Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 4.307 km |
KM-stand laatst | 14.250 km |
Introductie
- 11.000 km
Inleiding:
In afwachting van de voor mij bestelde (lease-)Ibiza, heb ik sinds 25 oktober via mijn werkgever de beschikking gekregen over deze Ford Fiesta. Het gaat om een vijfdeurs model in Trend-uitvoering met de 1.25 82 pk benzinemotor.
Ik gebruik de Fiesta zowel zakelijk als privé en heb er in de afgelopen 8 weken ongeveer 7.000 kilometer mee gereden. Tijd voor een eerste review!
Vooraf is het wellicht nuttig om op te merken dat ik geen enkele invloed heb gehad op merk, model, uitvoering of motorisering van de auto die ik nu gebruik.
Comfort:
- uitvoering: de Trend-uitvoering is bij mijn weten de basisuitvoering van de Fiesta. De met deze uitvoering gepaard gaande uitrusting kun je uiteraard vinden op internet, maar ik wil hier graag even noemen dat ik de radio met cd-speler en aux-ingang, spiegelverwarming, elektrische ramen vóór en handmatige airco als fijn en handig ervaar. Het enige dat ik echt mis, is cruisecontrol.
- onderstel: de afstelling van het onderstel van de Fiesta is een mix tussen 'dynamisch' en comfortabel. In mijn beleving een goede mix, resulterend in voldoende veercomfort en een prima wegligging.
- stoelen: de stoelen wil ik graag extra aandacht geven in deze review, ik ben hier niet geheel over te spreken. Hoewel de bestuurdersstoel zowel in de hoogte als over de lengte van de auto te bewegen is en de hellingshoek van de rugleuning in te stellen is, zorgt de hoofdsteun voor enige ergernis. Als ik de rugleuning in de door mij gewenste hoek instel, staat de hoofdsteun een beetje haaks naar voren op de rugleuning, waardoor deze mijn hoofd verder naar voren duwt dan ik zou willen. Als ´oplossing´ heb ik de rugleuning verder achterover gedraaid, waardoor ik mijn hoofd recht heb, maar ik eigenlijk meer achterover hang in de stoel dan gewenst. De stoelen vind ik overigens wel fijn stevig.
Wegligging:
Komende uit een Fiesta van 2004, was ik al bekend met het relatief strakke sturen waar Ford bekend om staat. Dat geldt ook voor dit nieuwere model en wordt door mij als zeer prettig ervaren. Er zit bovendien een fijn stuur in, wat het prettig sturen maakt. Ook op hogere snelheden (170 kmh) ligt de auto stevig op de weg.
Met de sneeuw en ijzel van de laatste weken, in combinatie met de zomerbanden waar ik mee rijd, zie ik het lampje van de traction control/esp regelmatig oplichten als ik een beetje te veel gas geef bij het optrekken. Ik waardeer het zeer dat Ford besloten heeft om de basisversie van de Fiesta met deze systemen uit te rusten, dat komt de veiligheid zeer ten goede!
Motor:
- vermogen: ongeveer 70% van de kilometers die ik maak, rijd ik op de Nederlandse snelweg, 20% op 80/100km-wegen en 10% in de stad, waarbij ik op de teller vaak 10 km/h sneller rijd dan toegestaan en alleen in de auto zit. De 82 pk-motor voldoet prima voor dit gebruik, maar is absoluut geen strepentrekker. Bij 140 km/h op de teller, draait de motor ongeveer 4000 t/min. Dat vind ik wel een beetje veel en het is ook te merken in het verbruik.
- verbruik: het gemiddelde verbruik over de afgelopen 7.000 km is ongeveer 1:13. Uitschieter was een ritje over de Autobahn, welke een verbruik van ongeveer 1:10,5 opleverde. Toen de buitentemperatuur een maand geleden nog tussen de 5-10 graden Celsius was, verbruikte de Fiesta ongeveer 1:13,5. Bij de kou van dit moment zit ik op ongeveer 1:12,5.
Problemen:
Geen.
Conclusie:
De Fiesta is een fijne auto in het B-segment. Hij stuurt fijn met een goede balans tussen strak op de weg liggen en comfort. De auto beschikt bovendien over een prima veiligheiduitrusting. De motor voldoet prima op de Nederlandse weg, maar het verbruik valt wel een beetje tegen voor een auto van dit gewicht. Waarschijnlijk is dat te wijten aan mijn relatief hoge gemiddelde snelheid in combinatie met de hoeveelheid toeren die de motor daarvoor moet maken. Een paar km verder per liter heeft bij het jaarkilometrage waar deze auto eigenlijk voor bedoeld echter lang niet zo'n invloed op de kosten per kilometer als de prijs waarvoor Ford dit model nu in de aanbieding heeft. Als ik privé in de markt zou zijn voor een auto voor max 20.000 km per jaar met een budget van 12.500 euro, dan wist ik het wel!
Als je aanbevelingen hebt om deze review aan te vullen, dan hoor ik graag van je in de reacties hieronder.
Zuinigheidproeven
- 13.500 km
Geïnspireerd door TwissKiss die in reactie op mijn review liet weten dat hij een verbruik van 1:17,5 weet te bewerkstelligen, heb ik een tweetal pogingen gedaan om m'n verbruik te verbeteren.
Beide pogingen begonnen en eindigden uiteraard met het voltanken van de auto en begonnen met het op nul zetten van de dagteller, zodat ik het verbruik met 'echte kilometers' en 'echte liters' kon berekenen. (dat moet ook wel, want er zit geen verbruiksmeter in m'n boarcomputer) Mijn rijgedrag valt als volgt samen te vatten:
- vlot doorgeschakelen naar een hogere versnelling (meestal tussen 2000-2500 tpm en soms zelfs eerder)
- weinig volgas rijden
- goed anticiperen op voorliggers en stoplichten.
Voor de eerste poging heb ik ongeveer 400 km gereden, waarvan 200 km aaneengesloten snelweg met een gemiddelde van ongeveer 110 km/h op de teller en een stuk of 10 ritten van ongeveer 20 km in de stad en op 80-km-wegen. Dit resulteerde in een verbruik van ruim 1:15.
Voor de tweede poging heb ik wederom 200 km aaneengesloten snelweg gereden met een gemiddelde van ongeveer 100-100 km/h op de teller, 1 rit van 5 km in de stad en 1 rit van 10 km over 80-km-wegen. Dit resulteerde in een verbuik van ongeveer 1:18!
Als je wilt, kun je dus best een aardig verbruik scoren met de Fiesta! In mijn geval gaat dat alleen niet meer zo vaak gebeuren, ten eerste omdat ik deze Fiesta over een week inlever, maar daarnaast omdat ik normaal graag iets vlotter rijd dan ik voor bovenstaande zuinigheidsproeven moest doen.
Ingeleverd
- 14.250 km
Na een kleine 3 maanden gebruik en ongeveer 10.000 kilometer heb ik de Fiesta weer ingeleverd.
Ik vond het een fijn sturende auto, met prima voorzieningen als radio-cd-speler met aux-in, airco en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. De belangrijkste aanmerkingen die ik op de auto heb, zijn het ontbreken van cruisecontrol, dat je geen goed zicht hebt in de buitenspiegels en de stand van de hoofdsteunen van de voorstoelen. Al deze bezwaren zijn niet zwaarwegend en ik geef de Fiesta, met in het achterhoofd de prijs behorend bij de motorisering en uitrusting, een 7,5 als eindcijfer.
Het verbruik schommelde bij mij tussen de 1:13 en 1:14, waarbij ik moet aantekenen dat ik de auto voor 75% voor snelwegritten heb gebruikt, waar de auto eigenlijk niet helemaal voor bedoeld is. Wanneer ik de auto meer op 80-km-wegen ingezet had, ben ik ervan overtuigd dat ik op een gebruik van minstens 1:15 uit had kunnen komen.
Ik hoop dat mijn review goed leesbaar en informatief is. Mocht je tips hebben voor wijzigingen/toevoegingen, dan ben je van harte welkom om op deze review te reageren. De auto die ik vanaf nu in gebruik heb, is een Ibiza Ecomotive, ook hiervan zal binnenkort een review van mijn hand verschijnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.