Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 TDCi Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Problemcar
- 35.000 km
Een nieuwe baan, een nieuwe auto! Een Ford Fiesta! Een maatje kleiner, maar klagen zal ik maar niet daarover, voor 140 euro lease kosten onbeperkt vervoer is prima.
De auto had 10 maanden stil gestaan, maar hij deed het nog! Weliswaar 3cm aangevroren water aan de binnenzijde.
Eerste wat opviel was...hij deed het nog! Respect (dacht ik toen nog) maar nog geen seconde later kwam ik niet fatsoenlijk weg, wat is die koppeling achterlijk zwaar zeg. Zeker bij koude motor, slaat hij vaak af.
Het was ook meteen de laatste keer dat het apparaat startte, de opvolgende maand heeft hij me 18x laten staan. Telkens de accu. Ook nadat deze 2x vervangen was, kon de Fiesta de kou niet trotseren. De 18e keer ben ik zo boos geworden op Roeleveld Maarssen, dat de auto een week is gebleven.
Wat heb ik nog meer:
- eraf vallende buitenspiegel
- naar beneden vallende binnenspiegel
- eraf vallende verwarming rooster
- mat bevestiging kapot
Daarnaast structurele startproblemen. De startmotor doet het wel maar aanslaan....ho maar. Vooral na het afslaan van de auto. Sta je gerust 10min te starten. Oorzaak volgens garage: "als jij een klap voor je kop krijg moet je toch ook bijkomen?" Belachelijke reden natuurlijk, maar goed. Sleutel terugdraaien, !!! 25sec !!! wachten en de auto start weer. Ja hoor, inderdaad, het werkt.
Maar ligt dit nou aan mij? Dit moet toch niet normaal zijn?
Verder het geblaas van de auto. Zet je hem 3m vooruit, blijft de coolfan 5min na draaien. Is het een beetje warm, kan die dat nog eens 5min langer doen, op een standje hoger.
Is het buiten 30 graden, dan hoor je de motor niet eens meer, maar een fan zo hard blazen dat het net een overvliegende vliegtuig is. Sorry hoor mensen, ik overdrijf echt niet, zou het graag eens willen laten horen. Mensen horen mij van ver aankomen en vragen of het normaal is, haha. Ik vindt het niet kunnen. Mijn collega rijdt exact dezelfde en heeft hetzelfde.
Is het 35 graden...heb je 3 man in de auto, box op je auto, dan schakelt de airco uit na 2u rijden, omdat de motor te warm word.... moet je net onderweg naar Boedapest zijn waar het 40 graden is. Bel je de hulpdiensten, zeggen ze....je moet wel begrijpen dat je een Fiesta rijdt, het is een stadsauto. Nou...dat vindt ik van een Ka en niet van een Fiesta, maar goed, het zal wel.
Positief puntjes: de auto is snel met de 1.6 TDCI en wegligging is echt top! Ook met hoge snelheden is de auto prettig om in te rijden. De zitpositie is prettig, stoelen zijn goed, versnelling werkt solide.
Conclusie: die Fiesta diesel komt er nooit meer in.
Heb ooit ook de benzine variant gereden, die reedt veel beter!!!
Onderhoudsbeurtje
- 67.000 km
De Fiesta is aan zijn reguliere onderhoudsbeurt toe. Vorige week nog bij het schade herstel bedrijf geweest om de Fiesta op te laten knappen. Volgens de leasemaatschappij de 7e opknapbeurt, da's toch ook wat....
Inmiddels is voorbumper en bestuurdersdeur en bijrijdersdeur opnieuw gespoten. De zijschermen zijn vervangen. De Fiesta is weer representatief. Nee...het waren niet mijn schades, die van mijn voorganger moesten nog gerepareerd worden.
De eerste keer dat de auto gaat is vorige week vrijdag. Jammer is, dat de schok dempers aan de achterzijde kapot zijn en hij daar vandaag voor vervanging staat. Ik vond het nogal verbazingwekkend gezien de kilometerstand.
Ik begin ernstig te twijfelen aan het rijgedrag van mijn voorgangers....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.