Ford Fiesta 1.0 65pk Champions Edition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 65pk Champions Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 56.700 km |
KM-stand laatst | 193.871 km |
Aanschaf Ford Fiesta
- 56.700 km
Nadat wij onze Renault Clio na enkele jaren hebben doorverkocht aan een nichtje van ons, werd het voor ons tijd om op zoek te gaan naar een mooie vervanger.
De Clio werd gebruikt als 2de auto, en dat zal ook zo gebeuren met de opvolger hiervan. Enige eisen zijn, 5 deurs en cc.
Uiteindelijk vonden we een Ford Fiesta 1.0 Chamions Edition met 65 pk.
Hier was later door de eerste eigenaar cc ingebouwd.
Toch maar eens een afspraak gemaakt bij deze Ford dealer voor een proefrit, want hoe rijdt zo'n 3 cilinder 65 pk Ford Fiesta.....
Wij met het hele gezin een afspraak gemaakt, en we waren allemaal verrast hoe deze auto reed.
Ook het schakelen is geweldig in deze auto.
En wat een ruimte als je dit vergelijkt met een 3 deurs Clio uit 2005.
Wij waren direct verkocht en hebben direct de koop gesloten.
Onderhoudsbeurt
- 75.346 km
Na een goed jaar de Fiesta gebruikt te hebben, moet deze weer de jaarlijkse beurt hebben.
Tussentijds hebben we regelmatig olie en water gepeild, omdat we de technische staat van de auto niet kennen en niet voor verrassingen willen komen te staan.
Olie verbruik was niets mee aan de hand, die bleef netjes op peil, maar het waterpeil zakte tussendoor erg rap. In overleg met de dealer tussendoor, hebben ze dit probleem met de onderhoudsbeurt aangepakt.
Volgens de dealer lekte de waterpomp en is deze onder garantie vervangen.
Dus we kunnen weer een jaar probleemloos rijden.
Wat zijn onze bevindingen in dit eerste jaar met de Fiesta ?
Ik moet zeggen, dat deze Fiesta ons dagelijks nog steeds verrast. Het schakelen is geweldig met deze auto. Het is natuurlijk geen strepentrekker met de 65 pk, maar je kunt goed mee op de snelweg en zeker in de binnenstad.
Ook de achteraf ingebouwde cc is heerlijk. Als we op de snelweg 120 rijden en dan op de cc, dan rijden we door het hele land.
Ook de ruimte achterin, is voor de 2 kinderen, groot genoeg en klagen niet dat ze het te krap hebben op de achterbank.
Ook de kofferruimte is voor deze klasse ook groot genoeg.
Wij hebben iig geen probleem met deze ruimte.
Jaarlijks onderhoud
- 91.683 km
Wederom zijn we ruim een jaar verder en rijden nog steeds rond in onze witte Fiesta.
Deze keer hebben we weer de jaarlijkse onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij de dealer en remvloeistof is ook vervangen.
Verder geen problemen met de Fiesta en koelvloeistof en olie blijven perfect op peil.
Wel merken we met kouder weer, dat de rubbers (denk ik) van de ophanging, kraken als je over een drempel rijdt. Dit kun je als storend ervaren.
Het gemiddelde verbruik van onze Fiesta staat nu op 1:16.
Onderhoudsbeurt
- 110.799 km
Wederom de Ford Fiesta naar de Ford dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt en APK. Ze gaven aan dat de remblokken en schijven dun warden maar dit was nog geen afkeur. We konden nog 20.000 km rijden, dus ik neem dit onderhoud de volgende onderhoudsbeurt mee.
Verder was er niets aan de hand met de Fiesta en rijden dus vrolijk verder.
Groot onderhoud
- 130.372 km
De Fiesta had groot onderhoud nodig want de remschijven aan de voorzijde en remblokken waren helaas versleten en moesten vernieuwd worden.
Het volgende heeft de Fiesta aan onderhoud gehad deze keer:
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Bougies
- Brandstofreiniging
- Olie 5W20
- Ruitenvloeistof
- Remvloeistof
- Multieriem
- Remschijven
- Remblokken
- Airco reiniging + vulling
- APK
- Winter naar zomer wielenwissel
Al met al een behoorlijke onderhoudsbeurt, maar nu kunnen we er weer even tegenaan, want de vakantie staat voor de deur en gaan deze zomer alle provincies van Nederland bezoeken voor 3-4 dagen per provincie in een hotel of B&B, dus voldoende kilometers bepakt en bezakt met de Fiesta.
Verder hebben we totaal geen klachten over onze Fiesta want hij brengt ons overal waar wij maar heen willen en heeft ons nog geen moment in de kou laten staan. Ook tijdens deze hete zomer was het lekker fris in de auto door de perfect werkende airco.
Op naar de volgende onderhoudsbeurt.
Jaarlijks onderhoud met verse APK
- 149.214 km
Wederom een beurt met APK. Alles was goed alleen de banden waren versleten. Toen hebben we besloten om er 4 nieuwe OEM 15” Ford sportvelgen op te laten leggen met Michelins.
Ook hebben we de achterramen laten tinten wat perfect mooi is bij de witte lakkleur.
Ook was er een kabelbreuk ondekt bij de pingelsensor en ook deze is vernieuwd.
Al met al wat duurder dan gepland maar de auto rijdt heerlijk en oogt ook erg mooi.
Distributieriem ( Wet belt)
- 172.475 km
Het was zover, de Fiesta was 10 jaar oud, en dan moet de distributieriem vervangen worden dus een afspraak bij de garage maken. Distributieriem blijkt een wet belt te zijn, en dat is een dure reparatie.
Ik heb bij 5 garages offertes opgevraagd maar incl. onderhoudsbeurt en APK zijn de kosten bijna € 2000.-
Via een kennis hoorde ik dat de Bosch garage in Groningen dit werkje van totaal 2 dagen, incl. Gratis leenauto maar € 1200.- kost.
Dat is een groot verschil dus daar maar een afspraak gemaakt. Voor de APK moest ook een draagarm vervangen worden dus in totaal waren we deze ronde totaal € 1322.- kwijt.
Auto rijdt weer heerlijk en het gebonk van het voorterrein is nu verleden tijd.
Dus zeker een aanrader als jou Fiesta ook 10 jaar oud is en de wet belt distributieriem vervangen moet worden.
Verder een en al lof over de Fiesta.
Grote beurt + thermostaat
- 189.900 km
Helaas kwamen we vorige week stil te staan onderweg en de hulpdienst vertelde dat de waterpomp gescheurd was. Ik vond het vreemd, omdat deze afgelopen Januari was vervangen samen met de wet belt distributieriem.
Ik de garage in Groningen gebeld en deze gaven aan dat het garantie zou zijn als de waterpomp gescheurd zou zijn. Dus de auto werd afgesleepd naar Groningen.
Eenmaal in Groningen aangekomen heeft de garage direct tijd vrij gemaakt en onze Fiesta op de brug gezet. Het bleek niet de waterpomp te zijn maar de thermostaat die lek was.
Dit alles vervangen en tevens een grote beurt laten uitvoeren met een verse APK.
Totale kosten deze keer voor thermostaat (huis) + afvoer, grote beurt en APK € 598,-
We kunnen we een jaar verder :)
Einde van de Fiesta
- 193.871 km
Helaas is het einde oefening voor de Fiesta. Waarschijnlijk door de breuk van het thermostaathuis onlangs heeft het blok toch een tik gekregen. en is te heet geworden terwijl er geen controlelampje is gaan branden op het dashbord.
Ik merkte dat de Fiesta daarna veel koelvloeistof verbruikt, eens in de 2 weken 1 liter. Daarmee terug naar de garage gegaan en die hebben geconstateerd dat ergens een scheur in het blok zit. Er zat ook ' slush" onder de oliedop en het oliepeil was gestegen door de koelvloeistof.
Dat was het einde van deze Fiesta helaas.
Helaas zijn er te weinig motorblokjes van dit type verkrijgbaar waardoor de prijs erg oploopt en voordat je het blok gewisseld hebt met een gereviseerd exemplaar, dan ben je uiteindelijk te duur uit.
Daarom besloten om de Fiesta te verkopen aan een opkoper.
Fiesta bedankt voor alle fijne 9 jaren en de 137.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.