Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium (2009)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 TDCi Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst176.959 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lang leve de vooruitgang (en klein probleempje)

  • 2.800 km

Vanuit mijn voorloopauto de overstap gemaakt naar een nieuwe Ford Fiesta 1.6TDCi in Titanium trim. De ervaringen met het vorige model Fiesta (wegligging vooral), de proefrit en de gunstige bijtelling (20%) hebben er toe geleid om deze auto te bestellen.
Gekozen voor de kleur Morello (veruit de mooiste) en de SohoDotts binnenkleur, en verder de volgende opties:
Privacy Glass
16 inch 7-spaaks lichtmetalen velgen
Tweede sleutel met afstandbediening
ESP/EBA
Curtain airbags
Launch Multimedia pack

Na lang wachten (zou eind feb. afgeleverd worden, maar omdat hij in Valencia gebouwd is ipv Keulen (wel half feb.) is hij daarna nog 1,5 maand onderweg geweest naar Nederland. Nu heb ik hem eindelijk en tot nu toe bevalt de auto prima. Hij is veel stiller dan de vorige Fiesta, voelt volwassener aan, en de motor heeft er zin in. Lekker pittig (moest me echt inhouden de eerste 1500km), goed bochtengedrag en een fijne zitpositie (ook met mijn 2.06m).. Verder roem voor het audiosysteem, de usb stick werkt prima, en ook bluetooth en voicecontrol werken gemakkelijk en simpel als het 1 maal ingesteld is. Jammer dat de voicecontrol Engels is, voor mij geen probleem, maar voor sommige kan dat een nadeel zijn.
Ik krijg complimenten over het uiterlijk van de auto, maar ook over het innerlijk. Men is verrast over de ruimte voorin en het uiterlijk. Goed gedaan Ford!

Helaas heb ik gisteren ook het eerste probleempje ervaren, ik reed op de snelweg toen de motor begon in te houden. Max 2000 toeren wou hij nog in elke versnelling. Nadat ik een nabijgelegen parkeerplaats heb opgezocht, en de auto herstart had, had de auto weer volle trekkracht... Raar.. Toch twijfelen wat er aan de hand is, volgende afslag weer gestopt, auto laten afkoelen en olie en koelvloeistof gecontroleerd, die waren beide in orde. Ford Assistance gebeld wat ik het beste kon doen (verder geen waarschuwingslampjes en dergelijke), hun gaven aan dat ik het beste naar een dealer kon rijden om de auto te laten uitlezen. Dit heeft de dealer in Amersfoort gedaan, en daar kwam inderdaad uit dat zich een probleem had voorgedaan met de communicatie naar de ECM/PCM. Probleem was volgens de diagnose apparatuur niet meer aanwezig.. Hopen dat het niet weer voorkomt, een uitdraai heb ik bij me, dat mocht het toch weer voorkomen, we kunnen kijken of het het zelfde is.. Ik hoop dat dit eenmalig was. Kost hem voorlopig wel een ster voor betrouwbaarheid.

Probleempje nog een keer (en hopelijk opgelost)

  • 5.100 km

Inmiddels aardig wat kilometers erbij opgereden, en helaas, op een woensdag ochtend, op de snelweg kan de motor na het uitzetten van de cruisecontrol weer geen toeren meer maken. Na een herstart was het wel in orde. Ik heb direct een afspraak gemaakt bij mijn eigen dealer, en daar is hij vandaag de hele dag uitgebreid onder de loep genomen om een oorzaak van het probleem te vinden. De betreffende monteur was niet meer aanwezig toen ik de auto kan halen, dus ik weet nu alleen dat men nieuwe software geladen heeft die het probleem zou moeten oplossen. Graag wil ik meer weten over de oorzaak, de monteur zal morgen nog contact met mij opnemen.

Goed, genoeg over de problemen, de auto zelf bevalt verder nog steeds goed, het verbruik loopt inmiddels wel flink terug. Heeft heel lang (3 weken) op 7.1/7.0 l/100km gestaan (met stevige rechtervoet en veel snelweg km), inmiddels is hij deze week ineens gezakt naar 6.7, terwijl aan het soort kilometers en rijstijl weinig veranderd is...

