AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2010)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 60pk Trend (2010)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 60pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst119.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ongeveer anderhalf jaar geleden besloot mijn vader zijn Focus uit 2002 in te ruilen voor een nieuwe Fiësta. Ford gaf rond die tijd leuke kortingen op een nieuwe Fiësta en de Focus begon wat ouder te worden, dus dit was een mooi moment om een nieuwe auto te kopen.

Eerst werd er wat getwijfeld over het vermogen van de Fiësta. Zestig pk is niet zo veel voor een moderne auto, maar tijdens de proefrit bleek het allemaal wel mee te vallen. Dus er werd een handtekening gezet onder het koopcontract voor een appelgroene Ford Fiësta 1.25 Trend 5D.

Algemene indruk:

De Fiësta ziet er leuk uit. Sportief, maar ook best volwassen. Het is een compacte auto, maar geen mini. Het dashboard is leuk vormgegeven en steekt goed in elkaar. De auto voelt overall degelijk aan. Verder vind je op deze auto naast de gebruikelijke zaken geen poespas, het is allemaal redelijk rechttoe rechtaan.

Het gebruiksgemak:

Als je een Focus wagon gewend bent is een Fiësta een behoorlijke stap terug in ruimte. Voorin merk je daar niks van, maar op de achterbank wel. Ook de kofferbak is veel kleiner, maar dat is natuurlijk logisch. Toch kan je met vijf volwassenen in deze auto plaatsnemen. Voor een kort ritje, dat dan weer wel. Met z'n vieren gaat het prima. De achterbank is dus goed bruikbaar. De achterbak is groot genoeg om twee kratten naast elkaar te zetten. Je kan behoorlijk wat meenemen. De bak is ook mooi vierkant, je hebt geen last van de wielkasten. De achterbank kan in delen plat, maar de achterbank kan niet in z'n geheel opgeklapt worden. Er ontstaat dus geen vlakke laadvloer, en dat is jammer. De auto is in het algemeen ruim genoeg voor regulier gebruik.

Een puntje van aandacht is de overzichtelijkheid van de carrosserie. Je ziet niet waar de neus ophoudt, en ook het zicht schuin naar achter is niet optimaal door de c-stijl. Daar moet je bij het inparkeren wel even rekening mee houden. Het is vooral een kwestie van wennen.

Het rijden:

Van een Focus met 100 pk naar een Fiësta met 60 pk. Dat is natuurlijk wel even wennen. gelukkig blijkt het allemaal wel mee te vallen in de praktijk. Zoals gezegd doet de auto volwassen aan dus je krijgt niet het gevoel in een vrij goedkope auto te rijden. De rijeigenschappen van Ford zijn altijd prima, en dat is bij deze Ford niet anders. De auto stuurt bij het lage snelheden zeer licht maar als je harder gaat rijden gaat hij zwaarder sturen. De auto stuurt zeer prettig, het wegligging voelt erg vertrouwd aan en je kan bochten lekker vlot nemen in deze auto. De vering is niet heel stug dus de Fiësta helt wel wat over. Het veercomfort is prima, evenals het geluidsniveau in de auto. Je kan het prima een paar uur uithouden in deze auto.

En dan komen we bij de motor. De 1.25 16V is een fijn blokje. Erg snel is 'ie niet, maar gelukkig wel lekker soepel. De motor maakt graag toeren, en tot de 100 gaat het allemaal best wel vlot. Toch zou je soms wensen dat het allemaal nog wat sneller zou gaan. Op de snelweg moet je aardig doortrappen. Maar in de meeste gevallen voldoet de 1.25 goed.

De bak schakelt uitstekend en de remmen zijn prima. Alleen de achteruitversnelling laat zich soms lastig inschakelen.

Uitrusting:

Een nieuwe Fiësta 1.25 Trend 5D kost ongeveer €13.000. Wat kan je daarvoor verwachten:

- Airco
- Radio CD/MP3
- Radiobediening op stuur
- Elektrische spiegels
- Elektrische ramen voor
- CV met afstandbediening

De Fiësta is als Trend dus best behoorlijk uitgerust. De uitrusting is goed genoeg om comfortabel te kunnen rijden.

