Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Vignale (2022) #2

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Vignale (2022)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Vignale
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf7.800 km
KM-stand laatst58.500 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 7.800 km

Sinds 5 november ben ik in het bezit van deze auto. De auto komt oorspronkelijk uit Oost-Duitsland (omgeving Chemnitz).

Wat vooraf ging:
Na de introductie van de facelift van de 8e generatie Fiësta had ik mijn blik op de ST Line Vignale gevestigd. In tegenstelling tot eerder beschikt deze versie namelijk over de looks én de veiligheidssystemen. Dat toen ik mijn vorige auto aanschafte nog niet mogelijk. De ST Line had de looks, de Titanium de systemen.

Toch komt het tijdstip waarop ik mijn auto vervangen heb eerder dan ik zelf gepland had. De reden: Ford stopte met de Vignale-versies. Intussen is duidelijk dat de hele Fiësta gaat verdwijnen.

In Nederland was het aanbod ST Vignales al dungezaaid. Daarom hield ik regelmatig de Duitse sites in de aanbieding en daar verscheen deze auto op. Niet helemaal de kleur die ik zocht: Beautiful Berry had mijn voorkeur, maar wel de uitvoering die ik zocht. Nog een voordeel ten opzichte van de Nederlandse versies: meer PK's (155 vs. 125), en de mogelijkheid tot een handbak.

Om de auto in Nederland te krijgen heb ik contact gezocht met een lokale autohandelaar. Zij hebben de auto gehaald en ingevoerd.

De eerste indrukken:
Het gaat dus om een ST Line Vignale. Gebruikt als demo, en met 7800 kilometer op de teller.

Helaas heeft het chiptekort invloed gehad op de uitrusting. Ten opzichte van de vorige auto ontbreken de inklappende buitenspiegels. Opvallend, omdat ik eerder een Fiësta uit 2006 had, die had deze al. Maar goed, verder zit alles erop en eraan. Digitale cockpit, Winter Pack, panoramadak, Adaptieve Cruise Control en matrix koplampen.

De auto rijdt erg fijn door de krachtige motor, het sportonderstel: oftwel een echte Ford. Ik ben benieuwd of ook deze weer goed gaat bevallen.

De eerste beurt

  • 32.500 km

Inmiddels een paar maanden verder, tijd voor een update. De auto heeft de eerste onderhoudsbeurt achter de rug, daar is hij zonder kleerscheuren doorheen gekomen.

Meteen ook het panoramadak gerepareerd, deze begon bij heet weer te kraken: een bekend kwaaltje dat door de dealer keurig is opgelost. Eerder een beschadiging in de bestuurdersstoel opgelopen: geen idee hoe dat ontstaan is, maar ook dit is door de dealer kosteloos gerepareerd onder garantie. Wat me trouwens meeviel, omdat het immers een auto uit Duitsland is.

Tijdens de onderhoudsbeurt een Fiesta Titanium meegehad, dan merk je wel het verschil in onderstel: het stuitert toch allemaal wat minder en is duidelijk wat comfortabeler.

En daar ging de versnellingsbak!

  • 37.730 km

Tot zover het rijplezier... Ineens hield de eerste versnelling er mee op, bij het inleggen een schurend geluid. Natuurlijk gebeurde dit 's avonds, na sluitingstijd van de dealer. De volgende ochtend meteen de auto op de parkeerplaats bij de dealer in Drachten gezet. En toen begon het circus...

Want er was geen leenauto beschikbaar, en die ging er ook niet komen. Zoek het maar uit! En daar sta je dan. Uiteindelijk met veel hangen en wurgen een huurauto kunnen krijgen, voor een dag. Van de dealer naar huis: ga maar lopen... Diagnose: versnellingsbak kapot, mogelijke reparatieduur van vier weken, afhankelijk van de snelheid van Ford Nederland.

En dat voor een auto van anderhalf jaar, die gelukkig nog een paar jaar in de garantie blijkt te zitten (verlengde garantie, zonder dat ik het wist) en onderhouden wordt bij de Ford-dealer. Assistence Gold, jaja...

Ford Nederland kon/wilde ook niets voor me betekenen, als de dealer geen auto had dan hield het op. Bijzonder, en daar is het laatste woord wat mij betreft ook nog niet over gezegd. Als de reparatie lang duurde moest ik maar even weer bellen.

Na ruim anderhalve week verwacht de dealer binnen een aantal dagen de auto weer te kunnen overhandigen. Net op tijd voor opnieuw een reparatie aan de bestuurdersstoel bij de dealer in Groningen. Op exact dezelfde plaats begint de bekleding weer kapot te gaan. Nu maar gevraagd of ze de hele stoel goed willen controleren, want toeval bestaat niet.

Weer die versnellingsbak,

  • 58.500 km

Negen maanden en 20.000 kilometer verder. Helaas niet de zorgeloze kilometers waar ik op gehoopt had.

Nadat de stoelbekleding nog een paar keer beschadigd raakte lijkt er nu een definitieve oplossing gevonden. Een stoelreparateur heeft de bestuurdersstoel aangepast en geschikt gemaakt voor mijn postuur. Door een beugeltje, dat de wang van de stoel omhoog drukt aan te passen en de stoel op te vullen met dikkere vulling blijft de bekleding nu heel.

Vervolgens op vakantie in de Eifel. Sinds de vorige reparatie aan de versnellingsbak schakelde de auto niet fijn de 1e en 2e versnelling in. Daar heb ik nog een andere Ford-dealer naar laten kijken dan die de auto gerepareerd heeft maar daar deelden ze mijn mening niet. Op de terugweg van de vakantie, bij het filerijden rond Arnhem knalde de tweede versnelling er opnieuw uit. Het zou toch niet...

Meteen gebeld met mijn eigen Ford-dealer in Tolbert en afgesproken direct langs te komen. Een monteur constateerde na een mini-proefrit dat de synchromeshring weer kapot was.

Vervolgens weer de ring in met Ford Nederland. Maar de auto was nu net 6.000 kilometer uit de garantie. Dat kwam ze goed uit en ik kreeg maximaal 70% van de reparatie vergoed. Omdat sinds mijn reparatie en de nieuwe problemen inmiddels de reparatiegids aangepast was werd het een grapje van 650 euro.

(Voor de geïnteresseerden: de vorige keer zijn alleen de synchromeshringen vernieuwd die kapot waren. Dat bleek niet voldoende, veel auto's kwamen terug met dezelfde problemen. Daarom worden nu de eerste vier versnellingen vernieuwd en komt er een nieuwe koppeling op).

Omdat ik me niet kon vinden in deze compensatie (immers, slechts negen maanden ervoor had er al een reparatie aan de bak plaatsgevonden contact gezocht met Ford Nederland. Die beloofden keurig contact op te nemen enz. Maar na diverse keren bellen, mailen enz. geen enkele reactie meer.

Inmiddels rijd ik weer een paar weken in de auto en schakelt hij beter dan ooit te voren. Maar het vertrouwen is weg, al zit er gelukkig een jaar garantie op de reparatie. Of de volgende auto weer een Ford wordt? Daar ben ik na 35 jaar Ford rijden niet meer zo zeker van...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.