Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Trend (2011)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Trend (2011)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 TDCi Econetic Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf36.500 km
KM-stand laatst46.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 41.000 km

Na jaren lease gereden te hebben moest ik eind 2012 weer privé gaan rijden vanwege een nieuwe baan zonder leaseauto. Een schatting gemaakt van de te verwachten kilometers en bedacht dat ik ongeveer 15.000km per jaar zou gaan doen. Brandstofverbruik was dus minder relevant. Met die inschatting een mooie Focus 2.0 16v Rally Edition uit 2006 gekocht. Een heerlijke auto, met een lekker soepel, ouderwets bezineblok. 50 in de 5e versnelling was geen probleem. Voor een 2.0 ook nog best een acceptabel verbruik, met 7.97 l/100 km. De realiteit bleek echter anders, we reden namelijk veel meer dan gepland (25.000-30.000 per jaar). Hierdoor stegen de brandstofkosten toch behoorlijk ten opzichte van de inschatting.

Eind december zijn we daarom wat verder gaan kijken en kwamen we deze, zo goed als nieuwe, Fiesta Econetic tegen. De auto is uit (november) 2011 en had nog geen 40.000 km gereden. Kleur wit (frozen white, niet metallic wit) in de uitvoering Trend met enkele extra pakketten. Zo is de auto voorzien van het Citypakket (automatisch inklappende spiegels en parkeersensoren) en het Connectpakket (Bluetooth, USB, mistlampen voor, uitgebreide boordcomputer met verbruik en temperatuur en climat control). Verder helemaal standaard, dus 14 inch eco-wielen met wieldoppen, en geen gekke fratsen. Wel een hele batterij airbags (inclusief knie-airbag) en standaard ESP.

De eerste kilometers zijn zeer goed bevallen. De auto is verrassend comfortabel, en is af fabriek verlaagd vanwege het Econetic-pakket maar wel voorzien van een comfortonderstel. Dat maakt de auto zeer soepel, zeker vergeleken met mijn vorige Focus met 17 inch en een sportonderstel. Wel is de auto, wellicht mede door het lage gewicht van net 1000kg, wat zijwind gevoeliger dan de Focus. De Fiesta is daarnaast lekker stil, zowel motorgeluid als rijgeluiden worden goed gedempt. De stoelen zijn goed, lekker ruim, niet te hard en voldoende lang. Er zit standaard geen middenarmsteun in, die heb ik via Marktplaats op de kop kunnen tikken.

De motor is voor mij een oude bekende (in mijn lease V50 zat dezelfde, maar dan met 115pk). Bij de koude start knort hij een beetje nukkig, maar na de eerste 3 straten is dat gedrag voorbij en loopt de motor mooi stil en soepel. Zeker een stuk comfortabeler om naar te luisteren dan de VAG 1.2 TDI. De motor heeft met zijn 95 pk en ruim 200nm koppel meer dan voldoende power om met het verkeer mee te komen. Tussen acceleraties gaan vlotjes, vanaf stilstand is het geen strepentrekker, maar dat is ook niet nodig. Wel heeft deze motor hetzelfde nukkige karakter als hij in de V50 had bij het wegrijden in de eerste versnelling. Bij iets minder gas krijg je een dipje in de acceleratie, bij een teentje te veel gas rijd je met loeiende motor weg. Erg frustrerend, je krijgt het gevoel alsof je opnieuw moet leren rijden. Verder valt op dat de auto in Econetic uitvoering erg lange versnellingen heeft, zo rijd je 50 in de 3 met 1450 toeren en 120 in de 5 met 2150 toeren.

Een gemis dat ik me te weinig realiseerde bij aanschaf was dat de auto geen cruise control had. Ik heb sinds 2006 alleen maar auto's met cruise control gehad, en kon maar niet wennen aan het ontbreken hiervan. Aangezien Ford niet de mogelijkheid bied om cruise control achteraf te activeren zoals bij VAG was ik bang dat ik aan de John Gold cruise control moest, met zo'n lelijke losse hendel. Na wat intensief zoekwerk ben ik echter bij een dealer in Duitsland terecht gekomen, die wel de juiste bediening in kon bouwen en de mogelijkheid had om de software te activeren. De afspraak was snel gemaakt en voor net geen 300 euro (de helft van een John Gold) was ik de man. Ik moest er wel nog even 550 km Duitsland voor in, maar dat is ook geen straf. Nu heb ik originele cruise control met de juiste knop op het stuur (met verlichting) en de bijbehorende controle lampjes in het dashboard. Helemaal top.

Dan nog het verbruik, ik hoopte rond de 1 op 20 uit te komen met een gemengd gebruik. Ik rijd ongeveer 65% regionaal en relatief korte stukken. De rest is snelweg en stadsverkeer. Na de eerste 8 tankbeurten staat het verbruik op de boordcomputer op 4.8 l/100 km. Volgens spritmonitor is het gemeten gemiddelde nu 4.95 l/100 km (1 op 20.2). Ik verwacht richting het warmere weer nog iets lager / beter uit te komen.

  • 46.500 km

We hebben inmiddels zo'n 10.000km met de Fiesta gereden. Gelukkig plezierige en probleemloze kilometers.

Technisch heeft de auto geen krimp gegeven, en het enige dat niet helemaal lekker aanvoelt is de zelf ingebouwde aftermarket armsteun. Deze kraakt als een oude postkoets, en zal dus op korte termijn een keer vervangen moeten worden.

Wel hebben we besloten om de standaard eco wielen met wieldoppen in de maat 175/65/14 te gaan vervangen. We hebben 4-seizoenen banden op de 14 inch wielen liggen, en deze gaan in de opslag als winterbanden. Dan mogen we in de winter tenminste Duitsland in, en voor de Nederlandse omstandigheden voldoen de 4-seizoenen banden ook prima in de sneeuw. Wintersporten doen we toch niet! De auto is voor de zomer nu voorzien van een originele set Ford Fiesta wielen, 16 inch 7 spaaks met Conti banden in de maat 195/45/16. Zoals verwacht geeft dat de auto een gigantische visuele upgrade, van een beetje suf naar lekker sportief. 16 inch is wat dat betreft prima voor de Fiesta. De wegligging is met de nieuwe wielen ook met sprongen vooruit gegaan. De Fiesta voelt nu meer als een echte Ford, en stuurt heerlijk strak! Met de 14 inch wielen met de smalle en hoge banden was het bochtengedrag toch een beetje vaag. Ook is de rechtuitstabiliteit een stuk beter geworden. Veel minder windgevoeliger. Voor het verbruik hebben we nog geen negatieve effecten gemerkt.

Het verbruik is nog steeds prima. Met veel korte stukjes (woon-werk is 9 km enkel), gemixed met wat langere stukken doen we nu 1 op 20,28 (gemeten aan de pomp via Spritmonitor). De slechtste tank tot nu toe (alleen korte stukken en veel airco gebruik) kwam op 1 op 18,86. De beste tank (alleen snelweg met door drukte lagere snelheden) 1 op 21,92. Ik rijd gewoon lekker door, geen gescheur, maar ik rijd gewoon lekker met het verkeer mee en rijd altijd minimaal de toegestane snelheid. Dus wat mij betreft een prima score!

Helemaal niks te klagen dan? Nou helaas wel, de bediening van de koppeling in samenwerking met de krachtopbouw van de motor blijft storend. Het kost erg veel aandacht om lekker soepel met de auto weg te rijden en over te schakelen. Even zonder aandacht wegtrekken is er niet bij, dan krijg je of een dip in de acceleratie of spuit je schokkend weg. De update heeft dit gedrag een beetje gedempt, maar het is verre van optimaal.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.