Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2013)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Allemansvriend betreft handgeschakeld

  • 217.000 km

Zoektocht:

6 jaar geleden begon de zoektocht naar een tweedehands auto.
Welke zou het worden?
De klasse was voor mij bekend het moest een B segment auto worden.
Verscheidende auto’s zijn de revue gepasseerd.
Uiteindelijk bleven er 4 over:
VW Polo
Mazda 2
Ford Fiesta
Fiat Punto Evo.

De VW Polo viel als eerste af. Te duur, motor staat niet bekend om zijn degelijkheid.
De Mazda 2 viel als tweede af vooral vanwege zijn uiterlijk voorkomen.
Vindt de andere twee overgebleven kandidaten toch de leukere van het stel.
In eerst instantie de zinnen op een Fiat Punto Evo gezet.
Deze was in ruime mate tweedehands beschikbaar maar maakte me toch wat zorgen omdat de kilometerstanden laag waren en toch veelal aangeboden werden.
Bijna een bezichtigd alleen deze werd voor mijn neus verkocht.
Had zo moeten zijn waarschijnlijk.

Daarna toch mijn zinnen gezet op een Ford Fiesta 5 deurs vanaf de generatie 2013.
Deze was wel iets duurder en het aanbod een stuk kleiner.
Op een gegeven moment stond er een zonder foto te koop bij een vreemd merkdealer.
De specificaties waren zoals ik die in gedachten had.
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 100 pk Titanium 5 deurs.
Deze auto was in het wit. Zwart had ik ook nog wel overwogen.

Na een proefrit wist ik dit wordt hem.
2 eigenaren gehad ( lease) en netjes Ford onderhouden zag ik in het onderhoudsboekje.

Rijden:

De auto ligt vast op het wegdek.
Niet rumoerig en de 100 pk motor biedt toch dat extra plezier die de motoren met minder pk’s niet bieden.
Het is een lage auto die stabiel op het wegdek ligt.
Enig nadeel zijn de hoge drempels daar heeft de auto een hekel aan.
Zowel bij hogere snelheden als lagere snelheden voldoet de auto prima.
Invoegen geen enkel probleem en de auto is ook totaal niet windgevoelig.


Opties:
Cruise control werkt prima en is makkelijk te bedienen via het stuur.
Verlichting is goed alleen in vergelijking met de modernere auto’s is dit natuurlijk minimaal.
Velgen zijn zeer netjes en makkelijk schoon te maken.

Ergonomie/ comfort.
Dashboard is wat rommelig vanwege de knopjes maar op een gegeven moment zie je de logica erin.
Kan wat mij betreft nog wat beter al is dit ook een auto uit 2013.
Verbruik ligt tussen de 1 op 18/19. Ligt eraan of je veel snelweg of stadskilometers rijdt.
Snelweg is deze auto uiteraard een stuk zuiniger.
Achterbanken zijn makkelijk in te klappen voor nog meer ruimte naast de toch al royale kofferruimte.
Stoelen zijn stevig maar ideaal voor langere ritten. Makkelijk verstelbaar zijn de stoelen zeker.

Onderhoudshistorie/ Betrouwbaarheid:
Jaar 2025: 5 jarige grote beurt: bougies, oliefilter, interieurfilter, ruitenwissers, remlicht rechtsachter,batterijsleutel, remvloeistof, geurfilter etc 776 euro.
Jaar 2024:
APK (tot juni 2025)+ ruitenwissers + grote onderhoudsbeurt + 4 nieuwe merkbanden 730 euro.
Batterij autosleutel 1 euro
Remlicht linksachter 2 euro
Jaar 2023:
240 euro: Nieuwe accu na 10 jaar. Na vakantie kon ik thuis de auto niet meer starten.
2300 euro: remschijven schoonmaken, luchtfilter, oliefilter , lampje vervangen , remvloeistoef vernieuwen en distributieriem + APK
Jaar 2022:
1060 euro katalysator, ruitenwissers + APK
Jaar 2021:
460 euro ruitenwissersbladen voor en achter en achterveerrubbers vervangen , oliefilter en APK. Jaarbeurt.
180 euro remmen en remschijven vervangen.
200 euro nieuwe voorbanden
Jaar 2020:
210 euro beurt, bougies vervangen etc.
Jaar 2019:
540 euro : oliefilter, remvloeistof en filterelementen en een jaarbeurt.
Jaar 2018:
275 euro beurt

Totale onderhoudskosten: 6974 euro in 7 jaar. ( bijna volledig bij merkdealer).

Afschrijving auto : 6000 euro in 7 jaar.

Totaal : 12974 euro in 7 jaar.

Gereden kilometers 222000 -90000 km ( aanschaf) = 132000 km
700 km per tank ongeveer. ( verbruik 1 op 17) op basis van 42 liter tank.
(132000 : 700) = 189 keer getankt
77 euro per tank (is 1,83 per liter). = 14533 euro.
Auto is ook veel in het buitenland geweest: België, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Spanje, Liechtenstein en Frankrijk.

14533 + 12974 euro+ 2988 ( wegenbelasting 35 euro per maand op dit moment 39 euro per maand) + 2388(verzekering ongeveer 30 euro per maand op dit moment 19 euro per maand) = 32833 euro : 132000 km = 0,25 cent per km ( indicatie).

Distributieriem was een dure grap.
Bij een universele garage was de distributieriem wel goedkoper geweest maar ook nog een dure grap.
Getwijfeld maar toch voor zekerheid gekozen en vond het verschil niet extreem.
Overwogen om auto in te ruilen alleen om een soortgelijk tweedehands model in de nieuwe versie te kopen moest ik minimaal 11000 euro bijleggen.
Daarnaast weet ik niet zeker hoe er met deze auto gereden is en wat de onderhoudshistorie is.

Elektrisch zie ik nog niet zitten.
Zeker na wat ik gelezen heb op verschillende forums en wat de problemen soms zijn.
Kan dit een dure grap worden.
Ik wacht gerust af en wie weet in de toekomst.
Wat gaat Ford doen? Weet dat deze met een Puma komen maar ben ook benieuwd naar de goedkopere Volkswagen ID2

Voor nu op naar de 300000 km. Des te minder elektronica des te beter.
Valt me op dat er zeer veel Fords rijden van deze generatie dus heb er veel vertrouwen in.

Bij vragen/ fouten/ onduidelijkheden stel ze gerust.

Geschokt

  • 220.000 km

Wellicht zult u denken bevalt de auto dan niet meer?
Nee dat is het zeker niet. De auto bevalt zeer goed.
Ik ben alleen geschokt dat ik nog maar 3000 km per jaar rijdt in plaats van tussen de 20000 en 40000 km per jaar.

Waar komt dit door?

Privé ( de auto is een tweede auto geworden en er is een andere auto als eerste auto gekomen)
Werk ( de afstand tot werk is minimaal geworden en werk ik ook nog meer thuis).

Dit betekent dat de kilometrage dusdanig laag is geworden dat je haast zal denken is het nog wel rendabel om de auto erbij te hebben.

Om eerlijk te zijn wil ik de auto niet weg doen omdat dit gelijk de flexibiliteit wegneemt in ons drukke gezinsleven. In een later stadium zal ik zeggen waarom met de details erbij.

Comfort ( de auto is comfortabel ook op langere afstanden alleen als je de huidige nieuwe auto’s bekijkt is dit natuurlijk niet zoals het nu is weergeven).

Prestaties ( ben zeer tevreden over de 100 pk even snel invoegen is zeker mogelijk en met de reguliere wegen en snelwegen in Nederland is dit geen probleem) Ook hier weer tegenwoordig de elektrische / hybride auto’s zijn zo snel dat je tegenwoordig een snelle auto moet hebben om uiteindelijk iedereen te baas te zijn.

Betrouwbaarheid ( Afgezien van een 10 jarige accu heeft de auto mij nooit laten staan) Nu moet ik zeggen dat de auto jaarlijks onderhoud heeft en ik dit trouw volg bij de Ford dealer. Misschien scheelt dit maar misschien is het ook gewoon geluk).

Kosten :

Kosten per maand:
Afschrijving 20 ( Auto wordt met zo weinig kilometers niet meer veel minder waard)
Verzekering 20 ( Laag doordat het een oudere auto betreft)
Onderhoud 50 ( Moet wel wat gebeuren af en toe al is veel regulier onderhoud)
Wegenbelasting 40 ( staat nu op 39 euro maar wordt elk jaar wel wat duurder)
Brandstof 70 ( Tank tegenwoordig maar 1 keer per maand)

Totale kosten : 200 euro per maand.

Trein in combinatie bus:
Uitgerekend met de locaties waar ik kom is dit even duur maar wel met veel meer tijdsverschil en veel minder flexibiliteit wat in ons huidige leven totaal niet past.

( elektrische ) fiets:

Voor 80% van de ritten zal dit het ideale vervoersmiddel zijn en voor 20% van de ritten moeten wij een alternatief hebben omdat het gewoonweg te ver weg is. Wel een stuk goedkoper 150 euro in een jaar voor onderhoud en eventueel extra kosten voor reparaties.

Deelauto:

30 euro per dag en redelijk flexibel alleen niet de meest ideale oplossing. Voor elke rit moet je reserveren en spontane acties wordt niet meer gedaan.
Met een gezin is er al zoveel planmatig dat je wat meer flexibiliteit waardeert.

Kortom de kosten zijn met de trein wel de duurste optie maar qua vrijheid en flexibiliteit de enige optie. Het beste is natuurlijk combineren. De gebruikskosten zijn het duurst.

Na 7 jaar heb ik wel wat pluspunten en minpunten van de auto totaal:

+ Voorruitverwarming vooral deze tijd
+ Rijeigenschappen het blijft een Ford en dat merk je aan alles
+ Betrouwbaarheid ( auto heeft mij nog nooit laten staan behalve met de accu)
+ Lage afschrijving
+ Voor een kleine hatchback redelijk ruim de Ford Puma is qua kofferruimte niet veel groter
+ Afwerking

- Lage bumper bij hoge drempels zorgt dat je meer moet afremmen dan een andere auto
- Witte lak blijft goed maar je merkt dat deze met het oude worden van de auto wat meer laat zien
- ergonomie met de functies van het dashboard. ( Ik zit nog weleens te zoeken waar zit dit nou weer) Kan natuurlijk ook liggen aan mij.
- Kosten bij lager kilometrage maakt autorijden natuurlijk wat duurder dan in verhouding dat je meer kilometers rijdt
- Navigatie is niet meer te gebruiken stuurt mij regelmatig een doodlopende weg in of kan het niet meer vinden . Kan deze updaten maar dat zorgt natuurlijk ook weer voor extra kosten zodat ik het nu handmatig doe met een telefoon in de houder.

Kortom voor mijn afstanden zal een tweedehands benzine auto de beste optie zijn.
Nadeel : je weet nooit wat het exacte verleden is en hoe de staat van de auto is.

Zal ik elektrisch overwegen?
Jazeker alleen wel een kleine elektrische auto. Weinig aanbod misschien komt het nog meer.

De Renault 5 vind ik fantastisch maar deze vind ik gewoon echt te klein.

Opties:
Skode Epiq 2025
VW ID 2025
Ford Fiesta 2026

In mei/ juni zal ik de kosten weer uitrekenen als ik weet wat de auto doet qua onderhoud/ APK.

Grote onderhoudsbeurt

  • 222.000 km

Onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden toegevoegd in het lijstje. We gaan vrolijk weer 1 jaar verder.
Nog superblij met de auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.