Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 29.000 km |
De eerste 3000 km met de Fiesta
- 28.000 km
Waarom een Fiesta?
Deze auto heb ik een paar weken in mogen rijden omdat mijn Fiat Grande Punto vanwege schadeherstel in reparatie was. Ik heb deze vervangende auto dan ook zelf niet mogen uitkiezen. De reden dat ik toch een review schrijf is dat ik een goed beeld heb gekregen en dat hier wil delen.
Model
Ik zou het model zelf niet zo snel hebben gekozen, vanwege het uiterlijk. Het is niet lelijk maar vooral omdat de Fiesta klein overkomt en de hoog oplopende ramen naar achteren zijn niet mijn 1e keus. De Grande Punto vind ik dan mooier en volwassener overkomen. Maar goed ik realiseer me dat dit persoonlijk is.
Echter nu ik er enkele weken ik heb gereden ben ik verrast door deze Fiesta. Het gaat om een Trend uitvoering met 1.25 motor van 82 pk. Met een aanschafwaarde van 12.745 euro (januari 2011).
Interieur
Ik kan er goed in zitten met mijn 1m86cm. De stoelen zijn goed, misschien net iets aan de smalle kant, maar je zit er wel "in" met steun en niet er "op". Wel valt me op dat zoals ik het stuur heb ingesteld een gedeelte van het dashboard (rechterknipper licht) wegvalt, net of het stuur iets scheef zit. Achterin kunnen 2 volwassen van gemiddelde lengte goed zitten. Ook is er een aardige vierkant gevormde koffer waar je de meeste spullen in kwijt kunt (en groter dan de Punto). Voldoende voor een gezin met 2 volwassenen en 2 jonge kinderen zeg maar.
Qua uitrusting zit eigenlijk alles er in, wat je nodig hebt. Ik mis alleen een boordcomputer (met verbruik, tripmeter, temperatuur etc.) en de cruisecontrol. Verder is aanwezig wat in deze klasse niet altijd standaard is: airco, electrische ramen voor, verwarmde spiegels, centrale vergrendeling, muziekinstallatie met stuurbediening en aux aansluiting.
Motor
De 1.25 motor vind ik opvallend krachtig en dat had ik niet verwacht. Het geluid van de is motor prettig, zelfs met een beetje sportief uitlaatgeluid en hangt lekker aan het gas. Je kunt heel goed meekomen met het verkeer zonder overdreven terug te hoeven schakelen om te versnellen. De 5e versnelling heeft voldoende kracht heeft om illegale snelheden te rijden en snelheidsmeter gaat zonder dat dit ellenlang duurt over de 170 km/u. En bij 120km/u geeft de toerenteller 3500 aan. Het geluidsniveau valt dan mee. Wel vind ik, als je continue 150 rijdt, het toerental a.d. hoge kant en wordt vermoeiend, maar de vraag is natuurlijk hoe vaak je dat in NL doet.
Er zitten Hankook zomerbanden onder en ik heb het idee, dat deze nogal van hard rubber zijn. Want ze slaan snel door bij optrekken op natte of gladde ondergrond.
In vergelijking met mijn Grande Punto: deze heeft krachtigere 1.4 motor en een 6e versnelling. Dit levert weliswaar bij 120km/u maar 3000 toeren op en rijdt wel wat rustiger, maar je moet toch vaker terugschakelen om te versnellen. Ja maak zelf maar de keus wat je prettiger vindt.
Verbruik
Met een lege tank kun je ongeveer 40 liter tanken, maar dan staat de brandstofmeter helemaal links. Verbruik is ca 1 op 14,5. Actieradius 550 km.
Conclusie
Verrassend voordelig, goed rijdende auto die netjes is uitgerust en met voldoende ruimte voor 2 volwassen en 2 kinderen. Motor is pittig en voldoende krachtig om goed mee te kunnen komen. Als je prijsbewust bent: Waarom nog meer geld uitgeven aan grotere of duurdere auto van ander merk? Er zijn een paar concurrenten, maar die zijn eigenlijk alle duurder of minder bij een zelfde prijs.
Tip: de titanium uitvoering is 1000 euro duurder, maar dan heb je cruisecontrol, lichtmetalen velgen, leren stuur, aluminium sierlijsten, mistlampen en boardcomputer erbij. Dat is het afwegen waard!
weer ingeleverd
- 29.000 km
Ik heb vandaag de Ford Fiesta weer ingeleverd en mijn Fiat Grande Punto weer opgehaald. En dat is een goed moment om even de laatste bevindingen met jullie te delen. Ook kan ik nu goed vergelijken met de Grande Punto. De belangrijkste verschillen zijn:
- Punto voelt voorin ruimer en groter aan dan de Fiesta
- De stoelzittingen van de Fiesta zijn te smal voor mij en gaat op langere ritten irriteren
- De voorste raamstijlen en laagzittende spiegel zitten aardig in in het blikveld bij de Punto. Bij de Fiesta heb je beter zicht.
- De portiervakken in de Fiesta zijn breder en ruimer dan in de Punto
- De electrische raambediening van de Fiesta zit te ver naar achter, waardoor je je arm en hand raar naar achteren moet bewegen
- De koffer van de Fiesta is net iets ruimer dan die van de Punto
- Bij instappen in de Fiesta stoot ik m'n hoofd wel 's.
- De tank van de Punto is ca 4 liter groter. En dat scheelt 60 km actieradius met de Fiesta.
- Voor het zelfde geld krijg je bij de Fiesta meer auto dan de Punto. Vooral de 1.25 60kw motor is heel goed.
Al met al vind ik de Fiesta een fijne auto waarbij de sterke punten zijn:
- motor 1,25 60kw is voldoende pittig en heeft lekker geluidje
- uitrusting van de Trend is al ruim
- gunstige prijskwaliteit
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.