Ford Fiesta 1.3 Core (2003)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta - interieur

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3 Core
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst107.853 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 97.650 km

Hier de eerste indruk van de ford fiesta.
In het begin wel een leuk autootje maar langzaam aan wordt het minder.
We waren een justy gewend ( de auto hiervoor) en die is wat kleiner maar is betrouwbaarder en veel aardiger.
Vooraleerst is het een Duitse auto en per definitie stugger en dat klopt.
Voor het 1.3 motortje vind ik de prestaties ondermaats. Naar de 80 redelijk , maar dan plankgas met moeite naar de 100 of de 120. Eenmaal daar aangekomen moet de radio redelijk wat harder gezet worden om het motorgeluid en het windgeruis te overstemmen, niks nie leuk nie.
De leuningen van de voorstoelen zijn moeilijk naar voren te krijgen om passagiers in te laten stappen door de in mijn optiek waardeloze manier om te ontgrendelen.
Er zit een handgreep bovenop de rugleuningen die door middel van aantrekken deze doet ontgrendelen en dat moet met redelijk wat kracht, waardoor deze bij de bestuurderskant al snel afbrak. Een andere Manier om de leuning te laten kantelen is er niet dus de bestuurders kant was dus geen optie meer om achterin te kunnen komen. Hopen dat de bijrijderskant het wel volhoud anders kan er niemand meer achterin komen.
De gordels zitten erg ver naar achteren, waardoor het nog een hele toer is om die te pakken te krijgen. Je moet deze eerst met de hand naar voren halen dan overpakken met de andere hand die dan de gordel in het slot kan doen.
Deze ford is zeer pover uitgevoerd met 1 druk knopje om de achterruit verwarming aan te zetten en dat is dan meteen het enige extra wat er op zit.
verbruik is 1 op 12 stad en 1 op 15 snelweg wat ik voor zo' n klein autootje redelijk vind.
Lastig is ook dat elke deur, inclusief tankdop met de sleutel opgemaakt dient te worden, dus telkens de sleutel mee voor achterklep en tanken en dan gaat alles uit in de auto voor de passagiers. Vind ik best wel naar voor degene die in de auto blijven zitten bij het tanken.
Heb ik ook iets goeds........ De auto voelt degelijk aan dat wel, maar is deze dat ook? Dat komt in de update tevoorschijn want dan rijden we er wat langer in.

update 1

  • 102.866 km

updeetje ford fiasco, en dat is niet zomaar een uitdrukking.
De hendel was afgebroken bij de bestuurderskant om de rugleuning te ontgrendelen voor de passagiers achterin, welnu dat is vervangen voor iets meer dan 50 euro in nog geen 10 minuten.
Dat hendeltje is een week geleden weer afgebroken dus wederom niet in en uitstappen via de bestuurderszijde. Geen zin om dat weer te laten vervangen met een grote kans dat het weer afbreekt.
Het grootste manco komt nu met verregaande gevolgen en dat is dat het thermostaathuis gemaakt is van plastic..................... gevolg is dat dit materiaal na steeds van warm-koud-warm-koud enz enz volledig gaar en verstaft is geraakt met als gevolg dat in zeer korte tijd alle koelvloeistof door het gehele motorcompartiment heen werd geblazen.
Kunt u de paniek begrijpen van mijn vrouw die met 80 km/u op een B weg met tegemoetkomend verkeer en achteropkomend verkeer dit moest meemaken?????
Volledig zonder enig waarschuwing 1 hele grote stoomwolk onder de kap en geen zicht meer.
Heel erg goed afgelopen gelukkig zonder enig lichamelijk letsel maar wel met wat flinke schrik, nog vreselijk bedankt voor de omstanders die haar opgevangen hebben.
Auto afgesleept naar de (onze eigen) garage en na de reparatie van het plastieke thermostaathuis, met wederom een plastieke (er is geen andere) weer afvullen met koelvloeistof en weer starten.
Het zag er goed uit en weer op weg, temp metertje bleef constant en het motortje pruttelde lekker door.
Na verloop van tijd toch een te hoge temperatuur op de meter en een koelfan die wat vaker aan ging, tevens een motorstoringslampje bij eerste start de ochtend daarop. Het was hoog zomer in 2018 dus ik gaf de reden aan de temperatuur buiten van 35+. Toch maar weer terug naar de garage om een diagnose te laten stellen en tsja,.... koppakking toch lek. Minimaal maar toch er is een lek en dat gaf het motorstoringslampje.
Weer een keuze maken tussen een ander wagentje of repareren.
Toch maar laten repareren uiteindelijk en de monteur kwam er ook achter waarom de auto zoveel olie verbruikte. Bleek het kleppendeksel pakking ook volledig verstaft te zijn waardoor olie door het carterdruk naar buiten geperst te worden. Gelukkig het lek ontdekt en meteen olie peilen.
Net op het randje anders was daar ook schade ontstaan door te weinig smering. Lekker dan en geen lampje op het dashboard met de waarschuwing.
Affijn, na alle reparaties toch maar weer rijden, maar het vertrouwen is een beetje weg.

update 2

  • 107.853 km

tweede update en tevens de laatste.
we zijn helemaal klaar met de ford fiasco.
Na reparatie thermostaathuis en vervangen pakking klappendeksel reed de ford eigenlijk weer als vanouds en was er geen vuitje aan de lucht tot 7 september. In de vroege ochtend ook het het hendeltje van de passagiers zijde afgebroken. Daar zit je dan met drie personen op de achterbank die via het midden van de voorstoelen door naar buiten moesten kruipen. Gelukkig drie jeugdigen die nog lenig en soepel zijn, maar aan het einde van de dag moesten we ook nog terug.
Geen fijn vooruitzicht als je naar de hoofdingang van de efteling loopt voor een dagje vrolijke ontspanning.
Toen kwam de dag dat het echt einde ford was.
In de bebouwde kom reed de vrouw de auto en er onstond een situatie op de weg waarbij stevig en hard op de remmen gestaan moest worden, wat het was is onbekend, maar de remmen weigerden plotsklaps in ene keer volledige dienst met gevolg dat de ford vol achterin de voorganger klapt.
bleek achteraf bij de garage een remleiding geknapt precies bij de aanhechting van het rubber gedeelte aan het ijzeren gedeelte, die weer vast zit aan de metalen remleiding. Echt een dingetje die je abslouut niet ziet aankomen en als donderslag bij heldere hemel tevoorschijn komt.
Vrouw oke, maar weer een flinke schrik rijker en een groot stuk vertrouwen in de fiasco kwijt.
Kosten van de schade overtreffen de dag waarde en dus is het zwaai zwaai bye bye voor de ford.
Naar de sloop en op zoek naar een nieuw wagentje, voorlopig even geen ford meer voor de deur.
Iets meer dan twee jaar "rijgenot" en veel geld armer terug naar de Japanse degelijkheid, een suzuki wagon R+ (zie nieuwe review)

3,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.