Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Trend (2011)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Trend (2011)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 TDCi Econetic Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf200 km
KM-stand laatst39.240 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Ford Fiesta Econetic Lease Trend

  • 39.240 km

Signalement :
Merk : Ford
Type : Fiesta 1.6 TDCI Econetic Lease Trend
Kleur : Dark Micastone
Bouwjaar : 2011

Exterieur :
De Ford Fiesta combineert hedendaagse stijl met geavanceerde technologieën. Elke functionaliteit is ontworpen om ervoor te zorgen dat u het maximale uit uw dag kunt halen, aldus Ford.
De in 2008 geïntroduceerde Ford Fiesta is wat mij betreft in ieder geval een grote vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. Zowel exterieur als interieur. De Fiesta is onlangs (2012) gefacelift. De auto waar ik het afgelopen jaar in heb gereden is nog het model van voor de facelift.
Persoonlijk vind ik de Fiesta een aardige auto om te zien. Helaas is mijn auto voorzien van 14 inch wielen met (lelijke) standaard wieldoppen die in mijn optiek afbreuk doen aan het uiterlijk van de auto.

Interieur :
Ruimte :
De ruimte van de auto is redelijk voor een auto in het B – segment. Zelfs achterin is het voor volwassen personen best nog een tijd uit te houden.

Bediening /functies :
Het dashboard van de Fiesta is wat onoverzichtelijk vormgegeven met veel knoppen op de middenconsole. De bediening is echter over het algemeen wel logisch te noemen. Merkwaardig vind ik echter de bediening van de sproei-installatie van de ruitenwissers. Voor het besproeien van de voorruit dient men het knopje op de bedieningshendel in te drukken in plaats van de hendel naar je toe te halen. Verder zorgde de vormgeving van het instrumentenpaneel ervoor dat in mijn geval het stuur op de voor mij prettigste afstelling precies voor de meters kwam te zitten.
Er jammer vindt ik persoonlijk dat er geen uitgebreide boardcomputer aanwezig is. Het is mogelijk om het actuele verbruik, gemiddeld verbruik, de gemiddelde snelheid en een trip af te lezen.
Verder liggen sommige bedieningselementen (zoals de temperatuurregeling) niet onder handbereik.

Kwaliteit / afwerking :
Vergeleken met enkele van zijn concurrenten (zoals bijvoorbeeld de Polo) blijft de Fiesta duidelijk achter wat betreft materiaalgebruik. Er zijn over het algemeen hard aanvoelende, grijze kunststofsoorten gebruikt die niet erg hoogwaardig aanvoelen. Dicht geldt ook voor de afwerking van de auto. Bij het dashboardkastje is vanaf de zijkant bij een geopende deur duidelijk een grote kier zichtbaar. Verder is de auto helaas niet vrij van piepjes en kraakjes.

Comfort :
Zitcomfort / ergonomie :
De stoelen van de Fiesta zijn redelijk hard, maar zitten prima. De stoelen geven ook meer steun dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Het is op zichzelf dan ook prima uit te houden op lange afstanden in de zetels van de Ford. De ergonomie van de auto kan echter wel op de nodige kritiek rekenen. Zo kan ik niet vanuit vanuit de bestuurdersstoel zonder te hoeven reiken bij de bediening van de verwarming. Ook vind ik de bediening van sommige functies (zoals de ruitensproeiinstallatie) niet erg logisch. De interface van de radio en informatiesysteem werkt wat mij betreft te omslachtig. Het display van het systeem ziet er gedateerd uit en kan maar weinig informatie weergeven op het kleine scherm.

Interieurgeluid :
De motor is rumoeriger dan ik aanvankelijk verwachtte van de Fiesta. Enkele jaren geleden heb ik enige tijd gereden in een Focus 1.6 TDCI van de vorige generatie (2007) die aanmerkelijk beschaafder klonk dat de Fiesta Econetic. Als de motor nog koud is dringt het ouderwetse dieselgeluid nadrukkelijk door in het interieur. Ook als de motor warm is blijft 'ie naar mijn idee nog vrij rumoerig. Erg storend vind ik dat bij mijn auto rond de 2.500 rpm (circa 120 km/h) er een resonerend geluid optreed waarvan ik na eindeloos speuren de oorzaak niet heb kunnen achterhalen. Mogelijk resoneert de kunststof afdekplaat van de motor rond bovengenoemd toerental. Ook bij het optrekken is het resonerende geluid hoorbaar. Het windgeruis en de afrolgeluiden van de banden blijven redelijk op de achtergrond. Verder dient opgemerkt te worden dat de ventilator zelfs op de laagste stand (stand 1) nog vrij veel geluid maakt. Pas wanneer je de ventilator geheel uitzet merk je pas hoeveel geluid hij produceert.

Veercomfort :
De Fiesta is redelijk stevig geveerd. Het onderstel van de auto is, zoals het een Ford betaamd, prima in orde. Doordat de auto redelijk laag ligt komt het helaas geregeld voor dat bij een verkeersdrempel de voorspoiler van de auto de grond raakt, zelfs bij geringe snelheid.

