AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Fiesta
1

autoreview

Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2010) #2

Anoniem
  • Review
22 september 2011 om 17:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 60pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst83.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 22 september 2011

Ongeveer anderhalf jaar geleden besloot mijn vader zijn Focus uit 2002 in te ruilen voor een nieuwe Fiësta. Ford gaf rond die tijd leuke kortingen op een nieuwe Fiësta en de Focus begon wat ouder te worden, dus dit was een mooi moment om een nieuwe auto te kopen.

Eerst werd er wat getwijfeld over het vermogen van de Fiësta. Zestig pk is niet zo veel voor een moderne auto, maar tijdens de proefrit bleek het allemaal wel mee te vallen. Dus er werd een handtekening gezet onder het koopcontract voor een appelgroene Ford Fiësta 1.25 Trend 5D.

Algemene indruk:

De Fiësta ziet er leuk uit. Sportief, maar ook best volwassen. Het is een compacte auto, maar geen mini. Het dashboard is leuk vormgegeven en steekt goed in elkaar. De auto voelt overall degelijk aan. Verder vind je op deze auto naast de gebruikelijke zaken geen poespas, het is allemaal redelijk rechttoe rechtaan.

Het gebruiksgemak:

Als je een Focus wagon gewend bent is een Fiësta een behoorlijke stap terug in ruimte. Voorin merk je daar niks van, maar op de achterbank wel. Ook de kofferbak is veel kleiner, maar dat is natuurlijk logisch. Toch kan je met vijf volwassenen in deze auto plaatsnemen. Voor een kort ritje, dat dan weer wel. Met z'n vieren gaat het prima. De achterbank is dus goed bruikbaar. De achterbak is groot genoeg om twee kratten naast elkaar te zetten. Je kan behoorlijk wat meenemen. De bak is ook mooi vierkant, je hebt geen last van de wielkasten. De achterbank kan in delen plat, maar de achterbank kan niet in z'n geheel opgeklapt worden. Er ontstaat dus geen vlakke laadvloer, en dat is jammer. De auto is in het algemeen ruim genoeg voor regulier gebruik.

Een puntje van aandacht is de overzichtelijkheid van de carrosserie. Je ziet niet waar de neus ophoudt, en ook het zicht schuin naar achter is niet optimaal door de c-stijl. Daar moet je bij het inparkeren wel even rekening mee houden. Het is vooral een kwestie van wennen.

Het rijden:

Van een Focus met 100 pk naar een Fiësta met 60 pk. Dat is natuurlijk wel even wennen. gelukkig blijkt het allemaal wel mee te vallen in de praktijk. Zoals gezegd doet de auto volwassen aan dus je krijgt niet het gevoel in een vrij goedkope auto te rijden. De rijeigenschappen van Ford zijn altijd prima, en dat is bij deze Ford niet anders. De auto stuurt bij het lage snelheden zeer licht maar als je harder gaat rijden gaat hij zwaarder sturen. De auto stuurt zeer prettig, het wegligging voelt erg vertrouwd aan en je kan bochten lekker vlot nemen in deze auto. De vering is niet heel stug dus de Fiësta helt wel wat over. Het veercomfort is prima, evenals het geluidsniveau in de auto. Je kan het prima een paar uur uithouden in deze auto.

En dan komen we bij de motor. De 1.25 16V is een fijn blokje. Erg snel is 'ie niet, maar gelukkig wel lekker soepel. De motor maakt graag toeren, en tot de 100 gaat het allemaal best wel vlot. Toch zou je soms wensen dat het allemaal nog wat sneller zou gaan. Op de snelweg moet je aardig doortrappen. Maar in de meeste gevallen voldoet de 1.25 goed.

De bak schakelt uitstekend en de remmen zijn prima. Alleen de achteruitversnelling laat zich soms lastig inschakelen.

Uitrusting:

Een nieuwe Fiësta 1.25 Trend 5D kost ongeveer €13.000. Wat kan je daarvoor verwachten:

- Airco
- Radio CD/MP3
- Radiobediening op stuur
- Elektrische spiegels
- Elektrische ramen voor
- CV met afstandbediening

De Fiësta is als Trend dus best behoorlijk uitgerust. De uitrusting is goed genoeg om comfortabel te kunnen rijden.

Conclusie:

Voor het geld is de Fiësta een goede auto. Hij rijdt lekker, hij is ruim genoeg en de uitrusting is ok. Een prima auto voor mensen die niet heel veel rijden, of als tweede auto. Mensen die dagelijks veel snelwegkilometers moeten maken zou ik wel een iets grotere motor aanraden.

Problemen:

Tankklepje ging niet meer dicht, opgelost door de dealer.

Achterklep ontgrendelde niet meer als je de auto met de AB openklikte, onder garantie verholpen.

Update:

De auto is gechiptuned en heeft nu ongeveer 89 pk. Nog steeds geen strepentrekker, maar boven de 3500 toeren een stuk krachtiger dan eerst. De auto voelt een stuk vlotter aan nu.

Na bijna 7 jaar

  • 60.000 km
  • 18 februari 2017

Inmiddels is deze auto al lang niet nieuw meer, en heeft ondertussen 60.000 km ervaring. Eigenlijk een vrijwel probleemloze auto tot nu toe. Onderhoudsbeurten zijn helaas niet heel goedkoop (bij opvallend lage km-stand moesten de schijven en remblokken al worden vervangen?!). Maar goed, dat kan ook aan het gebruik van de auto liggen (korte stukjes binnen de bebouwde kom). Zelf merk ik een wiebeltje op in het stuur en het blijft een vrij trage auto. Je moet veel toeren maken om de boel op gang te houden. Verder gewoon een fijn ding. M'n ouders zijn er tevreden mee.

Na bijna 10 jaar

  • 83.500 km
  • 24 november 2019

In de zomer van 2018 heb ik de Fiesta van mijn vader overgenomen omdat hij een MPV wilde. De Fiesta is nu bijna 10 jaar oud. Eerlijk gezegd merk je dat niet echt, want de auto doet eigenlijk alles wat je ervan mag verwachten. Nu is dat voor een auto van 10 jaar oud met lage km-stand niet zo heel bijzonder, maar het is toch wel fijn. Op een beurtje, twee nieuwe banden en vervanging van de distributieset na heb ik er niks aan hoeven doen. Ik krijg de indruk dat ik de komende jaren goedkoop met deze auto kan rijden. En hij rijdt fijn, dus dat is ook geen straf:

Minpunten:
- Verbruik is 1:13,5 (veel stadsverkeer), vind ik niet denderend.
- Vermogen (vooral onderin) valt wat tegen. Je kan natuurlijk ook niet veel verwachten van een 1.25...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Fiesta
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.25 Limited (Airco/2de eig./RIJKLAAR!!)

    Ford Fiesta 1.25 Limited (Airco/2de eig./RIJKLAAR!!)

    • 2011
    • 78.605 km

    € 4.940

    1.5 TDCi Style Lease 5-Deurs Navi|Airco|Cruise

    Ford Fiesta 1.5 TDCi Style Lease 5-Deurs Navi|Airco|Cruise

    • 2015
    • 59.294 km

    € 7.250

    1.6-16V Ghia 5-deurs *Airco*Elektr. ramen*

    Ford Fiesta 1.6-16V Ghia 5-deurs *Airco*Elektr. ramen*

    • 2002
    • 159.752 km

    € 1.450

Meer Ford Fiesta occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Fiesta specificaties
  • Ford Fiesta occasions
  • Ford Fiesta video's
Advies en informatie
  • Ford Fiesta tests
  • Ford Fiesta gebruikersreviews
  • Ford Fiesta index
PREMIUM
Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

Op de thuismarkt brengt Ford in een goed jaar bijna 900.000 exemplaren van de F-Series pick-up...

Lees meer
 

Ford Fiesta reviews

  • Review
    Ford Fiesta 1.4 Titanium (2010)

    Ford Fiesta 1.4 Titanium (2010)

    2
    • 20 december 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.6 Titanium (2009)

    Ford Fiesta 1.6 Titanium (2009)

    5
    • 27 juli 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)

    Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)

    4
    • 30 april 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic (2011)

    Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic (2011)

    1
    • 13 augustus 2019
  • Review
    Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Titanium (2011)

    Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic Titanium...

    • 31 mei 2017
  • Review
    Ford Fiesta 1.4-16V Futura XL (2008)

    Ford Fiesta 1.4-16V Futura XL (2008)

    • 10 februari 2017
  • Review
    Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2009)

    Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2009)

    3
    • 12 januari 2017
meer reviews
Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

59

Deze Ford Fiesta is hét bewijs dat je geen bovengemiddeld gemotoriseerde auto van een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Ford Fiesta 1.6 16V Ultimate Edition (2006)

    Ford Fiesta 1.6 16V Ultimate Edition (2006)

    1
    • 27 december 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.4 Titanium (2010)

    Ford Fiesta 1.4 Titanium (2010)

    2
    • 20 december 2020
  • PREMIUM
    Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST - Dubbeltest

    Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST -...

    • 8 december 2020
  • Review
    Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)

    Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)

    6
    • 15 november 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk ST Line X (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk ST Line X...

    13
    • 11 november 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2015)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium...

    8
    • 6 november 2020
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk Connected (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk Connected...

    • 19 oktober 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Ford Ranger sportief aangekleed als MS-RT

    Ford Ranger sportief aangekleed als MS-RT

    1
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford Escort klaar voor vernieuwing

    Ford Escort klaar voor vernieuwing

    25
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford legt Duitse productie noodgedwongen stil

    Ford legt Duitse productie noodgedwongen...

    33
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings voor Android Auto

    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings...

    14
    • 15 januari 2021
  • PREMIUM
    Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

    Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Ford Ranger op pad

    Nieuwe Ford Ranger op pad

    6
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford sluit Braziliaanse autofabrieken

    Ford sluit Braziliaanse autofabrieken

    15
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep