Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2017) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 163.850 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Ford Fiësta MK8 titanium - Kupers
- 163.850 km
Een aantal jaren met de Fiësta Mk7 gereden. Op zich al een erg fijne auto met de 1.6 Ti-VCT. Ik kon de auto nog goed verkopen en de stap naar de MK8 maken.
Het is een first edition met (bijna) alle toeters en bellen. De Fiësta tikt een aantal behoeftes af:
- 5 deurs
- trekhaak
- adaptive cruise
- achteruit rij camera
In deze review hou ik het e.e.a. bij zolang ik de auto heb.
De eerste kilometers
- 164.200 km
Het is een groot verschil t.o.v. de mk7. De vorige was een sport uitvoering met 5 versnellingen en de fijne 1.6 Ti-VCT motor. Nu heb ik 6 versnellingen, een turbo-motor en een cilinder minder.
Comfort -
Wat als eerste opvalt is het gewin in comfort! De mk8 is echt een stuk comfortabeler, ook omdat hij geen sportonderstel heeft, maar ook omdat hij een 6e versnelling heeft. Snelweg rijden gaat nu met bijna 2.000 rpm minder waardoor gesprekken met bijrijders veel beter gaan en ik meer ontspannen uitstap.
Motorisering & techniek -
De 1.0 ecoboost is dealer-onderhouden. Ik heb het onderhoud doorgenomen met de dealer en er is niks geks geweest tot dusver. Ik moet erg wennen aan het karakter van deze motorisering. Ik geloof dat er een dubbel massa vliegwiel aanwezig is wat het gevoel van de koppeling echt vaag maakt. Voorheen was het veel directer, maar ik zal er wel aan kunnen wennen.
Qua kracht is het ruim voldoende om mee te kunnen met het overige verkeer. De turbo doet zijn werk vanaf ongeveer 1.900 rpm, daaronder rijd het alleen in de 1e en 2e versnelling goed. Ga je met 80 kmh in de 6e versnelling rijden dan protesteert de motor door erg te trillen.
Eerder gaf ik al aan dat ik erg blij ben met de 6e versnelling, dit is voor de snelweg top!
Qua overige techniek ontbreekt alleen de dodehoek sensor en de cross traffic hulp. De adaptieve cruise control en lane keeping assist werken echt verfijnd! Ik had verwacht dat de systemen veel gevoeliger zouden zijn, maar dat valt me echt alles mee. Ik zou nu al niet zonder willen!
Verbruik -
Kan er nog niet veel over zeggen behalve dat de boordcomputer nu gemiddeld 5,2L per 100km aangeeft. Ik hou hier ook een spritmonitor bij om het werkelijk verbruik te meten, ik verwacht dat het rond de 6L per 100km zal liggen.
Infotainment -
De first edition is uitgerust met Sync 3 i.c.m. het B&O systeem, erg fijn! Mooie diepe bassen en zuivere midden en hoge tonen! Sync 3 werkt met bedrade carplay, waarvoor ik direct een draadloze dongel van Ottocast heb aangeschaft. Even instellen en nu kan de telefoon mooi op zak blijven, het connecten duurt ongeveer 15 seconden vanaf start en de enige vertraging zit in het skippen naar een volgend nummertje op spotify (ongeveer 1 seconde).
Eerste 10,000 km sinds aankoop
- 174.000 km
Ik heb de Fiesta nu ongeveer 10.000 km in bezit. Over het algemeen ben ik erg tevreden:
Verbruik
Ik hou hier ook een spritmonitor bij, gemiddeld is het verbruik 1:17,6
Dat is voor mij een prima verbruik, ik ben niet bepaald een zuinige rijder maar op de snelweg wel altijd de adaptieve cruise aan. Olieverbruik is er niet en alle andere vloeistoffen blijven ook op peil!
Comfort
In de auto zitten en rijden is een pretje, over het onderstel ben ik ook erg te spreken. In de bochten zet de auto zich prima en geeft veel vertrouwen. Het rijgeluid is prima te noemen (de geïsoleerde voorruit zal hieraan bijdragen). Drempels neemt de Ford ook goed! Mijn broer die zo nu en dan meerijdt klaagt soms wel dat de bijrijdersstoel niet in hoogte te verstellen is. Zodra ik een stoel tegenkom op het internet zal ik dit zeker omwisselen!
Veiligheid
De lane-assist staat altijd aan en ik ben er inmiddels wel aan gewend. Soms grijpt hij te hard in op klaverbladen, ook al staat dit hulpsysteem op de zachtste stand.
Het TMPS systeem is een uitkomst, zo zag ik een langzaam leeglopende band al vroeg aankomen en kon ik goed monitoren tot hoe ver ik kon rijden voordat het penibel werd.
De adaptieve cruise rijdt super, staat altijd ingesteld op de kortste afstand (tot irritatie van sommige bijrijders). Je leert er mee omgaan en dan weet je op den duur hoe snel je naar de linkerbaan moet voordat de Ford gaat inhouden op zijn voorganger.
Het automatisch inparkeren gebruik ik elke dag en is altijd foutloos, top voor de vrouw! De achteruitrijcamera vind ik ook erg prettig, ik check daarmee vaak ook nog even of ik niet dubbel geparkeerd sta.
Op een volgende auto zou ik toch graag een dode-hoek sensor willen.
Gebreken
Ik heb de auto gekocht met 12 maanden BOVAG-garantie. Op mijn werk is een brug beschikbaar, daar kwam ik tot de conclusie dat de einddemper al doorgeroest is. Dat is vreemd, want 3 maand geleden is de auto voor 2 jaar APK gekeurd. Ook kwam ik erachter dat de buitenspiegel verlichting vaker niet dan wel werkt, met deze punten ga ik nog even langs de dealer.
Verder is er een rammeltje t.h.v. mijn linkeroor ergens in het gordelsysteem, behoorlijk irritant al verwacht ik niet dat dit een garantiekwestie zal worden.
Onderhoud
De dealer wil graag elke 30.000 km een beurt doen, ik doe halverwege alvast even de olie wisselen. Vanwege de natte d-riem wil ik daar gewoon een beetje inner peace mee bereiken ;). Verder zoek ik voor de winter een geschikte winterset met TMPS sensoren zodat ik de zomerbanden iets kan ontlasten. Verder zal ik bij 195.000 de dealer een beurt laten uitvoeren, dan krijg ik ook weer Ford Gold assistance (ANWB).
Eind 2027 krijgt de Ford een nieuwe D-riem, of ik ruil hem net daarvoor in op een Focus want dat word denk ik de volgende!
20,000 km sinds aankoop
- 185.000 km
Weer 10.000 km erbij. De Fiesta houdt zich technisch erg goed. In de afgelopen periode is de voorruit vervangen vanwege een barst. Er is een originele ruit (met ford logo) ingekomen, wel zo fijn. Het is een ruit met extra geluidswerende demping, lekker stil.
12 maanden BOVAG:
Verder is onder garantie de versterker van het B&O systeem vervangen. Een van de speakers begon te piepen en knarsen (maar echt heel hard). De speaker werd vervangen zonder succes, toen is de auto er een paar dagen geweest voor diagnose en onder garantie het onderdeel vervangen. Alles werkt nu weer naar behoren.
De verlichting onder de spiegels is ook gerepareerd, die bleek het niet te doen sinds de aankoop. Wel fijn dat dit nu ook werkt. Ben dan ook zeer tevreden met de BOVAG-garantie die ik bij aankoop heb afgesloten. De Ford dealer in Groningen werkt ook fijn mee!
Preventief onderhoud:
Voordat de Ford voor een 30.000 beurt naar de garage gaat, vervang ik preventief nog eens de olie binnenkort (elke 10.000 km). Dit doe ik gewoon zelf, niet heel ingewikkeld en we kunnen dan weer goed slapen. De olie is van castrol en 'meets the Ford specs', dat zit wel goed. De Ford verbruikt overigens geen drup olie, prima!
Winter:
Op marktplaats een set winterbanden op lichtmetaal opgezocht (passend bij het juiste modeljaar). Er zitten TMPS sensoren in, dus dat werkt ook soepel.
Ik rij minder de komende tijd omdat ik nu dichtbij werk, ik verwacht pas over een jaartje de 30.000 beurt aan te tikken. Tzt zet doen we weer een review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta EcoBoost 125PK Hybrid Titanium Vignale | Winter Pack | Pano | B&O | Adapt. Cruise | Camera | 18'' LM | Keyless | Navi
- 2022
- 55.732 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line
- 2019
- 59.774 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium | Navigatie | B&O | Cruise Control Adaptief | Voorruitverwarming | DAB | Parkeersensoren |
- 2018
- 37.038 km