2 maand in gebruik, en zeer tevreden

  • 11.000 km

2 maand en inmiddels 11000 km verder. Ik rij redelijk veel momenteel omdat ik een opdracht in het midden van het land heb, en ik in het noorden woon. Pendel elke dag op en neer (zonder files is dat best goed te doen) dus draai al snel een 1200 km zakelijk in de week (en dan komt prive er nog bij)

Sinds het motormanagement vervangen is, zijn de elektronicaproblemen van de motor verleden tijd.. Het verbruik is nu 6.8/100km, daarbij vermeld ik wel dat zeker 80% snelweg kilometers zijn met een tempo van 130/140 (en harder soms)... Heb 1 keer keurig 120 op de cruise gereden en de teller gereset, en toen stond hij direct op 5.7.. Het kan dus wel :)

Wel heb ik al een tijdje dat hij soms stopt met afspelen van de usbstick. Kan bestandsformaat niet openen, terwijl er alleen mp3'tjes op staan. Ga nog testen of het aan de usb stick ligt, of aan 1 specifiek nummer, maar daar moet ik nog de tijd voor vinden.

Daarnaast is gisteren mijn voorruit vervangen. Maandag ochtend kreeg ik een flink steentje vlak bij de A-stijl op de voorruit. Een kleine 10km verder begon hij al te scheuren. Kan gebeuren. Kreeg bij het glasbedrijf als leenauto een Mini Cooper One mee... Maar die viel tegen.. En wat ben je daarna weer blij als je weer in een fiesta zit. Ruimer, comfortabeler en tenminste de dingen op een logische plek.. Doet me goed. Ik ben van mening dat een Fiesta'tje een 'premium' model als de Mini de baas is. En dat onderstreept maar weer de kwaliteiten van dit product.

Eerste beurt gehad, weinig aan de hand

  • 21.000 km

De auto passeerde deze week de 20.000km, dus was het tijd voor een beurt. Erg snel, maar ik rij dagelijks 260km, dus de kilometers tikken er hard bij op.
Bij de beurt zijn geen gekke dingen geconstateerd, er is wat olie bijgedaan (peil was de afgelopen 6 weken al niet gezakt (controleer de vloeistoffen/lampen om de week)), weinig aan de hand.

Tevens heeft men een 12v aansluiting ingebouwd aan het eind van de middentunnel, bij de achterbank. Die wou ik graag in de kofferbak hebben voor een koelbox op de achterbank, maar dit kon volgens de monteur ook. En dat was een betere optie en is perfect gelukt!
Een ander probleem is ook geprobeerd aan te pakken, maar nog niet helemaal succesvol. Bij het afsluiten van de auto draait de rechterbuitenspiegel naar binnen toe, tegen de chromenstrip aan, en draait vervolgens nog iets door erboven op. Links gaat wel goed. Ze hebben geprobeerd de spiegel opnieuw af te stellen. Het leek ook goed te gaan, maar na een aantal keren openen/sluiten loopt hij er weer tegen aan.. Volgende beurt (over 3maand als het zo doorgaat) maar weer eens naar laten kijken, ik vind het niet heel storend, maar nu ik van een collega fiesta rijder weet dat ik niet de enige ben met dit probleem ben ik erg benieuwd of er nog meer zijn met deze issue. Schade/krassen brengt het niet zichtbaar aan (en heb het al een tijdje)

Verder ben ik nog altijd erg tevreden over deze auto, het verbruik is inmiddels acceptabel (6.4l/100km) geworden, ondanks mijn hoge gemiddelde snelheid (90km/u volgens de boordcomputer) en 90% snelwegen wat ik rij (met meestal de cruisecontrol op 140 op de teller, rustige tijdstippen, voor de spits en in het noorden/oosten).. Wat ik Ford wel zou aanbevelen is om bij een facelift van de Fiesta te kijken naar een zwaardere motor, of naar een 6-bak, zodat hij op de snelweg ook bij snelheden boven de 140 lekker rustig blijft.

Maar goed, vergeleken met het vorige model Fiesta is dit zeker een topauto. Ik had namelijk zo 1tje mee als leenauto, en daarmee ook de 130km heen en terug rit gemaakt, maar daar kwam ik gebroken uit. Het rijcomfort is minder, de geluidsisolatie is veel minder, de stoelen zitten niet goed (last van de rug) en de kwaliteit van het interieur/audiosysteem zijn beduidend slechter dan die van het nieuwe model. Zeker nu ik even in het oude model heb mogen rijden, is het duidelijk hoeveel vooruitgang Ford geboekt heeft met het nieuwe model. Terwijl ik toen ik nog in het oude model reed, daar best goed over te spreken was (zie andere review op de site, en de korte versie daarvan in de AW 28 op papier).
Op naar de volgende 20.000km, waarvan een 3500km in het buitenland (vakantie naar Kroatie in Augustus)

1e grote beurt

  • 41.500 km

Onlangs is de Fiesta naar de garage geweest voor zijn 1e grote beurt. De 40.000km zijn er in net een half jaar op gereden. Gaat hard dus.. En de Fiesta houdt zich nog steeds goed. De banden zijn wel omgewisseld, voor slijt wat sneller dan achteren. Vloeistoffen zijn gecontroleerd en men heeft de lampen afgesteld, aangezien ik het weekend voor de beurt zelf de linker koplamp vervangen heb (behoorlijk gedoe :) ) en deze nog niet helemaal goed stond.

Verder kom ik niet veel problemen tegen, de rechterbuitenspiegel draait bij het inklappen nog af en toe nog wel tegen de chroomlijst aan, meestal niet. Wel apart dat dit zich niet continu voordoet. Tevens heb ik een aantal keren gehad dat de cruisecontrol niet aan wou (bij 80 in 5). Terug naar 4 en weer naar 5 en hij wou wel. Oorzaak onbekend.
Afgezien van de beperkte elektronische mankementjes ben ik bijzonder tevreden. De auto blijft een heerlijke stuurmansauto, maar is comfortabel genoeg om dagelijks een paar uur in te vertoeven (rij tussen de 1500-2000km per week). Nu het winterweer komt ben ik vreselijk blij met de voorruitverwarming. Dat scheelt een hoop krabben en ellende ochtends... Verder blijft de zitpositie, top! Audiokwaliteit, top! Ruimte voorin (bij 2.06m lengte), prima in orde! Af en toe iemand achterin: Goed te doen!

Het verbruik blijft stabiel, 6.6/6.7l op de 100km. Dat is fors, maar gezien mijn gemiddeldes snelheid (91 volgens de boordcomputer) is dat niet raar. De motor wordt gewoon onzuinig als de snelheid continu boven de 130 ligt op de snelweg. Proef op de som gedaan. Wanneer ik 120 op de gps rij, is het verbruik op de rit zelfs onder de 5.0ltr op de 100km! Veel hangt dus af van je rijgedrag. Ikzelf zou graag een 6bak of een zwaardere dieselmotor zien verschijnen in de Fiesta. Dat zou het plaatje helemaal compleet maken. Al zie ik ook alvast uit naar de nieuwe focus (met deze hoeveelheid km's zit ik binnen 2 jaar aan de max, de nieuwe focus is er dan)

Nog altijd tevreden

  • 81.800 km

Inmiddels heeft de Fiesta zijn 80.000km beurt gehad. De km's vliegen er niet meer zo door omdat ik een opdracht dichterbij heb. Ergens jammer, want de auto rijdt nog altijd heerlijk. Bochten top, acceleratie goed in orde, comfortabel voor zijn klasse en ook op hoge snelheden (weekendje Berlijn, en dus planken op de autobahn) houdt hij zich prima.

Bij de beurt (bij Smidts in Tolbert omdat vd Tol Drachten failliet is, en toen de nieuwe dealer daar nog niet bekend was) zijn weinig schokkende dingen naar boven gekomen. Zelf had ik opgemerkt dat bij een koude start rechtsvoor iets een beetje leek aan te lopen of lawaai maakte, men heeft de dynamoriem (als ik het goed heb) vervangen en inderdaad is het nu weg.