Motor / Transmissie:
Acceleratie / tussensprints :
De Fiesta beschikt over een 70 Kw (95 pk) sterke 1.6 liter 4 cylinder commonrail dieselmotor met 205 Nm aan koppel. Met een leeggewicht van 1019 kg heeft de auto op papier duidelijk een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld mijn vorige auto, de Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion.
In de praktijk had ik eerlijk gezegd meer van de motor verwacht. De auto is weliswaar duidelijk sneller dan de Polo, maar ik heb nimmer het gevoel gehad dat de auto daadwerkelijk 20 pk meer heeft dan de Polo. Met betrekking tot de vermogensafgifte kan gezegd worden dat er onderin het toerengebied vrijwel niets gebeurd. Rond de 1.500 rpm komt er wat meer leven in de brouwerij. Bij 2.000 rpm laat de schakelindicator weten dat er opgeschakeld dient te worden. Op zichzelf is dat rond de 2.000 rpm prima te doen zonder dat de auto stilvalt. De opgegeven topsnelheid van 178 km/h heb ik in de praktijk niet kunnen halen. Boven de 150 km/h is de fut er een beetje uit en duurde het tergend langzaam om de auto nog enigszins te laten versnellen. Wat mij betreft duidelijk geen auto om lekker sportief mee te gaan rijden.

Overbrengingsverhoudingen / schakelgedrag :
Schakelen gaat prima in de Fiesta. De versnellingsbak laat zich licht en trefzeker bedienen. Het koppelingspedaal werkt daarentegen minder prettig. Het aangrijpingspunt van de koppel is tamelijk bruusk waardoor het lastig is om schokvrij met de auto te rijden. Wat opvalt aan de aandrijflijn is het feit dat de er geregeld een schok door de auto gaat op het moment dat je zonder te ontkoppelen het gas een moment losgelaten hebt en opnieuw gasgeeft. De leasemaatschappij de enkele Fiesta's van hetzelfde bouwjaar heeft rijden had al ook al opgemerkt dat er bestuurders waren geweest die dezelfde ervaring hadden met de aandrijflijn. Ook de plaatselijke Ford garage was bekend met het probleem. Het vervelende is vooral dat de schokken door de aandrijflijn zich willekeurig lijken voor te doen.

Verbruik :
Het zal niemand verbazen dat de fabrieksopgave (3,6 l/100 km (1: 27,7)) niet gehaald wordt.
Ik heb het verbruik middels de Autoweek verbruiksmonitor bijgehouden. Eigenlijk ben heb ik twee keer een monitor gestart. De eerste verbruiksmonitor heb ik enkele maanden een rustige rijstijl aangehouden. Het gemiddelde verbruik kwam uit op 4,25 l/100 km (1:23,5). De tweede verbruiksmonitor heb ik een normale rijstijl aangehouden en kwam het verbruik uit op 4,58 l/100 km (1:21,8). In de praktijk blijken ook vooral, naast natuurlijk de verkeersdrukte, de weersomstandigheden van grote invloed op het verbruik. Met lage temperaturen en forse wind bleef zelfs met een rustige rijstijl het verbruik nauwelijks boven de 5 l / 100km. Bij hogere temperaturen en vrijwel geen tegenwind is een verbruik van 4,0 l/100 km (1:25,0) eenvoudig haalbaar. (hoogste gemiddelde verbruik : 4,85/100 km (1:20,6) – laagste verbruik : 3,90 l/100 km (1:25,6).

Rijeigenschappen :
Ford heeft een reputatie hoog te houden wat goede rijeigenschappen betreft.
De rijeigenschappen van de Fiesta zijn dan ook uitstekend. De auto stuurt best licht maar met de stuurbekrachtiging is gelukkig niet overijverig. Bovendien voel je in het stuur nog behoorlijk goed wat er onder de wielen gebeurd. De Ford Fiesta staat dan ook algemeen bekend als een van de best sturende auto's uit z'n klasse. Bij hogere snelheden (> 140 km/h) wordt de Fiesta wel een beetje zweverig. Dit zou ondermeer kunnen worden veroorzaakt door de smalle eco-banden met lagere rolweerstand (minder grip). Dat de auto op banden staat die minder grip bieden is overigens duidelijk te merken in snel genomen bochten waar de auto de neiging krijgt om sterker te ondersturen. De Ford glijdt dan naar de buitenkant van de bocht. De laatste maanden heeft de Fiesta op winterbanden gestaan die duidelijk meer grip hadden dan de standaard eco-banden.

Onderhoud / Kosten :
Problemen :
Geen

Kosten :
Aangezien ik de Fiesta als lease-auto heb gereden kan ik eigenlijk weinig zinnigs zeggen over de kosten. Gezien de acceptabele aanschafprijs , de wegenbelastingvrije status, en de gunstige verbruikscijfers kan ik me voorstellen dat de gebruikskosten over het algemeen binnen de perken blijven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.