Conclusie:

Voor het geld is de Fiësta een goede auto. Hij rijdt lekker, hij is ruim genoeg en de uitrusting is ok. Een prima auto voor mensen die niet heel veel rijden, of als tweede auto. Mensen die dagelijks veel snelwegkilometers moeten maken zou ik wel een iets grotere motor aanraden.

Problemen:

Tankklepje ging niet meer dicht, opgelost door de dealer.

Achterklep ontgrendelde niet meer als je de auto met de AB openklikte, onder garantie verholpen.

Update:

De auto is gechiptuned en heeft nu ongeveer 89 pk. Nog steeds geen strepentrekker, maar boven de 3500 toeren een stuk krachtiger dan eerst. De auto voelt een stuk vlotter aan nu.

Na bijna 7 jaar

  • 60.000 km

Inmiddels is deze auto al lang niet nieuw meer, en heeft ondertussen 60.000 km ervaring. Eigenlijk een vrijwel probleemloze auto tot nu toe. Onderhoudsbeurten zijn helaas niet heel goedkoop (bij opvallend lage km-stand moesten de schijven en remblokken al worden vervangen?!). Maar goed, dat kan ook aan het gebruik van de auto liggen (korte stukjes binnen de bebouwde kom). Zelf merk ik een wiebeltje op in het stuur en het blijft een vrij trage auto. Je moet veel toeren maken om de boel op gang te houden. Verder gewoon een fijn ding. M'n ouders zijn er tevreden mee.

Na bijna 10 jaar

  • 83.500 km

In de zomer van 2018 heb ik de Fiesta van mijn vader overgenomen omdat hij een MPV wilde. De Fiesta is nu bijna 10 jaar oud. Eerlijk gezegd merk je dat niet echt, want de auto doet eigenlijk alles wat je ervan mag verwachten. Nu is dat voor een auto van 10 jaar oud met lage km-stand niet zo heel bijzonder, maar het is toch wel fijn. Op een beurtje, twee nieuwe banden en vervanging van de distributieset na heb ik er niks aan hoeven doen. Ik krijg de indruk dat ik de komende jaren goedkoop met deze auto kan rijden. En hij rijdt fijn, dus dat is ook geen straf:

Minpunten:
- Verbruik is 1:13,5 (veel stadsverkeer), vind ik niet denderend.
- Vermogen (vooral onderin) valt wat tegen. Je kan natuurlijk ook niet veel verwachten van een 1.25...

11 jaar verder

  • 96.000 km

De auto is nu bijna 3 jaar in mijn bezit. Begin dit jaar waren de eerste reparaties nodig. De schroefveer rechtsvoor was gebroken, er was een lekkage in de kofferbak en de knop van de achterbak was slecht. Geen schokkende zaken voor een 11 jaar oude auto. De accu is bijvoorbeeld nog origineel en ook de airco werk nog prima, terwijl er nooit iets aan is gedaan. Gewoon een auto van prima kwaliteit.

Onderhoud 2018:
- Distributieriem, waterpomp en kvs: € 420
- Balanceren voorwielen: € 20
- H7 lamp: € 1,60

Onderhoud 2019:
- Voorbanden: € 138
- APK + oliebeurt: € 153

Onderhoud 2020:
- APK + beurt + remvloeistof: € 241
- Ruitenwissers voor + achter: € 38
- Achterbanden: € 150

Onderhoud 2021:
- Ontgrendeling kofferklep: € 8
- APK + beurt + hoofdveer linksvoor + verhelpen lekkage kofferbak: € 498

Opmerkelijk: de voorbanden (Goodyear) hebben na 2 jaar en ca. 20.000 km nog 3 mm profiel over.

13 jaar verder

  • 119.000 km

Inmiddels is de Fiesta 13 jaar oud met bijna 120k km aan ervaring. Er steken ouderdomskwaaltjes de kop op. De centrale deurvergrendeling werkt niet feilloos meer en heeft soms wat extra aansporing nodig. Verder is er sinds 2020 een irritante lekkage aanwezig in de kofferbak die zich lastig laat oplossen.

Verder doet de auto het als vanouds goed. Bij de APK zijn dit jaar de remblokken verwisseld en vorig jaar moest ik na 12 jaar de accu vervangen. Bepaald geen drama's lijkt mij.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren