhard de hele tijd.
De motor is een juweeltje, met hernemingen die meer aan een koppelrijke diesel doen denken. Het is niet de snelste wagen aan het rode licht, maar daar gaat het ook niet om. De baanligging is fenomenaal, enkel bij veel regen durven de wielen wel eens doorslippen. Het geluid dat je krijgt, is ook zeker niet mis. Ik moet ook (zoals zovelen) toegeven dat bij 120km/h er net dat ietsje teveel lawaai is, dus rij 110 of 130 :). Hij haalt trouwens gemakkelijk 220 op de teller. Schakelen is lekker kort en snel.
Verbruik:
**********
Het verbruik valt zeker mee. Wij komen met een gemiddelde van 7.8 à 8 liter per 100km toe (1 op 12). Bij echt sportief of hard rijden, loopt dit natuurlijk op. Je kan echter heel vroeg schakelen, bij 50 kan je al naar vijfde om te bollen.
Positief:
*********
- Prijs
- Leuke motor
- Rijplezier
- Superzetels
- Valt wel op
Negatief:
*********
- Geluid bij 120km/h
- Kraakjes in interieur
- Bediening koffer wat raar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




