Ford Fiesta 1.25 60pk Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 60pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 268 km |
Nieuwe Fiesta, de eerste ervaringen
- 268 km
Hallo allemaal,
aangezien ik veel MyReviews zie van de 82pk en meer versies van de Fiesta heb ik gedacht er ook maar een te maken van mijn nieuwe Fiesta. Ik rijd sinds 28-09-09 met een grote smile op mijn gezicht rond in een hagelnieuwe 5-deurs Fiesta 1,25L 60pk Titanium met X-Pack(foto's volgen). Ik zal proberen zo duidelijk en eerlijk mogelijk een weergave te geven van mijn ervaringen.
Dealer:
Ik heb de auto midden juni besteld bij Ardea auto te Dordrecht.
Prima zaak en aardige verkopers (tja ze willen verdienen he). Je krijgt genoeg mogelijkheid om rond te kijken en te vergelijken, wel jammer dat er geen 60pk versie stond voor de proefrit. Uiteindelijk in de 82pk versie gereden maar alsnog de 60pk besteld. De auto zou eerst uit Keulen gaan komen, dit is tegen het einde van de levertijd gewijzigd in Valencia.
Ook bij de levering is alles netjes geregeld, mn oude auto is ingenomen en de vrijwaring is gelijk en netjes geregeld. Samen een rondje om de nieuwe auto gelopen, alles uitgelegd gekregen en na het doen van de betaling en ontvangen van de symbolische fles wijn op pad met de Fiesta.
De auto algemeen:
De auto staat er mooi bij. Ik heb hem gekocht in de kleur Vision (blauw). In de leveringskosten zat een Waxoyl 100+ behandeling dus ik heb de eerste 3 jaar glansgarantie. Jammer dat er geen onderhoudssetje bij geleverd wordt (Waxoyl 3 in 1), dit wil ik wel ff los halen deze week aangezien je daarmee ook vogelpoep kan weghalen en de bescherming herstellen.
Bij het opendoen van de auto voelt hij al gelijk heel solide aan, de andere Fiesta rijders kunnen denk ik wel bevestigen dat de deurgrepen de eerste keer wat zwaar lijken aan te voelen maar zo voelt het wel als een volwaardige auto. Ook het dichtslaan van het portier klinkt veel volwassener als bij mijn vorige auto (Renault Clio uit 99). Afwerking buitenom de auto zit goed, geen overdreven grote kieren of dat soort ongein.
Interieur:
De stoelen van de Fiesta zitten heeeeeerlijk. Ze zijn harder als de stoelen in mn oude Clio maar maken het daardoor wel dat ik er lekker stevig in zit. De bestuurderstoel heeft in mijn geval ook een lendensteun en die bevalt prima, het geeft net dat extra steuntje en ondersteund bij de lange ritten je rug goed. Sommige mensen vinden de gebruikte plasticsoorten goedkoop ogen en voelen. Ik vind het allemaal wel meevallen, is denk ik erg persoonlijk. Reacties van vrienden en familie over het zitten in de Fiesta is alsof ze plaatsnemen in een ruimteschip. Hij oogt futuristisch en de bediening is in mijn ogen duidelijk.
Met het X-pack heb ik de grotere display voor de radio, automatische airco en bluetooth en voicecontrol. Alle snufjes werken prima en bevallen goed. Ook als de de airco niet aan hebt staan blijft de auto prima op de ingestelde temperatuur. Jammer vind ik wel dat die lieve dame van de voicecontrol enkel engels praat. Nou is mn engels niet slecht maar ze is soms wel kieskeurig als het gaat om uitspraak. Ik ben benieuwd of er in de loop van het jaar een nederlandse update komt. De bluetooth werkt snel en goed. Ik kan via het display mn telefoonboek inlezen en het bellen is van goede kwaliteit. Ook voicedailing inspreken werkt goed en prettig, je moet wel je telefoonnummer eenmalig in het engels inspreken. Makkelijkst om dit te doen is op een verloren moment een wensenlijstje stilstaand in te spreken zodat je het gewoon op kan lezen.
De stereo bevalt me goed, het geluid is zuiver en ook via het stuur in volume te verhogen of verlagen. Het ontvangst van de radio is goed te noemen, hij pakt volgens mij bijna alle zenders vlekkerloos en snel. CD werkt lekker en als je een gebrandde cd hebt en je hebt de titels en dergelijke ingesteld zie je deze in de display. Leuk detail is dat je zowel als de radiozenders als inhoud van cd kan zien als je je menuknopje naar links beweegt. Er komt dan een lijst met keuzes die je kan klikken.
