Ford Fiesta 1.0 80pk Style Ultimate (2017)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 80pk Style Ultimate (2017)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 80pk Style Ultimate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf43.000 km
KM-stand laatst73.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar in bezit

  • 58.000 km

Vorig jaar een basic Ford Fiesta benzine van mijn ouders overgenomen daar de verwachting was om een pak minder kilometers te doen.

De Fiesta heeft een 1,0 liter motor (zonder turbo), dus snel is hij niet. In stadsverkeer is hij zeker vlot genoeg, maar op de snelweg maakt hij best wat lawaai (toerental van bijna 4000 bij 120 km/u). Bij 110 km/u is hij een pak stiller en ook zuiniger .

Hij schakelt lekker vlot en heeft best nog een leuk motorgeluid bij het optrekken. Verbruik ligt tussen 5,5 en 6,0 liter per 100 km. Airco werkt goed en de snelle vooruitontdooiing is echt wel heel handig.

Het enige wat ik echt mis aan de auto is cruise-control.

Recent (eind februari) de twee voorste banden laten vervangen door nieuwe Conti winterbanden. De voorste waren aan de zijkanten afgesleten en geen 4 mm profiel meer aan die zijkanten.

Vorige zomer een kleine beurt bij de FORD-dealer, ongeveer 250 euro kwijt. Valt goed mee, zeker omdat hier een jaar pechverhelping (die ik hopelijk niet van doen heb) bijzit.

Ik vind de Fiesta (met deze motor) een ideale wagen voor kortere ritten of op rustig op de snelweg. Stuurgedrag is prima.

Bandenwissel

  • 58.666 km

Vandaag de winterbanden ingewisseld voor de zomerbanden. Die zijn van het merk Hankook (type: Ventus S1 Evo). Deze lagen er af fabriek op. Heb de indruk dat deze meer lawaai maken dan de winterbanden van Continental, zeker op slechter wegdek. Ze hebben in elk geval nog voldoende profiel.

Cruise control laten inbouwen

  • 59.800 km

De knoop doorgehakt en cruise control laten inbouwen. Dit biedt toch een pak meer comfort. Systeem werkt vanaf 30 km/u in derde of hogere versnelling.

Installatie mooi gedaan (bellen en binnen de week mocht ik komen voor de installatie) door het in de reacties genoemde autobedrijf in Wijk en Aalburg. Prima service.

Foto's van de wagen volgen.

Update - problemen met verwarming

  • 71.500 km

De Fiesta maakt meer kilometers dan verwacht. Verbruik tussen 5,5 en 6,0 (E10). Nog steeds zeer tevreden van de achteraf ingebouwde cruise control. Dit maakt de wagen geschikter en comfortabeler voor langere afstanden.

In december verlengd weekend naar het Sauerland, Fiesta rijdt aangenaam tot snelheden van 130 km/u, daarboven veel lawaai van de motor door de hoge toeren. Volgens boordcomputer verbruik van 5,1 op een afstand van ongeveer 600 km.
Trekkracht op steilere hellingen natuurlijk zeer beperkt gezien de turboloze 3 cilinder met weinig koppel.

Sinds enkele dagen last van de verwarming, lijkt enkel nog te werken in stand 4 en die maakt natuurlijk heel wat lawaai. Afspraak bij Ford-garage gemaakt, wordt vervolgd.
Tijdens deze koudere dagen blijkt de Quick Clear snelle voorruit verwarming een zegen.

Afgelopen weekend nog in nagel in de achterband rechts, dan blijkt een reservewiel toch een handigheid.

Verwarming hersteld

  • 72.250 km

De verwarming werd hersteld door de bandencentrale daar de Ford garage met een goed gevulde agenda zat. 145 euro armer voor een nieuwe weerstand en werkuren, nu werkt de aanjager terug in alle standen.

Opvolger besteld

  • 73.500 km

Na even wikken en wegen besloten om een andere wagen aan te schaffen, namelijk een Dacia Sandero op LPG. De redenen? Ik heb de auto beduidend vaker nodig dan ik initieel bedacht had, waardoor de Fiesta niet geheel voldoet, voornamelijk te wijten aan het beperkte vermogen van de motor. Daarbij zou LPG een iets minder milieu belastend zijn dan benzine, waarbij ik opmerk dat een elektrische wagen budgettair voor mij te hoog gegrepen is. Rijden op LPG zou ook goedkoper moeten uitvallen dan op benzine. De Dacia is ook net iets ruimer, iets comfortabeler en aangenamer bij langere afstanden en heeft vijf jaar garantie. Veiligheid is misschien een issue al is de Fiesta in wezen een product dat meer dan vijftien jaar gelden ontwikkeld werd.

Wordt vervolgd

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.