Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2010)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford FiestaFord Fiesta IndividualFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf33 km
KM-stand laatst44.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even wennen

  • 250 km

Vorige week hebben we onze nieuwe Ford Fiësta op mogen halen. Het is onze tweede auto want hiernaast rijden we nog steeds de BMW. (wordt eind februari ook ingeruild want dan krijgen we onze nieuwe Twingo).

De Fiesta is een mooie auto om te zien, vooral in de titanium uitvoering met x-pack. De chromen omlijsting doet erg goed zijn werk op de auto.
Met het x-pack is de auto voorzien van allerlei leuke snufjes. De spiegels die automatisch inklappen vind ik een leuke gadget. De bleutooth werkt met onze beide Iphone's ook perfect. Het telefoonboek is zelfs te zien in het display. Ook kun je via bluetooth de muziek van de telefoon afspelen, dit scheelt weer een draad in de auto:)

Toen we de auto vorige week kregen was de voorraad met informatieboekjes bij de dealer op. Alle knopjes en functies moet ik voorlopig even zonder boekjes ontdekken dus en dat lukt aardig. Het enige waar ik nog niet achter ben (en of het überhaupt kan) is of je met de knopjes op het stuur door de voorgeprogrammeerde radiozenders kan bladeren. zenders vooruit (dus van 3 naar 4) kan wel maar terug (van 3 naar 2) is me nog niet gelukt.
Ook het display bij de km teller, wil ik wat veranderen. Je kunt nu maar één item zien. Zelf vind ik het prettig om zowel de dagteller als de resterende km tot volgende tankbeurt tegelijk te zien.

dan terugkomend op de titel "even wennen". Dit heeft dan vooral betrekking op het vermogen van 82PK. In en rond het centrum is dit prima, maar eenmaal op de snelweg wordt het een ander verhaal. Enerzijds komt het natuurlijk dat we wat verwend zijn met de 120 pk in de BMW maar anderzijds houdt het ook gewoon niet over.

Als de BMW eruit is en de Twingo er voor in de plek zal ik de revieuw updaten. Waarschijnlijk ben ik dan wat meer aan het vermogen gewend omdat de Twingo ook maar over 75 paarden beschikt.

een jaar verder

  • 12.520 km

We zijn een jaar verder sinds de vorige review. Ondertussen staat er ruim 12.500 km op de teller. Tijd voor een update dus.
Ik zal beginnen met de vermelding dat ik nog niet terug heb hoeven gaan naar de dealer om een mankement te verhelpen. Op zich ook niet gek want de auto is pas 1 jaar oud en heeft 12.500km gelopen. Toch hoor je vaak dat er al in het eerste jaar kleine dingetjes zijn waardoor je terug moet. Positief dus!

Toch zijn er wel een aantal minpuntjes die ik het afgelopen afgelopen jaar ben tegengekomen.
De cruise control bijvoorbeeld werkt altijd met een schok. Wanneer je op de cruise gaat rijden dan wordt bij de gewenste snelheid te abrupt het gas ingehouden wat je dus altijd even "voelt".

Ook de bluetooth functie heeft volgens mij kuren. Bellen gaat prima, muziek luisteren via bluetooth ook, maar dat gaat juist te goed. Zonder dat ik daar opdracht toe geef laat de auto de muziek op mijn telefoon afspelen. Ik dacht eerst dat het aan de instellingen op mijn iPhone lag, maar nu ik tijdelijk een Nokia heb gebeurt hetzelfde. Zodra de auto de telefoon heeft gevonden zie je in de telefoon dat de muziek wordt afgespeeld. Wil je niet dat je batterij wordt leeggetrokken moet je dus voor je weg gaat rijden eerst je muziek op je telefoon stop zetten....

De achteruit versnelling wil (net als bij vele fiesta bezittesrs) lang niet altijd gelijk in de versnelling. Even de koppeling los en met wat meer kracht in de versnelling werkt wel maar dat zou niet de oplossing moeten zijn.

Laatst voelde ik het in mijn nek tochten, bleek dat het raam achter me een stukje open stond (hand bediend). Ook het raam achter de passagiersstoel had dit. Dit komt door het gebruiken van het achterportier. Die wordt bij mij 3x in de week gebruikt om mijn jas en tas op te bergen..Eens per half jaar moet je dan even de raampjes dicht doen want door het slaan van de deuren zakt het raam steeds ietsjes naar beneden.

Verder geen gekke dingen, voor het comfort wel een middenarmsteun erin gezet. Dat miste ik nog.

dan nog even terugkomend op de titel bij mij eerste review: "even wennen". Dit sloeg op het vermogen. Ik ben er nog steeds niet aan gewend. Optrekken wil nog wel als je hem aardig in de toeren jaagt. Maar even snel inhalen zit er gewoon niet in. Het stoort me zo erg dat ik met een half oog naar een 120PK versie aan het kijken ben. Heb al een offerte aanvraag gedaan, en ben erg benieuwd wat ik nog bij moet leggen...

Al met al ben ik na een jaar erg tevreden. Als het bluetooth verhaal ook nog verholpen kan worden dan is het helemaal prima!

Terug van weggeweest

  • 44.000 km

Het is te lang geleden dat ik een update van de review heb geschreven. Komt ook omdat er eigenlijk nooit iets aan de hand is. Even in het geheugen gegraven kom ik op de volgende punten:
- na 2 jaar werd er tijdens het jaarlijkse onderhoud ontdekt dat de airco half leeg was. Zelf vond ik dit nogal bijzonder; twee zomers en de airco die niet meer goed functioneert. Omdat het een speciale actie was kon ik hem opnieuw laten vullen voor 75 euro. Er werd ook een fluorescerende vloeistof toegevoegd zodat er gekeken kon worden of er geen lek was. Weekje later terug om te kijken of er geen lek was en dit was niet het geval. "gewoon" verdampt. Blijf het vreemd vinden dat dit binnen twee jaar kan gebeuren. Maar nu (auto is bijna 4) geen problemen meer dus prima.
- ondertussen ook het dak laten aanpassen zodat er dakdragers gemonteerd kunnen worden. Dat is ideaal! Zeer handig voor de vakantie.
-Over vakantie gesproken. Als je een dubbele 12v stekker gebruikt en hier een koelkast en je tomtom op aansluit dan kan je wel eens tegen problemen aanlopen. We hebben het al twee keer gehad dat de zekering er dan uit klapt. Op zoek naar een nieuwe zekering is een verloren zaak. Het zijn van die dikke zekeringen en die moet elke garage bestellen. Dus terug in Nederland gelijk twee besteld als voorraad.
-Vorig jaar op vakantie naar Kroatië werd de auto en dan vooral de airco even goed getest. Op een super hete dag (het asfalt smolt in duitsland, waardoor er een mega file ontstond) kwam de temperatuurmeter tot boven de 60 graden..

De ford is nog steeds niet de snelste maar is geen issue meer. Sinds eind september doet hij dienst als tweede auto. Onze nieuwe Peugeot 308SW is er eindelijk!
Deze maand mag de Ford overigens voor de eerste APK, ben benieuwd

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.