Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 60pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 45.710 km |
KM-stand laatst | 67.701 km |
Fijn wagentje!
- 47.225 km
Deze Fiesta heb ik tijdelijk als voorloopauto in gebruik. De eerste ervaringen zijn best positief. Wat valt me op:
+ Goede kwaliteitsindruk, alle gebruikte materialen zien er goed uit en voelen goed aan
+ Besturing is prettig licht
+ Rijgedrag is strak, maar niet oncomfortabel
+ Schakelen gaat erg strak, de pook maakt korte slagen
+ Geluidsproductie: het is een stille auto
+ Standaard fabrieksradio geeft prima geluid
- Het motortje is echt ondermaats
- Verbruik: met een redelijk zuinige rijstijl kom ik niet zuiniger dan 1 op 16,8
- De vloermat aan bestuurderskant is echt een vod, na 45000 kilometer is ie bijna doorgesleten en dun als papier
Algemene ervaring:
Het is een prima wagen om in te rijden, voelt aan als een serieuze auto, zowel qua ruimte als qua rijgedrag. Een klaverblad neem je met veel plezier, de stoelen geven goede steun maar zijn wel wat aan de harde kant.
Het echte minpunt vind ik het vermogen van de motor, 60 pk is te weinig. Het gaspedaal lijkt wel een soort aan-uitknop; je kunt óf versnellen óf niet versnellen. Houd je je aan de opschakelindicator, dan loopt een vrachtwagen nog op je uit bij het optrekken.
Misschien is de motor in de stad prima te gebruiken, daar heb ik weinig ervaring mee. Ik leg er voornamelijk grote afstanden mee af en dan merk je dat de auto net te weinig pit heeft.
Problemen:
Heb ik nog niet gehad, ik heb de auto net een week.
Lekker reiswagentje!
- 48.919 km
Inmiddels heb ik er weer wat kilometers bij gezet. De Fiesta bevalt erg goed. Een pluspunt vind ik de achterruitenwisser die automatisch 1 keer wist als je de achteruit inschakelt (en de ruitenwissers vóór aanstaan). Echt een praktisch slimmigheidje!
De schakelindicator laat ik nu vaak links liggen. Die begint bij 2000 toeren te branden, maar dat vind ik net iets te vroeg. Ik heb gemerkt dat het motortje een stuk soepeler optrekt als je bij ca. 2300 toeren schakelt. Het verbruik stijgt dan wel iets, maar niet erg veel (scheelt ongeveer 0,2 liter per 100 km).
Het meest rijd ik op de snelweg en daar is het gewoon een erg fijne auto. Ik heb wel het gevoel dat ik het gaspedaal erg diep moet intrappen als ik 130 km/h rijd, maar hij blijft lekker stil en ligt goed op de weg. Ik begin het al jammer te vinden dat ik er straks weer afscheid van moet gaan nemen.
Probleemloos tikken de kilometers verder
- 54.581 km
Update:
Eigenlijk is er weinig te melden. Inmiddels staat de teller op bijna 55.000 en ik ben nu helemaal gewend aan de Fiesta.
Er is nu wel iets dat me opvalt bij het optrekken: als je het gas diep intrapt in de tweede of derde versnelling, merk ik dat de motor niet gelijkmatig optrekt. Het voelt dan allemaal wat 'schokkerig' aan, alsof de motor telkens een fractie van een seconde inhoudt. Bij hogere snelheden valt het minder op.
Verder doet de auto het eigenlijk prima. Olieverbruik is er nauwelijks, ondanks mijn vele snelwegkilometers (waar de 1250 cc er toch behoorlijk aan moet trekken). In de 9000 km die ik er nu mee rijd, is er ongeveer een kwart 'van de peilstok verdwenen', dus dat zou ongeveer 1 liter olie op 25.000 kilometer betekenen en dat vind ik zeer goed.
Het verbruik is wel iets waar ik minder tevreden over ben (zie ook de verbruiksmonitor). De eerste paar keer heb ik op de snelweg letterlijk achter vrachtwagens gereden om te kijken hoe zuinig ik met de Fiesta kon rijden. Dat leverde een verbruik van tussen de 1 op 16,5 en 1 op 17 op. Mijn normale rijstijl (120 op de snelweg, schakelen bij 2500 toeren) levert inmiddels een verbruik op dat zich aardig stabiliseert rond de 1 op 15 en dat vind ik niet zuinig. Het boekje geeft gemiddeld 1 op 18,5 aan, dat haal je dus echt nooit.
Ik begin het nu al jammer te vinden dat ik hem binnenkort moet gaan inleveren, want ik vind het toch wel een hele fijne auto. Mocht ik zelf kiezen welke auto ik ga leasen, dan zou ik de Fiesta zeker overwegen. Maar dan wel met een motor met meer pit.
Afscheid
- 67.701 km
Eind juni heb ik de Fiesta mogen inleveren omdat de nieuwe auto klaarstond.
In de laatste periode zijn er toch wel een aantal mankementen geweest:
- Koppelingscilinder lek; deze is door de dealer vervangen omdat er wat vloeistof langs het koppelingspedaal naar beneden lekte. Ik vond het wel erg snel, maar misschien was het exemplarisch.
- De ventilatieopeningregelknop (wat een woord) ging stuk. Dat houdt in: ik kon de stand niet meer verzetten, de knop draaide nog wel. Nader onderzoek door de dealer bracht een groter euvel in het kachelhuis aan het licht. Het gehele kachelhuis moest vervangen worden. Dat heb ik (in overleg) niet meer laten doen, omdat ik de auto toch bijna moest inleveren.
- De speaker in het rechtervoorportier hield er af en toe mee op. Dit was echter pas in de laatste week, dus hier is niet meer naar gekeken.
Overall gezien was het best een prima auto, ondanks zijn (naar mijn mening) te lichte motor reed ie prima. Olieverbruik op 22.000 km bijna niets.
Ik begon alleen wel een beetje te twijfelen aan de kwaliteit, vanwege de lekke koppelingscilinder, het probleem met het kachelhuis en de uitvallende speaker rechtsvoor. Misschien was dat bij andere merken niet beter geweest, dat weet ik niet.
Mocht ik zelf een nieuwe auto mogen kiezen voor de lease, dan zou ik de Fiesta zeker overwegen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.