Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 50.794 km |
KM-stand laatst | 109.012 km |
De opvolger van het hangbuikzwijntje
- 78.000 km
Zoals geschreven in de review van mijn vorige auto (BMW 118i 2010), zou ik een nieuwe review schrijven over de opvolger.
Link naar de review van de BMW: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-118i-efficientdynamics-edition-business-line-ed-2010/
Aangezien ik meer kilometers ben gaan rijden dan gedacht en het vertrouwen in de BMW verloren was gegaan, werd het tijd voor een meer rationele, nieuwere en zuinigere auto. De volgende wensen werden in acht genomen:
- Benzinemotor
- Verbruik van 1:15 of zuiniger
- Mimimaal de luxe die ik in de BMW had
- Minder dan 100.000 km op de teller
- Jonger dan 2010
- Vermogen minimaal 100 PK
- Moet leuk sturen als je eens sportief wilt rijden
- Geen specifieke model issues, zoals falende distributiekettingen of hoog olieverbruik etc. En dan valt er al veel af.
Uiteindelijk ruilde ik de BMW in op een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium uit 2015 in de kleur Deep Impact Blue met zo’n 51.000 km op de teller.
Hoe rijdt dat nou zo’n Fiesta met pruttelmotor na een BMW?
Het rijden met de 3 cilinder 1 litermotor met 100 pony’s was even wennen in het begin, met name door het afwijkende motorgeluid vergeleken met een viercilinder motor. Daarnaast is het motorvermogen lager en juist dat mis ik wel eens bij inhalen op de snelweg. Je moet dus actiever rijden om vlot te versnellen en dus niet lui het gaspedaal intrappen.
Het opschakelen naar een volgende versnelling doe ik veelal op gehoor en vooral in het begin zorgde dat ervoor dat ik vrij laat opschakelde naar de volgende versnelling. Op basis van het motorgeluid dacht ik steeds rond 2500 toeren op te schakelen (bij rustig rijden), maar in de praktijk bleek het eerder 3000 toeren of hoger te zijn. Dus ik ben vaker op de toerenteller gaan letten.
Daarnaast moest ik wennen aan de erg lange overbrengingsverhoudingen van de handgeschakelde 5 versnellingsbak in de Ford. Om een idee te geven: in de tweede versnelling zou je rond de 105 km per uur kunnen rijden en volgens de folder wordt de topsnelheid alleen behaald in de vierde versnelling, want de vijfde versnelling is een overdrive.
Als je dus opschakelt volgens ‘het nieuwe rijden’ dan valt de motor steeds in een toerengebied waarbij het motortje begint te brommen, er een zeer trage gaspedaalrespons aanwezig is en er te weinig power voorhanden is. Nu was ‘het nieuwe rijden’ toch al niet iets voor mij, dus dat heb ik nu helemaal maar laten varen :) . Het rijden van 55 km per uur gaat lekkerder in de derde versnelling dan in de vierde versnelling en de vijfde versnelling gebruik ik pas bij 90 km per uur of hoger.
In sommige gevallen wil je wat vlotter inhalen en dan moet je terug naar de derde versnelling om ff lekker te kunnen accelereren.
Bij het rijden in bergachtig gebied is het aan te raden om de versnellingen zo te kiezen dat de motor in ieder geval bij het heuvel op rijden richting de 3000 toeren draait, anders merk je dat het motortje het soms zwaar heeft. Afremmen op de motor bergaf is er trouwens niet bij, daarvoor is de compressie/interne wrijving te laag. Dus dan maar wat vaker stevig afremmen.
De lange overbrengingsverhoudingen zorgen er overigens voor dat het Fiestaatje erg stil en zuinig is wanneer de cruise control op 110 wordt ingesteld. Aangezien ik, ondanks Corona, ruim 35.000 km per jaar rijd is dat mooi meegenomen. Mijn gemiddelde verbruik tot nu toe staat op 6 L per 100 km, ofwel 1:16,7. Hierbij worden 95% van de gereden kilometers op de snelweg afgelegd met ingeschakelde cruise control.
Gaat de snelheid richting 140-150 km per uur, dan is zo’n klein motortje een heel stuk minder efficiënt.
Het sturen gaat verassend lekker, de verhalen over de onderstelafstellingen door Ford lijken te kloppen. Er zit een fijn stuurgevoel in het stuur, niet te zwaar niet te licht en het sturen gaat best direct. Torque steer voel je dan wel weer, ook bij dit motortje met een whopping 170 nm aan koppel, dat had ik van te voren niet verwacht haha.
Doordat het autootje vrij licht is met 1030 kg, rijdt deze een stuk wendbaarder door de stad en ook op de provinciale wegen gaat het prima. Op de snelweg merk je wel dat de BMW een stuk stabieler reed, al valt het in de Ford echt niet tegen.
Ga je er echt voor zitten (op veilig terrein + geen verkeer), dan kun je met de Ford sneller door korte en krappe bochten dan met de BMW. De banden van 195mm breed in combinatie met het lagere gewicht helpen dan natuurlijk ook. En het ‘afwijkende’ motorgeluid is dan best vermakelijk.
Aan de andere kant vind ik de Ford soms wiebelen op de veren bij normaal gebruik, alsof de eerste paar centimeters van de veren/dempers te soepel zijn afgesteld. Veert de auto verder in dan voelt de boel goed gedempt/geveerd aan. Misschien toch eens een sportievere veer- en demperset overwegen.
Met mijn lengte van 1.98m past het allemaal precies in het Fiestaatje. Qua ruimte is er voorin voldoende leefruimte en ik hoef niet eens de achterste stand van de stoelverstelling te gebruiken. De stoelen zelf zijn stevig en de rugleuning is best hoog. Hierdoor komt de hoofdsteun eindelijk ook eens op de juiste hoogte uit in plaats van te laag rond de onderkant van mijn achterhoofd.
De ruimte achterin is natuurlijk een stuk krapper met de voorstoel op standje 2 meter, maar ruimer dan in de BMW. De kofferbak is wel kleiner, maar dat is geen minpunt voor mij.
Wat mij tegenstaat is dat de voetsteun links naast de koppeling te klein is voor mijn maat 48 en hierdoor kan ik mijn voet niet lekker laten steunen. Daarnaast zijn rammels niet ongebruikelijk. De gordelhoogteverstellers aan beide kanten rammelen, ook na een poging van de garage om dit te verminderen en in het dashboard hoor ik meerdere rammels bij het rijden over klinkerwegen. Op de snelweg of provinciale weg is het als sneeuw voor de zon verdwenen trouwens.
Wat betreft luxe voorzieningen heb ik niets te klagen, een korte greep uit de opties:
Automatische climate control zit er op, de binnenspiegel dimt vanzelf wanneer er weer een Tesla Model 3 met verkeerd afgestelde koplamp achter je rijdt (het is echt ongelooflijk hoeveel van die Tesla’s daar last van hebben, vaak één van de twee koplampen trouwens), de voorruit kan verwarmd worden, de licht- en regensensor doet het werk voor mij, er zitten parkeersensoren in de achterbumper en de auto heeft zelfs een achteruitrijcamera. Die gebruik ik stiekem vaker dan van te voren gedacht, zeker doordat de buitenspiegels best klein zijn en het zicht via de achteruitkijkspiegel tegenvalt. Ook in het donker werkt de camera goed en dat kan handig zijn.
En ook handig: je kunt via bluetooth je telefoon koppelen aan de infotainment, bellen gaat echt super en ook je eigen muziek afspelen gaat gemakkelijk.
Kortom een prima wagentje voor mijn huidige dagelijkse kilometers, het rijdt zuinig en stuurt prima, bevat redelijk wat luxe en biedt voldoende comfort. En niet onbelangrijk: tot nu toe betrouwbaarder dan mijn vorige auto.
Maar het is niet de auto waarvan mijn liefhebbershart gaat kloppen. Dus als ik weer minder kilometers ga rijden, start ook de zoektocht naar een leukere opvolger.
Ik zal de review een keer in de zoveel tijd bijwerken. Vragen over de Ford? Stel ze gerust.
Update, 1 jaar in bezit
- 86.241 km
Inmiddels heb ik de auto 1 jaar in bezit en wordt het tijd voor een update.
Sinds vorig jaar zijn er 35000 kilometers onder de wielen doorgegaan, met een gemiddelde snelheid van 82 km/u. Het verbruik (gemeten aan de pomp) kwam uit op 6L/100 km of 1 liter peut op 16,7 km. Komt overeen met wat ik eerder heb geschreven, wat mij betreft een prima score.
Toch zijn er wel wat aandachtspunten naar voren gekomen sinds het schrijven van deel 1 van deze review, om te beginnen met het thema wateroverlast.
Als de auto in de regen stond en daarna werd gestart, kon je de voorruitblower horen gorgelen. Het viel al snel op dat het gorgelen erger werd als er bochten in de route zaten. Werden de bochten scherper, dan verdween het geluid weer. Ik kwam erachter dat het probleem bij scherpe bochten niet weg was, maar de oorzaak wel: het water liep via de rechterkant van de middenconsole de vloerbedekking van de passagierskant in. De isolatiemat onder de vloerbedekking daar was al zeiknat. Dit verklaarde ook meteen het snelle beslaan van de ruiten tijdens koude dagen.
De boosdoener van het probleem bleek het hitteschild van de uitlaat te zijn (diverse fora beschreven dit probleem tijdens mijn zoektocht). Het hitteschild knelt de waterafvoerslang van de airco-installatie af waardoor het water niet via de normale manier weg kan lopen. Blijkbaar was het probleem al een tijd aanwezig, want de airco had het inmiddels ook begeven.
Beide zaken zijn onder garantie van Ford opgelost, een erg nette service.
De bouwkwaliteit van het interieur is niet te vergelijken met mijn vorige auto, maar toch wil ik het vermelden: de rammels in het interieur.
De gordelhoogteverstellers rammelen, achter het instrumentenpaneel rammelt er soms wat en ook achter de portierbekleding lijkt er soms wat te tikken. De ene keer is het afwezig, de andere keer hoor je bij het kleinste hobbeltje weer wat kraken of rammelen.
Het maffe is ook, dat wanneer de auto viezer wordt, er meer geluid te horen is bij het rijden over drempels. Het is te omschrijven als een soort gekraak/geschuur. Als de auto is gewassen (met bodemreinigingsprogramma) is het geluid bij het rijden over drempels een stuk minder en soms zelfs afwezig. Dus het lijkt erop dat er ergens viezigheid zit dat dit geluid veroorzaakt.
Tijdens de donkere dagen viel het op dat de Ford soms grijze rook achterliet. In de koplampen van achterliggers zag je ineens een soort mist/grijze wolk ontstaan bij het vloeren van het gaspedaal (rond 3-4 duiden toeren). De eerste paar seconden is duidelijk een grijzige wolk waarneembaar en daarna niet meer. Het rookgordijntje komt alleen voor als er meerdere dagen rustig is gereden, dat wil zeggen: minimaal 3 dagen forenzen, met name snelwegkilometers afleggen met een ingestelde cruise control op 110 km per uur.
Ik zie geen verschil bij het tanken van E5 of E10 brandstof en het olieniveau blijft ook op pijl. Misschien is het wel fijnstof dat ophoopt in de uitlaat.
De “Italian tune-up” werkt in ieder geval, de grijze wolken zijn hierna weer een tijdje afwezig.
Tenslotte was het tijd voor nieuwe banden, aangezien de originele Continental Premium Contact 2 banden aan het cuppen waren. De banden waren inmiddels 6 jaar oud en een kleine onderhoudsbeurt stond al op de planning, dus de banden meteen laten vervangen door Dunlop Sport BluResponse banden in de maat 195/50/16 84V. Tot nu toe bevallen de nieuwe banden erg goed: ze zijn een stuk stiller (niet zo gek als je eerst cuppende banden had), sturen een stuk strakker (snellere reactie op de stuurinput) en kleven aan het asfalt. Qua comfort is er niets ingeleverd, dus ik ben er blij mee.
Verder rijdt het Fiestaatje nog hartstikke goed en gezien de onveranderde woon-werk afstand, blijf ik nog doortuffen in het blauwe karretje. Tot de volgende update!
Ingeruild
- 109.012 km
Aangezien ik tegenwoordig met de fiets naar het werk tuf en dus geen 10 duizenden kilometers per jaar meer rijd, heb ik besloten om een krachtigere en sportievere auto aan te schaffen. De Fiësta is inmiddels ingeruild voor een Ford Focus Wagon ST uit 2015. Vergeleken met de Fiësta een raket op wielen en qua bouwkwaliteit weer op een hoger niveau!
Tijd voor het laatste verhaal over het blauwe blikkie:
De laatste maanden heeft de Ford zijn praktisch nut mogen bewijzen, de mountainbike werd met enige regelmaat achterin gepropt (wel even het voorwiel verwijderen) en ook de hondenbench van groot formaat heeft vaak in de auto gestaan. Ook tijdens de verhuizing werd de Ford ingezet om met name de kleine spullen te verhuizen. De achteruitrijdcamera is dan echt een geniale uitkomst als je met volle bepakking achteruit wilt inparkeren en tegelijkertijd geen lage paaltjes wilt raken.
Nog wat zaken die in de laatste maanden naar voren zijn gekomen:
- Tijdens een trip in warm Italië had de climate control er geen zin meer in. In het begin van de trip koelde de climate control nog best aardig, maar na langere ritten in de hitte werd al snel duidelijk dat er iets mis was. De climate control besloot vanzelf om minder hard te ventileren en ook de temperatuur van de lucht werd steeds warmer (ingestelde temperatuur stond expres niet op de laagste stand om bevriezing van de airco te voorkomen). Zette je de climate control handmatig op standje windtunnel, dan kwam er maar een matig briesje uit. Het leek alsof de kleppen in de ventilatiekanalen hun werk niet goed deden, maar ook de airco leek er geen zin in te hebben. Ging je de volgende dag weer rijden, dan ging het weer een tijdje goed om daarna weer af te zwakken.
Later in Nederland het probleem aan de Ford garage uitgelegd, de auto laten controleren maar geen afwijkingen aan de climate control en airco-installatie geconstateerd…
- Op het laatst bleek dat de koelvloeistof niet warm genoeg werd, dus preventief een bezoek bij de dealer gepland om het thermostaathuis te laten vervangen.
Wat betreft het rijden, ik kan niets anders zeggen dan dat het een fijn, (motorisch) betrouwbaar, zuinig en heerlijk sturend karretje was.
Het gemiddelde verbruik over de 57000 kilometer dat ik de auto reed, kwam uit op 5,96 l/100 km volgens Spritmonitor. De gemiddelde snelheid zal rond de 78 km/h gelegen hebben, waarvan erg veel snelwegkilometers.
Afsluitend nog een paar plus- en minpunten:
Pluspunten:
- De titanium uitvoering biedt heel veel waar voor je geld!
- Prima trekkracht uit het zeer kleine motortje
- De lichtsensor werkt erg goed, nooit de neiging gehad om zelf de verlichting in te schakelen.
Minpunten:
- Erg lange versnellingsbakverhoudingen
- De vele rammels en kraakjes
- Jammer van de problemen met de airco en climate control (binnen 6
Jaar en ca. 10000 km). Wel nette service van Ford NL qua garantiewerk.
Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar van de Fiesta er nog veel plezier van!
---------------------------------------------------------------------------------
Problemen/onderhoudsbeurten
Hieronder een overzicht van de problemen + de kilometerstand waarbij de problemen naar voren kwamen. Daarnaast een overzicht van de uitgevoerde onderhoudsbeurten:
50794 (Bij aanschaf van de auto)
• De radiobedieningsmodule op het stuurt werkt niet altijd
• Ruitenwissers voor strepen
• Metalig geratel in de motorruimte tussen 1500 en 2000 toeren
• Geratel in de gordelhoogteverstellers zowel links als rechts.
• Gerammel rechtervoordeur
67905 Grote beurt
• Olie, olieaftapplug en oliefilter vervangen
• Bougies vervangen
• Luchtfilter vervangen
Kosten voor de grote beurt zijn altijd €493 bij de Ford dealer, wat best prijzig is. Maar volgens de heren bij Ford krijg je dan wel 1 jaar Ford Assistance (ANWB die komt opdagen mocht je pech hebben) en een extra jaar garantie op de carrosserie of iets dergelijks…
Onder garantie zijn tegelijkertijd de ruitenwissers voor vervangen, de rammel in de rechtervoordeur verholpen (steunbalk vastgekit), de radioknoppen op het stuur vervangen en de gordelhoogteverstellers gepoogd rammelvrij te maken, wat helaas weer terug is gekomen.
75000 Rookgordijntje bij vloeren gaspedaal
Grijze rook (of misschien wel fijnstof???) uit de uitlaat na vloeren van het gaspedaal bij 3000-4000 toeren per minuut.
81881 Airco issues
• Hitteschild van de uitlaat blokkeerde de afvoer van de airco-installatie, met als gevolg waterstroompjes van uit de middenconsole naar de vloer aan de passagierskant. Hitteschild werd verbogen en het probleem hiermee opgelost.
• De airco bevatte geen aircogas meer, dus een aircoservice werd ook uitgevoerd. Een lekkage van het gas is nooit gevonden.
Beide zaken onder garantie door Ford verholpen.
85869 Kleine beurt en nieuwe banden bij de lokale garage
• Olie en oliefilter vervangen
• Interieurfilter vervangen
• 4x nieuwe banden gemonteerd (Dunlop Sport BluResponse 195/50/16) en balanceren van de wielen.
Totaalbedrag €713
94531 APK uitgevoerd
Geen op- of aanmerkingen, remmen achter stofvrij gemaakt en weer ingevet. Kosten: €107,10
104312 Grote beurt
• Olie, olieaftapplug en oliefilter vervangen
• Luchtfilter vervangen
• Interieurfilter vervangen
• Remmen achter schoongemaakt en gecontroleerd
Totaalbedrag €289,72
106000 Koelvloeistof komt niet goed op temperatuur
Op het dashboard zag ik dat de auto niet goed op temperatuur kwam. Normaalgesproken wordt de koelvloeistof (op bedrijfstemperatuur) aangeduid met 4 balkjes, nu bleef het dashboard 3 balkjes aangeven. Door de testmodus/onderzoeksmodus van het dashboard te openen, kon ik aflezen dat de koelvloeistoftemperatuur op 75 graden bleef hangen (bij 120km/h op de snelweg).
De Ford dealer heeft het thermostaathuis vervangen en koelvloeistof aangevuld.
Kosten: €274,88
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.