Ik blijf van mening dat de Fiësta 1 van de leukste, maar zeker de best rijdende auto in zijn klasse is. 'Elke dag een feest'. Al zie ik wel uit naar de volgende leaseauto, welke een station zal gaan worden met het oog op de toekomst. Tegen die tijd is de nieuwe Focus Wagon er, maar ook de Megane kan mij bekoren, zeker met sportonderstel en GTline pakket stuurt en oogt dat prachtig.

Over een ton ,nog altijd lovend over de Fiesta

  • 100.700 km

Net voor de jaarwisseling heeft de Fiesta zijn 100.000km beurt gehad, en net na de jaarwisseling heb ik hem over de 100.000km getilt. Toch nog best vlot gegaan, aangezien het kilometer vreten er sinds februari dit jaar er behoorlijk uit is sinds ik een opdracht dichtbij heb...

Maar nog altijd blijft de Fiesta een feest om te rijden. Tijdens de winter is het heerlijk om die voorruitverwarming te hebben, de auto houdt grip, is communicatief en is voorspelbaar bij gladde omstandigheden (ook op zomerbanden (Bridgestone Potenza's)).

Verder weinig om te melden, de beurt die uitgevoerd is leverde geen spannende dingen op behalve de ruitenwisser bladen.

Voorzichtig aan wel aan het orienteren voor een opvolger, dat zal toch in de loop van dit jaar gaan gebeuren. Keuze wordt waarschijnlijk een C-segment station (nieuwe Focus/Megane) of wellicht een D-segment (508SW, heel misschien Mondeo (duur in lease)). Een wagen met ruimte op achterbank/kofferbak is vooruitlopen op de toekomst, maar wel nodig denk ik zo langzamerhand.

Hoop dat de leasemaatschappij met een schappelijk aanbod komt om de Fiesta over te nemen. Mijn vriendin is namelijk behoorlijk gek met de 'Fietstas' en alhoewel een diesel kwa km's waarschijnlijk niet helemaal uitkan, kan een goede prijs dat wellicht veranderen.

Tot 2x toe verlengd

  • 153.700 km

Inmiddels een 50.000 km verder sinds de vorige review. Geen problemen gehad, keertje bandjes en een aanrijding met een haas op de snelweg met kleine schade als gevolg.

De Fiesta bevalt nog altijd goed, en toen ik in Mei bericht kreeg van mijn wagenpark beheerder dat de Fiesta einde termijn was, was ik verbaasd. Had hem 2 jaar op dat moment. Maar het eerste jaar veel gereden, dus de leasemaatschappij dacht dat hij nu zo ongeveer aan de km's zat. Kon kiezen tussen verlengen of wat nieuws, gekozen voor verlenging omdat ik mijn zinnen heb gezet op de Focus met het Ford Sync My Touch systeem. Echter, in januari liep het verlengde contract af, en helaas is het Sync systeem uitgesteld tot de zomer 2012. Maar ik mag de Fiesta nog een keer verlengen, tot juli, of 189.000km. Geen probleem, want het auto'tje blijft fijn. Betrouwbaar, geschikt voor lange afstanden, sturen is heerlijk, diesel is pittig genoeg.

Afscheid nemen

  • 176.959 km

Vandaag de Fiesta ingeleverd. Aan zijn contract (na 2x verlengen) en ook wel aan zijn km's.

Zal het paarse feestje wel missen. Nu een Focus Wagon diesel mee als huurauto. Geen gekke wagen, maar hij staat niet voor niets als 2e op mijn shortlist als opvolger voor de Fiesta. Mijn pijlen staan primair gericht op de Volvo V40 (D2 Momentum uitvoering). Maandag testrit (@home) en vooral kijken of ik pas met mijn 2.06m.

Benieuwd waar de Fiesta terecht gaat komen en of de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van mag gaan beleven als ik.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.