Ford Fiesta 1.5 TDCi Titanium Lease (2015)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford Fiesta 2013Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.5 TDCi Titanium Lease
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst2.850 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een onverwachte verrassing

  • 2.850 km

Na anderhalve week Fiesta rijden, heb ik een Fiesta gevoel. Mijn voorgaande auto's waren Lexus, Prius, Focus, Alfa Romeo, VW, Opel en zo nog een half dozijn lease= en huurbakken uiteenlopend van Dodge, via Audi tot Seat. Overigens; ik heb nog nooit een eigen auto gehad, altijd huur- en leaseauto's.
Op mijn te bestellen nieuwe leaseauto-lijst stond ook een Citroën Cactus. Die auto paste qua naam mooi in de rij FocUS, PriUS en LexUS, maar de levertijd van de CactUS was onduidelijk en ik vond het dashboard te lelijk en te simpel, qua interieur lijkend op modellen van de jaren 60 van veel Franse auto's. Al met al leverde de auto niet een gevoel op dat ik zocht. Het uiterlijk wel, dat vind ik origineel en een beetje Rivella. Vreemd, maar wel lekker.

Dus werd het de Ford Fiesta 1.5 Diesel met toeters en bellen en "slechts" 14% bijtelling vanwege de levering voor 01 01 2016/ (Onze regering blijft namelijk geld zoeken bij de werkenden en ik weiger 20% te betalen aan Rutte en kompanen).

Eerst motorisch. De stille Diesel levert een leuk vermogen en de teller loopt door tot net boven de 190 en dat is hoger dan de specificaties. Omdat ik in Duitsland woon, is 190 geen ongebruikelijke snelheid. Over het algemeen ben ik overigens een tevreden rijder en met 140 km/h niet ongelukkig met dit formaat auto. Maar ik zoek het voornamelijk in het vermogen op te trekken bij het inhalen en dat doet deze Fiesta redelijk goed en sowieso 100% beter dan de huur Polo die ik hiervoor had. In die, voor de snelweg volstrekt ongeschikte boodschappenwagen, was de kracht volledig weg bij elke snelheid boven de 95 km/h.
Nee, dan deze Fiesta. De motor wil werken en ik verwacht dat de komende maanden de prestaties nog beter worden.
De auto is stabiel, rustig en comfortabel. Maar dat mag je dan ook wel verwachten voor een optisch kleine auto van bijna 21.000€ met een verlaagd onderstel en m.i. té kleine, maar brede, banden.
Welke lekkernijen mag men voor deze prijs verwachten? Licht- en regensensoren, verwarmde en elektrisch inklapbare spiegels, park assist, elektronisch dimmende binnenspiegel (die erg goed werkt), sleutelloze toegang en afsluiting, navigatie (op meerdere manieren instelbaar), voice control phone...u voelt 'm al; ik spreek de naam in van personen die ik wil bellen en de verbinding komt snel tot stand (volgens degenen die ik belde ook zeer goed hoorbaar), Feestverlichting binnen bij de bekerhouders en het vak onder het futuristische dashboard, een Sony geluidsinstallatie, 12 volt aansluitingen, USB, extra antenne, start/stop systeem, enzovoorts.

Aangenaam zijn de sportieve en stevige stoelen. Een prettige lendensteun en gelukkig geen Frans aandoende zachte zittingen. Vier weken huur Polo leverde rugklachten op en na twee dagen Fiesta zijn die klachten weg en dat is geen toeval.

Echte nadelen heb ik nog niet ervaren na 2850 kilometer. Een zwakker punt vind ik het schakelen. Niet zo messcherp als in de door mij zo verfoeide en absoluut af te raden 1.2 Diesel Polo. In die boodschappenwagen sneed de pook wel in de volgende versnelling.
Deze Fiesta heeft net teveel ruimte als men wil schakelen. Net teveel ruimte betekent dat men erg bewust moet schakelen om niet de slag te missen en dat vind ik een misser. Ford kan en moet dit veel en veel beter kunnen. Tenslotte leven we in 2015 en niet in 1990, het jaar waarin ik voor het eerst een Fiesta reed en na 40.000 de pook in mijn handen had, letterlijk; de pook zat los en liet zich uit de schacht verwijderen en dat is een erg slecht gevoel.
Vreemd genoeg blijkt er ook nu een marge te zijn die men bij Ford al lang had moeten waarnemen en corrigeren. Voor 21.000€ mag ik verwachten dat de pook schakelt als een Teutonisch langzwaard snijdt. Deze Ford is immers in Duitsland geproduceerd en had men dat kwaliteitsgevoel al een generatie geleden moeten waarmaken. Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat de ingenieurs die de koppeling mochten ontwikkelen 100% tevreden zijn over het resultaat. Ik geef de koppeling een magere 7-.

Het uiterlijk is prettig. De voorzijde met de chromen grille en de led-verlichting straalt iets van kracht uit. Maar dan weer die matte achterkant....De eerste Ford Focus Stationwagen had dat ook. Een scherp gesneden front en een door watjes bedachte softe en karakterloze achterkant. Het is de ontwerpers of producenten ook hier weer gelukt. Een goed gesneden frontpartij en een anonieme, bijna knullige, achterkant. Mijn vraag aan Ford is: "gebruikt u twee verschillende ontwerpers voor de voor- en achterzijde"? Zo ja; ontsla de laatste groep dan op staande voet, want dit is geen design, dit is een laffe poging om op een flauwe vrijdagmiddag een kont-ontwerp af te leveren en daarvoor ook nog betaald krijgen. Zet die achterlichten met een krachtigere uitstraling zeker 30 centimeter hoger en snijd ze horizontaal af tot ze een deel van de zijkant bereiken. Led-lampen er in en verleng de bumper met zeker 5 centimeter. De achterruit kan dieper en de spoiler strakker. Dan wint deze Fiesta optisch zoveel meer.

Maar de uiteindelijke vraag is; ben ik tevreden na een kleine 3000 km in anderhalve week?
Ja, ik ben verrast tevreden met deze auto die voor de komende drie jaar mijn begeleider is. Ik heb hoge verwachtingen en die zijn nu al grotendeels waargemaakt.


8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.