Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 9.400 km |
Introductie
- 1.640 km
Ik ben sinds een week of 6 in het bezit van deze Ford Fiësta.
Alle lovende woorden over deze auto in de autobladen kan ik bevestigen. Hij stuurt, remt en schakelt erg fijn. Ook de wegligging vind ik voor een auto uit deze klasse zeer goed. Ik heb ook ervaring met het vorige type Ford Fiësta(uit 2003) Ook deze auto had een zeer fijne en strakke wegligging, maar ik vind deze nieuwe toch net iets volwassener overkomen. De 1.25 motor met 82 pk kan redelijk meekomen met het verkeer maar verwacht geen wonderen. Vooral met tussen-acceleraties word je geduld een beetje op de proef gesteld en ben je al snel geneigd een versnelling terug te schakelen. Dat kan ik de auto echter niet aanrekenen, dat wist ik toen ik hem kocht en wellicht wordt de motor nog wat soepeler naarmate er wat meer kilometers mee gereden zijn. Ik hoop dan dat het verbruik ook nog een beetje daalt, ik rijd er nu gemiddeld (met veel stadsverkeer) 1 op 13,7 mee. Al met al tevreden met de auto ware het niet dat ik toch wel een paar minpunten heb gevonden. Ten eerste vind ik de stoelen wat te smal. Ik ben echt niet zo breed van postuur maar een lekkere zit kan ik er maar niet in vinden. Ik zit continu met mijn benen tegen de "wangen" van de zitting. Er valt op zich wel mee te leven maar Ford laat hier mijn inziens toch wel wat punten liggen. Ook had de auto wat beter geïsoleerd mogen zijn. Geluiden van de motor en banden dringen behoorlijk door tot het interieur. Maar het grootste nadeel van de auto vind ik toch wel de versnellingsbak. Hij schakelt absoluut fijn maar het gaat me vooral om het geluid dat de bak produceert. Tot ongeveer 110 km/uur is er niets aan de hand maar daar boven tot ongeveer 125 km/uur produceert de bak een zeer akelige fluittoon. Ik ben gaan zoeken op internet of er meer eigenaren met dit probleem waren en dat was dus het geval. Het viel me op dat het alleen eigenaren waren van een Ford Fiesta 1.25 82 pk en dat het kennelijk alleen optreedt bij versnellingsbakken die geproduceerd zijn in Engeland. Er worden n.l ook versnellingsbakken voor deze auto geproduceerd in Frankrijk en deze hebben de fluittoon niet. Ford erkent het probleem en men heeft hier een Technische Service Brief voor uitgegeven.Ik ben met deze klacht naar de dealer gegaan (Ford Ardea Delft) waar men na een proefrit de klacht erkende. Voor vandaag (14/09) werd een afspraak gemaakt en zou men een as van de 5e versnelling vervangen. Na het ophalen van de auto wachtte mij echter een teleurstelling, de fluittoon is nog steeds hinderlijk aanwezig. Volgens de chef van de werkplaats zou de toon nu toch echt minder moeten zijn en zal men hem altijd wel iets blijven horen. Ik vind dit niet acceptabel. Ik heb nu met de dealer afgesproken het nog even aan te kijken. Wellicht dat het geluid minder wordt naarmate alles wat meer op elkaar afgesleten is, anders ziet men mij gegarandeerd terug. Ik houd u op de hoogte.
Ik vind de Ford Fiesta nog steeds een hele fijne auto maar er zitten voor Ford wel wat verbeterpunten aan.
Mochten er trouwens mensen zijn met soortgelijke ervaringen of misschien met een andere oplossing voor de versnellingsbak dan hoor ik dat graag.
Versnellingsbakperikelen
- 5.100 km
Omdat het nare geluid afkomstig van de versnellingsbak nog steeds aanhield ben ik enkele weken geleden teruggegaan naar de dealer. Na een proefrit werd beaamd dat het geluid er inderdaad nog steeds in zat en een afspraak werd gemaakt voor 9 februari. De eerste keer was alleen een tandwiel vervangen en nu zou er een as vervangen worden. Dan zou meteen gekeken worden naar het gekraak van de vering. Bij iedere verkeersdrempel hoor je namelijk bij zowel in- als uitveren een naar gekraak. Dat is overigens pas gekomen toen het wat kouder werd. Ook een nu al verroeste schroef van de dakspoiler zal dan vervangen worden. Zo gezegd zo gedaan en 9 februari werd de auto weggebracht. Nu bood men wel spontaan een leenauto aan, te weten een gloednieuwe Ford Ka. De eerste keer kreeg ik namelijk alleen een leenfiets mee. Toen niet zo erg want ik woon in de buurt en het was lekker weer.
's-Middags de auto weer opgehaald en werd mij verteld dat de bewuste schroef besteld moest worden. Ja, dat konden jullie toch al weten bij het maken van de afspraak! Na de eerste de beste verkeersdrempel wachtte mij de tweede teleurstelling, krak krak. Geen enkel verschil! Grr, dan maar even de snelweg op en hopelijk is de versnellingsbak nu wel zonder nare geluiden? Maar nee hoor, éénmaal de snelheid van 110 a 115 gehaald begon het gierende geluid weer. Alsof er niets aan gedaan is! 3 klachten en geen één opgelost!! Bij thuiskomst de dealer gebeld. Ja, de monteur was het ook al opgevallen dat het geluid er nog steeds in zat. Dat heeft niemand mij verteld toen ik de auto ophaalde! Kennelijk heb ik een zeer hardnekkige versnellingsbak en ging het hun nu ook boven de pet. Zij gingen contact opnemen met de importeur en de verwachting is dat men een geheel nieuwe versnellingsbak gaat monteren. Hier word ik nog over teruggebeld. Over het gekraak in de vering, dat was een bekend probleem van de Fiesta en zit in de veerpoten. Daar was nog geen oplossing voor. Dat is lekker dan.
Erg jammer van een voor de rest zo'n fijne auto. Ford had er goed aangedaan eerst de auto uit te ontwikkelen voor het op de markt te zetten. Nu heeft Ford bij mij toch wel zijn krediet verspeeld en zal ik niet snel meer voor dit merk kiezen.
Het verbruik is vanwege het koude weer niet echt representatief, dat schommelt nu zo rond de 1 op 13 bij overwegend stadsverkeer.
- 5.900 km
Op 3 maart was het zover, de versnellingsbak zou vervangen worden, alsmede de bewuste schroef (inderdaad vervangen)en men zou kijken naar de krakende vering. Bij het ophalen vertelde men mij dat zij wel iets aan de krakende vering gedaan hadden, echter dat ze het er niet helemaal uit konden krijgen. Bij ver inveren zouden de rubbers van de stabilisator stang een krakend geluid geven en daar konden ze niets aan doen. Inspuiten ergens mee zou de rubbers kunnen aantasten? Maar goed, eenmaal de eerste verkeersdrempel genomen bleek het inderdaad minder te zijn maar nog niet helemaal niet weg. Vervolgens de snelweg op in de hoop dat het nare geluid uit de versnellingsbak nu eindelijk weg zou zijn. En ja hoor, dat was het! Wat een verademing! Het lijkt ook wel of de auto in het algemeen veel stiller is geworden. Met andere woorden, ook in de lagere versnellingen kwamen er kennelijk behoorlijk wat bijgeluiden uit. Het kan verbeelding zijn maar het lijkt ook wel of de versnellingen nu veel beter op elkaar aansluiten. Oftewel, dat de verhoudingen van de nieuwe versnellingsbak anders zijn. Hij komt nu veel pittiger over. Hoe dan ook, ik ben erg blij dat ik voet bij stuk heb gehouden en nu eindelijk een auto heb die aan de verwachtingen voldoet. Met de krakende vering ben ik nog steeds niet erg blij maar met de stijgende temperaturen zal dit ook steeds minder worden. Ik blijf het in zijn klasse een topper vinden. Het fijne en directe gevoel in het stuur, het strakke schakelen en de perfecte wegligging en daarbij vind ik de auto er zowel van binnen- als van buiten gewoon goed uitzien. Het klopt gewoon als totaalpakket.
- 8.900 km
Eigenlijk niet zo heel veel te melden. Ik heb in de tussentijd dan ook niet zoveel gereden. De versnellingsbak houdt zich goed dus dat is een zorg minder. Ik ben wel bang dat als het kouder gaat worden, de krakende vering weer gaat opspelen. Nu hoor ik een kraak als ik na een koude start een eerste verkeersdrempel neem ,maar ik denk dat bij lagere temperaturen de vering continu weer gaat kraken. We gaan het zien. Eén irritante storing heeft zich wel voorgedaan. Ik wilde bij duisternis de knop van de alarmlichten gebruiken maar kon deze nergens vinden! Bleek dat de verlichting van de deze knop, alsmede van de centrale deurvergrendeling, kapot was. In het donker vind je die knop dan dus echt niet, dus dat wordt (weer!!)een tussentijds bezoek aan de dealer. Nog geen 9000 km op de teller en al zeker 5 keer tussentijds bij de dealer geweest. Dat is me nog niet overkomen met een auto. Al met al bevalt ie me nog wel goed maar ik blijf wel van mening dat Ford deze auto eerst goed had moeten uit ontwikkelen voordat ze hem op de markt plaatsten.
- 9.400 km
Volgens de dealer zijn de lampjes in de schakelaar niet te vervangen en dus heeft men een hele nieuwe schakelaar besteld. Toen deze binnen was heb ik de auto naar de dealer (Oostdijk in Monster) gebracht. Na een paar uurtjes werd ik gebeld. Het lag niet aan de schakelaar, de oorzaak lag volgens hun dieper en men had meer tijd nodig om de bedrading e.d te controleren. Hiervoor moest dan wel een nieuwe afspraak geworden. (alweer tussentijds langs de dealer dus!!!) Echter toen ik de auto ging ophalen kreeg ik te horen dat men het ondertussen gevonden had. Als je bij de verlichting aan het display in het dashboard niet wilt laten dimmen, blijft alle dashboardverlichting branden behalve van genoemde schakelaar! Het was dus gewoon een kwestie van instellen. Vreemd maar waar en ik had het prettig gevonden als de dealer (blamage) hiervan op de hoogte was. Hadden ze niet het halve dashboard hoeven te demonteren en ik niet wederom langs hoeven gaan. Overigens is de krakende vering met de kou van de laatste tijd weer in alle hevigheid terug en heb ik ontdekt dat er een beetje lak afbladdert in de voorste wielkast. Dit is lak van de voorbumper. Het zit niet echt in het zicht maar wat als er nog meer loslaat? Ook is het me een paar keer met de vrieskou overkomen dat de radio na het starten uitblijft. Alles doet het alleen komt er geen geluid meer uit en dat is toch wel handig bij een radio. Ik moet hem dan op cd zetten en dan heb ik wel muziek. Misschien heeft er iemand ook ervaring mee? Ik heb voor mezelf een beslissing genomen, de volgende auto wordt geen Ford.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.