Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2011)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Trend |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2011 |
| Jaar van aanschaf | 2013 |
| KM-stand bij aanschaf | 44.100 km |
| KM-stand laatst | 114.175 km |
Een stevig begin
- 50.700 km
Afgelopen mei ben ik eens aan het rekenen geslagen wat het zou kosten om de Leon nog 2 jaar door te rijden, met daarin in overweging genomen dat deze de eerst komende tijd behoorlijk wat aandacht zou willen hebben. Deze berekening viel dermate hoog uit dat het sein op groen kon voor het zoeken naar een goede opvolger voor de Seat.
Voor mij stond vast dat de opvolger zuiniger zou zijn en dat deze minder onderhoudskosten zou opleveren. In eerste instantie was ik met name geïnteresseerd in de VAG-drieling Up, Citigo en Mii, omdat deze zuinig met de benzine omspringen en dat met mijn budget een nieuw exemplaar tot de mogelijkheid behoorde, waarmee het risico op flinke onderhoudsrekeningen niet groot zou zijn. Een eerste proefrit in een VW Up in de 60pk versie verraste mij ook positief, zodat ik eigenlijk al volledig mijn zinnen op één van deze drie wagentjes had gezet. Anderzijds kon ik voor mezelf nog niet zeggen of ik mezelf echt 20.000 km per jaar in Nederland en Europa zag afleggen in dit wagentje.
Het toeval wilde vervolgens dat mijn ouders met hun Mondeo een bezoek brachten aan de plaatselijke Ford dealer voor een onderhoudsbeurt. Tijdens dit onderhoud viel hun oog op een aantal jong gebruikte Fiesta’s voor een zeer aantrekkelijke prijs. Nu heb ik de Fiesta altijd al een zeer leuke auto gevonden, dus de volgende dag heb ik de dealer al bezocht en ben ik gaan proefrijden. Dit beviel mij ontzettend goed en de Up was daarom ook snel uit mijn hoofd verdwenen. Weliswaar is de Fiesta niet helemaal nieuw en minder zuinig dan de Up, maar anderzijds krijg je voor mijn gevoel wel veel meer auto daarvoor terug, wat gezien de vele tijd die ik op snelwegen verblijf een heel zwaarwegend argument is.
Qua inruil van de Seat waren we er snel uit met de verkoper, zodat de knoop vlot was doorgehakt en het wachten kon beginnen. Het wachten duurde vervolgens langer dan normaal gesproken het geval is met een tweedehands wagen, vanwege het feit dat de Fiesta door de dealer uit Frankrijk was geïmporteerd en nog voorzien moest worden van een kenteken.
Inmiddels is de Fiesta alweer anderhalve maand in mijn gelukkige bezit. In deze periode heb ik alweer 6.500 kilometer ermee mogen afleggen in 8 Europese landen, dus een goede eerste indruk heb ik inmiddels zeker kunnen vormen.
Het rijden
Over het rijden met de Fiesta ben ik algeheel bezien zeer te spreken. Zoals het een echte Ford betaamd beschikt deze namelijk over een in mijn ogen zeer goed onderstel, waardoor de rij-eigenschappen uitstekend zijn te noemen. In het verleden heb ik al een Corsa, Fabia en een Polo in de lease mogen rijden, wat dus uitstekend vergelijkingsmateriaal opleverd. Qua weggedrag scoort de Fiesta absoluut beter dan deze concurrenten, door zijn heerlijk scherpe stuurgedrag en prima wegligging. De prestaties van de motor daarentegen zijn echter maar net voldoende. De 60pk versie werd mij al afgeraden door de verkoper, maar ook in deze 82pk versie verlang je vaak naar net dat beetje extra vermogen. Met name in heuvelachtig terrein geeft de Fiesta namelijk weinig thuis en zal er veel moeten worden geschakeld. In de dagelijkse (Nederlandse) praktijk voldoet het motorisch gezien allemaal prima en kun je lekker meerijden met het verkeer. Ook wat hogere kruissnelheden op de Autobahn waar ik vaak kom zijn op zich nog goed te doen. Samenvattend gezien is mijn Fiesta op motorisch vlak geen partij voor de door mij gereden Polo en Fabia welke waren voorzien van een TSI blok.
Exterieur
Ik heb de Fiesta al sinds het huidige model op de markt is een gewoonweg leuke verschijning gevonden. Ook vandaag de dag oogt het allemaal nog lekker fris en absoluut niet saai. Het enige wat nog op de verlanglijst staat is een setje mooie lichtmetalen velgen, want deze zouden het wel veel beter doen dan de saaie wieldoppen die er momenteel nog onderzitten, maar dat is dan ook het enige wat mij niet bevalt aan de buitenkant van de auto.
Interieur
Wat voor het exterieur geldt, geldt ook voor het interieur. Het ziet er allemaal leuk en fris uit en een stuk gezelliger bovendien dan de wel erg zakelijke interieurs van de Polo en de Fabia. De bediening is daarentegen in het begin even wat minder vanzelfsprekend, maar hier was ik na een weekje al aan gewend. Het enige wat mij minder goed bevalt is de plaatsing van de airco bediening die toch net een tikje te laag geplaatst is. De gebruikte materialen ogen allemaal op zich keurig, ga je voelen dan merk je echter wel dat er vrij harde plastics zijn gebruikt, maar dit is verder niet storend. De stoelen voorin in zorgen voor een prima zitpositie met voldoende steun voor je rug en aan de zijkant en leveren zelfs na 1000km in één dag geen centje pijn op. De binnenruimte verraste mij in positieve zin, er is namelijk genoeg plaats voor en achterin en ook de kofferruimte is aardig groot te noemen. De vakantiebagage van mij en mijn vriendin voor 3 weken leverde dan ook geen probleem op.
Uitrusting
De door mij gekochte Fiesta is er één in de Trend uitvoering, wat Ford-taal is voor het feit dat je met de basis uitvoering van doen hebt. Wie echter een kale auto verwacht wordt echter verrast. Alle belangrijke zaken zitten er namelijk gewoon op, zoals airco, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, radio CD/ MP3 met aux aansluiting en elektrische spiegels. Ook de nodige veiligheidsitems zijn gewoon aanwezig met vier airbags en ABS. Het enige wat er toch wel mist op dat gebied is ESP, want andere concurrende merken bieden dit vaak al wel standaard.
Gebruikskosten
Een belangrijke reden om uit te kijken naar een opvolger voor de Leon betroffen de kosten deze op de weg te houden met mijn jaarkilometrage. Het verbruik over de 6.500 gereden kilometers ligt zo rond de 1 op 15 wat ik een keurige score vind in veelal heuvelachtig terrein en met snelwegkilometers met vrij hoge snelheden. Wat dat betreft doet de Fiesta het tot op heden zelfs beter dan de Polo en de Fabia met TSI motor, waarbij het verbruik razendsnel op liep boven de 120 km/h. Daarnaast ben ik door regelmatig verblijf bij de Oosterburen in staat om flink goedkoper te tanken dan in Nederland, wat uiteraard ook prettig is voor de portemonnee. Qua wegenbelasting scheelt het me 8 euro per maand t.o.v. de Leon dus daar geen echte winst. De verzekeringspremie scheelt mij echter maar liefst 20 euro per maand en dat terwijl de Fiesta all-risk verzekerd is en de Leon dat niet was. Voor wat betreft onderhoudskosten verwacht ik nog geen noemenswaardige zaken. De auto is pas 2 jaar oud en ik heb voorlopig nog garantie. De onderhoudsinterval van 20.000 km per jaar is gunstig voor mij te noemen.
Problemen
Tot op heden hebben zich geen problemen voorgedaan met de Fiesta.
1 jaar in bezit
- 64.000 km
Sinds de vorige update zijn zomaar weer 10 maanden verstreken en rijd ik alweer een jaar rond in de Fiesta. Genoeg stof voor het schrijven van een update dus.
In 1 jaar heeft de auto op een haar na 20.000 km in binnen- en buitenland afgelegd en eigenlijk gelden de opmerkingen die ik in het eerste gedeelte heb geplaatst grotendeels nog altijd. Zo ben ik nog steeds erg te spreken over het weggedrag van de Fiesta en kan ik ook qua gemaakte kosten niet anders dan tevreden zijn. Ook echte problemen heb ik nog niet meegemaakt, het enige waar ik afgelopen najaar mee naar de dealer ben geweest betrof wat voelbare weerstand in de stuurkolom bij bijvoorbeeld inparkeren, nadat de stuurkolom opnieuw gesmeerd was heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Wel ben ik niet bijster onder de indruk van de algehele kwaliteit van de auto, door het feit dat er al een rubberen strip bij een van de achterportieren losliet en ik ook het afdekklepje van de benzinetank al eens plotseling in mijn handen heb gehad.
Vanaf half november heb ik toch ook een set winterbanden aangeschaft voor de Fiesta. Deze heb ik geplaatst om de standaard stalen velgen. Naderhand heb ik in maart een set lichtmetalen velgen aangekocht voor de zomerbanden. Met de winterbanden was het weggedrag nog altijd goed te noemen, maar toch net even wat minder strak dan op de zomerbanden. Daarnaast viel het mij op dat het brandstofverbruik zeker 10% hoger lag met de winterbanden ten opzichte van de zomerbanden.
Daarnaast heb ik begin december helaas een aanrijding gehad met de Fiesta, waarbij een auto achterop gereden kwam. Dit resulteerde in vervanging van de achterbumper en reservewielkuip, wat gelukkig allemaal keurig netjes gedaan is door de Ford dealer.
Bij de wissel van winter- naar zomerbanden zijn er zoals gezegd lichtmetalen velgen onder de fiesta gemonteerd. Deze zijn van het type Rial Milano en titaniumkleurig. Mijns inziens is dit echt een leuke update geweest voor het algehele aanzien van de auto en het staat hem dan ook zeker erg goed. Ik zal t.z.t. nog even een foto hiervan uploaden.
Daar de auto één jaar in mijn bezit was, was het ook tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. De totale kosten hiervoor bedroegen een ruime €360 en waren de eerste kosten die ik aan de auto gehad heb. Het ging hier om standaardonderhoud met als extra het vervangen van de remvloeistof. Dan is €360 geen misselijk bedrag, maar gezien het feit dat de wagen er weer een jaar tegenaan kan is dit acceptabel. Voor het overige ben ik nog altijd tevreden voor wat betreft het kostenaspect. Het overall –verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 15. Van de winter reed ik 1 op 14 en momenteel weet ik met een beetje m’n best doen zelfs 1 op 17 te halen, wat in mijn ogen echt heel netjes is. De motor mag dan wel qua prestaties niet heel veel in zijn mars hebben , maar met de huidige benzineprijzen ben ik toch echt heel blij met mijn keuze voor een Fiesta met dit blok.
Verder ben ik er achtergekomen dat mijn vorige review een onjuistheid bevat, daar de Fiesta wel degelijk netjes ESP aan boord heeft. Hier kwam ik bij toeval een keer achter bij wat te enthousiast optrekken bij een stoplicht i.c.m. nat wegdek.
Resumerend kan ik zeggen dat ik nog altijd heel tevreden ben met mijn Fiesta en dat ik behalve qua motorprestaties en een stukje kwaliteitsbeleving helemaal niets te klagen heb. In augustus staat weer een mooie roadtrip naar Oostenrijk en Italië gepland en ik verheug met nu al op het sturen over de bergwegen met deze fijne auto.
