Ford Fiesta 1.4 LPG Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.4 LPG Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
eerste ervaringen
- 2.800 km
Begin dit jaar mijn Fiesta opgehaald bij de dealer. Ik durf het aan, en ben voor de af-fabriek lpg-versie gegaan. Overigens in squeeze-groen. Lpg-systeem is mooi weggewerkt : de tank op de plaats van het reservewiel, de vulnippel achter het tank-klepje, en de tankinhoud-indicator & wisselknop onder de versnellingspook.
Helaas is de boordcomputer niet aangepast aan de lpg-tank : dus gemiddeld verbruik en aktieradius geven alleen de benzinetank weer, en niet de lpg-tank.
De werkelijke aktieradius op lpg is ongeveer 400 kilometer. Stiekem smokkelt de auto, omdat er altijd op benzine gestart wordt, en pas na de eerste onzuinige kilometers overgeschakeld wordt. Daarom moet er af en toe wat litertjes benzine getankt worden. Helemaal voltanken doe ik niet, want benzine veroudert, en kun je maar beter een beetje vers houden.
Overigens is de aktieradius op benzine ook niet meer dan 550km, want normaliter rijd je de tank niet zo leeg als bij LPG.
Je moet geen hekel aan tanken hebben : LPG tanken gaat wat langzamer en omslachtiger dan benzine/diesel, en bij deze auto moet er een adaptertje op- en afgeschroefd worden voordat de slang kan worden aangekoppeld.
Wat de rest van de auto betreft : de futuristische uitstraling en dashboard moet je smaak zijn, maar is dan wel erg mooi.
De cabine en bagageruimte zijn voor mij groot genoeg. Heb overigens voor de 5-deurs uitvoering gekozen uit praktische overwegingen, maar vind deze ook mooier dan de 3-deurs uitvoering.
Wegligging en stuurgevoel moet ik nog erg aan wennen.
na 6200 km.....
- 6.200 km
...rijdt de fiesta nog steeds als een zonnetje.
Geen enkel probleem nog gehad.
Het lpg verbruik is 8.2 l/100km, ofwel 1:12,3. Geen zuinigheidswonder, maar wel conform mijn verwachtingen..
De 1.4 motor is zowel op lpg als benzine nog fel genoeg om goed mee te komen met het drukke verkeer (ook in de 5e versnelling accelereren) en heeft ook weinig moeite met een volgepakte auto op vakantie. Heb het idee dat je net iets meer reserve hebt dan de 1.2 variant, maar echt schokkend is het verschil niet. Als je alleen op benzine zou gaan rijden is er geen enkele aanleiding om deze motor te kiezen boven de goedkopere 1.2, maar in de basis is het een goed blok. Wil je lekker pittig doorrijden, kies dan de 1.6 motor, welke écht veel krachtiger en vlotter is dan de 1.2/1.4 motoren.
een onderhoudsbeurtje later.....
- 25.000 km
Inmiddels is de 20.000 km beurt al weer even achter de rug, eigenlijk weinig bijzonders te melden.
Het benzineverbruik op de boordcomputer is 6.3liter/100km , een krappe 1 op 16. Op LPG rijd ik nog steeds rond de 8 liter per 100km, dus 400km op een volle tank. Hopelijk zakt de prijs weer wat binnenkort. Overigens ook winterbanden gemonteerd begin november, en dat kan ik iedereen aanraden. Rijdt behoorlijk soepeler ook dan de wat stugge standaard Hankooks.
afscheid
- 80.000 km
In verband met verhuizing dichter bij het werk heb ik mijn lpg fiesta ingeruild....voor een fiesta automaat. Omdat ik niet meer zoveel kilometers ga rijden, is het voor mij niet meer zo interessant om lpg te blijven rijden.
Terugkijkend heb ik de fiesta lpg als een fijne volwassen auto ervaren. Nooit problemen gehad of stil gestaan. Ik twijfel dan ook niet aan de houdbaarheid van de motor en lpg systeem op langere termijn. De 1.4 motor heb ik niet zo negatief ervaren als autoweek, maar een uitblinker of technisch hoogstandje is het zeker niet. Als je geen automaat of lpg versie neemt, is er geen reden om voor dit blok te kiezen.
Het enige nadeel aan deze LPG versie is de pittige prijs van het onderhoud, met prijzen tussen de 400,00 en 500,00 voor bepaalde beurten. Waardevermindering viel me mee, was meer te wijten aan het grote aantal km's bij inruil.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.