Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2017)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line (2017)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk ST Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen

  • 3.000 km

aanleiding

Ongeveer 2 maanden geleden bij toeval op een speciale ANWB private-lease actie gestuit voor de Ford Fiesta van het uitgaande model. Als autoliefhebber "kende" ik de Fiesta natuurlijk uit allerlei tests, waarin het steevast een rijders-auto blijkt te zijn. Niet de ruimste, niet de mooiste materialen, maar wel het prettigst sturend in het B-segment.
Binnen de private lease-constructie viel de kleur gratis te bepalen (ik viel voor het donker grijs metallic) en voor een bescheiden meerprijs was een update naar de 100pk ecoboost absoluut aantrekkelijk. Zeker omdat dan meteen de stap gezet werd naar st-line of titanium uitvoering. Op naar de Ford Dealer...

keuze voor titanium

Behalve dat ik op deskundig prettige en klantgerichte (zakelijk en vriendelijk, niet van dat zweverige) wijze werd geholpen door Ford Van Haren (Venray; aanrader!), stond daar zowel de st-line als de titanium te pronken. Op het eerste zicht sprak de st-line me wel aan. totdat ik aan de binnenkant keek. Okee, smaken verschillen, maar ik vond de lichte hemelbekleding van de titanium veel ruimtelijker dan het donker van de st-line. Gek dat een kleur het ruimtelijk gevoel zo beïnvloedt. Verder kijkend stoorde het me een beetje dat de blauwe instrumentenverlichting van een Fiesta ietwat leek te vloeken met de rode stiksels van de st-line stoelen. De titanium is weliswaar wat saaier van binnen, maar wel beter afgestemd, wat ik homogener vind. Tenslotte de keuze tussen bliepers voor (titanium) of een grotere spoiler (een goed Engels woord voor verkwister) achterop de st-line en de keus viel uiteindelijk op een donkergrijze titanium. De chroomstripjes en bling-gril staan er chique op. Enne, het onderstel is net iets meer comfy dan de wat hardere, strakkere st-line. Echt een verschil om te proberen, mocht je voor een Fiesta in de markt zijn.
Een laatste dingetje heeft te maken met het formaat wielen. Veel Fiesta's die ik zie hebben eigenlijk net te kleine wielen. Deze uitloop-modellen staan op fraai 16". Ziet er meteen robuuster uit.

en rijden maar

Meteen maar met de deur in huis: dit ding rijdt goed zeg! Tuurlijk, ik kom uit een A-segment Karl, maar reed ook al menig andere B- en C-segmenter. Het stuurt lekker, op snelheid blijft hij heerlijk stil (echt opvallend!) en het onderstel lijkt veel meer aan te kunnen dan de 100pk. Dat is dan ook meteen de keerzijde. Als dit mijn privé auto was, dan zou ik hem linea recta laten kietelen tot 140pk. Dat kan de motor en bak prima aan. Helaas denkt de leasemaatschappij er iets anders over, dus rijd ik, ook met plezier, toch maar netjes in de 100pk de komende 2 jaar door.
De trekkracht van het kleine blokje (3cilinder 1.0 was vroeger een formaatje Cuore, voor wie die nog kent...) is lekker en soepel. De kleine turbo brengt 170Nm op de been bij de dieselachtige waarde van 2000toeren. en dat is precies het toerental waarbij in 5 ongeveer 95km/u gereden wordt. Snel een vrachtauto inhalen vraagt niet om terugschakelen, omdat meteen de volledige trekkracht voorhanden is. Daar geniet ik echt van.

verbruik

Net als bij veel andere auto's bepaal je zelf hoeveel je wenst te verbruiken. Tuf ik braaf met het verkeer mee in de ochtendspits (dan moet je je best doen ergens echt boven de 100 te rijden, wil je de bumper van de voorganger respecteren), dan wordt de turbo amper belast en scoor ik een fantastische 4.3l/100km. Maar ja, een actiever rondje om het onderstel wat meer op de proef te stellen toont wat andere waarden. Dan schiet het verbruik richting de 6.5-7l/100km. Leuk doen kost ook wat... Als gemiddelde scoor ik bij de pomp gemeten tot nu toe 4.9l/100km. Dat is toch mooi 1:20! De eco-trainer die op deze versie zit, beloont me inmiddels met de volle blijheids-score.

goodies en gadgets

Een titanium van het uitlopende model zit ruim in de spullen. Zonder de illusie compleet te zijn, zitten er bliepertjes voor en achter, is de binnenspiegel automatisch dimmend, is er navi, vanzelfsprekend mistpitjes en wat LED bij dagrijverlichting en achterlampen (ik had liever LED dimlicht, maar dat is er dan weer niet), ambiance binnenverlichting met voetverlichting (zooooo onderschat wie wil zijn schoenen niet af en toe eens zien), sjieke plafondbekleding, chromen details aan buitenzijde, eco-trainer in simpele boordcomputer, 16"lichtmetaal, climate control, cruise control, verwarmde voorruit en sproeiertjes, smart-key, autocitystop, enz.... Ik mis ten opzichte van de Karl die ik reed de elektrische ramen achter (maf dat er nog geslingerd moet worden hier), het Onstar en de lane-departure-warning. Je kunt niet alles hebben...

