Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Trend (2011)

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford FiestaFord Fiesta IndividualFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

UitvoeringFiesta 1.6 TDCi Econetic Trend
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

• 450 km

De eerste kilometers met de Fiesta zijn goed bevallen. De auto is voorin voldoende ruim en in vergelijking met de Focus nauwelijks kleiner. Alles zit erop wat je nodig hebt en op een logische plek. Hij is opvallend stil, als je start heb je zeker niet in de gaten dat het een diesel is!
Ook het rijden is een waar genoegen; hij blijft stil, het enige wat je hoort zijn de banden (Michelin energy saver. Op de snelweg ligt hij als een huis, ook op wat hogere snelheden. Mooi stabiel kun je zo 160 rijden.
Het is nog even wennen aan het schakelen; kan ook aan mij liggen maar in het opschakelen gaat gaat dit nog niet vloeiend genoeg naar mijn idee; maakt onvoldoende toeren waardoor hij iets inhoud. wellicht wordt dit beter gaandeweg het aantal km's en ervaring. wat ook opvalt is bij gas loslaten dat het 2 tellen soms duurt voordat hij in zijn toeren terugzakt. even in de gaten houden dus.
Maar overal; ben er erg blij mee. de reden van aankoop was ook dat ik nog mooi ruim 2 jaar belastingvrij kan rijden, scheelt toch elke maand tov de Focus 108 euro!

eindelijk een update

Na 33.000 km tijd voor een terugblik. De Fiesta heeft het uitstekend gedaan zonder extra kosten; alleen zijn beurt en een set winterbanden.
Verder erg opvallend (is ook een sport) zijn verbruik, zie de monitor; Een verbruik over 33.000 km van gemiddeld 1 op 23.3 is toch echt wel heel keurig. Tot nu toe heeft er niemand meegedaan die me hierin verbeterde.
Hoe doe je dat? zo snel mogelijk op de cruise control dus; Ver vooruitkijken en laten uitrollen; het vergt enige gewenning want ik wil ook weer geen gevaar op de weg zijn. Dus altijd rekening houden met het andere verkeer! Mijn woon-werk afstand is ongeveer 35 km; het loont zich dus echt niet om dan 120 te gaan rijden; met 100 km per uur scheelt het nog geen 2 minuten; beetje pech bij een stoplicht en weg is je voordeel. Rustig rijden en op tijd opschakelen loont zich dus.

De auto verder; voorin is er voldoende ruimte; de stoelen zijn comfortabel genoeg; ik heb er bij de aanschaf wel een middenarmsteuntje in laten zetten, dat is wel zo heerlijk. de zitruimte voor de achterpassagiers is krapjes maar het gaat wel; ennuh hoe vaak hebben wij dit nodig?
De kofferruimte is wel beperkt; maar ja het is ook een kleine auto; al snel moet ik zaken op de achterbank zetten; met de bank neergeklapt heb je wel weer voldoende ruimte (geen vlakke vloer); 2 grote kerstbomen met kluit en al gingen er gewoon in;

Wat zijn de positieve punten: zijn verbruik!! 1 op 23,3 is echt goedkoop rijden; reken daarbij het feit dat er al anderhalf jaar geen MRB betaald is dan zijn de maandelijkse kosten echt minimaal. Ook heerlijk is zijn wegligging; net als de vorige auto (Focus) ligt hij als een huis in de bochten; subliem sturen en scherp sturen. zijn motorgeluid is zeer acceptabel; nu met de winterbanden geeft wel meer geluid.

Grote minpunten zijn er niet; wel kleinigheden; ik mis een normale temperatuurmeter in de auto; de geluidskwaliteit van de radio (vooral de boxen)is niet super maar voor gewoon gebruik voldoende. Jammer vind ik ook de karige kofferbakverlichting; dit is wel een erg minimaal lampje. Ook achterin zou van mij een groter lampje mogen zitten wat handig in het donker is als je spullen meeneemt.

wordt het weer een Fiesta? nee dus en waarom? sinds enige tijd heb ik ortopedische schoenen; hierdoor is het schakelen een stuk lastiger en zal ik over moeten stappen op een automaat. tevens zou ik dan de voorkeur hebben voor een wat hogere auto (en ook meer ruimte). in de dieselklasse zal het moeilijk worden om een betaalbare automaat te vinden (tot €25000). Het zal dan wel benzine worden.
Al veel rondgekeken en als het weer een Ford zou worden dan zou het een Focus stationcar worden met powershift automaat. Helaas gaat die snel en dik over de 25 mille heen; misschien nog een waar net de kop van af is zou nog een optie zijn.
Anders zit ik aan een Skoda Yeti te denken met de DSG automaat; ook daar kijk ik naar een nieuwe of hele jonge occasion. Ik lees veel positieve reacties over de Yeti.

Enfin; overal genomen ben ik dus zeer tevreden over de Fiesta en mijn dealer die altijd klaar staat, je kent en goede service levert!

PRIVATE LEASE Ford Fiesta