De stoel is prettig instelbaar, zowel hoogte als lengerichting is goed in te stellen. Het stuur heb ik nog niet versteld maar dit is zowel in hoogte als lengte te verstellen. Nu we het toch over het stuur hebben, het ligt lekker in de hand al had het van mij net een tikkeltje zachter gemogen om net iets meer grip te geven.
De kofferbak:
De kofferbak is uit mn hoofd 295L met de banken omhoog. Vergeleken met de inhoud die ik in de Clio had niet eens heeel veel groter maar oogt wel zo. De kofferruimte is praktisch al is het jammer dat bij het neerklappen van de banken zij niet gelijk komen met de laadvloer. Ik heb geen reservewiel dus kan mn gevarendriehoek en dergelijke in de piepschuim bak waar het reparatiesetje en compressor in zit kwijt, hier is aan gedacht door verschillende vakjes te maken, prettig.
Het rijden:
Aangezien mijn Fiesta hagelnieuw is heb ik aangeraden gekregen hem braaf in te rijden en de eerste 1000km niet te veel boven de 3000 a 3500 toeren te draaien. Merkte de eerste dag dat de auto pas rond de 2500 toeren een zetje in de rug kreeg en door trok. Na het inbranden van de uitlaat merk ik nu al dat dit begint te veranderen en trekt hij ook lager in toeren wat vlotter door. Het motorgeluid is goed gedempt en toch hoor je een lekker roffeltje als je dit wilt. De liefhebbers van een hardere sound moeten echt een sportuitlaatje monteren want die vinden dit te soft.
De auto komt lekker weg bij het stoplicht en voor het rijden wat ik er mee doe, naar mn werk ongeveer 10 km en zo nu en dan langere stukken, voldoet hij prima. Ik mis dat beetje extra vermogen wat de Clio had niet.
De auto ligt lekker strak op de weg en zoals anderen ook al omschreven hebben kun je hem lekker de bocht door smijten. De Fiesta rolt nauwelijks over waardoor je prima in zn 3 een rotonde kan nemen. Ik ben er nog niet helemaal uit of hij voor het lekkere nou net een tikkeltje te hard is afgeveerd, kan me wel voorstellen dat je geen hele dagen over een klinkerpad moet rijden, dat voel je wel.
De stuurbekrachtiging is prettig en wordt minder sterk naarmate je harder rijd, dit geeft je een prima gevoel met de auto.
Koppeling is stukken lichter als de Clio en de rem moet nog een betje inslijten, die hapt nu nog wel eens wat harder als ik zou willen.
Geluidjes:
De door veel mensen vervloekte versnellingsbak fluit heb ik tot nog toe niet. Wel hoor ik zoals anderen al geconstateerd hebben een tril in mn dashboard als ik over klinkers rij. Niet heel erg dramatisch en prima mee te leven trouwens hoor. Voor de rest is de auto zoals ik al eerder aangaf aangenaam stil en overstem ik het anders allemaal wel met die heerlijk klinkende radio ;-)
Spiegels tegen de chroomstrip:
Ook ik heb de automatisch inklappende spiegels. Vele hebben al aangegeven dat er een spiegel of beide tegen de chroomstrip aandraait. Ook mijn Fiesta heeft dit bij de rechterspiegel al is het maar heel lichtjes. Vanmiddag na het werk rijd ik even langs de dealer voor mn 3 in 1 spray van Waxoyl, kan ik gelijk even vragen of ze dit even bekijken.
Verbruik:
Schiet me net nog te binnen dat het verbruik ook nog wel noemenswaardig is. Zoals gezegd heb ik de lichtste versie en zou deze in theorie dus bijna 1 op 20 moeten kunnen rijden.
De tripcomputer gaf bij ophalen 12,7l op 100km aan en loopt inmiddels na ongeveer 200 snelweg kilometers tegen de 8,1 op 100km. Het wordt dus al beter. De volgende tankbeurt reset ik de tripmeter en meld ik de volgende keer wat ver verbruik doet.
Vooralsnog dus veel lof voor de Fiesta. Mochten er alsnog dingen boven komen drijven lezen jullie dit vanzelf hier weer terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.