Ford Fiesta 1.25 60pk Limited (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 60pk Limited |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 8.900 km |
Eerste ervaringen
- 1.200 km
4 december was het zover. Mijn vrouw mocht haar Fiesta Limited ophalen bij de dealer.
We hadden gekozen voor volgende opties
- Ford Fiesta Limited 5-deurs met Cool & Sound Pack (oa Airco, MP3 radio, elektrische ramen, spiegels en centrale deurvergrendeling)
- Panther Black
- Volwaardig reservewiel
Hoe zijn we nu bij de Fiesta uitgekomen.
We waren aan het kijken naar een Peugeot 107/Citroen C1. Beide zijn leuk om te zien, goedkoop in aanschaf en onderhoud en per 2010 zelfs wegenbelastingvrij (voor zolang dat dan moge duren).
Maar we wisten niet zeker of deze achterin voldoende plaats bieden voor twee kinderen in hun kinderzitje. Daarom ook de Fiesta en nieuwe Polo in basis trim meegenomen op ons lijstje.
De Ford dealer lag als eerste op de weg en aldaar kregen we een Fiesta Limited mee met Cool & Sound Pack in de kleur Panther Black. Dat klinkt toch bekend he.
De Peugeot 107
We hadden de tijd en reden meteen door naar de 1 km verderop gelegen Peugeot dealer. Aldaar interesse getoond in de 107 en een uitgebreide testrit gemaakt over een deel snelweg en een deel binnendoor. Eigenlijk hadden we al na 2 minuten weer kunnen omdraaien. De Fiesta had in 1 minuut meer indruk gemaakt dan de Peu na een proefrit van 20 minuten.
De rumoerige drie-pitter, het goedkoop aandoende plastieke interier en het blikkerige geluid bij het dichtslaan van de deuren maakten snel duidelijk dat wij liever een paar duizend euro extra wilden investeren. Dan krijg je toch veel meer auto met dito veiligheid voor terug en dat verschil vonden we het zeker waard. De Fiesta is een heel volwassen auto en rijdt en voelt als een klasse hoger.
De Polo
Toch wilden we ook nog even de nieuwe Polo bekijken. In basisuitvoering Easyline is die ook nog goed betaalbaar maar Airco/radio kosten meteen een lieve duit extra.
Van voren vind ik hem nog wel een mooie auto maar de achterkant is toch erg erg saai. En dan het interieur van de Polo. Materiaalkeuze en detailafwerking is uitstekend maar zwart waar je ook maar kijkt. Mij te afstandelijk/zakelijk. Ik heb het liever wat vrolijker. Eigenlijk zoals ik het net gezien had in de Fiesta.
Mijn vrouw was stelliger. Nee, vind ‘m niet mooi. Ze heeft niet meer de moeite genomen hem van binnen te bekijken. En eigenlijk snapte ik het ook wel. Qua design is de Fiesta gewoon de mooiste auto uit het B-segment.
Kostenplaatje Polo Fiesta
Kijk je naar het kostenplaatje dan is de Fiesta in Limited trim erg scherp geprijst. Met Cool & Sound pack krijg je eigenlijk de Trend uitvoering met alles erop en eraan wat je nodig hebt. Daar bovenop bood de Ford dealer een leuke korting.
Wil je qua opties een vergelijkbare Polo dan kom je bij de Comfortline (standaard Airco) uit. In basisuitvoering een 3-cilinder. Mmh, vind ik toch minder(waardiger). Dan zit er wel meteen Cruise Control bij en mooie luxeuzere stoelbekleding en interieurafwerking maar ook de beurs moet dan verder open en dat wilden we niet.
Vergelijk je de Fiesta in duurdere Ghia/titanium uitvoering met de Polo Comfortline/Highline (dan wel 4-cilinder) dan vind ik de balans prijstechnisch in het voordeel van de VW uitslaan. Ford wordt met zijn Fiesta dan verhoudingsgewijs te duur en zou dan qua materiaalafwerking meer moeten laten zien.
Maar een auto kopen is ook emotie en als je de Fiesta naast de Polo ziet staan. Meer hoef ik niet te zeggen denk ik.
En zo werd het de Fiesta. Minder qua detailafwerking tov de Polo. Het zij zo. Wel mooier, goedkoper en de fijnere rijdersauto. Er is duidelijk veel werk/geld gestoken in het perfect afstemmen van het onderstel en daar wordt ik als autoliefhebber en rijder heel blij van.
De Fiesta
Hoe rijdt dat nu, zo’n Fiesta met 60 pk.
Ik hoor jullie al denken, 60 pk is toch veel te weinig. En ik moet toegeven; dat dacht ik in eerste instantie ook. Tot ik hem gereden had.
Tot 80 kmh is het gewoon een vlot wagentje. De viercilinder doet rustig zijn werk en je kunt al vrij snel omhoog schakelen.
Om op snelweg tempo te komen heb je natuurlijk iets meer geduld nodig. Wellicht iets meer schakelen om de toeren erin te houden maar schakelen is geen straf en gaat als het spreekwoordelijke zonnetje.
De snelle jongens die veel op de snelweg zitten zal ik dit 1.25 l motortje met zijn 60 pk niet aanraden. Tegen alle anderen zou ik zeggen, ga maar eens proberen. Meer heb je echt niet nodig.
Onderstel en wegligging
Net als bij de Focus of Mondeo is ook de Fiesta een auto met een voortreffelijke wegligging. Het onderstel is uitstekend, eigenlijk de referentie in zijn segment.
Rotondes doe je voor je plezier en ook op de snelweg voelt hij zich thuis. Wegoneffenheden worden prima weggefilterd dus comfortabel maar de vering is toch vrij straf. Drempels merkt je dan ook wel goed. De franse vrienden zullen het niks vinden, ik vind het geweldig.
Wat opvalt is dat het stuur erg licht ronddraait. Zou wat mij betreft wat meer zwaarder mogen.
Interieur
Stoelen zitten lekker; duits stevig. De deuren sluiten met een zatte bloff. Dashboard is uitgevoerd in twee kleuren en mooi vormgegeven. Materiaalkeuze bereikt niet het niveau van de Polo maar is gewoon goed.
Handig is dat de radio via knopjes op het stuur te bedienen is. Radio is vrij hoog geplaatst en heeft een aparte vormgeving. Ergonomisch minder maar het heeft wel karakter. Het is anders dan bij andere auto’s en juist die kleine foutjes maken het mooi.
In de praktijk bedien je alles na een korte gewenperiode blindelings; airco, radio, temperatuur en blower instelling etc.
Minpunten interieur
In een van de lezerreakties staat het al. De knopjes voor de temperatuur en blowerverstelling zijn van hard plastic. De concurrenten laten zijn dat dit mooier kan. Qua verstelbaarheid mist je de stevige grip die de knoppen van de Polo wel bieden.
Vormgeving ging voor ergonomie. En de deurontgrendeling zou met een simpele chromen hendel beter uitgezien hebben.
Dat daar gelaten is alles verder netjes afgewerkt. Ik lees in reviews van bv Autoweek dat ze in de kofferbak een stoffen afwerking missen van de neerklapbare achterbank. Ik kan allen zeggen, boeie. Zie ik niet als ik in de auto zit.
Ergonomische missers
De knopjes voor de elektrische ramen zijn niet goed geplaatst. Te kort bij.
Verder kun je onbedoelt de waarschuwingslichten activeren als je niet goed oplet en de radio bedient. Moet je even aan wennen.
De bijrijder zal het tijdens regen wellicht irriteren dat de rechter ruitenwisser te kort lijkt omdat een stukje ruit in het blikveld niet schoongeveegd wordt.
Verbruik
Zoveel staat er nog niet op de teller en alles moet nog inlopen. Verder wordt de auto voornamelijk gebruikt voor korte ritjes tot 8 km. De 3 tankervaringen: 9.5, 8.6 en 8.3 liter. Op langere afstanden moet dit veel beter kunnen.
Ik rijd zelf de Mondeo maar ik moet toegeven dat je eigenlijk weinig inlevert. Je kunt met gemak 4 volwassenen meenemen. Uiteraard minder riant en minder kofferbak ruimte maar voor heeel veel mensen is dit meer dan genoeg.
Ford heeft goed zijn werk gedaan.
De autobladen zien het anders maar in mijn ogen verslaat de Fiesta in Limited uitvoering met gemak eeuwige concurrent Polo. Die maakt zijn verschil in prijs dan gewoon niet waar.
Anderhalf jaar verder
- 8.900 km
Nu na anderhalf jaar een update over onze ervaringen met de Fiesta.
Rijgedrag
Het motorblokje is nu lekker ingereden en pakt verbazingwekkend soepel en rustig op vanuit lage toeren. Bv in de 4 door de stad, afremmen tot 30 voor een rotonde en dan weer snelheid oppakken geschiedt zonder tegensputteren. Erg opmerkelijk voor zo'n klein 1.25 liter torretje.
Het onderstel is echt super en nodigt icm het direkte stuurgedrag uit tot sportief rijgedrag. De 1.25 komt qua vermogen niet in de buurt van wat het onderstel echt aan kan maar de 60 pk's zijn erg wakker dus ook met de lichtste motorisering is rijden met een Fiesta gewoon fun.
In Duitsland hele stukken 140 km/h gecruzed en even de 160 aangetikt. Ook dat gaat prima. Het valt hierbij op dat van 120 naar 140 acceleren soepeler lijkt te gaat dan van 100 naar 120. De auto ligt ook bij die hogere snelheden als een blok op de weg en geeft goede feedback van hetgeen er onder de wielen gebeurd. Voelt allemaal heel degelijk en veilig aan. Eerlijk is eerlijk. Alles bij elkaar heb ik meer auto gekregen dan ik bij de aankoop verwacht had en ben meer dan tevreden over de prestaties.
Verbruik
Minimum verbruik bedroeg 5.65 l. Het maximum van 9.95 l werd bereikt tijdens de strenge winter van afgelopen jaar. Het verbruik, gemeten over 8.700 km bedroeg gemiddeld 7.73 l. oftewel 1 op 13.
Gezien het feit dat de Fiesta voornamelijk ingezet wordt voor korte ritjes in de stad vind ik dit heel netjes.
Problemen/ wat viel op
Rond 8.500 km begonnen geluidjes te onstaan tijdens het sturen met lage snelheden. Inspectie door de dealer bracht naar voren dat er niet genoeg vet was aangebracht ergens in het stuurhuis.
Verder was me al iets eerder opgevallen dat de ruglening van de bestuurders stoel langzaam maar zeker van die kleine (slijtage)bolletjes begon te vertonen tgv het in-uitstappen. Beide puntjes werden onder garantie keurig verholpen.
Sporadisch happerende muziek bij het afspelen van een zelf gebrande MP3 CD.
Bitrate instellingen tijdens het branden konden al vrij snel uitgesloten worden nadat de CD prima speelde in mijn Mondeo. Fenomeen voorgelegd aan de dealer. Bleek een bekend probleem van de audio installatie waar de dealer helaas niets aan kon doen. Iets met de laser van de CD-speler. Het zou vooral fout gaan bij liedje nr. 40 en hoger. Moet je maar weten. Ik heb dit nog niet zelf kunnen verifieeren, dus ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen van andere Fiesta rijders.
Conclusie
Het positieve gevoel over de Fiesta is de afgelopen 8500 km verder gegroeit. Geen seconde spijt dus de Fiesta de voorkeur te hebben gegeven ten koste van de Polo.
Value for money, instapmotor blijkt een ontzettend fijne rustige motor te zijn en ook nog de mooiste auto uit het B-segment. Wat wil men meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.