Ford Explorer EV Extended Range RWD Premium (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Explorer EV Extended Range RWD Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
de eerste 1k
- 1.000 km
Begin dit jaar m'n zinnen gezet op een Fisker Karma. Wel, we weten hoe dat afgelopen is. Toen viel mijn ook op de Explorer EV. Beetje vergelijkbaar model. Proefrit gemaakt in het pre-productie model, wel tegen een aantal problemen aangelopen qua software, maar die zouden volgens de verkoper, ehh agent, bij het definitieve model allemaal opgelost zijn.
Inmiddels de eerste duizend kilometers er op zitten met mijn Ford Explorer. Komende uit een Tesla long range, was het even schakelen.
Het goede nieuws:
- de auto rijdt heerlijk. Vering is stevig maar comfortabel. Auto rolt nauwelijks in snelle bochten en is behoorlijk stil
- de stoelen (met AGR) zijn echt een aanrader. Deze zouden standaard moeten zijn (laat dan die massage functie maar zitten als je het mij vraagt)
- Auto is ruim en praktisch met veel bergruimte
- Navigatie werkt over het algemeen prima. Maar waarom wel ETA en reistijd in Home weergave maar niet in full screen weergave tonen??
- De app liet zich probleemloos verbinden
Het mindere nieuws:
- Software is ronduit dramatisch (natuurlijk ben ik verwend door de Tesla): menu's zijn onoverzichtelijk en functies werken niet of niet consequent. Veel relevante functies ontbreken nog of zijn half geïmplementeerd (laad schema's). Ik ben best wel een beetje een neurd maar ik verdwaal nog elke dag in de verschillende schermen
- Apple CarPlay wil niet altijd verbinden. En als er dan al een verbinding is dan werkt het nog niet altijd goed.
- Ondanks dat dit een volledig nieuw ontwikkelde elektrische auto is, is VW niet zo ver gegaan in het ontsluiten van de hardware naar de software. Hierdoor is het gebruik van berijder-profielen nauwelijks relevant (als je al snapt hoe je die moet aanmaken); je zou graag willen dat instelling van stoel, spiegels, entertainment, navigatie etc gekoppeld is aan je profiel. Niet in de Ford/VW. Je krijgt 2 memory plekken voor je stoel en dat is het. De rest mag je iedere keer opnieuw instellen.
- Als je 2 telefoons in de auto hebt, die beide geconfigureerd zijn, dan krijg je een soort telefoon roulette; spannend welke telefoon verbinding maakt. Zelfs is de 6 jaar oude Suzuki van mijn vrouw kan ik een voorkeurstelefoon aangeven.
- Nu een paar keer gehad dat de auto helemaal niet wilde starten. Niet via de rem en niet via de start knop. Herstarten van het grote scherm lost dit probleem op, dus blijkbaar blijft er iets hangen.
- hard plastic galore! De eerste krassen zijn als zichtbaar Na een paar maanden ziet dit er echt niet meer uit
- hoewel het scherm prima werkt en goed leesbaar is, zit het na een paar dagen al onder vingers (en dan ben nog niet eens naar de Macdrive geweest). Het verstellen van het scherm gaat wel wat zwaar maar misschien is dit nog nieuwigheid.
- de knoppen op het stuur werken vervelend: het is lastig om nauwkeurig de snelheid of het volume in te stellen, maar per ongeluk indrukken is nog niet echt gebeurt. Wel gaan regelmatig per ongeluk de alarmlichten aan of het geluid hard of zacht doordat de knoppen in de middenconsole vlak voor de knop van de schermverstelling zitten..
- Geen Apple carkey
- Geen automatische connectie met Wifi thuis waardoor bediening op afstand super traag werkt
- Keyless entry is zeer gevoelig; als je ook maar in de buurt van de auto komt gaat deze van het slot.
- De App is natuurlijk een aanfluiting.
Bereik is bij huidige temperatuur (10-12 graden) en mijn rijstijl zo rond de 325-350km. Best ok.
Voorlopige conclusie: heerlijke auto om in te rijden maar de bediening is nog lang niet af ondanks de vertraging van meer dan een jaar. Voelt een beetje als een beta versie. En aangezien Ford van VW afhankelijk is voor de doorontwikkeling ben ik niet heel erg hoopvol voor wat betreft nieuwe updates.
Dus mijn Tesla Detox vraagt nog even wat tijd...
Na een maand rijden
- 4.000 km
Nu ruim een maand onderweg met deze auto. En ik moet zeggen, in toenemende mate met gemengde gevoelens.
De auto rijdt prima en smoelt goed. De 20" wielen en de hoge neus geven 'm een stoer uiterlijk. En zeker in Blue my Mind blijft het een leuke verschijning. Bereik is ok. Maar ook niet meer dan dat. Toegeven, de winterse omstandigheden waren bar en boos... Acceleratie is ruim voldoende en je hoort heel weinig geluid van buiten. Het grote scherm is goed afleesbaar onder de meeste omstandigheden maar vingerafdrukken zijn helaas goed zichtbaar. Ook de HUD is erg prettig. Onze Labrador is tevreden over de grootte van kofferbak, zeker als je de dubbele bodem er uit haalt.
De geplande klimaatinstelling werkt prima. Sommige reviewers klagen dat je de temperatuur niet op afstand kan wijzigen maar ik heb m zomer en winter op 20 graden staan. Voor mij prima. Regeneratief remmen zou van mij nog wel wat sterker mogen en de voorkeur voor D of B zou de auto moeten onthouden. Ik rij altijd op B omdat ik dit zo gewend ben vanuit de Tesla. Die kon trouwens helemaal stoppen "op de motor", dat kan de Explorer niet.
Maar na een maand leer je de auto beter kennen en dan gaan er toch wel wat ergernissen ontstaan. De voornoemde gelijkenis met de Fisker Karma houdt niet op bij het uiterlijk: ook de software van de Ford is niet best. Onoverzichtelijke menu's (die zijn op de ID4 beter) maar daar kan je nog aan wennen. De hoeveelheid bugs is aanzienlijk. De easy entry functie werkt vaker niet dan wel. Als je vergeet op het scherm op OK te drukken voor je vertrekt kijk je de rest van rit tegen een zwart scherm aan (de aan/uit knop werkt dan niet meer). De berijdersprofielen-functie doet niks (ook niet het instellen van je stoel- en spiegel stand). Ik dacht dat dit gekoppeld was aan de sleutel maar daar merk ik niks van.
Met meerdere geregistreerde telefoons in de auto kan je niet kiezen. En wat vervelender is, als de ene telefoon verbinding maakt met CarPlay, koppelt de andere telefoon met Bluetooth. Handig als een binnenkomend telefoontje krijgt. Het zou handig zijn als je je voorkeursapparaat kan aangeven De radio houdt de voorkeuze van de favorieten niet altijd vast. Bij bellen moet je extra keuzes maken om je favoriete contact te bellen. Ook het automatisch koppelen van CarPlay werkt niet altijd lekker en ik heb al een paar keer gehad met navigeren via CarPlay (met verschillende telefoons) dat de hele boel vastliep. Gelukkig kan je dan nog naar de navigatie van de auto zelf overstappen. En het goede nieuws is dat Apple Maps ook de pijlen op het dashboard en de HUD aangeeft. Bij andere apps is me dat nog niet gelukt. Evenmin kan ik de druk van de banden vinden, alleen de melding dat deze goed is...
En als iemand de logica kan uitleggen om de inhoud van het dashboard en HUD te wijzigen (wisselen tussen navigatie, verbruik e.d.) dan hoor ik het graag. En waarom in de ene modus de buitentemperatuur aangeven en in de andere niet?
De ingebouwde navigatie is prima, alleen is het onduidelijk wanneer je bij een laadpunt komt waar de auto gepland had om te laden. Helaas is koppelen met apps zoals ABRP voor uitwisselen van live data niet mogelijk. En over laden gesproken. Je kan bij het uitzetten van de auto aangeven of je meteen wilt laden of gepland, conform je voorkeursinstellingen. Maar als je een keer direct laden hebt geselecteerd dan blijft de auto die keuze vasthouden en gaat bij de volgende stop niet terug naar gepland laden.
De B&O installatie klinkt aardig, maar kan - zeker bij CarPlay geluidsbronnen - niet erg hard. Voor de liefhebber van een stevige, voelbare bass zal de subwoofer ook zwaar tekort schieten.
De Tesla staat bekend om z'n ghost-breaking, maar de Explorer kan er ook wat van. Al een paar keer een noodstop gehad op een parkeerplaats zonder dat er auto's of andere objecten in de buurt waren. Ook op de snelweg 2x voorgekomen zonder aanleiding. En de noodstop van de Explorer is erg heftig: vol in de remmen en knipperlichten aan. Leuk voor auto's achter je...
Ergonomisch is het niet altijd allemaal voor elkaar. De AGR stoelen zitten welliswaar heerlijk, maar bijvoorbeeld het zicht op de bediening van de mistlampen wordt volledig ontnomen door het stuur en de linker stengel. En aangezien het tiptoetsen zijn kan je het niet op de tast doen. De voetbediening voor de achterklep heeft 3x gewerkt. Mogelijk dat er vuil op de sensor zit. Nu dus weer gewoon met de knop bedienen. Die knop verzamelt trouwens ook graag vuil.
Ik ben al een paar keer verwend met een spontane massage direct na vertrek; wellicht per ongeluk de knop geraakt. En bij het manoeuvreren regelmatig een knop op het stuur aangeraakt. Bij de stuurverwarming is dat niet erg. Maar ook al een aantal keren de knop van de cruise control "ingedrukt" waardoor de auto opeens gaat versnellen. Ronduit gevaarlijk.
Afwerking binnen is plastic-fantastic. Harde materialen. Niet zo mooi maar dat is tot daar aan toe. Maar na een lange rit met je rechter knie tegen de harde middenconsole wordt het onprettig. Ook bijzonder lullig is de afwerking van klep van de laadpoort. Deze is nogal gammel uitgevoerd en is gewoon een recht stuk plastic (?) en volgt dus niet de lijn van de auto. De vakken in de deuren zijn enorm maar als je iets kleins in het hoofdvak doet, kom je er nooit meer bij. Het verstelbare scherm is geinig maar ik gebruik m altijd vlak. Openen gaat zwaar. Een vakverdeling achter het scherm zou prettig zijn omdat nu parkeergeld bij iedere bocht steeds hoorbaar verschuift. Draadloos laden werkt vaker niet dan wel; zeker met een kleinere iPhone. Ik heb de Brodit telefoonset er in gezet (klemt om het scherm) dan kan een Magsafe lader gebruiken. Kan je ook beter Flitsmeister in de gaten houden.
De verwarming kan beter: de warmte van stoelverwarming is erg lokaal waardoor een deel van je kont lekker warm wordt maar de rest niet en er komt bijna continue een koude tocht langs je rechterbeen.
In deze maand geen updates van de auto gehad. Wel van de app, maar die voegde weinig toe. Beste meneer Ford waarom wordt de status van de deurvergrendeling en airco niet continue weergegeven in de app en waarom is verbinding maken met de auto zo vreselijk traag, zelfs via Wifi??
Ford zal snel met updates moeten komen om deze auto in elk geval softwarematig op een hoger niveau te brengen. Dat neemt een aantal hardwarematige gebreken niet weg, maar maakt het wel veiliger en prettiger om in de Explorer te rijden. Tot die tijd kan er nog steeds niet meer van maken dan een heel dun 7-tje. Zeker niet voor dit geld. En dat vind ik jammer, want het blijft een leuke auto om te zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.