Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 60pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 39.500 km |
Soepel en zuinig
- 1.700 km
Na 8 jaar met grote tevredenheid met een Hyundai getz 3drs gereden te hebben, ben ik met enige pijn in het hart overgestapt naar een Ford Fiesta 1.25 Trend 5drs. Het is een limited met comfort pakket = Trend. De auto is erg compleet voor het geld.
- Airco
- CV met 2 afstandsbedieningen
- Radio/ CD mp3 met Aux
- Elektrische ramen voor.
De reden voor de keuze voor de Ford was niet zo voor de hand liggend.Ik heb hierbij verschillende opties vergeleken:
Opel Corsa : Deze viel af vanwege de prestaties van de 1,2 twinport.Dan neem ik wel een OV kaart heb ik de verkoper gemeld.
Hyundai I20 : viel af vanwege de de korte zitting, deze staat erg vlak en de stoel zit niet fijn als je 1,87 m bent
Mazda 2: stoel niet echt fijn, is ook niet echt ruim
Seat Ibiza : 2de keus maar was prijstechnisch minder interessant.Rijden en zit waren ook goed.
De zit in de ford is perfect, mede door het axiaal verstelbaar stuur en de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Dit was een van de redenen om voor de Ford te kiezen en omdat de auto in prijs was verlaagd krijg je daardoor veel Value for Money.
Rijgedrag: Sturen en de wegligging zijn buitensporig goed. Heel zeker weggedrag en de grens ligt heel ver.De vering is redelijk soepel maar toch niet te zacht of te hard.
Motor en versnellingsbak:Over de motor had ik voor aanschaf mijn bedenkingen. Het is de 44 kW versie en naar mijn mening was dat dit veel te licht voor de auto.Na de proefrit vond ik de prestaties erg meevallen en daarom heb ik toch voor de lichtste motor gekozen. Het is wel een stap terug t.o.v. mijn vorige auto (Getz 1,6), maar de motor in de Fiësta is zeer soepel bij lage toeren. Ook komt de motor snel op toeren wat de auto een levendig karakter geeft. Het gewoon zo dat je eigenlijk niet meer vermogen nodig hebt.De schakelindicator geeft bij 2000-2500 tpm (afhankelijk van de versnelling) een signaal om omhoog te schakelen. De motor blijft rustig trekken en zonder schokken. De 5 is al bij 60 km/u te gebruiken en je kunt dan nog accelereren naar 80 km/u.Bij het oprijden van een autosnelweg wel iets meer toeren maken. Schakelen gaat zeer vlug en soepel en betrouwbaar.
Het verbruik ligt nu rond de 1: 16,5. Wat aanmerkelijk zuiniger is dan de Getz.
Minpunten tot nu toe: bekleding kofferruimte , deze is niet compleet op de achterkant van de achterbank doorgetrokken en de op bekleding in de kofferruimte blijft makkelijk vuil liggen. Dit heb ik opgelost met een op maat gesneden foam mat.
Fantastische Auto
- 9.800 km
Na bijna 10.000 km blijf ik de Fiesta een zeer goede auto vinden.Het verbruik blijft rond de 1:16,5 tot 1:16,7 hangen. De rust in de auto op de snelweg waardeer ik ook erg.De auto is niet stoterig maar blijft erg rustig.
De auto "voelt" alsof je in een vrij grote auto rijdt. Verder zijn er geen storingen geweest, zoals het hoort.
Vervolg
- 39.500 km
Na bijna 40.000 km nog steeds tevreden over de auto. Rammels zitten er nog niet in. Het eerste mankement waren de draagarmrubbers die erg kraakten als je over een drempel reed. De rubbers zijn onder garantie vervangen. Voor de rest zijn er geen problemen geweest. Het verbruik van de auto blijft stabiel rond de 1:16 1:16,5 hangen. Het blijft een fijne auto met name op de snelweg. De auto is erg stil als ik het vergelijk met andere auto's. Ik ben nog steeds van mening dat het vermogen voldoende is voor "normaal" gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren