Ford Explorer EV Extended Range RWD Limited Edition (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Explorer EV Extended Range RWD Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.441 km |
Eerste ervaring
- 800 km
Tsja, lastig om te beginnen. Al mijn vorige Ford's waren Fiesta's, Mondeos of Focussen met een benzinemotor.
Ik koop particulier en dus was de overstap naar elektrisch best wel spannend. Maar mede gezien de korting van Ford en de subsidie van de overheid de stap gemaakt.
Gekozen voor de Limited Edition omdat die qua subsidie goed zit. Balen dat ik niet helemaal mijn kleur kon kiezen. Het gaat om Technology Pack of kleur en dat voelde niet helemaal lekker. Uiteindelijk wel blij met de keuze.
De eerste dagen al 800 kilometer gemaakt en wat opvalt is de weglegging en de algehele indruk.
Als eerste natuurlijk de bediening want al die influuuenzjers die voor veel geld proefrijden zijn allemaal vooringenomen.
Ik heb geen enkele maal de stuurverwarming ingeschakeld.
Maar ze droeftoeteren elkaar allemaal na. Triest dat ze veel geld aftroggelen bij een fabrikant voor dit soort onzin. Motorisch gestoord zijn ligt niet aan de producent.
Maar even mijn persoonlijke mening.
De Explorer EV is een andere mindset. Na de eerste dagen blij met mijn keuze, het gebruik en de wegligging. Een Focus ST-Line stuitert meer dan een Explorer. Je zoeft over de weg.
Zijn er opvallende zaken? Ja, de adaptive cruise control is redelijk duidelijk bij Rechts inhalen. Dit met name op trajecten waar er een spitsstrook is. De auto houdt in en wil niet rechts voorbij bij de midden strook bewoners, maar het gaspedaal indrukken helpt.
Super onder de indruk van de assistentie bij het naderen van een kruising of het gedrag in een file. De auto "helpt" zonder op te dringen.
Verwarming, ruimte, opbergruimte allemaal top.
Ik kan niet vergelijken met andere EV's omdat dit mijn eerste Echte EV is (los van een de Kuga Plug in Hybrid) maar ik ben overtuigd van het concept en de "Ford touch".
Trots op Ford !
Op naar de 5000 km.
De eerste 1000 KM
- 1.035 km
De eerste week veel met de auto op pad geweest. Zo'n 1000 kilometer vooral op de snelweg gereden met files en alles erbij.
Gemiddeld verbruik 16.5kw op 100 kilometer, valt niet tegen dus. Eerste dagen het navigatiesysteem en alle instellingen leren kennen. Valt allemaal wel mee. Geen enkele keer per ongeluk een knopje op het stuur bediend.
Zitcomfort, geluid binnen en overzichtelijkheid zijn super. Er zit een systeem op waarbij de auto zelf gaat afremmen als hij weet dat er een rotonde of kruising aankomt. In het begin wat vreemd maar super handig.
Op de snelweg beste rijden in de stand "D", maar in de stad regenereert hij lekker in de Stan "B". De hendels aan het stuur zijn makkelijk te bedienen en je went er snel aan.
Gisteren zijn de winterbanden eronder gegaan, benieuwd naar het verbruik de komende week.
Als negatieve punten heb ik er twee. De verkeersbordenherkenning is niet optimaal, dat heeft Ford in Sync 3 en 4 beter gedaan.
En dan een heel klein ding, de auto puilt uit van de opbergruimte maar het dashboard kastje is wel heel klein.
Qua laden gaat alles prima. Ik heb de auto bij Van Mossel gekocht en kreeg via hun een laadpas aangeboden. Tot mijn stomme verbazing is dit de goedkoopste in de markt. Was even uitzoeken deze week maar toch een mooie besparing.
De eerste winterweek
- 1.800 km
Afgelopen week de eerste week met vorst en sneeuw. Mijn eerste ervaring met een EV in de sneeuw van Zuid-Limburg en gelukkig de winterbanden eronder.
Alles ging eigenlijk prima, geen slippartijen of zo en de auto is erg goedmoedig. Remmen is natuurlijk perfect als je dat op de motor kunt doen.
Verbruik schoot natuurlijk omhoog maar niet schokkend. Voorverwarmen zorgt er voor dat je de voorruitverwarming niet mist.
Wel was het genant dat de klep van de laadunit vastgevroren zat, dus vanaf nu maar slotspray standaard bij me. Niet optimaal. Moeten ze toch wat op kunnen verzinnen.
Minpunt met de sneeuw is dat de sensoren van de systemen gevoeliger zijn dan bij andere Ford's, je krijgt veel meldingen over systemen die afschalen vanwege de ontbrekende sensoren, denk aan de Adaptive Cruise Control en de ruitenwissers.
Mijn vorige Ford was een Focus ST-Line automaat. absoluut geen slechte auto maar de Explorer voelt als een echte reisauto. Een ST-Line is leuk maar op sommige snelwegen begint het sportieve, stijve rijdgedrag te irriteren.
Heb een jaar of 8 geleden een Mondeo gereden waar ik heel veel kilometers meer heb gemaakt. Ik durf het wel aan om de Explorer qua rijden hiermee te vergelijken. Is een persoonlijke mening maar vind het belangrijk om toch dit te delen.
De eerste 5000 kilometer
- 5.000 km
Inmiddels de 5000 kilometer gepasseerd en nog steeds tevreden met de auto. Bij normaal snelweg gebruik verbruikt de auto 18,4 kw/h, benieuwd wat dat gaat worden als de temperaturen hoger zijn.
Het zitcomfort, stilte en uitzicht zijn nog steeds positief.
Ergerlijk blijft het camerasysteem dat verkeersborden leest. Om de haverklap mist het systeem een bord en dan blijft de auto zeuren.
Ander raar iets is dat het klepje van de laadopening vrij snel vast vriest. Van alles geprobeerd om het gangbaar te houden maar nog geen succes.
Het klepje zelf is trouwens ook niet zo stevig, dat had Ford beter kunnen uitvoeren.
De eerste 10,000
- 10.441 km
De eerste 10.000 kilometers zitten erop. Nu de temperaturen wat hoger worden valt het mooie bereik op. Gemiddeld 500 kilometer per lading en een verbruik van 16,5 Kw.h zijn niet slecht.
Inmiddels liggen de zomerbanden er weer onder en is het bandengeluid bijna te verwaarlozen. De auto is stil en rijdt prima.
Re-genereren van stroom is vooral in de stad en file erg handig. Toch heb je deze stand ook nodig als je af en toe fors in de remmen moet.
De remmen zijn duidelijk niet top, maar heeft natuurlijk met het gewicht van de auto te maken.
De bestuurderstoel begint al wat sporen van doorzakken te vertonen, vooral aan de zijwangen. Dat is niet echt premium kwaliteit.
Daarnaast blijft de Snelheidsherkenning een slecht punt van de auto. Regelmatig remt hij uit zichzelf of slingert je terug vanwege de lane-departure.
Dat kan Ford zelf beter. Er is nog geen software update gestuurd sinds de aanschaf dus dat is een beetje raar.
Voor de rest een echte reisauto waar je in Nederland voldoende reikwijdte mee hebt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.