plus en min

De uitgaande Fiesta is al zo vaak beschreven, dat ik weinig kan toevoegen. Hoewel... Ik vind het dashboard handig en goed bedienbaar. De kritiek van de pers gaat steevast over de vele knopjes en dat de navi klein en niet touchscreen is. Wat mij betreft allemaal kolder. Mijn navi heeft, juist omdat het geen touchscreen is, geen vette vingervegen nog en laat zich zeker niet onhandig bedienen. De zon reflecteert er niet op en het systeem is fijn snel. Nee, het is geen 11inch scherm, maar groter dan mijn al ietsies oudere i-phone. Prima afleesbaar.
Ook zeer positief ben ik over de klank van de fabrieksradio. Het i-podje erin geprikt (ligt verstopt in de middenarmsteun, vertel het niet verder....) en genieten maar. Ook op hoger volume klinkt het zeer aangenaam. Net niet zoals het premium-Honda systeem dat ik ooit in de laatste generatie Civic (2014) had, maar het beste dat ik in het B-segment ken. Ik heb de instelling zo staan dat de bestuurder het meest optimaal geluidsbeeld heeft (ik ben en blijf een audio-pietlut), heb de "plus-decibels" bij verhoging van snelheid op "medium" staan; een glimlach valt lastig te onderdrukken. Als fijne goodie zit er een systeem in de radio dat niet alleen overschakelt bij verkeersinformatie (TA, u kent dat vast), maar waarmee ook wanneer je maar wilt een lijst met actueel fileleed kan worden opgeroepen. Veel prettiger dan middenin een meezing-moment ineens verkeersinfo voorgeschoteld te krijgen.
Samen met de prima klinkende blauwetand voor telefoon en de -in mijn ogen- handige bediening, is de middenconsole met die "knoppenbrij-voor journalisten" simpelweg gebruikersvriendelijk. Punt.
Waar ik nog weinig over heb gehoord, maar wat ik echt minpunten vind aan mijn Fordje, zijn twee dingen. Allereerst valt me op dat de ruitenwissers best veel ruit in het ongewiste laat. Zeker de blik naar hoog-rechtsvoor wordt erdoor beperkt. Sterker dan zou hoeven met een paar cm grotere wissers. Een tweede misser vind ik de te laag geplaatste zijspiegels. Ik zit niet eens helemaal in de laagste stand, ben 1.80m en zie maar een halve rechter buitenspiegel. De onderzijde ervan verstopt zich achter de raamlijn. Een regelrechte misser en nog gevaarlijk ook. Met de linkerspiegel heb ik wat minder moeite.
De stoelen vind ik gemiddeld. Niet beter dan in de Karl die ik had (die waren verrassend goed), maar zoals een Duitser zegt "klasse-gemass"; passend bij wat verwacht mag worden. Na de langste rit tot nu toe (ruim 2 uur aan een stuk), had ik nergens last van nog.

ruimte

Voor een vaak alleen-reizende is ruimte natuurlijk nooit een issue. Een goede zitpositie is dan veel wezenlijker. En die zitpositie is actief en toch ontspannen. Het samenspel van stuur, pedalen en stoel is top.
Met vier volwassenen erin is het andere koek. Ik maakte een ritje van ruim 100km heen en weer terug. Dat vroeg wel om wat inschikkelijkheid. Een Fabia, om maar wat te noemen, is echt ruimer. Datzelfde geldt voor de kofferruimte. Niet klein, maar zoek je een gezinsauto om ook nog mee op vakantie te gaan, dan zijn er betere opties. Best raar eigenlijk dat vroeger een C-segmenter kleiner was dan deze Fiesta, tegenwoordig motorblokjes razend compact zijn, en dat het fabrikanten niet lukt een huidige B-segmenter de ruimte mee te geven van een oude C-segmenter. Waar is het toch mis gegaan in deze wereld....

conclusie eerste 3.000km

Wat een heerlijk sturende, rijk uitgeruste auto is dit! Een blij-maker. Liever had ik iets meer vermogen voor speelse dagen en erger ik mezelf aan de rechter buitenspiegel en het wis-oppervlak van de ruitenwisser, maar er is knap veel om daar tegenin te brengen: laag verbruik, een geniale pl-deal, fijne geluidsinstallatie, attente motor, rijke uitrusting en goede geluidsisolatie. Het is voorlopig heerlijk rijden in wat gekscherend een Ford Fietstas genoemd werd laatst ergens...
Tenslotte nog ter info: het sterrensysteem kan natuurlijk nooit zorgvuldig ingevuld worden na slechts 3.000km. Dit is hoe ik het nu beleef. Wellicht volgen nog aanpassingen naar de toekomst.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.