Ford Explorer EV Extended Range RWD Limited Edition (2024) #3

autoreview

Ford Explorer EV Extended Range RWD Limited Edition (2024)

Signalement

UitvoeringExplorer EV Extended Range RWD Limited Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst8.950 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen nieuwe auto

Eind november kon ik mijn nieuwe Ford Explorer EV ophalen bij Hedin in Amsterdam Zuid-Oost. Ik heb gekozen voor de Explorer Limited Edition Extended Range RWD. Hiermee bleef ik onder de grens voor de SEPP-bijdrage en kon ik nog kiezen voor een paar opties. De Explorer is al vrij compleet, maar met een warmtepomp en AGR-gecertificeerde stoelen is de auto - wat mij betreft - helemaal af.

Mijn huidige werkgever juicht de keuze voor electrisch rijden toe en na veel vergelijkend warenonderzoek is de keuze gevallen op de Ford. De volgende auto's heb ik overwogen:
- BYD Seal U - zeer compleet in uitvoeringen, maar weggedrag viel me tegen, onrustig in bochten en na drempels deinde de auto na.
- Xpeng G6 - mooie auto met alles erop en eraan, voor de bestemmingen die ik er mee heb - vooral in en rond de stad - te mooi en onpraktisch groot. Lijkt me een prima auto als je wekelijks veel op de weg zit (en dat geldt niet voor mij)
- Mercedes- Benz EQB - briljant qua weggedrag, besturing en bediening, maar qua indeling en zitruimte niet praktisch voor ons als gezin.
- Nissan Ariya - zeer complete auto en mooi afgewerkt, qua gebruikservaringen las ik er wat negatieve tussen. Qua auto een zeer interessante, uiteindelijk toch gekozen voor de Explorer EV.
- Tesla Model Y - complete en hele mooie auto, maar om 'm onder de 45k grens te houden alleen de keuze uit zwart of wit (heb met beide niks) en het gevoel dat ie er qua looks ook niet uitspringt (middle of the road, onopvallend, hoe je het ook wil noemen).
- Renault Scenic E-tech Electric - zeker een kanshebber, maar om meerdere redenen niet voor gekozen, o.a. vanwege de accu, die is in de versie onder de 45k klein, een grotere versie (die wel in de Ariya wordt aangeboden) zorgt meteen voor een flink hoger prijskaartje (lees: leaseprijs aangezien ik een privatelease oplossing zocht).

Keuze is gevallen op de Ford vanwege de ruimte van binnen, de zit die lekker hoog is en het koersvaste weggedrag. De AGR stoelen zitten uitstekend en zijn op allerlei manieren in te stellen.

Inmiddels heb ik er zo'n 1500 km op zitten, ik zal snel een extra ervaring toevoegen.

Eerste paar duizend kilometer

  • 4.500 km

We hebben de auto vooral in gebruik gehad rondom de eigen woonplaats, af en toe snelweg, maar meer lokale wegen. Bij de instellingen kies ik altijd direct de Eco stand, die is snel genoeg en ik merk dat het helpt in het verbruik. Naast mijzelf als gebruiker is er ook mijn zoon, die een iets sportiever rijgedrag heeft, het goede nieuws is dat dat ook kan, de auto is snel genoeg. Het jammere eraan is dat het gemiddelde gebruik wat hoger ligt dan - naar mijn idee - mogelijk zou zijn. We zaten de afgelopen maanden zo rond de 18,5 - 19,5 Kwh per 100 km. Dat kan ook komen door de temperaturen.

De auto zelf qua rijden bevalt goed, comfortabel op alle ritten, zeker voorin met de AGR-stoelen, die geven echt goede steun. Zicht rondom de auto vanaf de bestuurderspositie bevalt me minder, hij is vrij hoog met vrij dikke A-stijlen, dat helpt niet mee. Daarbij kun je lastig langs de auto kijken, de zijspiegels geven een beperkt beeld. Een paar keer extra kijken voorafgaand aan een manoeuvre is gewoon nodig.

Wat wel heel fijn is, is de warmtepomp om de auto vooraf op temperatuur te krijgen, er ligt nog een ijskrabber in de auto, maar ik heb 'm niet nodig gehad. Dat in combinatie met stuur- en stoelverwarming, maakt het een hele comfortabele reis.

Fijnere temperaturen

  • 7.600 km

Het gemiddeld verbruik is wat omlaag gegaan, we zitten nu rond de 17,5KwH per 100 km. Iets economischer gereden en minder snel opgetrokken bij het stoplicht. Waarschijnlijk helpen de hogere buitentemperaturen ook wat mee.

Vorige keer noemde ik al het slecht zicht rondom, dat wordt extra versterkt als je auto achteruit wil inparkeren. Hierbij helpt de camera niet echt mee, want die maakt alles op beeld voor mijn gevoel 3 keer smaller. Als ik naar het beeld kijk, heb ik echt het idee dat ik al bovenop een ernaast geparkeerde auto zit. Hoe vaak ik niet ben uitgestapt om te gaan kijken. En dan blijkt het eigenlijk altijd enorm mee te vallen en is er genoeg ruimte. Maar goed, dat effect van de camera wordt op een negatieve manier ondersteund door de parkeersensoren, want die beginnen bijna by default al te piepen wanneer je auto in de achteruit zet. Het is me serieus niet duidelijk waar die dingen op reageren, ik zie het niet. Risico is nu alleen maar dat als het echt nodig is om te stoppen, ik al die signalen negeer, maar goed, dat is nog niet gebeurd. Ik hou mijn ogen open en de piepjes zo zacht mogelijk.

Bediening van de functies bevalt me goed, een paar ervan:
- Luchtbehandeling gaat wel grotendeels via het display, maar is altijd direct oproepbaar. Ventilatie is goed en vrij makkelijk anders te regelen, maar de automatische stand zorgt in de meeste gevallen voor prima instelling. Dat in combinatie met een auto die al op temperatuur is bij instappen, nu lekker koel als het buiten warm is, is helemaal top.
- Navigatie doe ik via CarPlay, koppeling ervan gaat prima. Het grote display in de Explorer helpt ook mee om alles logisch en goed weer te geven.
- Cruisecontrol werkt logisch en probleemloos, is ook een kopietje van VW, dus ik had al niet anders verwacht. De touch-knoppen op het stuur daarvoor zijn niet optimaal, op gevoel kan ik ze niet vinden, betekent toch dat je moet kijken naar je stuur. Gebeurt zelden dat ik een knop op het stuur bedien die ik niet wilde, hooguit af en toe het volume.

Een briljante zet vind ik het beweegbare display met een 'geheim' keurig afgewerkt opbergvak. Vooral voor (in mijn geval) de afstandsbediening van het hek, sleutels, pasjes en laad-druppels. Het is makkelijk bereikbaar, alles ligt uit het zicht, een prima plek voor alles wat je bij de auto wil houden, maar niet wil laten rondslingeren.

Op vakantie naar Italië

  • 7.600 km

Eerste doel van de vakantie was Toscane, in de buurt van Florence, daarna zijn we iets noordelijker in Lomardije geweest, ongeveer 30 kilometer onder het Gardameer. Het reisgezelschap in de auto bestond uit 2 volwassenen en 2 kinderen in de puberleeftijd. Op locatie in Italië werden we vergezeld door onze volwassen zoon.

In de voorbereiding zijn we vooral bezig geweest met: hoeveel nemen we mee aan bagage en bij welke aanbieders kunnen we het beste laden? De bagageruimte van de Explorer is niet echt ruim, dus we hebben ons allemaal beperkt tot een flinke weekendtas of kleine koffer en dat paste prima. Het 'geheime' vloertje achterin bewees zijn dienst, want hier kun je zonder problemen big-shoppers vol met toiletartikelen, schoenen, handdoeken en zwemspullen kwijt. Verder hadden we nog een krat met wat etenswaren - wees gerust geen aardappelen - en een koelbox achterin staan. De flexibele hoedenplank (weet er geen betere naam voor) lag er half bovenop en de klep ging dicht. Daarbij had ik ook nog genoeg zicht naar achteren.

Dan de laadaanbieders waar ik me vooraf op gericht heb. Via Ford had ik bij aflevering informatie gekregen van het Blue Oval Network, daarmee kan o.a. bij Ionity worden geladen. Het proefabonnement moest wel nog geactiveerd worden en kwam prima van pas. Dan laad je tegen het laagste tarief (in NL was dat 0,43 ct per Kw, wisselt in buitenland), dit abonnement bij Ionity kost meen ik 11,99 per maand en is nu dan gratis.

Daarnaast heb ik op aanraden van een collega ook de Tesla-app gedownload, dan kun je laden bij de meeste Tesla-laders (te vinden via de app) tegen een redelijk gunstig tarief. Ik heb gekozen voor een maandabonnement bij Tesla, voor 9,99, dan betaal je altijd de meest gunstige tarieven. Die kun je na de vakantie ook weer annuleren, dat ben ik zeker van plan.

Verder vind je langs de snelwegen buiten Nederland veel lokale aanbieders, waarvan ik het bestaan niet kende en eigenlijk voor snelladen ook nooit gebruik van heb gemaakt.

Route liep via Duitsland, Zwitserland - via de Gotthardpas - naar Italië. De Gotthardpas is echt een aanrader trouwens, je zoeft naar boven, vermogen is geen probleem met een EV natuurlijk en in de afdaling win je een behoorlijk deel van je energie - en daarmee bereik - weer terug. Als ik het goed onthouden heb was er voor de klim zo'n 10% uit de batterij nodig, waarvan ik 5% weer laadde in de afdaling.

Laden onderweg

  • 8.950 km

In totaal was de gehele reis van thuis naar het eerste vakantieadres zo'n 1400 km. We hebben vooral gebruik gemaakt van snelwegen, deels tolwegen. We hebben op de heenweg een tussenstop in Zuid-Duitsland gemaakt en daar overnacht. We hebben op de heenweg 5 laadstops gemaakt, bij laadpunten van Tesla (in Duitsland) en Ionity (Zwitserland en Italië). De laadpunten van Tesla zitten in de meeste gevallen wat verder van de snelweg af, Ionity zat bij een aantal voor ons logische stops.

Bij de eerste laadstop in Duitsland (op iets meer dan 400 km) heb ik me toch wel iets verkeken, ik had gedacht daar met zo'n 20% lading nog aan te komen, maar dat ging opeens hard richting de 10%. Waar ik me in vergiste was het stijgingspercentage van de route. Wat het ook spannend maakt is of een laadpunt er is, toegankelijk is en werkt, mocht het niet lukken, dan wil je wel genoeg lading hebben om een alternatieve plek te bereiken. Het begrip 'laadstress' werd mij zeker aan het begin van de vakantie wel duidelijk. Deel van de oplossing daarna is geweest om iets eerder een laadstop te maken, dat scheelt wat nerveuze blikken op het laadpercentage.

De snelheid van laden is trouwens altijd goed geweest, de auto laad met maximaal 185 kW aan de snellader, zeker aan het begin is dat zo, na ongeveer de helft geladen te hebben zit je rond de 120/110 en tegen het eind rond de 80/70 kW. In de meeste gevallen waren we in ongeveer 30 minuten weer onderweg. Prima voor een tussenstop.

Aankomst op vakantiebestemming was prima, fantastische plek ook, zie een van de foto's hierbij.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Explorer EV

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.