Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 TDCi Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 75.300 km |
Eerste indrukken
Ik heb mij vorige week een tweede wagen in het gezin aangekocht. Dit ter vervanging van mijn moto om het woon-werkverkeer te doen. Ik reed veel en graag met de moto, +-22500Km/j, maar wegens een komende uitbreiding van het gezin, is een tweede wagen meer aangewezen. Met een maxicosi op de moto vermoed ik dat de mensen maar raar gaan opkijken. :)
Ik heb de ford particulier gekocht na heel wat reviews gelezen te hebben. Ik was van plan van een paar kanshebbers te testrijden. Ik had berekend dat een kleine diesel mij het voordeligst ging zijn, dus de keuze lag bij een kleine wagen met spaardiesel. Kanshebbers waren: Opel Corsa 1.3 CDTI, Fiat Punto 1.3 CDTI, Volkswagen Polo 1.2 TDI, Ford Fiesta 1.6 en 1.4 TDCI, Citroën C3 1.4 HDI, Peugeot 207 1.4 HDI, enz. Eigenlijk is er in dit segment nog veel keuze, ik heb de aziaten nog niet vermeld. Na een beetje lezen besloten van de fransmannen er van tussen te laten. De Volkswagen bleef 2dehands ook nog duur.
Uiteindelijk een ford voor de redelijke prijs en met relatief weinig Km (mijn bovenlimiet lag op 100 000 Km) gevonden. Na de eerste testrit al redelijk overtuigd, nog gaan kijken naar een Punto bij een handelaar. Hier bleken de achterzetels al beschimmeld te zijn. Dit heeft er misschien mee voor gezorgd dat ik niet te lang gewacht heb na mijn testrit op de verkopen van de Ford te contacteren en een koop te sluiten.
Na alle papieren en plaat in orde te hebben de wagen afgehaald. Eerste indruk was positief, maar wat direct opviel, was de koppeling. Het aanvoelen van het aangrijppunt vergt gewenning. Dit is natuurlijk altijd bij een wagen die je niet kent, maar hier vind ik het toch het vermelden waard.
De afwerking in de wagen is niet van die aard zoals mijn Avensis van 2004. De gebruikte materialen zijn net iets minder, de knoppen voelen iets minder goed aan. Vooral de bediening aan het stuur voor de radio. Ook is deze bediening ergonomisch op de Toyota beter uitgedacht. Details natuurlijk, maar het valt mij op.
Het grootste verschil met mijn Toyota is het motorgeluid met koude motor. Ik had verwacht dat ik wel een goede ratel ging horen, maar zelfs mijn 7 jaar oudere Toyota is stiller. Het is echt luid, en bij optrekken heb ik echt een tractor gevoel. Mss heb ik gewoon een miskoop gedaan, kan ook. Mss bij eerste onderhoudsbeurt maar eens navragen.
Wel positief is het onderstel en het stuurgevoel. Het is veel lichter dan de avensis, maar toch met voldoende feedback. Alleen snelwegopritten die snel kunnen genomen worden, geven een vreemd gevoel. Dan lijkt het stuur licht te worden, alsof je gripverlies hebt, wat nog niet het geval was. Misschien moet ik er nog aan wennen.
Over de opties dan, de Bluetooth werkt goed. Het aansluiten van de telefoon was even zoeken, maar het ging wel zonder boekje. Het instellen van de taal voor de gesproken commando's heb ik nog niet gevonden. De verkoper sprak Frans, maar mss moet dan in de garage gedaan worden. Tips zijn welkom. De taal aanpassen in het menu was dan wel weer kinderspel.
- 75.300 km
zo, we zijn weer enkele kilometers verder. Ik moet zeggen dat de fiesta mij meer en meer bevalt. Hij doet nog altijd alles wat hij moet doen. Vooral het evenwichtig onderstel, het fijne bochtengedrag en directe stuur maken het een fijne auto. Ik zou graag eens een ST aan de tand voelen.
Wel is opgevallen dat mijn fiesta nogal windgevoelig is. Misschien hebben de 14 inch bandjes daar ook iets mee te maken.
Ik ben ondertussen ook op onderhoud geweest. Niets bijzonder te melden. Ze wisten mij te zeggen dat mijn voorbanden te hard stonden, ze hebben ze verlaagd naar 1,9 Bar. Na één brandstoftank met een beduidend hoger verbruik, heb ik ze opnieuw verhoogd naar 2,4 Bar zoals op de het plaatje binnenzijde bestuurdersportier is aangegeven. Dit heeft mijn verbruik weer genormaliseerd.
Over mijn verbruik gesproken, dit is best wel gunstig te noemen. Ik rij momenteel redelijk veel autostrade en gewestwegen. Dit zorgt ervoor dat ik toch gemakkelijk 900Km uit 40L Diesel haal. Een gemiddeld verbruik van 4,5L/100Km dus.
Ik heb echter ook gemerkt dat de motor eigenlijk zijn beste vermogen levert boven de toerentallen aangegeven door de schakelindicator. Logisch wel, maar de schakelindicator teveel volgen zorgt wel voor een turbogat. Net iets later schakelen is veel aangenamer (op 2100Tr/min ipv 1750 à 1850Tr/min). Veel invloed op mijn verbruik heb ik hier nog niet gemerkt.
Wel een puntje van iritatie tegengekomen. Ik heb natuurlijk een goedkoop bakje en de afwerking met harde plastieke onderdelen is geen verrassing, maar het trillen van materiaal (bv ijsschraper, parkeerschijf) in de deurvakken werkt op mijn zenuwen. Ook bij stilstand zorgt de bas uit de boxen ervoor dat het materiaal trilt en mijn radio staat heus niet zo luid. Je kan natuurlijk ook de vakken leeg laten of juist volproppen, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Er past wel een fles van 1,5l in de bestuurdersdeur. :)
Een andere ervaring die ik kan delen is dan weer meer voor de jonge gezinnen. Ik heb nl ook nog jonge kindjes en deze fiesta is aangekocht als tweede gezinswagen. Een plooibuggy is de kofferruimte gaat juist, maar met mijn zetelinstelling past de maxicosi niet achter mij. Ik moet eerst mijn stoel vooruit schuiven, dan maxicosi plaatsten (gordel is wel lang genoeg, in tegestelling tot mijn Toyota avensis wagon van 2004) en dan opnieuw mijn stoel achteruitschuiven. Ik zit dan natuurlijk een beetje meer met mijn knieën naast het stuur. Ik ben 1m83, dus ook niet de grootste.
Qua comfort heb ik nu wel een beter beeld. Het motorgeluid ervaar ik al als minder storend, wel ben ik minder te spreken over de bestuurderstoel. De verstellingen zijn wel voldoende groot, maar ik mis wel een lendesteun. Na een uurtje wordt ik de verminderde steun in de onderrug toch gewaar. Snel opgelost natuurlijk, ik rij nu met een kussentje achter de rug.
Tot verdere ervaringen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.