Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Ik zou nog niet weten wat ik hierna zou willen!
- 110.000 km
Huidige kilometerstand: 153000
-- Inleiding --
Het is zomervakantie, ik woon alleen, ik heb geen tuin of andere zaken in het huis die veel onderhoud behoeven en ik heb geen vakantieplannen. Een perfect moment om een review te schrijven over mijn Fiesta! Soms ook wel Grolsch-Royce genoemd ;). Welkom bij deze review! In deze review wil ik écht ingaan op hoe ik de auto dag-in dag-uit ervaar en niet zozeer op het onderhoudsgedeelte. Iedere auto is immers anders en op een andere manier onderhouden en ik vermoed dat andere reviews hier ook al op in zullen gaan, beter dan dat ik dat ooit ga doen :). Weet in ieder geval dat ik behalve het gewone onderhoud/eventuele slijtageonderdelen, ik alleen een remlichtschakelaar en accu moest laten vervangen. Totale kosten, excl. uurloon: €210,08. Zeer binnenkort laat ik door een bevriende automonteur nieuwe voorbanden en nieuwe remschijven + blokken aan de voorzijde monteren. Totale kosten hiervan zijn nog onbekend. Ook ben ik voornemens een aircobeurt te laten doen, iets wat ik bij een gewone garage moet laten doen, omdat deze bevriende monteur deze voorzieningen helaas niet heeft.
-- Beweegredenen --
Hiervoor reed ik in een BMW E90 320i uit 2007 (Automaat). Op zich een erg fijne auto, maar ook erg duur in onderhoud en verbruik. Ook had mijn auto bepaalde opties niet zoals handsfree bellen, iets wat ik graag doe tijdens het rijden. Achteraf had ik me meer moeten verdiepen in hoe dat toen werkte met opties bij BMW: ik dacht dat ik met High Executive een uitvoering had met bijna alles erop en eraan, maar hoewel die niet per sé kaal was, had ik bijvoorbeeld het goedkopere CCC/MARKS iDrive-scherm (ik had wel navigatie). Maar goed, genoeg over die BMW. De auto voelde als een soort tikkende tijdbom (waarbij de bom dat welbekende geluidje is) en ik wilde wat anders.
Hoewel ik mijn leven lang al groot autoliefhebber ben geweest, kon Ford me vroeger nooit zo charmeren. Ik weet niet zo goed wat het was. Misschien omdat het Amerikaans was? Misschien omdat een Golf het in een dubbeltest het altijd won van een Focus? Geen idee. Op een dag besloot een goede vriend van mij een gloednieuwe Fiesta ST-Line X uit 2020 aan te schaffen met zo ongeveer alle opties erop en eraan. Dan toon je je interesse en ga je natuurlijk even kijken en meerijden. Het was op zich een hele mooie auto met ook een paar leuke functies, zoals de typische Ford voorruitverwarming. Het mild-hybrid systeem, wat je toen nog veel minder zag (en al helemaal niet in zo'n compacte auto) werkte ook wel erg mooi. Interessant...
Een periode verstrijkt en een 2e goede vriend schaft een soortgelijke ST-Line aan. Ietsjes minder reik in de opties, maar niets om over te klagen. Deze 2e vriend ken ik al wat langer en beter en ik heb dus ook vaker contact met hem. Zo heb ik ook een paar keer in zijn auto mogen rijden en was ik onder de indruk van bijvoorbeeld het stuurgedrag en algemene rij-eigenschappen. Ook realiseerde ik me dat het 'value-for-money'-aspect in beide auto's, vergeleken met een Polo, top was. Ook was deze 2e vriend goed begaan met FORScan en waren we daarmee ook wat aan het 'beunen', iets wat mijn IT/technologie-hart dan weer aansprak.
Weer een andere goede vriend reed/rijdt in al die tijd een Polo uit 2018, dus eigenlijk wel een directe concurrent. Ook een heel fijne auto die groter/luxer aanvoelt dan de Fiesta, eerlijk is eerlijk en dit waardeer ik ook erg aan die auto. Maar wat stuurt die auto licht! Nee, ik ben pas 24 en hoewel mijn auto niet mijn chiropractor hoeft te vervangen, wilde ik wel iets wat zowel comforttabel als nog wat sportief kan zijn. Ik werd de BMW, zoals ik eerder ook al beschreef moe en het was tijd voor wat anders. Oh, en naast handsfree-bellen ook Adaptieve Cruise Control graag ;).
Zo is mijn oog dus gevallen op een Fiesta. Belangrijk was dat het geen ST-Line werd: ik vind ze er erg mooi uitzien, zeker in Desert Island Blue zoals van die 2 vrienden van mij, maar ze zijn simpelweg te hard geveerd voor mijn smaak. Dus, de zoektocht naar een 'Titanium' of 'Vignale' is gestart!
Als ik een auto koop, wil ik dat die zo goed mogelijk in de opties zit. Ik hou eenmaal van snufjes. Dit hield in dat de Fiesta het, ik dacht dat het zo heette, Driver Assitance Pack moet hebben, dat in ieder geval Adaptieve Cruise Control bevat als ik me niet vergis. Stoelverwarming vond ik ook heel fijn en als ik dan toch een auto vol met opties wil, doe dan maar het volledige Winter Pack. Dan krijg je dus stoel, stuur- en voorruitverwarming. Verder moest de auto budgettechnisch natuurlijk wel passen (met inruil van de BMW) en de kilometerstand hoefde niet per sé heel laag te zijn, maar natuurlijk ook niet exorbitant hoog.
Uiteindelijk vond ik mijn exemplaar in Farmsum (Delfzijl). Ongeveer 2 uur en 15 minuten rijden. Een flinke rit dus, maar als een auto echt in mijn straatje past, vind ik dat niet erg. Zo uiteindelijk proefgereden en tot aankoop overgegaan! Nu dan eindelijk maar naar de auto zelf gaan dan?
-- De auto --
Ik heb dus een Ford Fiesta uit 2019 in Titanium-uitvoering gekocht, met 1.0L EcoBoost-motor met 100 PK, met als kleur 'Magnetic Grey'. Niet per sé mijn eerste keus qua kleur, maar ik vind het ook niet direct heel lelijk. Het is meer dat zoveel auto's al een soortgelijke kleur hebben. Maar aan de andere kant: ik zou ook niet weten welke andere kleur ik zou hebben gekozen als ik de auto nieuw samen zou stellen. Volgens mij was Desert Island Blue toen nog niet beschikbaar voor deze auto.
De auto is dus een Titanium-uitvoering, maar uitgezonderd van het panoramadak (wat op zich wel leuk zou zijn geweest, maar ik niet direct mis), eigenlijk wel voorzien van alle opties. Dus Adaptieve Cruise Control, Lane Keep Assist (al staat me iets bij dat dat vanaf 2019 wettelijk aanwezig moet zijn), allerlei soorten verwarmingen, Sync 3.4, etc.
-- Ruimte --
Hier kan ik kort over zijn: deze auto koop je niet vanwege zijn ruimte-aanbod. De kofferbak is niet heel groot en merkbaar kleiner dan de eerder genoemde Polo en de ruimte op de achterbank is ook niet heel geweldig. Voor 2 personen zou het op zich prima moeten kunnen, maar ik zou deze auto niet kopen met 1 of meerdere kinderen. Dan zijn er een stuk ruimere/betere alternatieven. Overigens ben ik wel fan van de aflegplekken die je hebt: je hebt 2 bekerhouders (met een uitsparing voor een blikje, ruimte onder de middenarmsteun (met USB-poort!), linksonder het stuur zit nog een afsluitbaar klepje waar je bijvoorbeeld wat kleingeld of pepermunt in kan leggen. Fijn! Sowieso een stuk beter dan de BMW, die niet eens bekerhouders had!
-- Infotainment --
Zoals aangegeven is mijn auto voorzien van het Sync 3.4-systeem. Hier gebruik ik eigenlijk 95 procent van de tijd Android Auto op. Dankzij de AAWireless-dongle (de eerste) start Android Auto draadloos automatisch op, wat heerlijk is! Ik heb de dongle aangesloten op de USB-poort in de middenarmsteun, dus je merkt eigenlijk niet eens dat die er is. Een enkele keer wilt het gebeuren dat Android Auto niet automatisch opstart, maar meestal is het dan voldoende om even de dongle los te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Maar, terug naar Sync: wanneer ik het systeem wel gebruik, ervaar ik het als niet het meest snelle systeem, maar acceptabel. Soms is scrollen nog wel een dingetje: het werkt lang niet zo vloeiend als op een gemiddelde telefoon en je scrolt al snel te ver. Kleine irritatie, maar goed, sinds ik voornamelijk Android Auto gebruik, kan ik er hoe dan ook prima mee leven.
Ik heb de ingebouwde navigatie echter zeker wel geprobeerd. Op zich werkt dit, al kreeg ik soms wat vreemde routes voorgeschoteld. Verder is de aankomsttijd, zoals je wel vaker bij ingebouwde navigatiesystemen ziet wat pessimistisch van aard. Al kun je dat zien als voordeel natuurlijk. Wat ik zelf dan vaak wel weer irritant vond, is dat de instructies van de navigatie in het instrumentencluster over de rest van de informatie daar heen wordt weergegeven. Je kunt natuurlijk op iets van ''OK'' drukken op je stuurwiel en dan verdwijnt dat weer, maar ik vond het zelf in ieder geval niet heel fijn en kon binnen een paar minuten ook niet vinden of ik het überhaupt uit kon schakelen. Sinds ik voornamelijk Android Auto gebruik, heb ik me er verder ook niet meer druk om gemaakt. Overigens nog wel een kanttekening over de kaart: ondanks dat ik op de nieuwste versie hiervan zit (F13 uit mijn hoofd), valt het me op dat bepaalde adressen (zoals van mijn huis en werk) wel gevonden worden, maar niet op de juiste plek op de kaart staan, iets waar ik mij aan kan storen. Maar goed: Android Auto.
Verder is de indeling van Sync 3.4 logisch en heb ik hier weinig over te klagen. Wel mis ik een klok in bijvoorbeeld het instrumentencluster. Noem me maar mierenneukerig ;). Over het instrumentcluster gesproken: dit werkt best prima en heb ik vrij weinig op dit moment over te zeggen. Misschien later nog wel en dan zal ik de review bijwerken!
-- Interieur --
Het interieur is wat mij betreft prima. De klokkenwinkel is duidelijk, de klimaatbediening is fysiek en werkt goed (al was dual-zone op zich wel fijn geweest, maar geen deal-breaker), maar het opgedrukte tabletgevoel voor het Sync-systeem vind ik wat minder. Verder is het meubilair op zich ook aardig, al had de zitting voor mijn langere benen wel wat langer gemogen. Verder gebruik ik de lendensteun niet, dus hier kan ik geen oordeel over doen. Wat ik ook mis, is een verstelbare middenarmsteun á la VAG, waarbij je de hoogte van de klep (dus de steun) in kan stellen en de steun nog naar voren en achteren kunt schuiven. Hier kan het klepje slechts open en dicht en als deze dicht is, is deze net wat te ver weg voor mijn elleboog, ook met het stuur volledig naar me toegetrokken. Dit vind ik jammer en zoek ik nog een oplossing voor, al lijkt deze er niet echt te zijn. Mocht jij als lezer iets weten, ik ben benieuwd!
-- Rij-eigenschappen --
Ah, een van de voornaamste redenen dat ik hem verkoos over bijvoorbeeld de Polo: het sportievere rijgedrag. In vergelijking met de eerder benoemde Polo stuurt de Fiesta wat zwaarder (hoewel niet zo zwaar als mijn vorige BMW, eerder ertussenin) en dat is simpelweg fijn! Ik rijd met veel vertrouwen over leuke 60-(land)weggetjes op een sportieve manier. Ik weet nog wel dat ik dat ook eens probeerde met de Roomster van mijn moeder, maar al heen snel rustig aan ging doen, want ik had simpelweg het vertrouwen niet in die auto die de Fiesta mij wel gaf. De vering had mij gerust wat comforttabeler gemogen over drempels en andere 'pruttel' op de weg. Die pak ik het liefst zonder al teveel snelheid te verliezen namelijk. Maar goed, dit zou dan de rij-eigenschappen waarschijnlijk wat minder hebben gemaakt en dat is juist wat de Fiesta uniek in zijn segment maakt. Wel ben ik heel blij dat ik niet voor een ST-Line ben gegaan: die is voor mij gewoonweg écht te hard.
Op de snelweg doet de auto het ook prima! ACC op 120 km/u en gaan met die spreekwoordelijke banaan! Bij 120 km/u draait de auto vrijwel exact 2500 toeren per minuut en dit lijkt precies het omslagpunt te zijn tussen zuinig (ongeveer 1 op 18) en onzuinig. Als je 130 km/u gaat rijden, merk je al dat de auto een stuk onzuiniger wordt. Bij 150 km/u is dit al helemaal niet leuk meer. De auto is best stil op de snelweg, al vind ik mijn banden van Hankook niet heel erg stil. Ook merk ik relatief snel gripverlies op bijvoorbeeld scherpe fly-overs/op- en afritten (2 die in gedachten komen: van de A12 de A50 op en die van de A50 de A73 op). Maar goed, een bevriende monteur zag laatst al dat mijn voorbanden aan vervanging toe zijn. Overigens rijd ik volledig op zomerbanden.
Ik woon vlakbij de Duitse grens en ga dus nog weleens Duitsland in. Sowieso om te tanken en voor boodschappen en zo heel af en toe eens wat verder weg, zoals naar CentrO in Oberhausen of de Nürburgring. Ik begin hierover, omdat ik dus ook de mogelijkheden heb gehad om op topsnelheid te rijden. De Adaptieve Cruise Control werkt tot 180 km/u, hoewel de topsnelheid van de auto iets hoger ligt. Als je boven de 180 km/u-185 km/u komt, voel je echter dat het stuurwiel gaat trillen. Niet onhoudbaar, maar wel dat je denkt: misschien moet ik dit niet al te lang doen en/of maar direct even wat rustiger aan gaan doen.
Wat tanken beteft: dit doe ik dus in Duitsland, meestal bij ARAL (Duitse equivalent van BP) en soms bij Kuster. De keren dat ik ARAL 102 heb getankt, merkte ik geen verschil met de 'gewone' Euro-95 E5 zoals we die 20 jaar geleden in Nederland ook kende. Ik tank NOOIT E10, altijd die Euro-95 E5.
-- Rijhulpsystemen --
Laat ik deze even stuk voor stuk behandelen:
- ACC (Adaptieve Cruise Control): hier ben ik erg blij mee! Het systeem doet vloeiend zijn werk. Ik vind het zelfs vloeiender zijn werk doen (minder bruuske remacties bijvoorbeeld) dan de Octavia (2022) van mijn vader, die overigens ook totaal niet tevreden is over het systeem in zijn auto. Je moet er eigenlijk wel mee 'leren rijden'. Een veelgehoorde klacht over ACC, en dit is een klacht die ik zelf ook heb, is namelijk dat het teveel afstand houdt, ook met de volgafstand 'op zijn kortst'. Men plaatst op de snelweg zijn/haar auto graag voor jouw auto en als je niets doet, resulteert dit (vaak) in een remingreep van de auto. Door iets gas bij te blijven geven en eventueel langzaam los te laten, afhankelijk of dat je bent afgesneden en dus degene voor je naar rechts wil dwingen, kun je dit voorkomen of in ieder geval verminderen. Overigens heb je hier op de meeste provinciale wegen natuurlijk geen last van en is het daar dan ook een heerlijke optie om te hebben!
Het systeem kun je inschakelen vanaf 30 km/u en 'annuleert' vanaf 20 km/u. Annuleert in aanhalingstekens, want zodra je zelf de 30 km/u weer aantikt, kun je een nieuwe snelheid instellen of de ingestelde snelheid vervolgen. Dit wijkt voor zover ik weet niet veel af van andere auto's. De bediening van dit systeem zit op de linkerhelft van je stuurwiel en werkt op zich prima. Frappant is dat het systeem na iedere keer dat je de auto start middels een knopje moet inschakelen en dan pas de snelheid in kan stellen. Dit ken ik nog niet van andere auto's. Maar, dit wende voor mij heel snel en ik denk er eigenlijk al niet meer over na en ik gebruik het vrijwel iedere rit. Ik geef wel toe dat ik de bediening via een aparte hendel onder de knipperlichthendel, á la Volkswagen/Skoda, misschien wel wat fijner vind werken. Maar, dit werkt al veel beter dan de bediening die Volkswagen/Skoda had die op de knipperlichthendel zat. Hoe ze dat ooit hebben kunnen doen...
Zoals ik al aangaf, schakelt het systeem uit als je onder de 20 km/u komt. Dit doet het systeem met een geluidje en een melding in je instrumentencluster. Hoewel je natuurlijk liever hebt dat hij onder de 20 km/u ook werkt, is de manier van waarschuwen wat mij betreft prima! Máár: als je de koppeling iets te lang ingedrukt houdt, schakelt het systeem ook automatisch uit, echter zonder enige waarschuwing, waardoor het me al een aantal keer gebeurd is dat je denkt dat de auto verder voor je gaat rijden, maar dit eigenlijk niet deed. Niet ideaal als je over een drukke Pleyroute bij Arnhem rijdt waarbij je niet altijd direct weet wat de ideale versnelling gaat zijn, maar ook weer een gevalletje: je raakt eraan gewend en je gaat er op letten. Ik heb dit nagevraagd bij de 2 vrienden die ook zo'n Fiesta hebben/hadden en zij ervaarden dit ook. Gelukkig maar, ik dacht in eerste instantie dat er namelijk iets niet goed was met mijn auto ;).
Lane-Keep Assist: Ook een optie waar ik blij mee ben, al had het van mij gerust wat meer mogen doen dan wat het nu doet. En ja: de gevoeligheid staat op het hoogst :). Ook op de hoogste gevoeligheid kan ik nog goed naar de rand van mijn rijbaan rijden voordat de auto ingrijpt. Ook vind het systeem de rode fietspaden die wij in Nederland kennen niet heel geweldig en slaat 'ie daardoor nogal 'op hol'. Gelukkig is het systeem zeer gemakkelijk uit te schakelen middels het knopje op de knipperlichthendel. En voor de niet-liefhebbers van dit systeem heb ik nog meer goed nieuws: het systeem blijft uit, ook als je de auto opnieuw start.
Pre-Collsion assist: Ook bij dit systeem kun je de gevoeligheid instellen. Bij 'Hoog' grijpt deze best vaak wel heel erg snel in, bij 'laag', waar ik 'm op heb staan, heb je soms ook nog wel ingrijpingen terwijl het niet nodig is, maar wel significant minder. Je kunt het systeem ook volledig uitzetten, maar dit doe ik niet: daarvoor zit het me te weinig in de weg en ik ga niet liegen als het me ook al niet 1 of 2x gered heeft, ook op die lage gevoeligheidsstand. Als ik het goed heb, moet de auto ook actief bijremmen als het systeem activeert. Echter zit ik tegen die tijd zelf al met mijn voet op de rem, dus ik durf dit niet te bevestigen.
Traffic Sign Recognition: Het is een leuke optie, maar laat lang niet altijd de juiste toegestane snelheid zien. Ik zou er dan ook zeker niet op vertrouwen. Houdt er ook rekening mee dat deze soms de maximumsnelheid pakt van bijvoorbeeld een tankstation aan de weg. Dit merk ik bijvoorbeeld als ik langs de Esso oprij op de N325 (Pleyroute) nabij het Velperbroekcircuit. Hoewel de ACC zich met in het geval van mijn auto met wat trucjes van FORScan zich automatisch aan zou moeten kunnen passen, heb ik dat om deze reden niet aanstaan. Volgens mij kunnen latere Fiesta's, zoals die ST-Lines die ik benoemde (komen beiden uit 2020, dus het facelift-model) dit al wel uit zichzelf, maar pin me daar niet op vast! Overigens geeft de auto een subtiel geluidje als je een zelf in te stellen maximum aantal kilometers per uur over de maximumsnelheid heen gaat, wat soms nog wel eens handig is, maar ja, als je dan langs zo'n tankstation opkomt met 80 kilometer per uur, kun je je het nut ervan bevragen...
Vermoeidheidsherkenning: het heeft bij mij volgens zichzelf 1 keer geactiveerd, toen ik ook wel oprecht moe was omdat ik niet zo'n fijne nacht had gehad. Nu ben ik wel vaker moe overdag en ben ik enigszinds verbaasd dat het systeem niet vaker waarschuwt. Je kunt het wat mij betreft ook zo bekijken: als het systeem activeert, is dat een teken dat je waarschijnlijk wel héél erg moe bent ;).
Verder kan de auto zichzelf parkeren en zijn parkeersensoren uiteraard aanwezig. Dit werkt in de juiste omstandigheden best prima, maar zoals voor velen geldt, gebruik je het in de praktijk maar weinig. Verder ben ik erg blij met de achteruitrijcamera: het grootste nadeel is dat deze gevoelig is voor vuil- en nattigheid, door de plaatsing boven de kentekenplaat. Er is dan ook geen mechanisme om de camera vanuit het interieur schoon te maken. Dat is jammer, maar begrijpelijk voor een auto van dit segment/prijspunt wat mij betreft.
FordPass: een app die ik heb, maar eigenlijk maar weinig gebruik. Mijn 2 hoofdgebruiksdoeleinden zijn het checken van de actieradius en een heel enkele keer de auto ver/ontgrendelen, al is dit in de praktijk meer voor de show dan dat ik het ook echt nodig heb. Verder schijnen Automaat-versies ook de motor te kunnen starten. Dat had ik nog wel mooi gevonden om te hebben, maar helaas!
Voor de rest zou ik eens in het instrumentenpaneel moeten kijken wat ik nog meer allemaal heb, al lijkt me dit een greep van de belangrijkste systemen.
-- Conclusie --
Al met al ben ik best blij met mijn Fiesta. Hij doet alles wat ik van 'm vraag en nog wel wat meer. Ik zou ook niet weten wat ik hierna zou willen en daarom blijft deze voorlopig wel. Ik zou niet per sé een Fiesta kopen, want 2x dezelfde auto kopen, tsja: daar krijg ik geen wow-gevoel van. Misschien een Focus? Of toch weer terug naar BMW? Dat zou ik ook niet erg vinden, ik mis het comfort en formaat van mijn vorige 3-Serie wel heel erg, naast dat ik sedans over het algemeen erg mooi vind. Of iets heel anders? Geen idee wat het leven over een paar jaar brengt. Voor nu rijd ik prima in deze auto :).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren