Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2011)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2011)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst7.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 2.000 km

De Mondeo uit 2007 (zie review) is ingeruild.
De deal was om zo min mogelijk bij te betalen en dan een nieuwe auto te hebben die voldoet aan de volgende criteria:
- Geschikt voor een kinderwagen achterin
- Max 1 volwassene en 2 kinderen
- Goed bereikbare achterbank ivm kinderzitjes
- Zuinig
- Sportief uiterlijk (subjectief)
- luxe

De Mondeo is weggedaan omdat het als 2e auto (naast de A6) een erg dure auto is. Wel erg comfortabel maar te groot om boodschappen mee te doen en veel te onzuinig.

Het is geworden:
- Ford Fiesta 1.25 (82pk)
- Titanium met X-Pack
- 16inch lichtmetaal
- Donkere achterramen
- Wit
- 5-deurs

Deze uitvoering met X-pack is erg leuk aangekleed. Met fijne opties als automatische airco, bleutooth, sensoren voor ruitenwissers en verlichting, usb-aansluiting. Al het overige is standaard en niet meer zo bijzonder.
En waarom een witte? Er was voor ons eigenlijk maar keuze uit 2. Zwart of wit. De overige kleuren konden niet echt bekoren. In een zwarte proefgereden. Ook leuk. Zeker de chromen elementen van de Titanium komen beter uit. Maar na toch aardig wat zwarte auto's gehad te hebben is wat anders ook wel eens leuk. En een witte met donkere ramen en flinke velgen staat ook leuk!

Waarom de Fiesta? Als eerste de beste inruil mogelijkheden van de Mondeo maar zeker niet belangrijk het leuke uiterlijk van de Fiesta.

Binnenkant:
Het dashboard is een drukke boel maar verrassend overzichtelijk. Je hebt de bediening snel door en het werk daarna intuïtief.
De sportieve stoelen zitten stevig en zijn mede door de hoogte verstelling goed in te stellen. Met mijn lengte (1,97m) zit je prima!
Het stuur is lekker dik en klein en de bediening op het stuur is prettig.

De usb aansluiting is echt ideaal en door de menu's heengaan vanaf het stuur gaat snel en foutloos.

De automatische airco is geen hoogvlieger. Na bijna alle modellen Ford gehad te hebben inmiddels had ik dit ook helaas wel verwacht. De ingestelde temperatuur wordt snel bereikt maar het lijkt alsof de voeler laat ingrijpt waardoor het eerst te warm wordt. Daarna door koeling weer te koud en zo heb je, zeker op kortere ritten last van temperatuurschommelingen in het interieur. Hoogst irritant. De Ford dealer heeft er al naar gekeken maar kan niets vinden en alles werkt zoals het hoort. We leren er wel mee leven.

Ruimte:
Voor deze klasse echt prima voor elkaar. Voorin zoals al geschreven heel goed. Achterin staan 2 flinke Maxi-Cosi zitjes en die gaan er goed in en je voelt geen voetjes tegen de leuningen duwen.
In de achterbak kunnen 2 buggy's en dan kunnen er nog wat losse spulletjes opgelegd worden zonder dat de hoedenplank eruit moet. Prima dus.

Rijden:
Wat een stuurgenot weer! De bewegingen zijn heel direct wat bij alle Fiesta's zo is maar mede door de 16inch velgen (standaard is 15) wordt het nog wat scherper. Oncomfortabel wordt het echter nooit.
De motor is voldoende. Voor het doel waarvoor deze auto gekocht is (sportief uiterlijk, geen sportief gedrag in snelheid) voldoet de motor uitstekend. Tot 80km/h zit er best een aardige versnelling in. Daarboven is alle fut eruit. Dus wil je vlot onderweg zijn buiten de stad dan moet je echt een andere motor nemen. Voor al het andere is dit een prima alternatief.
Het geluid is overigens verrassend ver weg. Op de snelweg ervaar je niet veel motorgeruis . Dus qua geluid is het daar prima uit te houden.

Het verbruik valt nog niet mee. Ik houd het nauwkeurig bij in een excel file en het staat nu over 3 tankbeurten op 1 op 12,77 (7,77 L/100km).
Dit is niet zuinig maar gezien de korte ritten en de nog nieuwe motor is het acceptabel. Zeker in winterse omstandigheden waarin korte ritten gemaakt worden met de ECC aan, de voorruitverwarming, spiegelverwarming etc etc.

Problemen:
Zoals gemeld de ECC. Maar daar leer ik wel mee leven.
Verder terug geweest omdat een achterdeur rubber losliet. Deze is direct vastgezet door de monteur.

Op naar de volgende update.

Erg prettig!

  • 7.000 km

Wat een lekkere auto is dit toch. De ruimte is prima, de uitrusting is erg goed en, subjectief, de looks bevallen mij erg goed.
De kilometers gaan niet hard maar dat is ook niet de bedoeling. Daarvoor is het een tweede auto die in en rondom de woonplaats ingezet wordt.

Het prettige van deze auto is het gemak waarmee je ermee rijdt. Het gaat allemaal zo vanzelfsprekend dat je er snel mee verbonden bent.
Door zijn formaat en goede overzichtelijkheid krijg je hem in ieder parkeerplekje. Al moet gemeld worden dat de parkeersensoren achter daar zeker aan bijdragen.
Alleen even opletten, zodra de versnelling weer in zijn vooruit gezet wordt houden de sensoren op. Dus niet nog een stukje terug laten zakken. Dan loopt het fout af.

Het verbruik valt mij nog altijd niet mee. Zie hiervoor de verbruiksmonitor.
Maar ik troost mij met de gedachte dat dit komt door de korte afstanden.
Verdere kosten zijn er nog niet geweest op de eerstejaarsbeurt na waar niets gevonden is.

Problemen:
Sinds enkele dagen. De tankklep wilde niet open. Gelukkig was ik in de buurt van de Ford dealer dus meteen even langsgereden. Dit is dus een vaker voorkomend probleem. Het scharnier is dan wat ontzet waardoor de sluiting klem komt te zitten.
Een nieuwe is besteld en wordt er binnenkort opgezet.
Vervelende ervaring omdat je erachterkomt als je moet tanken.

De winterbanden zitten er sinds enkele weken onder.
Een heel ander gezicht dan de fraaie 16inch lichtmetalen velgen. Nu dus zwart staal op 14 inch. Maar wel veiliger.

Op naar de volgende update!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.