Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5.600 km |
KM-stand laatst | 19.750 km |
Eerste ervaringen Ford Fiesta ST-3
- 6.700 km
Zoals ik in mijn eindreview van de Ford Fiesta ST-line afsloot was er geen rationele uitleg waarom ik die Fiesta zou willen inruilen. De auto was door mij volledig nieuw gekocht en geheel naar wens samengesteld, de gehele autogeschiedenis was bekend, ik had recent een relatief dure reparatie laten doen aan het aircosysteem, de auto stond er nog steeds bij als nieuw, de grootste klap aan afschrijving was al genomen en hij reed gewoonweg fantastisch qua wegligging. De angst voor de eerste Apk-keuring was het ook niet maar ik kreeg steeds meer zin om naar een andere auto te gaan kijken. Gewoon omdat het kon. Maar dan moest het uiteraard wel een verbetering zijn t.o.v. de huidige auto.
Al jaren had ik de wens nog weer een keer een leuke auto te kopen waar ik op gevoel en emotie de auto zou selecteren daarna wel met mijn verstand erbij zou gaan kopen (dat had ik daarvoor ook al eens gedaan met een SAAB 9-3 Turbo Aero en een Alfa Romeo Spider en was goed bevallen). Door een verandering van werkgever en veel minder woon-werk kilometers was er het nodige gewijzigd en kon ik ook prima een auto op benzine blijven rijden. Omdat de Fiesta mij goed bevallen was en ik het model en het formaat mooi en fijn vindt, ging ik op zoek naar een Ford Fiesta ST. Veel reviews gelezen, nog meer filmpjes op YouTube gekeken en daarna op websites gezocht naar ST's die binnen budget vielen en aan de eisen voldeden. Het aanbod bleek redelijk voor een auto waarvan ik dacht dat er niet veel verkocht zouden zijn in Nederland want het waren toch relatief dure auto's bij aanschaf nieuw. Vaak waren het dan wel importauto's uit het buitenland en had je lang niet altijd met de volle 5-deurs ST-3 uitvoering te maken zoals die in Nederland werd aangeboden.
Uiteindelijk vond ik een mooie ST-3 op een uurtje rijden van huis en ben toen een proefrit gaan maken. En tsja, als je al dacht dat je een ST wilde gaan aanschaffen dan weet je dat na het zien van de auto en een druk op de startknop zeker. Het geluid van de 1,5liter driecilindermotor is fantastisch mooi om te horen. En dan start de motor nog slechts in Normal modus op ook. Daarna een korte uitleg gehad over de verschillen met de ST-line (zelfde type) en de proefrit kon beginnen. De ST geeft bijzonder veel rijplezier en ook heel veel vertrouwen qua wegligging. De proefrit bevestigde dat dit mijn volgende auto moest gaan worden. Veel onderhandelingsruimte was er niet in de huidige tweedehands automarkt maar aangezien het uiteindelijke plaatje klopte was de knoop snel doorgehakt.
De uiteindelijk versie die ik gekocht werd de Ford Fiesta ST-3, 5drs origineel uit Nederland (2018) van de eerste eigenaar.
Grootste verschillen t.o.v. de ST-line:
1,5 liter driecilinder motor met 200pk
Ford Performance blue lak
Halfleder/dinamica bekleding Recaro sportstoelen
Full LED-koplampen
18 inch ST-velgen
Achteruitrijcamera
Verwarmbare voorstoelen en stuurwiel
Bij aanschaf had de auto uit 2018 slechts 5400km gereden wat ook uniek is als je de auto oktober 2021 aanschaft. Het verhaal achter de lage kilometerstand was bij de dealer echter volledig bekend aangezien zij de auto zelf verkocht hadden en al die tijd ook zelf in onderhoud hadden gehad. Een autoliefhebber die al jaren sportievere auto's kocht en reed en niet veel gereden had de laatste tijd. Er zit zelfs nog verlengde fabrieksgarantie op tot en met 2023.
Nu enkele maanden verder kan ik zeggen dat ikzelf ook geen grote hoeveelheid extra kilometers op de teller heb gezet. Na ruim 2 jaar volledig thuiswerken is dat niet van toepassing geweest. Dat was al zo met de ST-line en die lijn heeft zich voortgezet met deze ST. Maar iedere rit die ik heb gemaakt heb ik ook volop genoten van de nieuwe aanschaf. Het begint al met het starten van de motor onder de carport thuis. Het geluid en de brul die de auto geeft veroorzaakt bijna kippenvel. Dan meteen van Normal modus naar Sport modus schakelen en het geluid verandert nog een keer en wordt veel intenser en dieper. Dat is wel een mooi begin van de autorit.
Daarnaast rijdt de auto erg strak en reageert deze heel direct op het gas en de rem. Dat was bij de ST-line al heel goed maar is bij de ST nog verder geperfectioneerd. Het is ook een genot en geeft erg veel extra veiligheidsgevoel dat er altijd vermogen aanwezig is om te versnellen indien dat nodig is. Je kunt daardoor veel ontspannener rijden dan wanneer je een auto hebt waarbij je niet zeker bent of je er wel/niet nog voor kunt trekken op de linkerbaan of eerst flink terug moet schakelen. Qua uiterlijk was ik al een paar jaar gewend aan dit model en staan de grote 18 inch velgen hem goed en de spoilers, skirts en getinte ramen maken hem gewoon enorm dik. De kleur is wederom blauw maar totaal anders dan de Deep Impact blue die ik gewend was. Dit is een veel lichtere kleur blauw en veel helderder maar ik vind beide kleuren de Fiesta bijzonder goed staan.
De rijdbaarheid voor dagelijkse ritten is acceptabel/goed. Het geluid zoals eerst beschreven is natuurlijk veel nadrukkelijker aanwezig dan bij de ST-line en bromt ook in Normal modus in de 6e versnelling met 100 km/uur op de snelweg nog door in de auto. De stugheid is nog verder toegenomen dan bij de ST-line die ik reed en die vonden sommigen al stug/hard. Waar ik met name tegenaan liep was het rijden met 200pk op de voorwielen op nat wegdek. De auto geeft dan heel makkelijk wielspin in de eerste 3 versnellingen en dan moet je echt berekenend rijden en goed opletten. Wellicht was op dat soort moment een optie als LSD (Limited Slip Differential) een uitkomst geweest en had de auto je meer geholpen bij dat soort wegsituaties. De Fiesta ST is verder natuurlijk gewoon dezelfde auto als de ST-line waar ik jaren mee gereden heb en dat is een prima auto voor de dagelijkse boodschappen en kun je ook nog wel de nodige spullen mee vervoeren. Een ruimtewonder is het niet (zeker niet achterin op de achterbank) maar door de 5-deurs uitvoering is dat wel stukken beter dan bij een 3-deurs. De nieuwe of extra opties zijn allen toch wel weer fijn om erbij te hebben. De achteruitrijcamera is weer een stap vooruit t.o.v. de parkeersensoren die ik hiervoor had. De verwarmbare stoelen en stuur bovenop de verwarmbare voorruit zijn ook een heerlijke optie. Opties waarvan ik de vorige keer zei dat ik ze onnodig vond en nu toch wel erg ben gaan waarderen. Ik heb nu een drietal keren getankt en kan rond de 500km op 1 tankbeurt rijden met een gemiddeld verbruik van 1:13,3. Kanttekening bij deze cijfers is wel dat ik daarbij nagenoeg uitsluitend in Sport modus gereden heb en dat je met deze auto niet altijd de meest zuinige rijstijl zult willen hanteren.
Nu de thuiswerkmaatregelen zijn opgeheven zal ik ook weer wat regelmatiger gaan rijden en soms terugkeren naar kantoor. Voor de opbouw van wat meer data en rijervaringen met de auto is dat geen verkeerde zaak. De ST verdient het ook om lekker gereden te worden en op de openbare weg aanwezig te zijn.
Bijna bij de 20000km
- 19.750 km
We zijn inmiddels 2,5jaar verder en er is in de tussentijd weer 12500km gereden met de Fiesta ST. Over de rijeigenschappen van de Fiesta ST kan ik kort zijn want dat blijft fantastisch goed. Het is een auto die erg gemakkelijk rijdt en veel vertrouwen geeft. Ook het vermogen blijft erg prettig om aan boord te hebben. De zaken die bij aanschaf nog extra’s waren t.o.v. de ST-line zijn we inmiddels aan gewend en worden zo nu en dan ook gebruikt (bijv. stuurverwarming, stoelverwarming). Ik ben iedere rit nog steeds blij met de aanschaf en gemaakte keuze. De beleving van snelheid en het motorgeluid dragen daar ook sterk aan bij.
Wat punten waarvan ik persoonlijk vind dat die beter hadden gemoeten zijn de kraakjes in het interieur en dashboard van de Fiesta a.g.v. het gebruik van veel hard plastic. Daarnaast vind ik de positie van de versnellingspook t.o.v. de middenarmsteun + zithoogte niet goed gekozen. De versnellingspook zit wat te laag geplaatst naar mijn mening.
De Fiesta heeft in de afgelopen tijd een reguliere onderhoudsbeurt gehad en een APK. Daarnaast ging één autorit voor de onderhoudsbeurt het motorstoringsinformatielampje branden op de snelweg. Dit was het gevolg van een verschildruksensor die vervangen moest worden. Ik kon de auto gelukkig gewoon blijven rijden in afwachting van het onderdeel en de reparatie. Het verbruik ligt na 26 tankbeurten en 13500km op 1:14,5 wat ik erg acceptabel vind voor een sportieve hatchback.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line | Automaat | Stoel/stuur voorruitverwarming | Cruise Control
- 2022
- 24.402 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Connected | Navigatie | Cruise Control | Airco
- 2021
- 86.451 km

Ford Fiesta 1.0 Turbo 100pk Connected | Winter Pack | Cruise C. | Apple Carplay | Parkeersensoren
- 2022
- 10.678 km