De winter in
- 76.200 km
Sinds de vorige update zo’n 5 maanden geleden rolden er alweer 14.000 kilometers onder de wielen van de Fiesta door. Van woon- werkkilometers tot lange stukken en Autobahn en Alpenpassen hij heeft het allemaal voor z’n kiezen gekregen de afgelopen tijd.
Allereerst is de Fiesta in augustus ingezet voor een vakantietrip naar Oostenrijk en Italië en heb ik de Fiesta weer eens lekker los kunnen rijden op de Autobahn. Hier valt duidelijk op dat je qua vermogen toch echt wat te kort komt. Eenmaal op kruissnelheid van zo’n 130 tot 140 km/ u gaat het allemaal wel, maar op momenten dat je wilt versnellen vanuit bijvoorbeeld wegwerkzaamheden duurt het gevoelsmatig een eeuwigheid voordat je weer op snelheid bent. Dan merk je dat de 82pk toch wel het minimum is voor deze auto op de snelweg. Voor de rest is de algemene indruk op dit soort ritten dat het een prima auto is voor langere reizen. De airco weet de auto ten alle tijden heerlijk koel te houden en ook de stoelen zorgen voor voldoende steun en een comfortabele positie achter het stuur.
Een keer in Oostenrijk aangekomen heb ik ook voor het eerst eens de capaciteiten als stuurmansauto kunnen testen. De auto stuurt werkelijk fantastisch op de bochtige wegen in de Alpen en is heerlijk precies en licht in te sturen. Het onderstel lijkt echt veel meer vermogen aan te kunnen dan de hoeveelheid pk’s onder de kap in mijn exemplaar. Het vermogen valt namelijk ook bij het rijden van stevige hellingen wat tegen en veelal moet je toch echt 1 of 2 versnellingen terugschakelen om nog goed naar boven te komen. Maar alles beziend blijft de eerste ervaring in de bergen toch zeer zeker positief te noemen door het heerlijke weggdrag van de auto. Vervolgens zijn we doorgereden richting Italië waar we nog heerlijk van onze vakantie hebben genoten in Toscane.
Bij terugkomst in Nederland ontdekt dat er een vervelende resonantie onder de auto vandaan kwam bij het optrekken. Hiermee bij de dealer geweest en deze is tot de conclusie gekomen dat er een tussenschot losgeschoten is in de einddemper van de uitlaat, wat deze resonantie oplevert. Dit lijkt te zijn gebeurd doordat de einddemper een tik heeft opgelopen van bijvoorbeeld een steen of iets dergelijks. Zelf vermoed ik dat dit helaas is gebeurd in Italië waar we ons vakantieadres alleen konden bereiken via een onverharde weg met flink wat oneffenheden. Om het irritante geluid weg te krijgen is helaas alleen vervanging van de gehele einddemper een oplossing, maar dit vond ik met een prijs van rond de 250 euro nogal prijzig. De dealer heeft gelukkig met mij meegedacht en heeft de demper iets aangeknepen en het geluid lijkt grotendeels weg te zijn.
Voor de rest blijft mijn oordeel over de Fiesta ongewijzigd. Nog altijd vind ik het een leuke en prettig rijdende auto met weinig kosten. Nu op naar de winter.
2 jaar in bezit
- 85.200 km
Op de kop af is het inmiddels alweer twee jaar geleden dat ik de sleutels van mijn Fiesta in ontvangst heb mogen nemen. In mijn bezit rolden er totaal alweer 41.000 kilometer onder de wielen door. Kilometers die door mij over het algemeen naar tevredenheid zijn gereden.
De afgelopen periode heeft de Fiesta dan ook weer met glans doorstaan. Evenals de eerste APK die afgelopen februari heeft plaatsgevonden, er was namelijk hoegenaamd niets op de auto aan te merken. Van het voorjaar verder maar op zoek gegaan naar nieuwe zomerbanden. De oude banden waren namelijk aardig versleten en bovendien veroorzaakten de achterbanden een hinderlijk geluid als gevolg van het feit dat ze gecupt waren. Tijd voor wat nieuws dus. Uiteindelijk via internet Goodyear Efficient grip banden besteld en via een kennis laten monteren. Totaal was ik op deze manier klaar voor zo’n 250 Euro voor vier gloednieuwe banden. Ik ben overigens zeer tevreden over deze banden, ze zijn erg stil en bieden bovendien ruim voldoende grip, ook in harder genomen bochten (wat een genot blijft om te doen met het stuurgedrag van de Fiesta) geven de banden geen krimp. Een volgende tussenstop bij de garage vond plaats in maart van dit jaar. Ook nu vanwege een kleinigheid, er zat namelijk een sterretje in mijn voorruit. Via de verzekering kon dit bij mijn dealer kosteloos worden afgehandeld.
Afgelopen mei was het bij een kilometerstand van om en nabij de 83.000 tijd voor een onderhoudsbeurt. Opnieuw zijn hierbij geen onvolkomendheden naar voren gekomen. Het enige wat ten opzichte van de standaardzaken is vervangen zijn de wisserbladen voor en achter. Totale kosten van het onderhoud bedroegen ook nu zo’n 350 Euro. Mijns inziens is dit alleszins redelijk te noemen, de Fiesta kan er in ieder geval weer 20.000 kilometer mee vooruit.
De gebruikskosten vallen in het geheel bezien dus nog altijd mee. Momenteel met de hogere temperaturen ligt het brandstofverbruik weer rond de 1 op 15. Van de winter met de winterbanden onder de auto en korte stukjes i.c.m. lage temperaturen kon het verbruik echter zomaar oplopen tot 1 op 12, in mijn ogen toch best wel fors voor een auto van dergelijk formaat.
Al met al ben ik nog altijd dik tevreden met de Fiesta. De komende tijd mag de auto zich weer bewijzen op een flinke roadtrip. Dit keer voert de reis met vrienden richting Tsjechië, Polen en de Baltische staten. Totaal zal ik met de auto in een kleine drie weken een ruime 5.000 kilometer af gaan leggen. Ik ben erg benieuwd hoe de Fiesta zich gaat houden. In een volgende update zal ik dan ook zeker berichten over het wel en wee van de Fiesta gedurende deze trip.
Terug uit Oost-Europa
- 93.600 km
Inmiddels is het alweer bijna 2 maanden geleden dat de Fiesta is ingezet als reisauto voor een trip door Tsjechië, Polen en de Baltische staten. Ook deze tocht heeft de Fiesta weer met verve doorstaan en zijn er geen problemen opgetreden.
De soms erg slechte en onverharde wegen in Litouwen en Letland hebben geen problemen opgeleverd voor de Fiesta. Ook van mijn passagiers heb ik geen klachten gekregen over het reiscomfort, met 3 man en bagage in de auto was dan ook geen groot probleem. Wat met deze bezetting wel merkbaar was, was dat de airco er soms erg hard aan moest trekken om de auto koel te krijgen. Alhoewel dit natuurlijk ook logisch is met buitentemperaturen van 37 graden in Polen. Een ander minder positief punt betreft ook nu weer het gebrek aan vermogen wat met name opspeelde bij de vele inhaalacties op de tweebaanswegen in Polen en de Baltische staten.
Helaas zijnook tijdens de vakantie weer wat puntjes opgespeeld waaruit de in mijn ogen iets mindere bouwkwaliteit van de auto blijkt. Het rubber van de kofferbak liet namelijk zomaar los en ook de bekleding van het voetencompartiment aan de passagierszijde laat los. Natuurlijk zijn dit geen schrikbarende zaken, maar toch vind ik het vervelend dat het opspeelt bij een auto van 4 jaar oud. Het verbruik tijdens de trip was nogal verschillend. Op tweebaanswegen in Estland zomaar bijna 1 op 19 gereden, snellere gemiddelden op de Autobahn en Poolse snelwegen konden anderzijds rekenen op een verbruik van 1 op 13. Gelukkig was de benzine met gemiddeld zo’n € 1,15 per liter lekker goedkoop.
Overall ben ik nog altijd blij met de Fiesta de kosten van de auto liggen vrij laag en problemen treden zogezegd nog altijd niet op. In de toekomst zal de Fiesta echter flink meer worden gebruik en zullen dagelijkse kilometers aardig gaan oplopen. Een dieselauto met meer luxe wordt dan ook inmiddels stilletjes in overweging genomen. Wordt vervolgd.
Klokje rond
- 105.100 km
Half december heb ik met de Fiesta alweer de 100.000 km kaap mogen beslechten. Hoog tijd dus voor weer een update.
Door het aannemen van een nieuwe baan maakt de Fiesta lopen de kilometers momenteel aardig op. Sinds oktober heb ik met de Fiesta dan ook alweer 11.500 km afgelegd. Gelukkig zijn deze kilometers grotendeels voor de baas en vergoed, want iedere 6 dagen een volle tank brandstof afrekenen blijft zelfs met de huidige lage benzineprijzen prijzig.
De Fiesta heeft zich ook de afgelopen maanden weer goed gehouden. De auto bewijst voor mij op mijn woonwerk traject een comfortabele en prettig rijdende metgezel te zijn. Wel begint het gemis van zaken als cruise control bij mij duidelijk groter te worden en vind ik ook het brandstofverbruik op mijn dagelijkse snelweg traject niet heel erg meevallen met tussen de 1 op 14 en 1 op 15,5, alhoewel dit ook aan de vele files kan liggen natuurlijk. De afgelopen tijd maar eens wat geëxpirimenteerd met de V-Powers en Excelliums van deze wereld om te zien of dit zou schelen in het verbruik. Dit lijkt niet heel het geval te zijn, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Anderzijds lijkt voor het gehoor wel alsof de motor wat lekkerder loopt, al kan dat natuurlijk ook een placebo effect zijn.
Bij een kilometerstand van om en nabij de 103.000 is de Fiesta half januari weer op bezoek geweest bij de Ford dealer voor onderhoud. Ook nu weer weinig aan de hand. Het enige wat naast de reguliere zaken op de factuur stond was het vervangen van de remblokken, wat mij niet bepaald een schande lijkt na een ton aan kilometers.
Voor nu tuffen we dan ook nog weer lekker eventjes door met de Fiesta, alhoewel nog altijd met een schuin oog naar een waardige vervanger wordt gezocht. Wat voor auto het gaat worden en op wat voor termijn dit gaat zijn ben ik echter nog niet over uit.
Afscheid
- 114.175 km
Na 3 jaar en 70.000 fijne kilometers zit mijn tijd met de Fiesta erop. Donderdag 23 juni heb ik namelijk zijn opvolger in ontvangst mogen nemen en mijn trouwe metgezel achtergelaten bij de dealer.
De afgelopen 3 jaar is de auto mij uitstekend bevallen en is het een goede keuze gebleken voor mij. Ook het feit dat hij mij niet 1 keer in de steek heeft gelaten al die tijd is daarin ook erg belangrijk. Als ik dan toch wat mindere kanten moet benoemen kom ik met name uit op het prestatieniveau wat niet meer dan voldoende is en een hier en daar wat mindere kwaliteitsindruk, maar overall ben ik een erg tevreden berijder geweest.
Dankzij mijn tevredenheid over deze Fiesta is voor de opvolging de keuze wederom gevallen op een Ford Fiesta, dit keer een nieuwe 1.0 74kw Titanium met een hoop luxe voorzieningen. Hierover zal uiteraard weer een review volgen en wel na de zomervakantie als ik wat meer kilometers op de klok heb gezet dan momenteel het geval is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




