Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 2.050 km |
Toch weer een Fiesta
Ik was helemaal niet op zoek naar een Ford Fiesta als opvolger van mijn Ford Fiesta 1.3 classic 1.3 8v uit 2002. Eigenlijk zocht ik een klein, betaalbaar autootje in de overtuiging dat deze tegenwoordig ruimschoots voldoen. We zijn immers 13 jaar verder. Maar nadat ik enkele proefritten had gemaakt, bleek m'n oude,suffige bakkie nog verrassend goed op de weg te liggen. Of anders gezegd; het is schrijnend hoe matig de wegligging van bv een nieuwe Kia Picanto zich verhoudt tot een Fiesta van 13 jaar geleden. En zo'n duidelijke hoorbare grasmaaiermotor zonder trekkracht deed ook al niet veel goeds.
Dus toen ben ik weer met een schuin oog naar de Fiesta gaan kijken. Ik kwam op autotrack de Red Edition tegen die redelijk geprijsd leek en hier bij Autoweek een lovende review kreeg. Iets duurder en anders dan wat ik in eerste instantie zocht, maar een beetje dromen mag toch? Een kleine week later een belletje gepleegd naar de dealer. Helaas had die er geen klaar staan voor een proefrit, maar die zou spoedig komen. Ik heb toen wat vragen gesteld voor een indruk inzake het comfort. De dealer vertelde mij dat de Red Edition vergelijkbaar is met een gangbare Ecoboost. Die had ik ondertussen ook al voorbij zien komen bij de dealer in Tilburg.
In het weekend dus naar de dealer voor een proefrit. Het kwam perfect uit dat ze een 100pk versie hadden staan. Ik had gelijk al een goed gevoel bij de auto. Een lekkere brom met gas geven, voor de rest erg rustig qua geluid (dat is in de oude Fiesta wel anders). Ik ben een bochtig parcours gaan rijden over landweggetjes en daar had ik meteen door dat deze auto veel plezier zou geven. De proefritversie sneed heerlijk door de bochten en dat past wel bij het betere gooi- en smijtwerk dat ik er soms op na houd. Ik rijd niet vaak hard meer, maar een bochtje wil ik wel op snelheid nemen. Een beetje spelen met de auto zeg maar. Het vermogen beviel me ook wel, iets dat bij mijn eigen Fiesta ontbrak. Het enige minpuntje was het dashboard dat bij zoveel auto's stukken chiquer of overzichtelijker oogt. Maar zeg nou zelf, daar koop je geen auto voor.
Bij terugkomst te horen gekregen dat men uit voorraad nog enkele van deze Ecoboost auto's verkocht die vorig jaar op kenteken waren gezet. Die waren zo aantrekkelijk geprijsd en ik had geluk, voor dezelfde prijs kon ik een 125pk nemen met Deep Impact Blue kleur. Daarvan was er nog maar een van en ik zag een zwarte of grijze niet zitten. Vergeleken met een nieuwe aangeklede Kia Rio (mindere motor, indirectere, vagere sturing, mindere wegligging) was het een supergoede deal. Later in de middag teruggekeerd en de koop besloten, na wat lichte onderhandelingen over de inruil.
Zodoende heb ik dus nu weer een Fiesta. Saai? nee hoor, ik heb nu een semi-sportieve wagen waar ik vast veel meer fun mee kan hebben dan met welke klassengenoot dan ook c.q. voor dat geld.
Fijne eerste kennismaking
- 2.050 km
De route naar mijn werk zat de laatste weken niet mee. Een drukke A58 is geen ideale route om een auto goed te leren kennen. Natuurlijk merk ik wel dat de auto soepel rijdt, maar heb 'm uiteraard nog niet goed kunnen uittesten. Dat is er afgelopen weekend pas van gekomen toen ik een rit naar de Eiffel heb ondernomen met vrienden en 'm goed de sporen heb gegeven. Daarmee heb ik wel wat feedback.
1. Ervaring motor
De motor loopt als een trein en het roffeltje is wel lekker als je het gaspedaal goed intrapt. Ik merk alleen wel dat het vermogen pas echt goed op gang komt bij de hoge toeren. Tot 3.000 toeren rijdt de auto goed mee, maar is het nog niet veel bijzonders. De power wil pas echt vrijkomen na de 4.000. Dat is wel belangrijk om rekening mee te houden als je sportief wil rijden. Wil je power dan zul je veel toeren moeten maken, anders is het ietwat mat maar wel comfortabel en zuinig(er). Alsof de auto twee modussen heeft, afhankelijk van welke versnelling je rijdt met hoeveel toeren.
Als ik een jump wil maken en ik rijd zo'n 100-115 in z'n 5 (omdat je toch niet door kon rijden tot dan toe) dan schakel ik terug naar z'n drie om het vermogen te pakken. Dan schiet je aardig weg en is de beleving van de motor op z'n best. Die beleving is super voor zo'n kleine inhoud. Voor lagere toeren had het ietwat spannender kunnen zijn. Enige minpuntje, de vijf accelereert niet lekker door. Op de Autobahn in z'n vier naar de topsnelheid gereden, dat ging stukken beter.
2. Weggedrag
De auto ligt zeer stabiel op de weg en ik voel ook dat-ie ietwat stijf is afgesteld zonder daarbij afbreuk te doen aan rijcomfort. Qua zitcomfort geen Citroen DS3, maar overtreft deze wel ruimschoots in het bochtenwerk. Echte uitspraken over z'n prestaties kan ik nog niet doen. Van mijn oude Fiesta kende ik z'n grenzen, bij deze auto bevind ik me nog in de aftastende fase. Grappig is wel dat bij een doordraaiende afrit de auto gevoelsmatig ietwat mee hangt (deed de oude auto niet) maar je merkt het niet zo op de weg zelf en de bocht wordt goed gevolgd. Wat me ook opviel dat 180+ op een snelweg echt geen enkele problemen oplevert qua stabiliteit, zelfs niet met licht vochtige ondergrond. Alleen toen ik 200 reed en anticipeerde op auto's voor mij en wat steviger moest remmen merkte ik wel wat lichte instabiliteit aan de achterzijde. Omdat ik nooit zo snel heb gereden weet ik natuurlijk niet of dit bij elke auto zo is of niet.
Comfort
Het hoeft geen verdere uitleg. Het dashboard is geen ergonomisch en overzichtelijk wonder. De knopbediening van de navigatie (omhoog/omlaag) is wat onhandig. Daarentegen functioneert Bluetooth prima, leest het systeem mn mediaspeler goed en snel (niet ieder usb-kabeltje werkt!)en werkt de stemherkenning ook vrij goed. Het kleine navigatieschermpje leek me een minpunt maar is toch goed af te lezen en helder in 3D-view met juiste zoom. Ik vind de blauwe kleur van de naald van de snelheidsmeter mooi. Verder is de kleine armsteun voor mij handig en niet te ver naar voren geplaatst. Dat vind ik in andere auto's niet zo aangenaam. Het stuur ligt lekker in de hand en je moet wat zwaarder sturen dan bij andere auto's. Dit lijkt een minpunt maar is een pluspunt want de sturing is heel direct en geeft je meer het gevoel echt iets te besturen en daar controle over uit te oefenen. Tot dusver buiten de ergonomie/uitstraling van het dashboard goed tevreden. Ik heb mijn zit snel en makkelijk kunnen vinden, maar de stoelen bieden geen supercomfort voor lange reizen. Ik denk dat de zitting ietwat te kort is voor mijn lange benen (ik ben 1.95m). Geen probleem voor korte ritten wel dus voor langere van twee uur of meer. Mijn zithouding heeft als enige nadeel dat ik met het uitstappen niet meteen soepel weg kan omdat de achterzitting ietwat achter de deurstijl uitkomt. Klein ongemakje dat ik op de koop toeneem. Zitten qua ruimte voor de medepassagiers zou ook beter kunnen, heb ik afgelopen weekend ervaren. Achter mij zitten is erg lastig. Gelukkig zit ik er vaak alleen of met twee mensen in, dus is het niet erg,
Algehele indruk
Prima tot dusver, ik wil 'm ook af en toe gaan gebruiken om meer fun te gaan beleven. Dat zou ik met mn oude auto niet meer doen, dat zegt voldoende. Ik wil de auto de komende paar duizend kilometer ook echt beter gaan kennen. Hopelijk trekt het verbruik wel wat bij, of ik heb gewoon de pech een drukke stop-en-go route te hebben en te weinig 'echte' snelweg om te profiteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST Line / Navigatie / Parkeerhulp achter / 17'' / Xenon / DAB / Getint glas / Cruise Control
- 2016
- 158.256 km

Ford Fiesta BWJ 2016 | 1.6 183PK ST2 NL AUTO | CLIMA | CAMERA | LEDER/STOF | RECARO | PDC V+A | NAVI | CRUISE
- 2016
- 156.799 km

Ford Fiesta 1.0 Style Ultimate
- 2017
- 234.460 km