Ford Fiesta 1.5 TDCi Titanium (2017) #2

autoreview

Ford Fiesta 1.5 TDCi Titanium (2017)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.5 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf101.400 km
KM-stand laatst111.168 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na de eerste 10,000 km

  • 111.168 km

Als bijna 18-jarige is de zoektocht naar een auto begonnen. Met een paar eisen (Apple Carplay, cruise control, lichtmetalen velgen en als het nog even kan stoelverwarming) kon ik de nodige autosites rondstruinen. De grootste eis was dat het wegens omstandigheden een diesel moest zijn. Hierbij vielen al de meeste auto's af, maar gelukkig bleven er toch een paar over die mij bevielen. De Renault Clio 4 vind ik echt een mooi exterieur hebben, al helemaal in het rood! Alleen het interieur voelt toch te oubollig aan. Een VW Polo 6 is erg leuk, maar ohh die prijs. Een VW Polo 5 is goedkoper, maar is dan alleen wel weer heel standaard. De Ford Fiesta oogt lekker vlot, maar een mk7 diesel is vaak kaal uitgevoerd en voldeed dus niet aan mijn eisen. Een mk8 leek te duur, maar verrassend genoeg is een Fiesta diesel stukken goedkoper dan een benzine.
Uiteindelijk is het de Ford Fiesta Titanium 1.5 tdci mk8 geworden.


Mijn eerste ervaringen
Het avontuur begon iets minder. Ik mocht de auto een week later ophalen dan gepland, doordat er problemen waren met het stuurslot. Het stuurslot zou namelijk op slot gaan tijdens het rijden, wat dus tot gevaarlijke situaties kon leiden. Een week later dan gepland mocht ik dan eindelijk vol enthousiasme de eerste rit naar huis maken. Doordat ik geen proefrit gemaakt had, was dit dan ook de eerste keer dat ik erin ging rijden.

Het rijden
De motor is niet de meest snelle, maar vlot genoeg. Alleen bij het oprijden van de snelweg moet je toch flink gas geven om op snelheid te komen. De motor doet zijn werk het beste tussen de 1800 - 3500 tpm. Onder de 1800 tpm gebeurd er weinig, terwijl als je de schakelhulp volgt, hier bijna altijd onder blijft. Hierdoor voelt de auto traag, terwijl die rond de 2000 tpm echt vlot aanvoelt.

Het verbruik
Het verbruik bij mij is rond de 1:21, terwijl de fabrieksopgave 1:28,6 is. Toch nog wel een aardig verschil, terwijl ik nou niet een bijzonder wilde rijstijl heb wat invloed zou kunnen hebben op mijn verbruik.

Het interieur
Het interieur van de Fiesta is voor zijn segment best degelijk, maar wat wel afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving is het materiaal waar de deurgreep van is gemaakt. Dit plastic kraakt zoveel, dat het bijna aanvoelt alsof ze het van AliExpress weggehaald hebben. Ook het bakje in de middenconsole is van een soort rubber gemaakt, maar deze valt altijd naar beneden, waardoor je er eigenlijk niks in kan leggen. Het scherm is dan wel echt fantastisch voor de prijsklasse. Het is makkelijk met Apple Carplay te verbinden door een kabel waardoor het goed bruikbaar is en gelijk een up-to-date navi heeft, want de ingebouwde navi is niet de beste. De eerste keer dat ik de ingebouwde navi ging gebruiken, herkende het niet de knooppunten op de snelweg, waardoor ik binnen de kortste keren verkeerd gereden was. Achterin is de auto wel echt krap, regelmatig zitten er mensen bij mij achterin. Altijd is het even passen en meten. Het probleem ligt niet bij de hoofdruimte (ook niet bij mensen van 1.90), maar de beenruimte is nou niet bepaald fantastisch. 3 volwassenen is dan ook eigenlijk een no-go achterin.

Een raar voorval
Af en toe heb ik een probleem bij de stuurbekrachtiging. Als ik de auto start, terwijl het stuur niet recht staat, doet de stuurbekrachtiging af en toe raar. Het stuur wil dan alleen sturen in de richting dat het stond, dus als ik de auto start, terwijl het stuur naar links staat, stuurt de auto alleen naar links. Wil ik dan tegen sturen naar rechts, dan doet de stuurbekrachtiging het niet. Het stuur staat niet in stuurslot, want je kan het nog steeds sturen, alleen dan met heel veel moeite.

Dat waren mijn bevindingen na de eerste 10.000 km, 30 september verloopt de APK en ben dus benieuwd wat de kosten zullen zijn en ik ben ook benieuwd of de oorzaak van mijn probleem met de stuurbekrachtiging te achterhalen is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.