Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 TDCi Econetic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 1.500 km |
wat een verbetering met "oude Fiesta"
- 1.500 km
Als 2de wagen (naast onze S Max) een nieuwe Fiesta gekocht. Was in het bezit van een Fiesta modeljaar 2006, maar na een aanrijding helaas "total loss" verklaard.
Toevallig waren er in Belgie bij Ford en door de overheid veel kortingen te rapen en hebben we besloten om een nieuwe Fiesta te kopen ipv een occasion.
Ter informatie, op de nieuwprijs van 17.000 euro (trend versie) hebben we kortingen gekregen van meer dan 7.000 euro!
De Belgische staat geeft op eco auto's van -103gr co2 uitstoot 15% korting , dan nog een premie van 250 euro voor de roetfilter.
1.500 euro overname ecobonus. een een hoop extra FORD korting wegens "autosalon".
Dat konden we niet laten liggen!
Gekozen voor de trendy witte kleur, echt wel mooi voor deze Fiesta.
Prima wagen, na testritten met zowel deze dieselversie als met benzineversie zonder twijfel gekozen voor de diesel,
Motorgeluid is echt wel beter gedempt in de diesel versie.(wat ik overigens niet verwacht had).
Binnenin niet te horen dat je met een diesel op weg bent.
Voordeel is ook dat het toerental bij de dieselmotor lager is dan bij benzinemotor en dat scheelt in geluidsniveau.
Schakelen gaat vlot (alleen eraan denken dat er geen 6de inzit zoals onze Smax , want dan zit je bij de Fiesta in achteruit).
Stoelen zitten goed, zowel voor als achter.
Beenruimte is prima ( ben zelf 1.85m) (ook achterin).
Dashbord is anders dan de andere merken maar went wel snel en is niet moeilijk te bedienen.
Verbruik zit nu op 6.3l/100km gemengd verkeer. De officiele cijfers van 3.7l/100km lijken me erg moeilijk te halen.
Onze ECONETIC versie heeft een schakel indikator en wanneer je die strikt volgt dan zal het verbruik wel lager kunnen , maar dan zit je wel constant vanaf 70km/u in 5de te rijden en mis je wel de trekkracht van deze 1.6 tdci.
Let je niet op de indicator en geef je vlot gas dan is de Fiesta echt wel snel weg. Je kan "grotere" wagens redelijk goed bijhouden aan rode lichten of opritten snelwegen.
Opvallend is het "lichte" stuur, Stuurt enorm fijn en precies.
De wegligging is anders dan de S MAX en vraagt wat aanpassing na een rit in de S MAX .
Kwaliteit van de gebruikte materialen lijkt me wel OK (ondanks kritiek in vele automagazines.)
Besluit tot nog toe ; Flinke verbetering ivm oude model Fiesta.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.