Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Titanium (2012)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford FiestaFord Fiesta IndividualFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 TDCi Econetic Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 83.000 km

Voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto gekocht. Voornamelijk vanwege het feit dat ik behoorlijk wat km's maak en een tijdje vooruit wilde kunnen met een auto die goedkoop is om te rijden. Om met dat laatste te beginnen: tot u toe is de Fiesta inderdaad een voordelige metgezel gebleken. Het verbruik is nooit boven de 1:20 gekomen. En behalve het reguliere onderhoud is de auto tot nu toe foutloos gebleken.

Na zo'n twee jaar sturen ken ik het autootje behoorlijk goed. Een aantal dingen waardeer ik nog steeds: de wegligging is simpelweg prima. Voor een auto in deze klasse zelfs uitmuntend. De Fiesta is niet snel van de wijs te brengen. De Eco banden gooien het eerst de handdoek in de ring. Met andere banden (ik rij overigens nog altijd op de eerste set) zouden de grenzen nog wat verder weg liggen. Ook het sturen is een positief punt. Zoals het een Ford betaamt laat de auto zich gewillig door een bocht dirigeren. De motor is voor een Eco model in deze klasse goed. Je hebt nooit het gevoel onder gemotoriseerd te zijn, al gaat het te ver om de auto snel te noemen. De extreem lange versnellingen zijn daar ook debet aan: een rotonde nemen in de 3e versnelling vind de Fiesta niet fijn.

Nadelen zijn er ook. De stoelen zijn voor mijn lengte (1,96m) net te kort. Op langere afstanden breekt je dat op een gegeven moment op. Het interieur moet je smaak zijn. Het is weliswaar met fantasie vormgegeven, maar de materialen binnenin zijn niet allemaal van goede kwaliteit. Ik stoor mij bijvoorbeeld aan het aluminium kleurig plastic op de middenconsole. Met name het stukje onder de radio dat ogenschijnlijk een vakje bevat maar niet open kan, vind ik zelfs in deze klasse tegenvallend. Het kastje links naast het stuur gebruik ik uit voorzorg niet. De constructie zit hier zo gammel in elkaar dat het een kwestie van tijd is voordat het klepje zich begeeft.

Ik heb een Titanium uitvoering met X Pack wat betekent dat de auto vrij rijk is uitgerust. Onder meer met regensensor, climate control en parkeersensoren. Over die parkeer sensoren gesproken: het is storend dat de piepjes zich niet aanpassen aan volume van de radio (of andersom): de radio zachter zetten is hier het devies.

Maar goed, over het algemeen een goed, degelijk autootje tot nu toe. Een aantal schoonheidsfoutjes, maar zeker geen tegenvaller. Voorlopig blijf ik nog even rijden met de Ford.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.