Ford Escort Wagon 1.6i Limited Edition (1997)

autoreview

Ford Escort Wagon 1.6i Limited Edition (1997)

Signalement

UitvoeringEscort Wagon 1.6i Limited Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf187.440 km
KM-stand laatst206.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit gedacht dat...

  • 187.500 km

ik ooit nog eens in 'n Ford terecht zou komen. Nadat ik m'n Golf IV had verkocht even autoloos geweest. Toen ik voor 500 euro deze Escort kon overnemen van m'n bedrijfsleider weer aan de auto.

En moet zeggen, eerste indruk, de Escort, het zit fijn, stuurt fijn en rijd fijn. Tis 'n 1.6 16-klepper met ongeveer 90 pk in het vooronder. Maar tis geen trage hap ofzo. Tja verders, tis 'n Clipper, dus station, maar dit is echt fijn cruisen.

De kleur blauw/paars is nog zekers om over naar huis te schrijven. En de leeftijd van 12 jaar zit ie nog strak in de verf.

Qua opties niet echt 'n lange lijst: centrale vergrendeling, electrische ramen voor en (wat ik zelf de mooiste vind) electrische verwarmd voorraam. Zó handig in deze dagen met krabben. Starten, even de electrische voorraamverwarming aan en hoppa, het smelt waar je bijstaat. Verders zit er nog 'n hondenrek in (altijd handig) en de originele dakdragers heb ik erbij gehad.

Qua technische staat slipt alleen de koppeling 'n beetje (is gemeld bij de koop) heb al nieuwe koppelingsetje besteld (incl. lager en drukgroep) binnenkort deze er onder zetten en de multiriem toont uitdrogingsscheuren dus die meteen ook maar vervangen en dan kunnen we weer talloze km maken!

Nou ga nog even lekker stukje cruisen, zodra ik meer ervaringen heb opgedaan schrijf ik 'n nieuw revieuw.

De 1.000 km alweer gemaakt

  • 188.450 km

Sinds 'n goeie zes weken eigenaar van 'n Ford Escort Clipper. En moet zeggen, ben geen Ford-man, kom niet uit 'n Ford-familie en had hiervoor eigenlijk helemaal niets met Ford. Zou nooit uit mezelf 'n Ford kopen zelfs. Maar toen ik deze kon overnemen van m'n bedrijfsleider voor 'n mooi prijs rijden we dus Ford. Maar vind m'n Escort echt heerlijk rijden. Het is 'n station en sinds de afgelopen weken snap ik waarom half Nederland in 'n station rijd: klep open, spullen erin, klep dicht en cruisen maar!

De zit achter het stuur is goed. Jammergenoeg is het stuur niet in hoogte of diepte verstelbaar maar ik zit heerlijk. Ook de zijdelinge steun van de stoel is geweldig. Het zicht rondom de auto is top. Je kan bij het afslaan goed naar rechts kijken zonder door iets te worden gehinderd. De auto stuurt totaal niet zwaar en gaat aardig rap en strak de bocht om. De 1.6 16v klepper motor: geweldig! Het is 'n lekkere soepele motor, ondanks het vermogen van 90 pk kan ie lekker meekomen. Merkte wel als je met z'n vieren erin zit voel je het wel maar het word geen trage hap. Qua opties: heb alleen centrale portiervergendeling en electrische raampjes voor en electrische spiegeltjes, dit is voor mij meer dan genoeg. (ben van mening: hoe meer erop zit hoe meer er kapot kan gaan)
Interieur: hoogwaardig plastic. Niet echt fan van maar stoor me ook niet echt aan. (wel geweldig makkelijk schoon te maken) De indeling van meters en schakelaars daarin tegen is weer geweldig: Snelheidsmeter in het midden, links daarvan toerental en rechts brandstof- en temparatuurmeter. Verders 'n klassieke vijf-cijferige km-teller met dagtrip teller. Ook het analoge klokje die met twee simpele knoppen keurig op tijd is te zetten is schitterend. De schakelaar voor de mistlampen (links) en raamontwaseming (rechts)en de draaiknoppen voor de kachelbediening/blower stand en welke positie je wilt blowen (voeten of raam) zitten zeer goed binnen het handbereik.
De kofferbak is netjes af te dekken door de bijgeleverde afdekhoes en de hond blijft netjes in de kofferbak door het bijgeleverde hondenrek. Als we nog met de caravan op vakantie willen is die mogelijkheid er ook nog: we zijn voorzien van 'n sleurhuthaak!

Reparatie, onderhoud & aanpassing

  • 206.500 km

Repararatie:
- 187.880 koppeling vervangen (dit was bekend bij de aankoop).
- 188.588 Rechter dorpel vervangen voor overzetdorpel. Dit was geen overbodige luxe de oude was op drie plekken geheel doorgeroest.
- 190.250 Aandrijfashoezen links en rechts zijn lek, deze vervangen.
- 190.350 APK gedaan: afgekeurd ivm op de achteras de linker veerschotel verroest is. (lees: bolletje die de veer op z'n plaats moest houden is geheel afgebroken door de roest en de veer was al iets verschoven). Ruilachteras gehaald op de sloop (nu wel 'n goede) en deze schoongemaakt, getectyleerd en gemonteerd. (rotte klepschotels schijnt erge Ford euvel te zijn bij dit model)
-190.350 Tijdens het vervangen van de achteras meteen de wielremcilinders ook vervangen. (preventief vervangen)
-190.350 APK gedaan: wel goedgekeurd.
-190.925 Voorzijde aan beide kanten de draagarmrubbers en stabilisatoren vervangen en auto laten uitlijnen (auto stuurt nu weer zeer strak)
-195.250 Terug van vakantie sneuvelde de ruitenwisserbevestiging. Deze vastgezet met bout, moer en ring en deze werkt weer.
-195.500 Schakelaar raambediening defect, nieuwe schakelaar gehaald op de sloop en het raam doet het weer als vanouds.
-198.403 Beide voorbanden vervangen (slijtage)
-198.500 APK gedaan: goedgekeurd*
-206.000 Eigenlijk redelijk kosteloos jaar sturen gehad. Her en der 'n lampje en wisserblad maar dat was het wel.
-206.500 APK; voorbanden, remschijven, blokken en links achter wiellager vervangen. Beetje roest bijgewerkt en de auto is weer goedgekeurd.
-206.750 Km teller/snelheidsmeter defect, oorzaak; gebroken kabel. Nieuwe kabel erin en cruisen maar.

Onderhoud:
- 188.387 onderhoudsbeurt gedaan. (motorolie ververst, motoroliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, bougies, bougieskabels vervangen)
- *alleen bij de laatste APK geconstateerd dat de remblokken en schijven aan het einde van hun looptijd zijn en vervangen dienen te worden. (nog vervangen) (remblokken+schijven = slijtage)

Aanpassingen:
- 188.588 Mistlampen bumper voor gemonteerd.
- 188.650 Achterbank omgeruild met achterbank mét hoofdsteunen. Net even beter en lekkerder.
- 188.650 Nieuwe pookknop gemonteerd, oude was embleem met versnellingen eraf.
- 189.949 14" Zwart staal omgeruild voor 15" licht metaal. (ook i.v.m. dat de banden op de 15" lmm beter waren dan op het 14" zwart staal)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.